S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement

Sapphire NITRO R9 380X

0

» Do vydania novej generácie grafických kariet je ešte ďaleko, najskôr ich môžeme očakávať v lete, aj to budú zrejme len nové high-end modely. Takže sa ešte stále oplatí bojovať o zákazníka, o to viac v strednej triede.

Lenže pokiaľ ste v poslednom čase premýšľali o novej grafickej karte, iste ste si všimli čudnú cenovú medzeru, ktorá svieti medzi strednou a vyššou triedou. Ak ste totiž chceli kúpiť niečo lacnejšie od GeForce GTX 970 začínajúcich od 360 eur, prípadne Radeonov R9 390 začínajúcich  od 370 eur, nebolo toho veľa na výber. Najbližšie boli, keď rátame len grafiky z aktuálnych generácií, modely R9 380 so 4 GB pamäte a s cenou okolo 240 eur. A nižšie na úrovni 210 eur zvádzajú súboj dva veľmi zaujímavé GPU: GeForce GTX 960 s 2 GB pamäte a 2 GB Radeon R9 380. ­Posledná novinka od AMD zapadá presne do tejto diery (našťastie trošku zdola). A konečne nám ukazuje, ako vyzerá čip Tonga, dobre známy z kariet R9 285 a R9 380, keď sa použije v plnej konfigurácii bez zamknutých Compute Units.

V plnej konfigurácii teda dosahuje na okrúhlych 2048 stream procesorov rovnako ako R9 280X alias Tahiti, s ktorým má aj totožný počet TU a ROPS. Konečne sa rozlúskla aj diskusia o tom, či má čip 384-bitovú zbernicu a dosiaľ používal jej časť – nemá, stále využíva „len“ 256 bitov. To by však pri takte pamätí až 6 GHz (pretože ide o továrensky pretaktovanú verziu) a pri najmodernejšej farebnej kompresii malo stačiť, presnejšie, nemalo by obmedzovať v pred­pokladaných používateľských sce­nároch.

Inak povedané, tento čip má obrovský výkonový potenciál a spoločnosť AMD ho prezentuje ako ideálne riešenie pre čoraz populárnejšie rozlíšenie 2560 × 1440 (nazývané aj 1440p), čo môžeme našimi meraniami potvrdiť. Jediné hry, kde si pri 1440p budete musieť ubrať z maximálnej detailnosti grafiky, sú „známe firmy“ Witcher 3 a Total War: Attila. V niektorých našich benchmarkovacích tituloch sme dokonca boli schopní rozbehať plynule aj 4K rozlíšenie, napríklad Hitman Absolution, ­Bioshock Infinite alebo Tomb Raider, vždy však len veľmi tesne okolo 30 FPS. V bežnom hraní v 1080p alebo v 1440p má novinka náskok nad 2 GB Radeonom R9 380 zhruba 5 až 6 % výkonu, čo je možno trochu málo pri cene vyššej o viac než 20 %. Na druhej strane dvojnásobná pamäť môže pomôcť v okrajových situáciách, keď nevyhnutne chcete používať vyhladzovanie (AA) alebo pomocou VSR renderovať hru vo vyššom rozlíšení, ktoré sa následne prevzorkuje na váš monitor.

VSR s podporou až do 4K rozlíšenia nie je jediná zaujímavá technológia, ktorej podporou sa toto GPU vie pochváliť. Ostatne ide o jeden z čipov s najnovšou architektúrou GCN, takže nechýba ani podpora DirectX 12 a OpenGL ­Vulkan a, samozrejme, ani veľmi užitočného Freesync.

Na koniec sme si nechali prevádzkové vlastnosti. Radeony tradične spotrebúvajú viacej energie a aj sa zahrievajú o niečo viac než podobne výkonné GPU od spoločnosti NVIDIA s architektúrou Maxwell. Vidno to na spotrebe GeForce GTX 970, s ktorou sme namerali v plnej záťaži celej testovacej zostave spotrebu 342 W, zatiaľ čo pomalší R9 380X predviedol 383 W. Ten sa aj trošku viac zahrieva, no kvalitné chladenie NITRO od Sapphire ho príjemne potichu udrží na maximálnej teplote 73 °C (toľko sme namerali, pri horšom vetraní skrinky je maximom 75 °C, vtedy začne vetrák chladiť aktívnejšie a hlučnejšie).

Verdikt

Pokiaľ hľadáte grafiku a váš rozpočet sa pohybuje medzi 260 a 300 eurami, nič lepšie nenájdete, lebo nič iné v ponuke ani neexistuje. Je to jeden z prípadov, keď cena presne zodpovedá pozícii na trhu. Z čisto praktického hľadiska sa však ťažko odporúča R9 380X oproti R9 380, ktorý až tak veľmi neza­ostáva. Vyššia pamäť však má svoje výhody, hlavne do blízkej budúcnosti zaplavenej VR helmami. Testované vyhotovenie od Sapphire hodnotíme veľmi pozitívne, pracuje príjemne potichu napriek vysokému továrenskému pretaktovaniu GPU.

Zobrazit Galériu

Peter Hucík

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať