Panasonic Lumix S1R / Profesionál bez kompromisov
Panasonic so svojimi modelmi Lumix S1 a S1R spôsobil medzi fotografmi veľký rozruch. My sme sa obom modelom venovali už v marcovom čísle PC REVUE, kde som vám prístroje podrobne opísal a priniesol prvé dojmy z ich používania. Tentoraz sa mi dostal model S1R na recenziu, a tak sa naň môžeme pozrieť z praktickej stránky. Na úvod iba krátky súhrn hlavných vlastností:
• Full frame snímač s rozlíšením 47,3 Mpx
• Elektronický hľadáčik OLED s rozlíšením 5,760 Mpx
• Stabilizátor Dual Image s účinnosťou 6 EV na fotografovanie aj natáčanie
• Režim supervysokého rozlíšenia až 187 Mpx
• Ostriaci systém s umelou inteligenciou
• Veľmi rýchle zaostrovanie za 0,08 s s vysokou citlivosťou až do -6 EV
• Rozpoznávanie postavy, tváre, ostrenie na oči, zreničky a rozpoznávanie zvierat
• Sériové snímanie rýchlosťou 9 snímok za sekundu v plnom rozlíšení
• Podpora natáčania videa 4K 50/60p, full HD až 180p
• Vstup na mikrofón a výstup na slúchadlá
• 3" dotykový displej s rozlíšením 2,1 Mpx a nastavením v 3 osiach
• Dva sloty na karty s podporou kariet XQD a SDXC UHS-II (do budúcnosti aj CFexpress)
• Podpora fotografií s vysokým dynamickým rozsahom HLG
To je iba niekoľko kľúčových vlastností tohto fotoaparátu. Lumix S1R je v súčasnosti najväčšia a najťažšia full frame bezzrkadlovka na trhu. Ide o plne profesionálny prístroj s telom z horčíkovej zliatiny, odolnosťou proti prachu a striekajúcej vode, schopný pracovať pri teplotách do -10 °C. Mohutné telo sa odvďačí výbornou ergonómiou a rozmiestnením ovládacích prvkov presne tam, kde ich hľadáte – teda s výnimkou spúšte videa. Tá je tradične ako azda na všetkých bezzrkadlovkách na úplne nepraktickom mieste. Model S1R aj napriek tomu, že vie nahrávať špičkové video, je určený predovšetkým na fotenie. Tomu je podriadený celý hardvér prístroja. Novo vyvinutý 47,3 Mpx snímač má v rámci full frame formátu najvyššie rozlíšenie na trhu. Využíva nové mikrošošovky umiestnené nad pixelmi, ktoré sú nižšie a asférické, vďaka čomu prepúšťajú na fotocitlivú vrstvu viac svetla. Snímač nepoužíva low pass filter a pribudla špeciálna antireflexná vrstva zabraňujúca odrazom svetla od povrchu snímača. Elektronika snímača zabezpečuje veľmi rýchle paralelné odčítanie informácií a priamy AD prevod, čím sa výrazne potláča generovanie šumu. Snímač vďaka svojej rýchlosti účinne potláča aj rolling shutter.
Fotky motorkárov najlepšie dokumentujú potenciál DFD AF zaostrovania. ISO800, 1/2500s, f4.0
O spracovanie obrazu sa stará nová generácia procesora Venus Engine. Päťosová stabilizácia snímača má posilnené výkonové členy a okrem duálnej stabilizácie, známej z prístrojov systému micro 4/3, podporuje aj režim Super resolution, vďaka ktorému možno týmto prístrojom vytvárať snímky s rozlíšením až 187 Mpx, a to aj pri nočnom fotení. Tento režim však, pochopiteľne, vyžaduje použitie statívu, fotoaparát pri ňom po stlačení spúšte s nastaviteľným oneskorením exponuje dovedna 8 snímok, z ktorých potom zloží výsledný RAW s veľkosťou až 330 MB. JPEG možno dodatočne vyvolať v PC, vo fotoaparáte sa to nedá. Pri použití objektívov, ktoré nepodporujú Dual I.S. 2, teda spoluprácu stabilizátora snímača a objektívu, možno zvoliť, ktorý stabilizátor chcete používať. Stabilizátor má viacero módov, okrem úplnej automatiky si môžete ručne zvoliť aj panorámovanie v horizontálnom či zvislom smere. Úplná novinka je tu I.S.Status Scope. Je to funkcia, ktorá v obraze hľadáčika či na displeji zobrazuje v reálnom čase stav stabilizácie na prehľadnom terčíku, takže presne vidíte, nakoľko sa vám trasie ruka a či tento pohyb dokáže stabilizátor vykompenzovať. S podobnou funkciou ste sa dosiaľ mohli stretnúť iba pri strednoformátových bezzrkadlovkách s rádovo vyššími cenami. Na pohľad to vyzerá ako pekný efekt na displeji, keď si to však trochu zvyknete používať, zistíte, že je to veľmi užitočný pomocník hlavne pri fotení na dlhších časoch. Mne sa vďaka tejto pomôcke podarilo bez problémov držať 2,5-sekundové expozície na 105 mm rozsahu. Zaostrovanie je v prípade Panasonicu už tradične zverené systému DFD AF. Na rozdiel od konkurencie sa teda žiadne fázové zaostrovanie nekoná. Keď som sa pred rokom pýtal zástupcov spoločnosti, prečo to tak je, dostal som odpoveď, že tento systém na rozdiel od fázového zaostrovania má väčší potenciál do budúcnosti.
Oba zábery boli fotené v režime sledovania postavy, keĎ automatika napriek členitému pozadiu pracovala bezchybne. ISO800, 1/2500s, f4.0
Fázové zaostrovanie pracuje s fyzickým snímačom, respektíve doplnkovými detektormi alebo duálnymi pixelmi, ktoré sú napevno súčasťou snímača. To v podstate dáva menej možností na zlepšovanie tohto systému, pretože fyzická vrstva je tu daná, počet ani rozmiestnenie detektorov už nijako neupravíte a môžete iba softvérovo dolaďovať algoritmy. DFD AF je naproti tomu čisto softvérový systém, ktorý pracuje s analýzou obrazu. Výrobca tak môže systém zaostrovania zlepšovať nielen s príchodom nových modelov, ale aj v rámci softvérových aktualizácií modelu. O tom sme sa mohli v reáli presvedčiť napríklad pri modeli GH5, kde Panasonic dokázal výrazne zdokonaliť prácu zaostrovania po softvérovom update. Kam až sa s týmto systémom dá ísť, to ukazuje práve S1R. Systém priebežne spracúva 480 snímok za sekundu, na ktorých analýzou obrazu zisťuje objekty, ktoré sú v popredí a pozadí záberu, a vyhodnocuje kontrast scény. Zaostrovanie pracuje fantasticky aj v podmienkach s nízkym kontrastom alebo slabým osvetlením. Okrem bežných režimov s voľbou rôznych ostriacich polí ma zaujal najmä nový režim sledovania osôb a zvierat, pracujúci s detekciou pomocou umelej inteligencie. Systém som testoval na súťaži moderných tancov pri umelom osvetlení. Vzhľadom na to, že som mal k dispozícii iba setový objektív Lumix 24-105 mm F4, používal som citlivosť ISO 6400 na dosiahnutie expozičných časov 1/320 s až 1/400 s. Fotoaparát dokázal bez problémov identifikovať osoby a presne na ne zaostrovať. Pri zoomovaní identifikoval tvár aj oči osôb. Príjemné prekvapenie bolo veľmi málo záberov mimo zaostrenia, čo je v prípade fotenia takýchto akčných fotiek výborný výkon. Zaostrovacia automatika sa musí orientovať veľmi rýchlo a navyše v zložitých svetelných podmienkach. Výborne dopadlo aj fotenie motorkárov, keď systém napriek členitému pozadiu dokázal presne sledovať jazdcov. Za zmienku stojí aj systém napájania. Fotoaparát používa 23 Wh (3100 mAh) batériu, ktorá zvláda za normálnych podmienok 360 snímok s kartou SD alebo 340 s XQD. Pri zapnutom režime Power Save sa však môžete dostať až na 1150, respektíve 1100 snímok. To sú údaje výrobcu. Ja som sa pri použití 256 GB karty SDXC dostal na 1510 snímok s tým, že batéria zostala na 30 % kapacity. Používal som pri tom kombináciu RAW + JPEG Fine. Vďaka USB-C portu môžete S1R napájať aj v teréne napríklad z powerbanku. To sa hodí pri dlhších výpravách alebo fotení TimeLapse. Batéria sa pritom aj nabíja.
Nočné foto možno robiť aj v režime HiResolution v rozlíšení až 187 Mpx. ISO3200, 1s, f4.0
To, čo profesionálni fotografi na rozdiel od konkurencie ocenia najviac, sú dva sloty na karty. V nich sú podporované vysokorýchlostné karty XQD s rýchlosťou zápisu až 440 MB/s a SD UHS-II kategórie V90. Výrobca sľubuje aj budúcu podporu kariet CFexpress. Prístroj som testoval s kartami Sony SDXC UHS-II V90 G TOUGH 128 GB, Sony XQD G 128 GB a Adata SDXC UHS-II V90 256 GB. Pri fotení jednotlivých snímok na rýchlosti karty veľmi nezáleží, počkáte, než sa dáta zapíšu. Pri serióznejšom fotení, hlavne ak používate sériové fotenie, je však už rýchlosť karty limitujúca. Treba si uvedomiť, že RAW má približne 70 MB a JPEG okolo 20 MB. Prístroj má síce veľký buffer na 47 JPEG alebo 33 JPEG + RAW, ale po jeho zaplnení záleží na rýchlosti karty, ako rýchlo sa prepíšu a budete môcť fotiť ďalej. Napríklad medzi najrýchlejšími kartami Sony XQD a SD pri nastavení JPEG Fine + RAW je rozdiel v rýchlosti zápisu sekvencie 5 s, pričom zápis 33 snímok od stlačenia spúšte až po ukončenie ukladania s kartou XQD trval 23 s. Karta Adata UHS-II to zvládla o 35 s pomalšie a 512 GB karta SanDisk Extreme Pro UHS-I V30 bola pomalšia o 52 s. Pri použití XQD bolo možné pokračovať vo fotení v podstate okamžite, aj keď pomaly. Pri použití dvoch kariet máte, samozrejme, k dispozícii štandardné možnosti, ako je následný zápis, paralelný zápis alebo zápis podľa typu súboru. Jediné obmedzenie je nemožnosť zápisu videa v AVCHD na kartu XQD.
Nebol by to Panasonic, keby nevedel natáčať aj vynikajúce video. Napriek tomu, že S1R je v podstate medzi modelmi GH5, GH5S, G9 aj S1 v tomto smere v podstate outsider, aj tak všetku konkurenciu prekonáva videom v 4K 50/60p. Vie to však iba v 4:2:0 8 bit a dĺžka jednej sekvencie je pre chladenie snímača obmedzená na 15 minút. Na väčšinu bežných natáčaní to, pochopiteľne, postačí, no ak budete chcieť od videa viac, na to je tu model S1. Video je aj napriek tomu špičkové, k čomu prispieva vynikajúca stabilizácia aj veľmi dobre pracujúca ostriaca automatika. Sledovanie objektov aj osôb funguje rovnako ako v režime foto. Kapitola sama osebe je hľadáčik. OLED s obrovským rozlíšením 5,76 Mpx tu ešte nebol. Hľadáčik má zväčšenie až 0,78×, ktoré je však meniteľné v 3 stupňoch, aby ho mohli používať aj ľudia s okuliarmi, a pracuje s frekvenciou 60 alebo 120 Hz. Optika hľadáčika sa skladá z piatich prvkov v piatich skupinách s tromi optickými šošovkami. Vonkajší člen má vrstvu odpudzujúcu vodu. Keby ste čakali, že pohľad do hľadáčika vyvolá wow efekt, mýlili by ste sa. Je to tým, že obraz je veľmi prirodzený, ostrý a viac pripomína pohľad do optického hľadáčika. Nemáte šancu vidieť pixelovú mriežku. Zaostrovanie podľa neho je tak veľmi jednoduché a precízne. Za to patrí výrobcovi veľký potlesk.
O novinke by sa toho dalo popísať ešte veľa. Fotoaparát má toľko možností a nastavení, že aj po 14-dňovom intenzívnom testovaní som stále nachádzal nové. Je tu napríklad úplne nové fotenie HLG foto, čo je nová fotografická verzia formátu HLG známeho videa. Takéto fotky s vysokým dynamickým rozsahom si už dnes môžete vychutnávať na nových modeloch TV Panasonic. Samozrejmosť je možnosť pripojenia cez Wi-Fi aj bluetooth a ovládanie a prenos fotiek a videa, ale aj podpora Lumix Tether na PC a priame fotenie do PC cez USB. Lumix S1R používa nový bajonet L-mount, ktorý je výsledkom uzavretia L-mount Alliance medzi spoločnosťami Panasonic, Leica a Sigma. Prístroj prišiel na trh s trojicou objektívov Lumix, už po jeho uvedení však spoločnosť Sigma oznámila dostupnosť 11 vysoko svetelných pevných objektívov radu Art, pokrývajúcich rozsah od 14 mm do 135 mm, a ďalších troch objektívov formátu APS-C. Do konca roka 2020 má byť dostupných takisto 10 objektívov Lumix a 18 objektívov Leica.
Parametre:
• Snímač CMOS s rozlíšením 47,3 Mpx , hľadáčik 5,76 Mpx, procesor Venus Engine , 5-osová stabilizácia Dual I.S. 2, 5,5 EV s B.I.S., 6 EV s Dual I.S. 2, I.S. Status scope (účinný aj na dlhé expozície), vysokovýkonná a odolná uzávierka so životnosťou 400 000 expozícií, rýchlosť uzávierky 1/8000 s, X = 1/320 s - synchronizácia blesku, režim s vysokým rozlíšením so súbormi RAW 187 Mpx, režim HLG Photo, nastavenie offset expozície, zvýraznenie svetiel, AWBw, pomer strán pre panorámy 2:1, 65:24
• Cena: 3600 EUR (telo), 4599 EUR (s objektívom Lumix S 24-105mm/F4,0)
PLUSY, MÍNUSY:
+ Rýchlosť a presnosť zaostrovania, kvalita výstupov, rozlíšenie, výbava, ovládanie, utesnená konštrukcia, 4K 50/60p
- Obmedzenie videa 4K na 15 minút
HODNOTENIE:
Foto: 100 %
Video: 95 %
Výbava: 100 %
Ovládanie: 100 %
Vyhotovenie: 100 %
Celkovo: 99 %