CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Škoda Enyaq Coupé 85x L&K / Zlepšený miláčik v luxusnej verzii

0

Škoda ENYAQ iV sa od príchodu na trh teší veľkej obľube a patrí k dobre predávaným elekromobilom. Ponúka totiž vyváženú kombináciu veľkopriestorovej kabíny, veľkého batožinového priestoru, kvalitného spracovania, bohatej technologickej výbavy, výborných jazdných vlastností a dostatočného dojazdu. Napriek všetkým pozitívam sa však vždy nájde priestor na zlepšovanie, a tak výrobca aj na základe podnetov od používateľov prichádza s inovovanou verziou, označenou ako ENYAQ 85. Tá je charakteristická vyššími výkonmi a modernizovanou batériou, ktorá má síce rovnakú kapacitu, ale ponúka lepší teplotný manažment a rýchlejšie nabíjanie. V označení nových verzií už chýbajú písmená iV na konci.

S_1124 T TABS10 Advertisement

Zásadnou modernizáciou prešiel zadný elektromotor, ktorý dostal nový impulzný menič, zlepšené permanentné magnety a hustejšie vinutie statora, vďaka čomu bol jeho výkon zvýšený na 210 kW a krútiaci moment až na 545 Nm. Vo verzii 85 so zadným pohonom tak bude výkon oproti verzii iV 80 zvýšený až o 60 kW. Pri testovanej verzii 85x je celkový výkon takisto 210 kW, to znamená o 15 kW viac ako v staršej verzii iV 80x. Tu zadný motor spolupracuje s predným s výkonom 80 kW a krútiacim momentom 135 Nm. Maximálna rýchlosť bola z pôvodných 160 km/h zvýšená na 180 km/h. Vozidlo má podľa cyklu WLTP prejsť viac ako 547 km, pričom rýchle nabíjanie s výkonom až 175 kW umožňuje doplniť energiu z 10 % na 80 % za menej ako 30 minút. Štandardne dodávaná AC nabíjačka je trojfázová s výkonom 11 kW. V súvislosti s nabíjaním prichádza nová verzia ENYAQ aj s jednou zásadnou novinkou – možnosťou predohrevu batérie, a to automatického aj manuálneho. V menu nabíjania ju nájdete v položke Optimalizácia, kde sa zobrazuje aj aktuálny i maximálne možný výkon nabíjania a čas potrebný na dosiahnutie maximálneho nabíjacieho výkonu po ohreve batérie.

Spolu s novou verziou ENYAQ takisto po prvý raz prichádza aj jeho najluxusnejšia verzia výbavy Laurin & Klement, ktorú sme dostali aj na test. Je typická tým, že už štandardne sa dodáva s bohatou výbavou, v ktorej nájdete napríklad predné svetlomety Matrix-LED a zadné svetlá Top LED s animovanými smerovkami, ako aj prednú masku Crystal Face s chrómovým rámčekom osvetleným 131 LED diódami. Dodáva sa s 20 alebo 21" diskami. Predný a zadný nárazník, ako aj difúzor a vonkajšie spätné zrkadlá majú detaily v sivej farbe Platinum. V interiéri sa môže pochváliť elektricky ovládanými, vyhrievanými a ventilovanými prednými sedadlami s pamäťovou a masážnou funkciou a logom L&K vyšitým na opierkach hlavy. Kabína má veľmi kvalitné spracovanie, je dobre odhlučnená a o zábavu sa stará high-end audiosystém CANTON.

Pri modeli ENYAQ sme už tradične zvyknutí na bohatú technologickú výbavu a v tom ani nový Enyaq 85x L&K nesklame. Veľkou modernizáciou prešiel infotainment, ktorý je teraz vo verzii 4.0. Systém dostal výkonnejší procesor a nový, optimalizovaný softvér. Zlepšenú grafiku má centrálny displej, prístrojový panel aj head-up displej, ktorý má stále aj rozšírenú realitu. Grafika centrálneho displeja má vyššie rozlíšenie, ikony a nápisy majú novú grafiku a v spodnej časti pribudla lišta s trvale zobrazenými tlačidlami rýchleho ovládania klimatizácie, vyhrievania aj ventilovania sedadiel. Nová štruktúra menu má tri trvale zobrazené základné softvérové tlačidlá, ktorými sa dostanete na domovskú obrazovku, do nastavení vozidla a do nastavenia aplikácií. V hornej lište si môžete navoliť až 5 tlačidiel rýchlej voľby a dole máte trojicu rýchlych volieb. Novú grafiku dostala navigácia, je teraz prehľadnejšia a jemnejšia. Na viacerých hlavných obrazovkách si môžete nakonfigurovať widgety podľa vlastnej voľby. Vcelku je systém veľmi rýchly a na nič nemusíte čakať. Zjednodušilo sa menu klimatizácie, a keď si zapnete vyhrievanie sedadla alebo vetranie, reaguje všetko okamžite. Jediné, čo mi stále v systéme chýba, je možnosť náhľadu nejakých grafov spotreby, štatistík a lepšie zobrazenie parametrov pri nabíjaní. Nabíjací výkon je z nepochopiteľných príčin zobrazený tým najmenším písmom, akým sa dá. Vývojári popracovali aj na grafike prístrojového panela. Napriek malému displeju teraz si možno prepínať dovedna 5 zobrazení vrátane náhľadu palubného počítača. Myslím, že tento displej je dotiahnutý do dokonalosti, zobrazenie je pekné a prehľadné a nepociťoval som tu potrebu väčšieho displeja. Dôležité však je, že ho tu máte. Jeho zobrazenie práve pri verzii L&K dokáže v podstate nahradiť vynikajúci head-up displej. Veľmi oceňujeme, že si Škoda na rozdiel od niektorej konkurencie zachováva aj funkciu rozšírenej reality a veľmi vhodne bola rozšírená využiteľnosť HUD. Celá spodná lišta, ktorá zobrazuje prevádzkové údaje, je teraz podobne ako prístrojový panel posuvná. Pravým rolerom na volante si najprv zvolíte, či nastavujete prístrojový panel, alebo HUD, a potom spodnými šípkami akoby posúvate zobrazenie na jednu alebo druhú stranu. Môžete si tak nechať na ľavej strane zobrazenú ikonu batérie so stavom v percentách a dojazdom alebo na pravej strane aktuálnu spotrebu. V strednej časti HUD zobrazuje rýchlosť, rýchlostný limit, stav adaptívneho tempomatu a asistentov, a ak je nastavená trasa, aj navigačné údaje. Treba uznať, že zobrazenie HUD je na špičkovej úrovni a prekonáva aj viacerých konkurentov z prémiovej triedy. Zlepšený bol aj systém hlasového ovládania Laura, žiaľ, stále bez slovenčiny.

Z ďalších systémov treba spomenúť nový bezkľúčový systém Kessy, ktorý uzamkne auto po tom, čo sa s kľúčom vzdialite na 2 – 2,5 m, a pri príchode ho zasa odomkne. Pri príchode nás privíta pekná svetelná show prednej masky a svetiel. Nový je aj pamäťový parkovací systém, ktorý si dokáže zapamätať až päť kompletných manévrov na rôznych miestach. Funguje to tak, že napríklad zaparkujete doma do dvora, kde musíte napríklad cúvať a nadchádzať si. Po zaparkovaní si zvolíte uloženie parkovania, pričom si ho pomenujete. Pri ďalšom príjazde už stačí iba pred domom zvoliť parkovanie na vaše miesto a auto kompletný manéver vykoná autonómne. Ide o veľmi vyspelý a spoľahlivý systém.

Jazdenie novým modelom ENYAQ, navyše vo verzii 85x L&K, je veľmi návykové. Počas celého testu sme sa nestretli so žiadnym neštandardným správaním, systém funguje výborne. Pri dlhších jazdách oceníte automatické preberanie rýchlosti, takže vy sa iba veziete a kocháte. Kvalitný podvozok a veľmi dobré odhlučnenie vám spolu s prémiovým audiosystémom Canton urobia z každej jazdy zážitok. Nový systém vyhrievania batérie zase pomôže na dlhších cestách, aby ste mohli rýchlo pokračovať. Počas testu sme dosiahli najvyšší výkon nabíjania 165 kW, pričom batéria bola z 10 na 80 % nabitá za 29 minút. Napriek tomu že výrobca deklaruje maximum 170 kW, systém si nabíjanie riadi podľa aktuálnych podmienok, deklarovaný čas nabíjania ale vždy dodržal. To je v podstate to, čo výrobca sľubuje. V noci jazdu spríjemňujú vynikajúce matrixové svetlá s prisvietením do zákrut. Pracujú s vysokým výkonom a veľmi spoľahlivo. Keďže ide o karosériu Coupé, výrobca šetril na zadnom stierači, ktorý v niektorých situáciách chýba. Oceňujeme však, že sa nezabudlo na ostrekovanie zadnej kamery, čo pri mokrých cestách veľmi oceníte. Ovládacia ikonka sa navyše zobrazuje v obraze zadnej kamery, takže je hneď poruke. Nový Enyaq, samozrejme, podlieha aj novým predpisom EK ohľadom asistenčných a varovných systémov, ktoré vás musia upozorniť pri prekročení povolenej rýchlosti a v ďalších situáciách. V škodovke si s tým našťastie poradili veľmi dobre. Upozornenia síce zaregistrujete, ale na rozdiel od niektorých konkurentov nie sú otravné. Príjemne prekvapila aj spotreba vozidla, ktorá sa napriek čiastočne zimným podmienkach s využívaním kúrenia a vyhrievania batérie ustálila na 19,8 kWh/100 km, pričom trasy po okreskách nebol problém robiť za 16,8 kWh/100 km, to však už v lepšom počasí bez kúrenia. 

Škoda Enyaq 85x L&K predstavuje významný krok vpred v oblasti elektromobility. S kombináciou luxusnej výbavy, pokročilých technológií a zlepšeného výkonu pod kapotou sa táto verzia radí k špičkovým modelom na trhu. Pravda, cena nie je ľudová, to sa však pri plne vybavenej exkluzívnej verzii čakať nedá. Na druhejstrane s príchodom novej verzie výrobca spustil výpredaj skladových vozidiel, pri ktorých dnes možno ušetriť až 30 %. A to tiež stojí za pozornosť.

TESTY:

Spotreba v teste (kWh/100 km) 16,8 - 19,8 - 22
Dojazd v teste (km) 388- 458
Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 11
Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 165
Čas nabíjania 10-80 % (min) 29

Technické údaje:

Synchrónne elektromotory s permanentnými magnetmi, výkon: 210 kW, krútiaci moment: 545 Nm, poháňaná náprava: AWD, max. rýchlosť: 180 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,6 s, kapacita akumulátora: 82 kWh, využiteľná 77 kWh, max. dojazd (WLTP): 521 – 547 km, nabíjanie: DC 170 kW, AC 11 kW/3f

PLUSY, MÍNUSY:

+ Priestranná kabína aj kufor, spracovanie, technologická výbava, nabíjanie, dojazd
- Nič podstatné

Cena modelu od (s DPH): 66 030 EUR
Testované vozidlo (s DPH): 70 025 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať