Sociálna dilema: Majú autonómne vozidlá chrániť jedného šoféra v aute alebo 10 chodcov?
Autonómne vozidlá sú síce bezpečnejšie ako tie, ktoré riadia ľudskí vodiči, no aj tak môžu priniesť dilemy týkajúce sa bezpečnosti. Aj keď majú naprogramované určité pravidlá, nie je ťažké predstaviť si situáciu, keď sa tieto pravidlá dostanú do vzájomnej kolízie. Napríklad je otázne, či má samostatne jazdiace auto pri hroziacej zrážke chrániť chodca alebo uprednostniť ochranu zdravia posádky.
Novo publikovaná štúdia, ktorej spoluautormi sú vedci z MIT, ukazuje, že k otázkam bezpečnosti autonómnych áut nie je jednotný prístup. Výskumníci zistili, že ľudia pristupujú k bezpečnostnej etike vo všeobecnosti utilitárne. Chceli by, aby v extrémne nebezpečných situáciách autonómne autá minimalizovali straty. Napríklad vozidlo s jedným pasažierom má radšej vybočiť z cesty a havarovať ako naraziť do skupiny 10 chodcov. Na druhej strane respondenti uviedli, že je málo pravdepodobné, že by si kúpili auto naprogramované takýmto spôsobom.
Až 76 percent respondentov vyjadrilo presvedčenie, že je ...
Článok je uzamknutý
Prihlásiť pomocou členstva NEXTECH
Článok je uzamknutý
Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU
Prihlásiť pomocou členstva NEXTECH