CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Olympus OM-D E-M1 Mark II: Zrkadlovky, traste sa!

0

Áno, aj takto môže vyzerať začiatok recenzie horúcej novinky od Olympusu, bezzrkadlovky Olympus OM-D E-M1 Mark II. Tento model totiž spôsobí vrásky na čele nejednému výrobcovi zrkadloviek. Nastupuje ako tvrdá konkurencia pre zrkadlovky formátu APS-C. Hlavnou nevýhodou bezzrkadloviek donedávna bolo používanie iba kontrastného zaostrovania, ktoré je síce veľmi presné, nehodí sa však pri fotení akčných scén. V týchto situáciách je totiž pomalé. Nová generácia bezzrkadloviek, z ktorej sme už mali možnosť otestovať napríklad Fujifilm X-T2 alebo Canon M5 a kam patrí aj testovaný model, prichádza však so systémami on-chip fázovej detekcie, ktorá rieši práve tento problém. E-M1 Mark II stojí v súčasnosti na vrchole ponuky Olympusu. Pomerne malé, ale robustné telo prístroja s konštrukciou z horčíkovej zliatiny je kompletne utesnené proti striekajúcej vode, prachu a je aj mrazuvzdorné.

Z ergonomickej stránky je veľmi dobre spracované, výrazný grip uľahčuje držanie, hoci vzhľadom na malé rozmery prístroja sa malíček už dostáva mimo. Možno však použiť prídavný battery grip, ktorý uľahčí držanie a pridá navyše zdvojené ovládacie prvky na polohu portrét. Možno v ňom použiť ďalšiu batériu. E-M1 Mark II používa systém Micro 4/3, ktorý zdieľa s Panasonicom, takže všetky objektívy sú vzájomne kompatibilné. Vo výbave tak nájdete snímač Micro 4/3 Live MOS s rozlíšením 20,4 Mpx a s veľmi účinnou 5-osovou stabilizáciou. O spracovanie obrazu sa stará výkonný procesor TruPic VIII, ktorý umožňuje záznam fotografií v 12-bitovom RAW alebo JPG a videa do rozlíšenia 4K 25/30p. Zaostrovacia automatika DUAL FAST AF pracuje so 121 krížovými bodmi fázovej detekcie a 800 zónami detekcie kontrastu. Meranie typu TTL využíva 324 zón. Dostupná je citlivosť v rozsahu 64 až 25 600 ISO. Sekvenčné snímanie zvláda rýchlosťou až 15 sn./s s mechanickou uzávierkou a až 60 sn./s s elektronickou. Novinkou je použitie dvoch slotov na karty SDXC, pričom jeden podporuje aj nový štandard UHS II. Vo výbave nájdete plne otočný 3" dotykový displej. Uchytenie je realizované kĺbom na ľavej strane. Toto riešenie, žiaľ, nie je veľmi šťastné, ak potrebujete v režime videa používať napríklad externý mikrofón, s displejom nemožno potom voľne manipulovať. K dispozícii je aj kvalitný hľadáčik s rozlíšením 2,36 Mpx.


OLYMPUS M.12-100mm F4.0: ISO 200, 1/320 s, F4 – prístroj si dobre poradil aj v náročných podmienkach ženevského výstaviska

Prístroj mieri do rúk profesionálov a fotografických nadšencov, tomu zodpovedá až neuveriteľne široká ponuka funkcií a vynikajúce ovládanie. Všetky hlavné funkcie možno ovládať mechanickými prvkami. Ich základom sú dva otočné ovládače na pravej strane, ktoré priamo ovládajú expozičný čas, clonu, korekciu expozície, ISO a vyváženie bielej podľa toho, aký expozičný režim je navolený. Na zadnej strane v polohe na palec je prepínacia páčka, ktorou sa prepne funkcia otočných ovládačov, takže súčasne môžete ovládať štyri funkcie. Volič režimov má nový typ aretácie v strede, zatlačením jeho pohyb aretujete, ďalším stlačením uvoľníte. Na ľavej strane je navrchu páčka zapínania a dvojica tlačidiel, jedno na voľbu sériového snímania, časovača a HDR a druhé na výber režimu zaostrovania a merania. Ďalšie ovládacie tlačidlá nájdete aj vpredu vedľa bajonetu, je tu aj ručné vyváženie bielej, trochu sme sa potrápili, než sme ho našli. Vzhľadom na neuveriteľný počet funkcií a z toho plynúce množstvo ovládacích prvkov a položiek menu odporúčame naštudovať návod. Keby ste toho mali málo, väčšina ovládacích prvkov je konfigurovateľná. Volič režimov obsahuje aj tri používateľské pozície C1 až C3, pod ktoré si môžete uložiť najpoužívanejšie konfigurácie prístroja. Nájdete tu aj tradičné Art efekty, i keď to v tejto kategórii považujeme skôr za úlet. Ale proti gustu žiadny dišputát. Automatické zaostrovanie používa v režimoch AF-S a video kombináciu kontrastného aj fázového zaostrovania, v režime AF-C sa používa iba fázové. Pri zaostrovaní je na výber jeden bod, 5, 9 alebo všetky. Oblasť zaostrovania možno určiť dotykom na displeji. Kontinuálne zaostrenie sa dá prispôsobiť vo voľbe C-AF Lock podobne ako pri zrkadlovkách Canon a Nikon podľa toho, čo budete fotiť a akým spôsobom sa objekty budú pohybovať. Žiaľ, návod vám pri tomto nastavení veľmi nepomôže. Zaujímavá je funkcia AF-limiter, známa hlavne z profesionálnych teleobjektívov. Tu však umožňuje nastaviť limity zaostrovacích vzdialeností pre akýkoľvek objektív. Uvádzané sú modely M.Zuiko a Zuiko Digital, či funguje aj s objektívmi Panasonic, to sme sa nedozvedeli. Funkcia je užitočná, ak fotíte napríklad cez plot alebo spoza davu, aby fotoaparát nepreostroval na blízke objekty. Fotoaparát používa dvojicu 4-jadrových procesorov. Tento fakt sa podpisuje na veľmi rýchlom spracovaní obrazu, bleskovom zaostrovaní aj vysokej obnovovacej frekvencii hľadáčika až 120 Hz. Jedna zo zaujímavých funkcií je Pro Capture. Tá vďaka obrovskému bufferu ukladá obrázky pri frekvencii až 60 obr./s už pri čiastočnom stlačení spúšte, po úplnom stlačení uloží sekvenciu záberov, z ktorých si môžete vybrať ten správny okamih. Je to užitočné pri nepredvídateľných rýchlych dejoch, keď pri bežnom fotení o záber väčšinou prídete.


OLYMPUS M.12-100mm F4.0: ISO 250, 1/1600s, F4,5

Zaujímavá je funkcia Multi­shot, ktorou sme sa stretli aj pri modeli E-M5 mark II. Slúži na vytvorenie snímky s vysokým rozlíšením, v tomto prípade až 80 Mpx v RAW, v JPEG je na výber 50 alebo 25 Mpx. Exponovanie sa vykonáva pomocou postupného posunu snímača stabilizátorom. Režim je určený iba na fotenie statických objektov, expozícia trvá asi 1 sekundu a je počas nej exponovaných 8 záberov, pričom snímač sa vždy posunie. Procesor potom tieto zábery na základe vzorovej snímky scény zloží do jedného s vysokým rozlíšením. Dokáže aj čiastočne odstrániť prípadné artefakty. Nejde o žiadnu interpoláciu, ale o fyzické rozlíšenie. Kvalita snímok je pritom vynikajúca. Predpokladá sa však fotenie zo statívu. Z ďalších špecialít je tu napríklad Focus Bracketing, ktorý vytvorí sériu fotografií s rôznym zaostrením, alebo Focus Stacking, ktorý vie z takýchto fotografií zložiť snímku s veľkou hĺbkou ostrosti. Tá však funguje iba s vybranými objektívmi. Unikát, ktorý nájdete takisto iba v najvyšších modeloch Olympusu, je trojica špeciálnych režimov Live Bulb, Live Time a Live Composite. Všetky tri, tak ako napovedá názov, pracujú so živým náhľadom. Prvé dva asi netreba špeciálne vysvetľovať, nám sa najviac páčil Live Composite, ktorý pracuje tak, že najprv vyfotíte snímku so správne exponovanou scénou, potom spustíte Live Comp a prístroj postupne exponuje ďalšie snímky s rovnakým nastavením, ale do výslednej snímky pribúdajú iba svetlá, ktoré v pôvodnej neboli. Tie, ktoré sú už exponované a nezmenili sa, zostávajú rovnaké. Môžete takto zaznamenať stopy hviezd nad rozsvieteným nadpisom, nočnú ulicu so stopami svetiel áut, maľovanie svetlom a podobne. Režim ­ponúka pomerne veľkú kreativitu. Nechýba, ­samozrejme, ani časozberný záznam, pri ktorom možno nastaviť až 999 snímok. Prístroj z nich umožňuje vytvoriť video vo full HD alebo 4K rozlíšení. 

Počas testovania sme mali k dispozícii prídavný grip a objektívy M.Zuiko Digital 12-40mm f/2,8 PRO, M.Zuiko Digital ED 12 100 1:4.0 IS PRO a M.Zuiko Digital ED 300mm 1:4.0 IS PRO. Pripomeňme, že ohnisková vzdialenosť sa v tomto prípade násobí crop faktorom 2, takže z najviac používaného ED 12 100 1:4.0 IS PRO vám vyjde ekvivalentná ohnisková vzdialenosť 24-200 mm. To bol dôvod, prečo sme tento objektív používali najčastejšie. Ide v podstate o najuniverzálnejší rozsah. Vďaka duálnemu stabilizátoru sme ani pri záberoch nočného mesta nepotrebovali používať statív. Z ruky sme dokázali udržať 1/5 s, čo je naozaj špičkový výkon stabilizácie. S objektívom M.Zuiko Digital ED 300mm 1:4.0 IS PRO sme absolvovali zopár fotení v prírode. Vďaka impozantnej ohniskovej vzdialenosti (600 mm v prepočte na 35 mm políčko) je tento objektív vynikajúci na fotenie vtákov či zvierat vo voľnej prírode. Má vynikajúcu kresbu, krásny bokeh bez náznakov optických chýb. Vďaka duálnej stabilizácii možno fotiť aj pri takomto dlhom objektíve z ruky.

S objektívom 12-40mm f/2,8 PRO zase môžete pokojne vyraziť do nočných ulíc. Výborná svetelnosť v celom rozsahu umožňuje vytvárať krásne večerné zábery. Fotoaparát s nami absolvoval výstavu MWC v Barcelone a Motor­show v Ženeve. Fotografie aj videá z týchto akcií sú snímané väčšinou týmto prístrojom. Napriek tomu, že na výstavách sú na prvý pohľad dobré podmienky na fotenie, opak býva často pravda. Expozície sú neraz osvetlené blikajúcimi LED-kami, prípadne spôsobuje problémy vysoký kontrast snímanej scény. S blikaním si fotoaparát bez problémov poradil vďaka vstavanému antiflickeringu.

Na kontrastné scény sme zase mohli využiť vysokú dynamiku snímača a nastavenie gama krivky. Pri fotení sme využívali režim A, teda ­prioritu clony s automatickým nastavením ISO limitovaným do 3200. Pri tejto hodnote si fotografie zachovávajú výbornú kresbu, detaily a nízku hladinu šumu. Zaostrovanie je veľmi rýchle, ale občas pri členitých scénach malo problém sa chytiť. Vynikajúce výsledky sme dosiahli pri fotení čajok v barcelonskom prístave. Pri takomto fotení je výborné využívať zaostrovanie na celej ploche. Fotoaparát dokázal veľmi rýchlo detegovať vtáka proti pozadiu oblohy a bleskovo ho zaostriť. Fotografie sú porovnateľné so špičkovými modelmi zrkadloviek APS-C, medzi reálnych konkurentov možno zaradiť Nikon D500 či Canon EOS 80D.

Video je zaznamenávané vo formátoch 1080 50p, H.264/AVC s kontajnerom MOV a dátovým tokom 50 Mb/s, 1080 25p All I s dátovým tokom 202 Mb/s, v 4K 25p s dátovým tokom 100 Mb/s alebo v DCI 4K 24p s dátovým tokom až 247 Mb/s. Video je veľmi kvalitné, má výbornú kresbu a minimum šumu. Zvolené dátové toky vyhovujú aj na náročnejšie použitie. V prípade potreby je k dispozícii výstup na HDMI so vzorkovaním 4:2:2. Jediný problém je trochu nervózne zaostrovanie, prístroj sa hlavne pri členitejších scénach občas uchyľuje k preostrovaniu. Nepodarilo sa nám ho prinútiť ani na sledovanie tváre. Pri vypnutom zázname síce zaznamenáva tváre a aj ich dokáže držať, po zapnutí záznamu však akoby sa sledovanie vyplo a občas skusmo preostrí na pozadie. Nepodarilo sa nám toto správanie zmeniť. Pripúšťame však, že mohlo ísť o chybné nastavenie niektorého z parametrov z našej strany. Prístroj ich má toľko, že sa to nedá vylúčiť.

Napriek malým výhradám však musíme konštatovať, že Olympus OM-D E-M1 Mark II patrí k súčasnému vrcholu v ponuke fotoaparátov CSC (bezzrkadloviek) a medzi zrkadlovkami bude hľadať konkurenciu až v najvyšších modeloch APS-C.

Parametre:

• Konštrukcia z horčíkovej zliatiny,utesnená proti prachu a vode, mrazuvzdorná, bajonet Micro 4/3, snímač Micro 4/3 Live MOS 20,4 Mpx, 5-osová stabilizácia s účinnosťou až 5,5 stupňa EV, procesor TruPic VIII, EVF 2,36 Mpx, 3" LCD s rozlíšením 1,037 Mpx, plne otočný s dotykovým ovládaním, DUAL FAST AF so 121 krížovými senzormi fázovej detekcie, 800 bodov s detekciou kontrastu, 324-zónové meranie svetla TTL, citlivosť ISO 64 - 25 600, štrbinová uzávierka 1/8000 - 60 s., B., el. uzávierka do 1/32 000 s., X-sync 1/250 s., sekv. snímanie až 15 obr./s., až 60 obr. v režime elektronickej uzávierky, režim Pro Capture, duálny slot na karty SD, UHS-I/II a UHS-I., video: full HD, 4K, DCI 4K, foto: JPEG, 12-bit. RAW, ­konektivita: micro HDMI, USB 3.0, 3,5 mm mikrofón, 3,5 mm slúchadlá, káblová spúšť, Wi-Fi, PC konektor na pripojenie blesku, pätica ISO

• Cena: 1999 EUR telo, M.Zuiko Digital 12-40mm f/2,8 PRO 999 EUR, M.Zuiko Digital ED 12 100 1:4.0 IS PRO 1299 EUR, M.Zuiko Digital ED 300mm 1:4.0 IS PRO 2599 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Vysoká kvalita výstupov, odolnosť, 5-osový duálny stabilizátor, obrovské množstvo funkcií, rýchle zaostrovanie, kvalitné videorežimy
- V režime videa občas „dýcha“ zaostrenie

HODNOTENIE:

Foto: 100 %
Video: 100 %
Výbava: 100 %
Ovládanie: 100 %
Vyhotovenie: 100 %
Celkovo: 100 %

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články
Olympus

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať