Raynox DCR-250: Lacné makro s dioptrickou predsádkou
Nástrojov na odfotenie pôsobivého detailu čohokoľvek sa ponúka hneď niekoľko. Najčastejšie používané spôsoby sú tri – môžete investovať do drahého makroobjektívu, ale lacnejšie vás vyjde súprava medzikrúžkov, prípadne si za bagateľ môžete zakúpiť reverzný krúžok, pomocou ktorého pripevníte objektív k bajonetu zrkadlovky opačnou stranou. Nevýhoda tejto metódy je však rapídny úbytok svetelnosti. Žiadna z týchto možností sa nevyznačuje takou mierou flexibility naprieč kompatibilnými fotoaparátmi ako práve vloženie univerzálnej predsádky pred objektív. Mnohí máte určite veselé spomienky z dovolenky na dobiehanie nízkeho ohniskového rozsahu ďalekohľadom, ktorý tak trochu i výsledok kompaktov priblíži k lacnejším teleobjektívom. Na podobnom princípe fungujú v našich končinách pomerne neznáme, ale výborné makropredsádky od japonskej spoločnosti Raynox, konkrétne modely s označením DCR-150 a 250. Prvá predsádka má 4,8 a tá druhá až 8 dioptrií. DCR-250 obmedzuje maximálnu ostriacu vzdialenosť na polovicu, fanúšika poriadneho makra to však nerozhodí. My sme jej takisto dali prednosť.
Klame telom
Nech vyzerá predsádka Raynox na prvý pohľad akokoľvek jednoducho, nejde o obyčajnú šošovku. Štruktúra pozostáva z troch optických členov, usporiadaných v dvoch skupinách. Priemer skla je síce menší, má 37 mm, ale stále sa s ním dá pracovať, a to aj na objektívoch s užšími priemermi. Pomocou dobre prispôsobiteľného pružinového mechanizmu nasadíte predsádku poľahky tak na ultrazoom, ako i na digitálnu kameru, a to aj v prípade, že by nemala závit. Upevnenie je síce konštruované tak, že zapadne do drážok na filtre, no tlak pružín je dostatočný na to, aby sa udržal na objektíve aj bez nich. Jediná podmienka je splnenie spodnej hranice 52 mm. Naopak, najširší priemer závitu, o ktorý ju ešte zacvaknete, nemôže presahovať 67 mm. Pri širších objektívoch však už treba počítať so silnou vinetáciou a výrezmi v rámci postprocesingu. Z archívu sme oprášili zábery zo staručkého FinePixu S6500fd, fotené až pri 300 mm (nájdete v galérii na webe), čo je presne vzdialenosť, ktorá vytiahne z predsádky pôsobivé zábery s obrovským zväčšením. Inak sme používali AF-S Nikkor 18-105 mm na DSLR Nikon D90.
Bez DCR-250, 1/640 s, f=105, f/9, ISO 200
S DCR-250, 1/640 s, f=105, f/9, ISO 200
Elektro, flóra, fauna...
Okrem fotografovania rôznych technických detailov je výzvou zachytiť makro v prírode. Cieľom nášho záujmu pri testovaní bol piestik záhradnej kvetiny. Minimálna ostriaca vzdialenosť bez použitia predsádky bola v našom prípade 24 cm, s predsádkou sa skrátila na konečných 10 cm.
Pri takomto dioptricky silnom skle sa stáva ostrenie už doslova umením, hra s hĺbkou ostrosti je súhra šikovných rúk a bystrých očí. V tomto prípade obzvlášť platí, že vydarená bude jedna z desiatich snímok, a apel na trpezlivosť je dvojnásobný. Odmenou za to však budú nádherné fotky v mierkach vyrážajúcich dych, určite podstatne vábivejšie než tie naše testovacie. Na svoje si prídu aj náruživí kameramani, ibaže budú mať situáciu o to zložitejšiu, že sa budú usilovať o video. Každopádne výsledky budú stáť za to.
Cena: 60 EUR
PLUSY, MÍNUSY:
+ Cena, široká kompatibilita, slušná optická kvalita
- Vinetácia pri širších objektívoch
Produkt na test poskytol e-shop Makrofoto.sk.
Zobrazit Galériu