S_Fold6 Advertisement S_Fold6 Advertisement S_Fold6 Advertisement

Recenzia: Panasonic Lumix DMC-FZ2000 - vo videu ako doma

0

Panasonic po úspešnom predchodcovi DMC-FZ1000 prichádza už s druhou generáciou ­Bridge kamery s 1" snímačom Lumix DMC-FZ2000. Bridge kamery tvoria v podstate samostatnú ­kategóriu bezzrkadloviek s nevyme­ni- teľným ­objektívom. Vyznačujú sa veľkým rozsahom transfokácie a stoja na pomedzí kompaktov a fotoaparátov CSC. Bridge kamery s 1" snímačom sú orientované na kvalitný záznam videa aj fotografovanie, ale na video sa kladie zvláštny dôraz a na toto použitie sú optimalizované.

Panasonic si s novým modelom dal trochu na čas, musíme však priznať, že čakanie sa oplatilo a oproti FZ1000 prináša množstvo podstatných zlepšení. Zmeny sú pozorovateľné už na prvý pohľad. Prístroj je väčší aj o niečo ťažší ako predchodca a pôsobí oveľa serióznejším dojmom. Konštrukcia je kombináciou kovu a kompozitného plastu a vo výbave dostanete masívnu slnečnú clonu. Najväčšími zmenami prešiel objektív. Ten je teraz nový, s ekvivalentným rozsahom 24-480 mm (F2,8-4,5) oproti staršiemu 25-400 mm. Na jeho ľavej strane pribudla trojica funkčných tlačidiel, a čo je najzaujímavejšie, 5-polohový ovládač ND filtra, ktorý umožňuje nastaviť automatiku, denzitu 1/4, 1/16, 1/64 alebo filter vypnúť. Novinkou je aj ďalší prstenec na ovládanie zaostrenia a výstup na slúchadlá. Vidieť, že Panasonic vypočul pripomienky používateľov a FZ2000 je už rovnako ako RX10 plnohodnotná videokamera. Napomáha to aj nová 9-lamelová clona s plynulou reguláciou na princípe galvanometra, ktorá je dôležitá práve pri natáčaní videa, aby pri zmene scény nevznikali expozičné skoky. Prístroj dostal nový 1" snímač s rovnakým rozlíšením 20 Mpx, ale s technológiou takzvaného zadného podsvietenia BSI (poradie vrstiev je otočené tak, že fotocitlivé prvky sú na vrchnej strane a vodiče vedú pod nimi, nie medzi nimi ako pri starších modeloch). Medzi režimami videa nájdete záznam 4K 25/30p s dátovým tokom 100 Mb/s, full HD 50/60p možno zaznamenávať s dátovým tokom 50 alebo 100 Mb/s, k dispozícii je však aj režim All Intra s dátovým tokom až 200 Mb/s. Keby to bolo málo, prístroj teraz umožňuje záznam na externý rekordér cez HDMI so vzorkovaním 4:2:2 a farebnou hĺbkou 10 bitov (konkurencia zvládne iba 8 bitov). K dispozícii je aj možnosť záznamu s plochou gama krivkou v režime V-Log L, no túto funkciu si používateľ musí zaplatiť zvlášť (99 USD), je však otázne, či to bude možné aj u nás.


Displej poskytuje dostatočný jas aj pri filmovaní v slnečnom počasí


Ovládacie prvky umožňujú priame ovládanie všetkých dôležitých funkcií

Objektív Leica DC Vario-Elmarit obsahuje 16 prvkov v 11 skupinách (5 asférických šošoviek, 4 zo skla ED, 1 šošovka UHR). Má vnútornú mechaniku zoomu, takže po zapnutí sa tubus vysunie na konštantnú dĺžku a počas zoomovania sa pohybujú iba členy vnútri. Zoom sa dá ovládať až tromi spôsobmi: páčkou okolo spúšte, ­prstencom na objektíve alebo funkčnými tlačidlami. Pri poslednom spomínanom spôsobe sa zoom pohybuje konštantnou malou rýchlosťou, ktorú výborne využijete pri efektných nájazdoch napríklad pri filmovaní architektúry alebo prírody (samozrejme zo statívu). Zaostrovacia automatika pracuje so 49 zónami kontrastného zaostrenia. Musíme uznať, že veľmi rýchlo a presne, aj keď, samozrejme, hlavne v režime videa; ak preostrujete na dlhom ohnisku, môže to trvať dlhšie vzhľadom na veľký rozsah zoomu. V niektorých prípadoch, najmä pri kontrastných scénach s dlhým ohniskom, sme zaznamenali tendenciu jemne preostrovať, čo pôsobí hlavne v 4K veľmi rušivo. Pri natáčaní osôb sa dá využiť sledovanie tváre aj očí. V tomto prípade je zaostrovanie veľmi presné a spoľahlivé. Na výber je aj možnosť sledovania pohybujúceho sa objektu, užitočná napríklad pri snímaní zvierat alebo iných pohyblivých objektov. Napriek 5-osovému hybridnému stabilizátoru treba počítať s tým, že pri filmovaní sa jeho možnosti končia asi v polovici rozsahu zoomu. Niežeby sa potom vypol, ale vzhľadom na veľký rozsah zoomu sa už stabilizátor dostáva mimo svojho rozsahu. Ak chcete využívať celý rozsah, ktorý v 4K siaha až na úctyhodných 720 mm (vo full HD do 540 mm), odporúčame použiť kvalitný profesionálny statív. Odmenou vám budú úchvatné zábery prírody. Zopár ukážok si môžete pozrieť v prílohe tohto článku na našej webovej stránke. Dlhé ohnisko umožňuje vytvárať pôsobivé makrozábery hmyzu zo vzdialenosti okolo 1,5 m. Vďaka tomu objekt nevyplašíte a nebudete si ho tieniť. V súvislosti s videom treba upozorniť, že prístroj je hlavne v 4K rozlíšení citlivý na prudšie pohyby v horizonte, pri ktorých vzniká výrazný efekt rolling shutter (ohýbanie zvislých línií). Tento problém majú všetky kamery so záznamom 4K 25/30p. Čiastočne mu možno predchádzať nastavením expozičného času na dvojnásobok snímkovej rýchlosti (1/50 s pri 25p). Na lepšie použitie v režime videa má teraz dotykový 3" LCD displej vyššie rozlíšenie a hlavne nový záves umožňujúci vyklopenie a otočenie o 180°. K dispozícii je aj kvalitný hľadáčik OLED s rozlíšením až 2,36 Mpx. Na tele nájdete dovedna 7 funkčných programovateľných tlačidiel, dvojicu rollerov, krížový 5-smerový ovládač a dvojicu otočných prepínačov režimov. Samostatný prepínač má volič režimu zaostrenia s integrovaným tlačidlom uzamknutia AF/AE. Spúšť záznamu má ­takisto samostatné tlačidlo, ktorým možno spustiť záznam videa aj z režimu fotenia. V režime videa možno záznam odštartovať aj spúšťou fotoaparátu. Pri nahrávaní 1080 25p sa dá využiť aj možnosť variabilnej rýchlosti nahrávania, nastaviteľnej od 2 do 120 obr./s, takže priamo nahrávate zrýchlené alebo spomalené video. Uvítali by sme tento typ záznamu aj v 4K rozlíšení, ale to bude asi téma až pre následníka.

Hoci by sa to z doterajšieho textu mohlo zdať, fotenie pri tejto kamere tiež nie je nijako zane­dbávané. Rozsah citlivosti ISO 80 – 25 600 dáva predpoklad na dobré výsledky aj v extrémnejších situáciách. Uzávierka môže pracovať v rozsahu od 60 s do 1/4000 s, pri elektronickej uzávierke až do 1/16 000 s. K dispozícii je však aj režim Bulb. Prístroj zvláda sériové snímanie 12 obr./s s pevným zaostrením a až 50 obr./s s elektronickou uzávierkou. Vďaka natáčaniu v 4K sú k dispozícii aj režimy 4K photo vrátane Post Focus a Focus Stacking, známe aj z iných modelov Panasonicu. V režime fotenia je zaostrovanie prekvapivo rýchle a dosahuje slušnú úspešnosť. Keby to nestačilo, možno využiť ručné zaostrenie s asistenciou, zvýraznením kontúr a zväčšením zaostrovanej oblasti. Vďaka prstencu vyhradenému na zaostrovanie sa s ním pracuje veľmi pohotovo a jednoducho. Pri automatickom zaostrovaní si, samozrejme, môžete oblasť zaostrenia vybrať dotykom na dis­plej, rovnako určíte sledovanie tváre alebo objekt pri sledovaní pohybu. Je to síce praktické, ale má to jedno úskalie. Dotyk funguje aj pri používaní hľadáčika, to môže byť výhodné, ibaže občas si zaostrovací bod prepnete nosom. Treba však dodať, že oproti ostatným modelom Panasonic s touto funkciou je FZ2000 vo výhode, okulár hľadáčika je dlhší, takže sa nám to stalo pri používaní len raz. Objektív ponúka svojím rozsahom dostatočnú kreativitu, pretože pokryje v podstate celý rozsah od širokých záberov až po super teleobjektív s ohniskovou vzdialenosťou 480 mm. Na rozdiel od videa pri fotení nie je problém využívať aj najdlhšie ohnisko z ruky, hlavne pri fotení prírody cez deň je výhodné používať kratšie časy, aspoň 1/500 s. Optické chyby objektívu sú softvérovo veľmi dobre potlačené (vrátane RAW), takže sme nezaznamenali súdkovitosť či farebnú aberáciu. Horšia je celková ostrosť objektívu. Pochopiteľne, laik si to nevšimne, cvičené oko však zaznamená, že pri 20 Mpx rozlíšení by tam ešte trošku ostrosti patrilo. V slabšom osvetlení sa dá bez veľkých následkov ísť do ISO 1600. Pri spracovaní z RAW možno pracovať do  ISO 6400, v JPEG sa už prejavuje veľmi aktívne odšumovanie, takže v extrémnych prípadoch vyzerá fotka ako akvarel. Vyššie hodnoty môžete použiť v prípade dokumentačných záberov, no budete sa musieť zmieriť s vyšším šumom. Na 1" snímač sú však výsledky vynikajúce. Ocenili sme vysoký dynamický rozsah snímača, ktorý aj vďaka 14-bitovému spracovaniu RAW môžete veľmi dobre zužitkovať. Užitočný je, samozrejme, aj pri natáčaní videa, kde si môžete dynamiku upraviť. Pre aktívnych filmárov preto iste bude mať zmysel zainvestovať do príplatkového V-Log Gamma, prípadne využiť výhody externého nahrávania cez HDMI so vzorkovaním 4:2:2 a farebnou hĺbkou 10 bitov. Recenzenti často kritizujú príplatok za V-Log Gamma, najmä keď RX10 III ponúka jeho obdobu S-Log v cene, treba si však uvedomiť, že cena FZ2000 je o 400 eur nižšia. Na záver musíme konštatovať, že Panasonic s novinkou urobil oproti bývalej generácii veľký skok vpred. Zatiaľ čo FZ1000 bol v porovnaní s prvou generáciou RX10 iba akýmsi chudobným príbuzným, FZ2000 je pre RX10 II či III dôstojný konkurent. Každý z prístrojov má svoje klady aj zápory, ale dnes už nemožno jednoznačne označiť víťaza, používateľ sa musí rozhodovať podľa svojich preferencií.

 Parametre:

• 1" senzor BSI MOS s rozlíšením 20,1 Mpx, 5-osová optická stabilizácia Hybrid O.I.S., procesor Venus Engine VII (14-bitový), objektív Leica DC Vario-Elmarit 24-480 mm (F2,8-4,5), filter 67 mm, 49-zónové kontrastné zaostrovanie, sériové snímanie 12 obr./s (mechanická uzávierka), 50 obr./s (elektronická uzávierka), hľadáčik OLED s rozlíšením 2,36 Mpx, výklopný dotykový 3" TFT LCD 1,04 Mpx, 4K Photo 30 obr./s, ISO 80 – 25 600, expozičné časy 1/4000 – 60, Bulb, el. uzávierka do 1/16 000 s, X-synchronizačná rýchlosť: 1/160 s, video  4K 25p 100 Mb/s, C4K 24p 100 Mb/s, full HD 50p 50, 100, 200 Mb/s, formát MOV, MP4 alebo AVCHD, vstavané Wi-Fi, aplikácia pre Android, iOS, konektory: micro HDMI (typ D/VIERA Link/Video 4:2:2 8-bit. / 4:2:2 10-bit.), USB 2.0 micro-B, 1× slot na SD/SDHC/SDXC (UHS-1), rozmery: 137,6 × 101,9 × 134,7 mm, hmotnosť: približne 915 g (bez batérie a karty)

• Cena: 1250 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Ovládanie, výbava, zabudovaný trojstupňový filter ND, závit na filtre, výborný hľadáčik a displej
- Priemerná kvalita objektívu, v 4K videu najširší záber 36 mm, bez NFC, V-Log Gamma za príplatok

HODNOTENIE:

Foto: 90 %
Video: 100 %
Výbava: 100 %
Ovládanie: 100 %
Vyhotovenie: 100 %
Celkovo: 96 %

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články
Panasonic Lumix

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať