S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement

Samsung Gear VR: Nová generácia okuliarov VR s ovládačom

0

Všetky nové modely z najvyššej triedy smartfónov Samsungu už majú nový typ konektora USB-C. Na tieto zmeny museli logicky zareagovať konštruktéri okuliarov na virtuálnu realitu Samsung Galaxy VR. Podarilo sa im dosiahnuť neľahký cieľ, spätnú kompatibilitu so staršími smartfónmi od Note 5 a Galaxy S6.

Konštrukcia nových okuliarov umožňuje vložiť aj momentálne najrozmernejší model S8+, Note 5 a s najväčšou pravdepodobnosťou aj nový Note 8. Na prispôsobenie rozmerom telefónu sa držiak konektora dá posunúť do dvoch fixovaných polôh. Spolu s okuliarmi sa dodávajú dva moduly s konektorom, do ktorého sa zasúva telefón, takže môžete použiť staršie smartfóny s micro USB aj najnovšie modely s konektorom USB-C. Okuliare majú na spodnej strane konektor na napájanie typu USB-C a v balení nájdete aj redukciu, aby ste mohli použiť aj nabíjačku micro USB. Biela redukcia ostro kontrastuje s tmavou farbou okuliarov, no po niekoľkodňovom používaní so smartfónom Galaxy S7 Edge sme sa utvrdili v názore, že farebný kontrast bol takto zvolený úmyselne, predsa len konektor s nasunutou redukciou je pomerne dlhý a pri náhodnom zachytení poskytuje dostatočnú páku na poškodenie zásuvky v okuliaroch. Okuliare sú o 80 g ľahšie ako predchádzajúci model, čo prispieva ku komfortu nosenia. Zlepšený je aj systém popruhov a penové olemovanie hrán, kde sa okuliare dotýkajú tváre. Sú mäkšie, lepšie priliehajú a neprepúšťajú svetlo. Pri používaní okuliarov zistíte, že aj absolútna tma je dôležitý kreatívny výrazový prostriedok tvorcov hier a multimediálnych programov.
Optická sústava aj ovládacie prvky na pravom boku okuliarov sú rovnaké ako na predchádzajúcom modeli, ale očarený možnosťami nového ovládača som spočiatku ovládanie na okuliaroch nepoužíval vôbec a neskôr zo zvyku z predchádzajúceho modelu len sporadicky gesto posunu prsta po dotykovej ploche na rolovanie stránok na virtuálnej projekčnej ploche v centre zorného poľa. Rovnaká je aj senzorová výbava, aspoň čo sa týka druhov senzorov. Podľa lepšej stability ­zobrazenia pri nakláňaní hlavy sa domnievam, že boli použité presnejšie a citlivejšie senzory s rýchlejšou reakciou.

Virtuálne zážitky
Sprostredkovanie priestorového zážitku je v tomto prípade rozdelené medzi vložený telefón, optickú sústavu okuliarov a interaktívne ovládanie. Telefón poskytuje displej, výpočtový výkon, pripojenie na internet, spojenie s ovládačom cez bluetooth a možno aj niektoré senzory. O výpočtovej a grafickej náročnosti virtuálnej reality svedčí skutočnosť, že za hodinu používania sa plne nabitá batéria smartfónu S7 vybila na 7 %.

 Po prvom vložení smartfónu do okuliarov, keď proximity senzor signalizuje nasadenie okuliarov na tvár, sa zobrazí oznam, že telefón treba vybrať a nainštalovať potrebný softvér. Inštalácia niekoľkých softvérových komponentov sa uskutoční ako celok. Po ukončení inštalácie treba podľa pokynov na displeji spárovať telefón s ovládačom okuliarov a takisto pripojiť sa na svoje facebookové konto. Pomocou otočného prvku v strede okuliarov ich možno prispôsobiť zraku používateľa. Podľa mojich skúseností ­rozsah korekcie ­dioptrií pre krátkozrakých aj ďalekozrakých je dostatočný, pomerne ostro po korekcii vidí aj človek, ktorý nosí okuliare -7 dioptrií.

Ak pri pohľade cez okuliare začnete otáčať hlavou alebo celým telom, vidíte priemet scény na guľovej ploche podobne ako v reálnom prostredí. Pri nakláňaní hlavy sa scéna prispôsobuje tak, aby horizontálne línie zostali stále horizontálne. V predchádzajúcej verzii sa na interakciu s ovládacími prvkami a objektmi vo virtuálnej scéne používal pohyb hlavy v kombinácii s dotykovou plôškou na pravej strane telesa okuliarov. Nie­ktoré objekty môžete ovládať aj pohľadom. Miesto, kam práve smeruje váš pohľad, je označené kurzorom. Potom stačí ťuknúť na dotykovú plôšku alebo len dlhšie nechať kurzor na objekte. Ten sa začne postupne prefarbovať alebo sa po ňom začne vodorovne pohybovať tieň ako na ukazovateli priebehu. Ak neuhnete pohľadom inde, po stanovenom čase bude objekt označený ako vybratý.

Dominantným prvkom ovládača Simple Controller je veľká okrúhla dotyková plocha, ktorá sa dá naklápať, takže funguje podobne ako ovládací prvok gamepadu. Pod ním sú tlačidlá Home a Späť a ovládanie hlasitosti. Dlhším pridržaním tlačidla Home sa vycentruje poloha ukazovadla a pridržaním tlačidla Späť aktivujete ponuku nastavenia, prípadne môžete aktivovať kameru v smartfóne, takže sa dá čiastočne prekonať najväčšia nevýhoda (a niekedy aj výhoda) tohto typu okuliarov, ktoré vás izolujú od okolitého sveta. Vpredu dole je tlačidlo, ktoré využijete najčastejšie ako spúšť v príslušnom type hier. V tejto verzii s ovládačom bude u väčšiny používateľov majoritnou metódou ovládania virtuálne ukazovadlo. V praxi to funguje tak, že vo virtuálnej scéne vidíte akoby hrubší biely alebo farebný lúč z laserového ukazovadla, ktorým môžete presne zacieliť na objekt alebo ovládací prvok umiestnený v 3D priestore. Ovládač funguje na prin­cípe snímania relatívnych zrýchlení a náklonov v priestore. Je to vysoko návykové a podľa môjho názoru aj ergonomické, pretože je prirodzenejšie pohybovať rukou s ovládačom ako pohybovať hlavou. Okuliare reagujú len na náklon a otáčanie, nie na váš pohyb v priestore.

Najlepší komfort pri rozhliadaní sa vo virtuálnom svete po okolí dosiahnete, ak si sadnete na otočnú stoličku tak, aby ste okolo seba mali dostatok bezpečného priestoru. Na maximalizáciu zážitku odporúčam použiť stereofónne slúchadlá, ktoré ešte viac umocňujú priestorový efekt. Pri pozorovaní virtuálnych scén vám asi najviac bude prekážať pixelová štruktúra obrazu, ktorá závisí od displeja vloženého telefónu. Predpokladajme displej QHD 2560 × 1440 pixelov. Pre každé oko sa využije menej ako polovica, teda približne 1000 pixelov. Okuliare majú zorné pole 101° a obraz sa zdá vzdialený od pozorovateľa približne 3 metre. Z toho ľahko vypočítame rozmer pixela, ktorý je asi 4 mm, teda akoby ste sa zhruba zo vzdialenosti troch metrov pozerali na obrazovku z LED diód.

Aplikácie a multimédiá
Pri virtuálnej realite je kľúčový atribút dostatok interaktívneho a multimediálneho priestorového obsahu. Vo vhodnom virtuálnom priestore, napríklad v obývačke, kine, záhrade a podobne, sa zobrazí jeden alebo niekoľko panelov s ponukou aplikácií vrátane zobrazenia detailov o vybranom objekte a v dolnej časti je zobrazená textová ponuka. Začiatočníkom pripomíname, že interaktívny tutoriál sa nachádza na dlaždici vľavo hore. V aplikačnom obchode nájdete neustále sa rozširujúcu ponuku aplikácií, hier a dokumentárnych či zážitkových videí, v ktorých ste v centre deja a môžete sa rozhliadať okolo seba nielen v celom rozsahu 360 stupňov, ale aj hore a dole. Tvorcovia aplikácií a zážitkových či výučbových videí často využívajú aj panely s textom umiestnené do priestoru, napríklad s podrobným výkladom o artefakte vo virtuálnom múzeu, na ktorý sa práve pozeráte.

Parametre

Zorné pole 101˚, senzory: akcelerometer, gyroskopický senzor, senzor ­pohybu; rozmery: 98,6 × 207,8 × 122,5 mm; hmotnosť: 345 g
Cena: 147,90 EUR

Plusy, mínusy:

+ Ovládač, kompatibilita so staršími modelmi, stabilita obrazu pri náklonoch hlavy
- Pixelová štruktúra obrazu, kompatibilita len s vlajkovými smartfónmi Samsungu

Celkové hodnotenie: 86 %

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články
Samsung Gear VR

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať