S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement

Revolučný motor poskytne lietadlám rýchlosť až 20 000 km/h

5

Od posledného letu nadzvukového lietadla Concorde uplynulo viac ako 20 rokov, no niektoré spoločnosti, ako napr. Boom Supersonic v USA, pracujú na návrate rýchlejších osobných lietadiel. Čínski inžinieri teraz údajne vyvinuli výkonný detonačný motor na hypersonický let, ktorý by mohol dosiahnuť rýchlosť Mach 16 (19 600 km/h) a letovú výšku 30 km, čím by výrazne zmenil celý letecký priemysel.

Na lepšiu predstavu, aj najdlhšie medzikontinentálne lety by sa tak skrátili na dve hodiny alebo menej. Transatlantický let z New Yorku do Londýna, ktorý v súčasnosti trvá približne 7 hodín, by sa skrátil len na 17 minút. Motor, ktorý navrhol Zhang Yining a jeho tím, pracuje v dvoch režimoch: rotačný detonačný motor pod Mach 7 a priamočiary šikmý detonačný formát nad Mach 7.

Revolučný motor sľubuje vyššiu termodynamickú účinnosť v porovnaní s tradičnými prúdovými motormi, pričom potenciálne premieňa 80 % chemickej energie na kinetickú energiu. Líši sa od motora so stredným obtokovým turbodúchadlom, ktorý spoločnosť Boom Supersonic používa pre svoje nadzvukové prúdové lietadlo Overture, fungujúce výlučne na udržateľné letecké palivo.

Motor ponúkne dostatočný ťah na udržanie cestovnej rýchlosti Mach 1,7 (2080 km/h). Ďalšia veľká výhoda detonačného motora oproti tradičnému turbodúchadlovému motoru je termodynamická účinnosť. Teoreticky môžu detonačné motory premeniť takmer 80 percent chemickej energie na kinetickú energiu.

Na druhej strane konvenčné turbodúchadlové motory dosahujú 20 až 30-percentnú účinnosť, keďže sa spoliehajú na pomalé spaľovanie. Hoci sú podrobnosti o čínskom detonačnom motore obmedzené, predpokladá sa, že ponúka výrazné zlepšenie účinnosti v celom rozsahu rýchlostí. 

Zdroj: luxurylaunches.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

5 komentárov

Teória, nič viac reakcia na: Revolučný motor poskytne lietadlám rýchlosť až 20 000 km/h

16.8.2024 18:08
Každý kto sa o letectvo zaujíma pozná SR71. A pozná aj úskalia tohoto lietadla. Trenie pri tejto rýchlosti zohreje povrch lietadla na také teploty, pri ktorých tečú všetky známe kovy. Takže na dnes je lietanie mach 16 len teória.
Reagovať

RE: Teória, nič viac reakcia na: Teória, nič viac

18.8.2024 21:08
Konečne niekto s logickým uvažovaním. Krátkym výpočtom som sa dostal k stagnačnej teplote ~11 000°C, som zvedavý ako s tým plánujú pracovať
Reagovať

RE: RE: Teória, nič viac reakcia na: RE: Teória, nič viac

6.9.2024 09:09
...a ešte kratším výpočtom by si sa dostal na výšku kde je to trenie také minimálne že tá rýchlosť je reálna.
Reagovať

Teória, nič viac reakcia na: Revolučný motor poskytne lietadlám rýchlosť až 20 000 km/h

16.8.2024 18:08
Každý kto sa o letectvo zaujíma pozná SR71. A pozná aj úskalia tohoto lietadla. Trenie pri tejto rýchlosti zohreje povrch lietadla na také teploty, pri ktorých tečú všetky známe kovy. Takže na dnes je lietanie mach 16 len teória.
Reagovať

Genius lecino z rise rozpravok reakcia na: Revolučný motor poskytne lietadlám rýchlosť až 20 000 km/h

16.8.2024 04:08
Bolo raz lecinko aj ked vlastne ňebolo. Mile deti. Kym zaspite,precitam vam rozpravocku o 17 minutovom lete v 30 kilometrovej vyske rychlostou 20 Oooo blabla krokov,siah,lakťov,palcov,stôp,yardov,míľ,vierstv , svetelnych rokov.... A ked pristane na mieste urcenia,zvratky a vykaly po celej palube budu upratovat roboticke upratovacky 17 hodin....
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať