S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement

Reprosústavy nielen pre náročných audiofilov

0

Trh s počítačovými reprosústavami sa za posledných 10 rokov výrazne zmenil. Výrobcovia sa sústreďujú najmä na lacnejšie miniatúrne stereosústavy so štýlovým moderným dizajnom. No čo si má vybrať človek, ktorému ide predovšetkým o kvalitný zvuk? V tomto článku sa pozrieme na pár vhodných adeptov.

Kvalitný zvuk v praxi

Podľa čoho spoznáte dobre hrajúci audiosystém? Zvukový prejav má znieť predovšetkým verne a neutrálne. Čiže ak z reproduktorov zaznie klavír, mal by znieť tak ako skutočný klavír. Tento efekt sa dá dosiahnuť jedine kombináciou niekoľkých vecí. V prvom rade je to vyrovnaná frekvenčná charakteristika celého audiosystému. Vo zvuku by nemalo nič chýbať, ale ani dominovať. Náš sluch je najviac citlivý na problémy na stredných frekvenciách a práve toto je najchúlostivejšia oblasť väčšiny reprosústav. Ďalšia podmienka je presné priestorové podanie. V ideálnom prípade totiž pri počúvaní prestanete vnímať reprosústavy ako dva bodové zdroje zvuku, ale reprodukciu vnímate len ako veľkú zvukovú scénu, ktorú máte pred sebou. S tým súvisí ďalší faktor, ktorým je lokalizácia. Sama priestorovosť zvuku (alebo ak chcete, jeho „vzdušnosť") je bez jasnej lokalizovateľnosti polohy jednotlivých nástrojov v stereofónnom obraze viac-menej zbytočná. Niektoré audiosystémy totiž poskytujú bohatý priestorový zvuk, ale keď zavriete oči, nie ste schopní určiť presnú polohu speváka, gitary a podobne. Pri reprodukcii dobrej hudobnej nahrávky na kvalitnej audiozostave by ste mali byť bez problémov schopní rozoznať ľavo-pravú polohu jednotlivých hudobných nástrojov a dokonca aj ich postavenie smerom do hĺbky zvukovej scény. Na to je okrem kvalitného zvukového aparátu nevyhnutná aj dobre skomponovaná a nahratá hudba z bezstratového zvukového formátu (napr. FLAC) a akustická úprava miestnosti (akustické obklady, difúzne a absorpčné plochy).

Káblové prepojenie komponentov

Základom úspechu je kvalitné pripojenie reprosústav do celého reťazca. Najdostupnejší spôsob je symetrické vedenie, ktoré vyniká v jednoduchosti zapojenia a v odolnosti proti rušeniu zvukového signálu (napr. nízkofrekvenčné a vysokofrekvenčné rušenie, zemné slučky a pod.). Symetrické výstupy, resp. vstupy bývajú vo vyhotovení XLR (trojpólová zásuvka) alebo 6,3 mm jack (tzv. TRS), a to vždy pre ľavý a pravý kanál zvlášť. Na rozdiel od nesymetrického vedenia, ktoré poznáme z bežných komerčných zariadení (konektory cinch), symetrické vedenie používa na každý audiokanál dva signálové vodiče na prenos audiosignálu a jeden tieniaci vodič (ten signál neprenáša). V jednom kábli sú teda dva vodiče a tienenie, pričom potrebujeme dva káble (na stereo). Na jednom z dvoch signálových vodičov je vďaka symetrickému výstupu signál oproti tomu na druhom vodiči zámerne fázovo obrátený o 180°. Využíva sa fakt, že rušenie býva naindukované na oboch vodičoch s rovnakou intenzitou aj fázou. Symetrický vstup zasa zámerne otočí fázu signálu z jedného vodiča a následným zlúčením týchto signálov dôjde k sčítaniu užitočného signálu z oboch vodičov a zároveň k odčítaniu súhlasného rušenia. Jednoducho povedané, ostane nám len užitočný signál bez rušenia.

Výborné riešenie je aj digitálne vedenie, kam patrí napríklad štandard AES3 (AES/EBU), ktorý si poradí s kvalitou 32 ÷ 192 kHz, 24-bit., stereo. Využíva sa najmä profesionálny variant s káblami s vlnovou impedanciou 110 ohmov, ukončenými konektormi XLR. Maximálna dĺžka vedenia závisí od kvality kabeláže a vzorkovacej frekvencie signálu a môže byť až v stovkách metrov. Pri komerčných zariadeniach sa využíva skôr digitálne rozhranie S/PDIF, a to buď optický Toslink, alebo metalický Coaxial. Z hľadiska kvality zvuku je výhodnejšie metalické prepojenie pomocou 75-ohmového koaxiálneho kábla. Toto riešenie má oproti optike výhodu v menšom digitálnom skreslení (tzv. jitter) a väčšej dĺžke vedenia (10 m).

Zapínanie a vypínanie aktívnych reprosústav

Nevýhodou niektorých aktívnych reprosústav tejto kategórie je absencia režimu stand-by a následná potreba neustáleho zapínania a vypínania sieťových vypínačov. Nám sa tento problém podarilo vyriešiť pomocou sieťovej rozvodky s funkciou master/slave. Do zásuvky master treba pripojiť zariadenie, ktoré zapínate spolu s reprosústavami (PC, TV, AV Receiver) do zásuvky slave zas reproduktory. Po zapnutí hlavného spotrebiča rozvodka deteguje na zásuvke master zvýšenie elektrického prúdu a zopne aj zásuvky slave. Príkladom môže byť prepäťová ochrana Solight 918J, prípadne záložné zdroje Eaton s funkciou EcoControl (napr. Ellipse ECO 650 USB).

ELAC AM180

Tieto aktívne reprosústavy od jedného z najstarších nemeckých výrobcov vynikajú najmä perfektnou konektivitou, ktorá vyhovie aj nárokom na profesionálne štúdiové počúvanie, i keď už podľa dizajnu sú určené skôr do domácnosti. K dispozícii sú okrem symetrického a nesymetrického analógového vstupu aj digitálny optický Toslink, koaxiálny S/PDIF a dokonca aj profesionálny vstup AES/EBU. Okrem obligátneho USB a bluetooth tu teda máme takmer celú paletu rozhraní. Podporované sú vzorkovacie frekvencie 32/44,1/48/88,2/96 kHz pri 16/24 bitoch. Dve reprosústavy môžete prepojiť medzi sebou digitálne - reprosústava obsahuje aj digitálny výstup na pokračovanie do druhej sústavy (Toslink Optical/Coaxial). Výrobca zvolil 192 kHz digitálny receiver Cirrus Logic CS8416 a osvedčený 114 dB, 24-bit./192 kHz Delta-Sigma Stereo D/A prevodník CS4392. Použité sú nízkošumové operačné zosilňovače NJM4558. Vysokotónový menič poháňa monolitický zosilňovač LM3886 s výkonom 28 W. Stredobasový menič je budený 50-wattovým diskrétnym zosilňovačom s výkonovými tranzistormi TIP41.

Ozvučnica s rozmermi 290 × 195 × 280 mm (vrátane chladiča) je z 18 mm dosky MDF a je na poklep veľmi tuhá. Na výber je buď čierny, alebo biely klavírny lak s vysokým leskom. Všetky rohy a hrany sú zaoblené, vďaka čomu sa približne 8-kilogramová debna dobre prenáša a na predných hranách nedochádza k zbytočným difrakciám zvuku. Dielenské spracovanie je na vysokej úrovni a už na pohľad je zrejmé, že nemáme do činenia so spotrebným produktom pochádzajúcim z Ázie. Napokon o kvalite svedčí aj 5-ročná záruka. Elektrická časť je vnútri vzduchotesne oddelená od akustickej časti priečkou. Štrbinový basreflex je vzadu. Osadený je páskový výškový menič typu ELAC JET III (Jet Emission Tweeter tretej generácie), vychádzajúci z patentu Air Motion Transformer doktora Oskara Heila z roku 1970. ELAC vyrába a osadzuje takéto meniče od roku 1993, keď kúpil technológiu na ich výrobu od berlínskej spoločnosti A.R.E.S. Typ JET III prišiel na trh v roku 2003. Tenká a ľahká kaptonová fólia v tvare harmoniky s tenkou hliníkovou vrstvou je umiestnená na silnom neodýmovom magnete a po privedení signálu sa cyklicky sťahuje a rozťahuje, čím rozochvieva vzduch a reprodukuje tak zvuk. Na rozdiel od konvenčného reproduktora, ktorého membrána vykonáva „piestovitý" pohyb, toto chvenie môže byť omnoho rýchlejšie, a tak reproduktor dokáže reprodukovať oveľa vyššie frekvencie - v tomto prípade až 50 kHz, takže reprosústavy sú vhodné aj na reprodukciu zo SACD. Ďalšie výhody sú veľká účinnosť a dynamika meniča (membrána a cievka sú vlastne z jedného kusa) a široký vyžarovací uhol.

Použitý 135 mm stredobasový reproduktor pochádza priamo z dielne ELAC. Má sendvičovú membránu z celulózových vlákien, na ktorých je špeciálnym postupom nanesená tenká 0,2-milimetrová hliníková fólia. Táto kombinácia dodáva membráne vysokú mechanickú stabilitu a dobrú reakciu na impulz, vďaka čomu si reproduktor zachováva neutrálny zvuk s malým skreslením.

Na zadnom paneli je okrem vstupov a výstupov sieťový vypínač, regulátor hlasitosti a prepínače na jemnú korekciu zvuku a deliacu frekvenciu (výšky -2 dB/0 dB/+2 dB; basy: -4 dB/-2 dB/0 dB; LF filter: 80 Hz/100 Hz/Flat). Regulátory hlasitosti sú miniatúrne a zladenie oboch sústav na rovnakú úroveň je úloha pre veľmi dobre počujúceho a trpezlivého človeka J. Sú vhodné jedine na prvotné nastavenie. Indikáciu zapnutia rieši nenápadná 1 mm modrá LED medzi meničmi na prednej stene. Svieti však veľmi jemne, takže neťahá oči ani v úplnej tme.

Pri zapnutom stave sa zadná strana s chladičom ohrieva, a to aj bez signálu. Spotreba v tomto stave je približne 15 VA. Súčasťou balenia sú aj textilné mriežky s magnetickým uchytením. Bez nich však vyzerajú reprosústavy oveľa lepšie.

Dostávame sa k jadru problematiky - k zvuku. Po prvom vypočutí týchto reprosústav je každý nadšený z príjemného a verného prednesu a predovšetkým z presných a výrazných basov, ktoré by od tejto kubatúry nikto nečakal. Páskový menič produkuje detailné výšky, pričom jasne sa prejavuje aj jeho široká smerová charakteristika. Aj napriek tomu, že nesedíte v ideálnej stredovej osi, výšky sú veľmi dobré. Najlepší zvukový výsledok sa nám podarilo dosiahnuť po pripojení koaxiálnym digitálnym káblom priamo do zvukovej karty a pri prehrávaní hudby cez Foobar2000. Pri kvalitných nahrávkach jasne počuť každý nástroj či hlas, vokál vystúpi dopredu a máte dojem, že spevák stojí meter pred vami. Jediné mínus je mierny šum (vysoká citlivosť páskového meniča a konvenčného monolitického zosilňovača má aj svoju daň), no dá sa naň zvyknúť, pretože nie je rušivý. Kompenzuje ho perfektná lokalizácia nástrojov v stereofónnom obraze, ale aj samozrejmosť, s akou sústavy reprodukujú ženský vokál. Pri skladbách ako Full Circle od Loreeny Mckennitt alebo Songbirdod Evy Cassidy nám naskakujú zimomriavky. Basy idú pekne od suterénu, frekvenčný rozsah od 38 Hz je viac než dostatočný na drvivú väčšinu hudobných nástrojov (výnimkou môže byť napr. organ). Problémom nie je ani elektronika alebo hard rock. Vďaka neutralite sú vhodné de facto na akýkoľvek žáner a v bežných domácich podmienkach majú aj dostatočnú výkonovú rezervu.

Cena: 449 EUR/ks

Zapožičal: Image audio

ELAC AIR-X 403

 

Čo by ste povedali na bezdrôtové reprosústavy v štúdiovej kvalite? ELAC sa o to pokúša sériou AIR-X. Spolieha sa na to, že bezdrôtové sústavy sú na trhu dávno etablované (Sonos), no náročnejší audiofili si nemajú z čoho vyberať. Treba však vziať do úvahy dánske Dynaudio, ktoré má podobné riešenie už dávnejšie (modely Xeo).

Ide o regálové reprosústavy, ktoré vychádzajú z modelu BS403 a sú zvukovou kvalitou veľmi podobné predchádzajúcemu modelu AM180. Obsahujú však bezdrôtový sieťový modul na prepojenie s bezdrôtovou základňou ELAC AIR-X BASE (predáva sa samostatne za 390 eur). Základom modulu je triple-band transceiver Microchip DWAM83 s procesorom DARR83. Využíva protokol KleerNet (2,4 GHz), ktorý v tomto prípade zvládne simultánny prenos štyroch nekomprimovaných stereofónnych streamov s kvalitou 48 kHz/24 bitov (lepšie ako kvalita CD) a frekvenčným rozsahom 10 Hz - 23 kHz. Deklarovaný dosah je 70 metrov vo voľnom priestranstve, čo by malo stačiť na bezproblémové použitie v bytovke či rodinnom dome. Používa sa pritom frekvenčný rozsah 2400 - 2483,5 MHz.

Reprosústava obsahuje len analógový symetrický a nesymetrický výstup. V tejto cenovej kategórii by sme čakali aspoň jeden digitálny vstup. Na základni AIR-X Base sú dva analógové vstupy (1× RCA, 1× 3,5 mm jack), dva optické vstupy Toslink (96 kHz /24 bitov), vstup USB pre PC (základňa funguje ako zvuková karta) a napokon vstup USB na pripojenie voliteľného bluetoothového prijímača ELAC (120 eur). Zamrzela nás absencia koaxiálneho vstupu, ktorá môže znamenať, že niektoré zariadenia (napr. Blu-ray prehrávače) k systému nepripojíte.

air403 rear.jpg

Základňa AIR-X BASE aj reprosústava ponúka veľa audiovstupov

Použitý je najnovší typ páskového meniča typu JET 5, ktorý vyniká rovnakými vlastnosťami, aké sme spomenuli pri predošlom modeli. Typ JET 4 bol určený výlučne pre automobily. JET 5 je navrhnutý so zreteľom na jednoduchšiu výrobu. Oproti JET III, ktorého membránu musel pracovník skladať ako origami 30 minút, sa podarilo dostať na tretinový čas pri rovnakej kvalite. Stredobasový 150 mm reproduktor typu Crystal AS-XR má membránu, ktorá pripomína povrch veľkého kryštálu. Opäť sa skladá z papiera a hliníkovej fólie, pričom former kmitacej cievky nie je ako zvyčajne pripevnený len o papierovú časť membrány, ale aj o vrchnú hliníkovú vrstvu, čo značne spevňuje konštrukciu a rozširuje frekvenčný rozsah smerom nadol. Kvalitne spracovaná ozvučnica s rozmermi 308 × 166 × 280 mm je z 18 mm dosky MDF, pričom povrch je opäť z klavírneho laku. Na výber máte orechové, biele a čierne vyhotovenie. Basreflexový nátrubok vyúsťuje v spodnej časti v otvorenom priestore pod ozvučnicou.

Ovládacie prvky reprosústav sú výlučne na zadnom paneli. Máme tu opäť jemnú korekciu zvuku, funkciu loudness, prepínač na denný/nočný režim (automatické zapnutie s príchodom zvukového signálu) a vypínač bezdrôtového rozhrania. Pri využívaní bezdrôtového prepojenia sa reprosústavy párujú pomocou trojpolohového prepínača Room, pričom následne treba ešte prepnúť na sústavách mód - L/ R alebo L+R (ak je náhodou len jedna sústava), aby interný modul vedel, ktorú kanál (kanály) zo stereo streamu má používať. Tým je celé nastavenie hotové. K základni AIR-X BASE sa dodáva aj jednoduchý diaľkový ovládač, pomocou ktorého môžete po namierení na reprosústavy prepínať vstupy, ktoré sú na základni. Žiaľ, nemožno ním prepnúť niektorý z dvojice analógových vstupov, ktoré sú priamo na reprosústavách. Po zapnutí bezdrôtového rozhrania sa analógové vstupy deaktivujú. Funkcia automatického zapnutia spôsobuje, že sústavy sa samy zapnú, aj keď ste ich vypli pomocou ovládača, ak ste medzičasom nevypli aj zdroj signálu (napr. PC). Automatika sa však dá vypnúť uvedeným prepínačom. V režime stand-by má sústava príkon len 0,5 VA, čo je pokrok oproti AM180. Na diaľkovom ovládači si môžete takisto zvoliť jeden z módov A/B/C. V rámci domácnosti tak možno používať naraz až 3 bezdrôtové základne a spolu 9 párov sústav. ELAC ponúka aj stĺpové sústavy s označením AIR-X 407.

ovladac.jpg

403 407.jpg

Porovnanie regálovej verzie so stĺpovou sústavou AIR-X 407

Zvukový prejav je totožný so zostavou AM180, teda veľmi kvalitný a vzhľadom na malé rozmery veľmi dynamický. Zlepšenie oproti AM180 nastalo hlavne v oblasti šumu. Použité sú výkonové zosilňovače triedy AB s deklarovaným celkovým výkonom 225 W. Výrobca zatiaľ vynecháva účinnú triedu D. Podľa vyjadrení spoza opony je to preto, že pri interných testoch nemali s D-čkovými zosilňovačmi páskové meniče dostatočne dobrý zvuk. Použitý je 28-/56-bitový DSP Analog Devices ADAU 1701, ktorý obsahuje dva A/D a štyri D/A prevodníky. Signál z bezdrôtového prijímača prichádza priamo do DSP. Analógové signály z dvoch vstupov, ktoré sú priamo na sústavách, idú do A/D prevodníka a následne sa v DSP mixujú so signálmi prichádzajúcimi z bezdrôtového modulu, kde sa ďalej spracúva dynamický loudness, ekvalizácia reproduktorov a celková ekvalizácia. Následne sa v DSP signál rozdelí dvoch pásiem (výhybka) a prechádza cez limitéry do prevodníka. Odtiaľ signál putuje do D/A prevodníkov a štyroch antialiasingových filtrov v analógovej doméne a nakoniec sa zosilní v koncových zosilňovačoch.

Na dosiahnutie čo najvyššej kvality je vhodné zvoliť si analógové vstupy, ktoré sú priamo na sústavách. Niežeby sme neboli s bezdrôtovým prenosom spokojní, no pri nahrávkach vo formáte FLAC 192 kHz/24 bit od Linn Records sme ani inú možnosť nemali. Počas testovania bezdrôtového prenosu pri prehrávaní skladieb či filmov nedochádzalo k žiadnemu rušeniu či oneskoreniu. Bezdrôtové prepojenie sa tak dá využiť nielen na bežné počúvanie hudby, ale napr. aj na zadné efektové kanály v domácom kine. Mimochodom, na reprosústavy dáva výrobca záruku 10 rokov.

Cena: 1450 EUR/ks

Zapožičal: Image audio

Lacnejšie alternatívy

Ak sa vám podobná koncepcia reprosústav zapáčila, ale máte trocha hlbšie do vrecka, skúste sa pozrieť na reprosústavy Tangent Spectrum X5 Bluetooth, Adam Audio F5, EVE Audio SC203 alebo SC204. Nezabúdajte, že kvalitné reprosústavy sú 50 % úspechu.

Záver

Reprosústavy ELAC AM180 a AIR-X 403 predstavujú ideálnu voľbu pre náročných audiofilov, ktorí chcú prehrávať hudbu prioritne pomocou počítača. AIR-X 403 nájde uplatnenie aj tam, kde z technických alebo vizuálnych dôvodov nemožno priviesť audiokáble (napr. ak v ceste stojí kozub a podobne). Vďaka elegantnému dizajnu určite zapadne aj do najmodernejšej obývačky či pracovne. Slabinou je pomerne vysoká cena, ale ako to už býva, za kvalitu si človek skrátka musí priplatiť. A v tomto prípade za to dostanete vysokú pridanú hodnotu.

 

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať