S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement

Panasonic AG-DVX200

0

» V tom čase však nebola známa jej uvádzacia cena a v kuloároch sa rozprávalo o sume nad 10 000 eur. O to väčšie prekvapenie bolo pre všetkých, že prichádza na trh s cenovkou 5100 eur. 

Hardvér

Hlavný ťahák kamery je použitý snímač MOS formátu 4/3 s rozlíšením 15,49 Mpx, ktorý je unikátny aj medzi profesionálnymi kamerami. Ide o prvú kameru s týmto snímačom na svete (bezzrkadlovka Panasonic GH4 používa staršiu verziu tohto senzora). Kamera vďaka nemu disponuje dynamickým rozsahom až 12 clonových čísel, ktorý môže využívať s použitím obrazového režimu V-Log L a nízkou hladinou šumu aj pri veľmi slabom osvetlení. Natívna citlivosť snímača je 500 ISO. Kamera využíva novo vyvinutý nevymeniteľný objektív Leica Dicomar s impozantným ekvivalentným rozsahom k 35 mm políčku 37,2 mm-485,1 mm (UHD, 50p) so svetelnosťou f2,8-5,6. Súčasťou objektívu je 5-osový hybridný stabilizátor obrazu s nastaviteľným účinkom. Nový inteligentný systém zaostrovania má nastaviteľnú rýchlosť ostrenia a zabezpečuje vysokú rýchlosť a presnosť zaostrenia. Kamera podporuje Ultra HD video v rozlíšení 3840 × 2160 25p/50p vrátane formátu DCI 4K s rozlíšením 4096 × 2160 24p a full HD video s variabilnou snímkovou ­rýchlosťou 2 – 120 sn./s. Nahráva na dvojicu kariet SDXC, pričom umožňuje simultánne nahrávanie rovnakého videa na obe karty, postupné prepnutie na druhú kartu, duálne nahrávanie UHD 25p + full HD 25p, prípadne full HD 25p alebo 50p v plnej kvalite + full HD proxy s dátovým tokom 8 Mb/s. Na druhú kartu tiež možno nahrávať nepretržite a ovládaním nahrávania sa štartuje a zastaví nahrávanie na prvú kartu. Možno si takisto nastaviť  PRE Recording, keď kamera zaznamená aj dáta 4 sekundy pred stlačením spúšte, intervalové nahrávanie s nastaviteľným intervalom od 1 s do 2 min, prípadne Freeze frame, keď kamera nahráva zmrazený obraz s aktuálnym zvukom. Tlačidlom Recording check si môžete skontrolovať posledné 3 sekundy záznamu.

» Ovládacie krúžky na objektíve umožňujú ručné nastavenie ostrenia, zoomu a clony   

Ovládanie a prípojné miesta

Ako sa na túto kategóriu patrí, kamera umožňuje kompletné manuálne ovládanie všetkých možných funkcií. Vďaka pomerne veľkému telu nebol problém s umiestnením veľkého množstva mechanických ovládačov a tlačidiel. Ak to vezmeme z prednej stra­ny doľava, objektívu do­minu- ­je odnímateľná slnečná clona s mechanickou záklopkou. Na tele objektívu sú umiestnené tri krúžky na ovládanie zaostrenia, zoomu a clony. Ďalej dozadu pokračuje štvorpolohový prepínač neutrálneho sivého filtra, tlačidlo vypnutia automatiky clony, ďalej je trojica ovládačov zaostrenia, Focus assist na zväčšenie stredu obrazu pri ostrení, trojpolohový prepínač ostrenia (automatika, manuál, nekonečno) a pod tým tlačidlo Push auto na jednorazové ­automatické zaostrenie v manuálnom režime. V treťom rade sú umiestnené 4 z 12 programovateľných tlačidiel (8 mechanických a 4 na dotykovom displeji). Pod nimi sa nachádza prepínač zoomu manual-servo, ktorým možno vypnúť ovládanie od kolískových prepínačov. Pohon zoomu síce stále zabezpečuje servo, ale je možný iba krúžkom na objektíve. Na rozdiel od spotrebných kamier reaguje zoom na ovládanie krúžkom okamžite a veľmi rýchlo, takže sa vám nestane, že by zoom nestíhal za ovládaním. Na spodnej lište nájdete ďalšie ovládače. Z prednej strany je tlačidlo na ručné vyváženie bielej, na ľavej strane je spredu trojica trojpolohových páčkových prepínačov. Display mode CHK umožňuje vypnúť alebo zapnúť všetku grafiku na displeji a v dolnej nestálej polohe si môžete na troch obrazovkách postupne skontrolovať aktuálne nastavenia kamery aj priradenie funkcií programovateľným tlačidlám, čo je veľmi užitočné. Ďalší prepínač GAIN umožňuje prepínať medzi tromi hodnotami zisku. Môžete si ich prednastaviť v menu. Tretí prepínač umožňuje to isté s vyvážením bielej. Ďalej sa nachádza otočné koliesko s potvrdzovaním na nastavovanie hodnôt a pohyb v menu, za ním tlačidlá Menu a Shutter. Posledným sa zapína ručné ovládanie rýchlosti uzávierky, hodnotu ­nastavujete otočným kolieskom. Za ním je umiestnený prepínač na zapnutie úplnej automatiky. V zadnej červenej časti nájdete ďalšiu trojicu programovateľných tlačidiel, v základe prednastavených na zapnutie stabilizátora, zapnutie zebry a vodiacich značiek a Waveform monitora. V strednej časti nájdete dvojicu slotov na karty SD pod odsúvateľnou krytkou a za nimi pod krytkou pult ovládania audiovstupov s ručnou reguláciou pre každý kanál. Batériový priestor zo zadnej strany je uzavretý pod veľkými dvierkami a batéria je nezvyčajne uložená v horizontálnej polohe. Batériová šachta má rezervu, takže okrem originálnej až 5,8 Ah batérie pojme aj väčšiu 9,6 Ah.

Na pravej strane pod krytkami sú umiestnené konektory HDMI 2.0 v plnej veľkosti, klient aj host USB 3.0, 3G SDI (profesionálny nekomprimovaný a nekódovaný výstup) 1080 50p, výstup na slúchadlá a dva konektory BNC, analógový videovýstup a synchronizácia časového kódu. Ten umožňuje synchronizáciu s inou kamerou alebo so strihovým pultom. Nájdete tu aj dvojicu špeciálnych konektorov jack  (2,5 mm a 3,5 mm) na pripojenie ovládania. To sa používa napríklad pri práci v štúdiu alebo na kamerovom žeriave. Z pravej strany je aj dvojica profesionálnych konektorov XLR na pripojenie dvoch externých mikrofónov. Na rukoväti je zo zadnej strany hlavný vypínač a hlavné tlačidlo nahrávania, z vrchnej strany kolíska zoomu s premenlivou rýchlosťou a programovateľné tlačidlo č. 8, prednastavené na prehratie posledných 3 sekúnd záznamu. Z prednej strany je výduch ventilátora.

Navrchu rukoväti nájdete spredu stereofónny mikrofón, na ľavej strane je zasunutý 4,3" dotykový displej s možnosťou otáčania, takže nie je problém ho sledovať z akejkoľvek polohy. Nad ním je pod krytkou štvorica tlačidiel na ­zobrazenie nahrávok, nastavenie počítadla a časového kódu a na zapnutie kontrolných ­farebných pruhov na nastavenie pripojených zariadení. V strednej časti nájdete pomocný ­kolískový ovládač zoomu a pomocné tlačidlo záznamu pod odsúvacou krytkou. Zo zadnej strany rúčky je umiestnený hľadáčik OLED s veľkou gumovou očnicou, výklopný o 90° nahor.

Praktické skúsenosti

Kamera svojimi viac ako 3 kg v plnej zbroji nie je rozhodne nijaký drobček a pri dlhších potulkách prírodou s primeraným statívom sa pekne prenesie. Odmenou vám však bude fascinujúca kvalita obrazu tak v 4K, ako aj vo full HD rozlíšení. Veľkosť snímača v kombinácii s kvalitným sklom a vysokovýkonným procesorom umožňujúcim záznam 4K 50p dávajú predpoklad na naozaj výborné výsledky. V duchu profesionálnych kamier sú všetky dôležité ovládacie prvky vyvedené na priamych mechanických ovládačoch, takže k nim máte prístup okamžite. Až 12 funkcií môžete priradiť programovateľným ovládačom, takže si kameru jednoducho prispôsobíte presne svojim požiadavkám alebo konkrétnemu nasadeniu. Vzhľadom na množstvo týchto programova­teľných funkcií sa nám veľmi páčila možnosť ­prepínačom Display Chk kedykoľvek rýchlo skontrolovať ich priradenie a nastavenie všetkých parametrov kamery. Keď sa začnete prehrabávať zákutiami menu, prvé, čo vás prekvapí, je množstvo rôznych možností nastavení. V podstate všetky parametre kamery sa dajú presne doladiť a skalibrovať. Nájdete tu aj také finesy ako nastavenie vlastností stabilizátora, východiskové parametre, ktoré má kamera používať pri prepnutí do automatiky, aké maximálne či minimálne hodnoty zosilnenia a expozičného času môže využiť, ako aj presné nastavenia správania zaostrovacej automatiky – či má preostrovať okamžite alebo plynule  a pod. Sú to nastavenia, o ktorých môžu aj tie najdrahšie spotrebné kamery iba snívať.

K dispozícii je aj 6 predvolieb obrazových scén, ktoré sú všetky voľne prispôsobiteľné. V každej zo scén si môžete prispôsobiť asi 20 parametrov, všetkých 6 scén si môžete uložiť ako zálohu na kartu SD, keďže takýchto záloh tam môžete mať až 8, dovedna si tak uložíte až 48 nastavení scén. Ovládanie ostrenia, zoomu a clony je vyvedené na troch ovládacích krúžkoch objektívu. Zoom možno pomocou krúžku prestavovať naozaj veľkou rýchlosťou, veľmi sa nám páčilo, že aj v takej situácii dokázala automatika ostriť takmer synchrónne s pohybom zoomu. Zaostrovanie je veľmi presné a rýchle, keby nestačila automatika, môžete prepnúť na manuál. V tomto režime môžete využiť Focus assist – zväčšenie výrezu obrazu, prípadne aj v kombinácii so zvýraznením hrán. Jednorazovo možno preostriť na nekonečno alebo podržaním tlačidla nechať zaostriť automatiku. K dispozícii je aj režim makro.

Pri nastavení správnej expozície je výborným pomocníkom Wavefront monitor, ktorý zobrazí diagram priebehu jasov v obraze priamo na stupnici v IRE (0 IRE čierna – 100 IRE biela). Presne vidíte, aké je nastavenie expozičných hodnôt, takže nehrozia prepálené ani hlboko podexponované zábery. Kamera používa v rôznych obrazových režimoch rôznu plochu ­senzora, takže aj ekvivalentné ohniskové vzdialenosti sa tým menia. Zatiaľ čo pri 4K 50p sa využíva stred senzora s rozlíšením 8,7 Mpx, vo full HD kamera odčíta celú plochu snímača  s rozlíšením 5248 × 2952 bodov a využíva sa tu ­metóda superpixelov zložených vždy z matrice 2 × 2 bodov. Vďaka tomu sa dosahuje lepšia citlivosť, potlačenie šumu a moiré a lepšia kompenzácia rolling shuttera. Obraz vo full HD je tak širokouhlejší.  Vďaka veľkému rozsahu zoomu siahajúceho v režime 4K 50p takmer k ekvivalentu 500 mm a vysokej  svetelnosti objektívu je kamera výborná voľba na natáčanie dokumentov, či už z prírody, alebo napríklad rôznych akčných športov. Objektív má navyše dobre potlačenú chromatickú aberáciu (farebné okraje na kontrastných hranách) aj geometrické ­skreslenie.  Doslova radosť je natáčanie v noci. V bežne osvetlenom centre mesta sme vystačili s použitím zisku 6 dB, pričom kamera je schopná pracovať ešte pri 18 dB s takmer nepozorovateľným šumom. (Na lepšie pochopenie, gain alebo zisk vyjadruje hodnotu elektronického zosilnenia signálu. Každých 6 dB znamená zdvojnásobenie jasu obrazu, ale takisto pridanie šumu. Preto je lepšie jas v prvom rade riadiť otvorením clony, prípadne znížením expozičného času, ak je to možné.) Ak potrebujete iba nočné zábery architektúry bez pohybu, môžete využiť až čas uzávierky ½ s a 0 dB zisku. Výborne svoju prácu vykonáva aj stabilizátor obrazu. Asi do 50 % rozsahu zoomu možno kameru použiť aj bez statívu, pri dlhších ohniskách je však lepšie ho použiť.  Jeho výberu treba vzhľadom na hmotnosť kamery tiež venovať náležitú pozornosť. Bežné amatérske statívy kameru neudržia.

Zvuková časť sa takisto nenechá zahanbiť. Keby nestačil kvalitný vstavaný stereofónny ­mikrofón, možno pomocou vstupov XLR pripojiť ďalšie dva. Zvuk z mikrofónov môžete ľubovoľne kombinovať a aj ručne nastaviť úroveň jednotlivých kanálov.

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať