ACER_112024 ACER_112024 ACER_112024

Peugeot 308: Auto s IT dušou

Archív NXT
0

Peugeot 308 SW je európske auto roka a bolo to zrejmé už od začiatku nášho testu. Nehrá sa na nejaký super luxus, skôr ide o zaujímavý pomer výkon/cena. Testovali sme model Allure s novým motorom PureTech 1,2 e-THP 130k, čo je dosť netradične trojvalec s výkonom 96 kW. Má vynikajúci ťah aj pri nízkych otáčkach, auto bolo vybavené 6-stupňovou mechanickou prevodovkou.

qr_peugeot.png

Na rozdiel od verzie Hatchback Peugeot 308 je tu dostatočne veľký kufor s celkovým objemom až 610 dmZadný kufor je vybavený dvoma poličkami a koľajnicami. Jednoduchým sklopením zadných sedadiel získate priestor aj na rozmerovo dlhšie predmety. Auto je tak naozaj praktické, využijete ho pri cestách do práce, cez víkendy, ale aj na dovolenku so stanom.

Peugeot308SW-2.jpg

Peugeot 308SW je zvonka kompaktný automobil, do ktorého sa však zmestia aj rozmerné predmety

Prirodzene, zaujímala nás najmä výbava, ktorá je spojená s IT. A bolo jej veru dosť. Všetko sa začína 9,7-palcovým dotykovým panelom, ktorý nahradzuje väčšinu mechanických tlačidiel. Práve preto je takýchto tlačidiel minimum a dizajn predného panela je čistý a elegantný. Dotyky na displej treba uskutočniť s dostatočným tlakom, čo bol zámer, aby nedochádzalo k náhodným povelom.

Displej umožňuje viacero zaujímavých funkcií. Prvoradý je adaptívny tempomat, ktorý dokáže prispôsobiť nastavenú rýchlosť meniacim sa podmienkam na ceste. Auto je vybavené manuálnou prevodovkou, preto prispôsobenie je len v istom rozsahu, povedzme do 30 km/h. Pokiaľ systém zistí, že spomalenie pre prekážku nebude možné len ubratím plynu, upozorní zvukovo aj opticky, že má vodič prebrať aj radenie rýchlosti. Pokiaľ sa tak nestane, systém spustí havarijné brzdenie, ktoré má pomôcť odvrátiť zrážku alebo zmierniť jej následky.

AdaptivnyTempomat.jpg

Adaptívny tempomat zaregistruje prekážku pred vami a prispôsobí tomu rýchlosť vozidla

Pri nastavení tempomatovej rýchlosti má vodič viacero možností. Môže ju zvoliť na aktuálnu rýchlosť, ale aj na typické obmedzenia v európskej doprave - 50, 70, 90, 110 a 130 km/h. Tieto rýchlosti zvolíte rýchlo, pričom si vyberáte na displeji z grafických symbolov a konkrétne rýchlosti si môžete nastaviť aj používateľsky. Tieto rýchlosti našťastie ostanú trvalo zapamätané. Okrem tempomatu môžete takto nastaviť aj obmedzovač rýchlosti. Ďalšie možnosti sú nastavenie predpísaného odstupu od predchádzajúceho vozidla v sekundách (predvolená hodnota je 2,0 sekundy). Ďalej máte zobrazené údaje o ostávajúcom palive a priemernej spotrebe. Peugeot má aj systém sledovania tlaku vzduchu v pneumatikách.

Peugeot308SW-3.jpg

Toto je hlavná obrazovka dotykového panela s viacerými údajmi o prevádzke vozidla

Klimatizáciu možno nastaviť na plnoautomatickú prevádzku a zvoliť konkrétnu teplotu pre vodiča a spolujazdca. K dispozícii je navigácia s kompletným pokrytím Európy. Z nej sa preberajú aj maximálne povolené rýchlosti, ktoré sa zobrazujú na paneli pred vodičom. Ďalej je k dispozícii zábavný systém, ktorý obsahuje AM/FM rádio a jukebox.

Peugeot308SW-5.jpg

Takto sa nastavuje programová rýchlosť na nastavenie tempomatu

Asi najzaujímavejšie hlavne do budúcnosti sú aplikácie, ktoré Peugeot poskytuje na kľúči USB. Ten sa pripája do portu v zásuvke pred spolujazdcom a zatiaľ ponúka napr. správy o aktuálnej doprave, výber čerpacích staníc, reštaurácií a hotelov. Takisto sa môžete pripojiť na internet a zobrazovať webové stránky. Tento systém na Slovensku zatiaľ nefunguje, treba na to spoluprácu s telekomunikačným operátorom, o ktorej sa diskutuje.

Multimediálnosť sa prejavuje aj v prípade používateľského návodu. Ten je súčasťou výbavy dotykového panela a obsahuje aj videá. Prirodzene, auto si môžete aj detailne nastaviť podľa toho, aké upozornenia vám počas jazdy vyhovujú.

Peugeot308SW-4.jpg

Vozidlo možno nastaviť naozaj do detailov

Pri pohľade na cenu auta zistíte, že je to vozidlo s vynikajúcim pomerom výkon/cena. Je to zábavné, dynamické auto, ktoré je na druhej strane aj praktické pri prevoze batožín. Počas testu sme namerali spotrebu okolo 8 l/100 km, pričom sme auto nijako nešetrili. Nezabudnite si pozrieť aj naše reportážne video, ktoré sme pri testovaní tohto automobilu nakrútili.

Cena: základná - 14 990 EUR, cena testovaného automobilu - 24 350 EUR
Zapožičal: Peugeot Slovakia

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať