CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Jaguar F-PACE 2.0D AWD R-Sport: Športový luxusný crossover aj do terénu

0

Jaguar rozšíril modelom F-PACE svoju ponuku aj do segmentu SUV vyššej strednej triedy. Vychádza z modelu F-TYPE, ale je to plnokrvný crossover s prvkami športového modelu. Potvrdzujú to rôzne dizajnové prvky v exteriéri aj interiéri – agresívna predná maska, výrazná mriežka chladiča, vydutie v kapote, zvýraznené boky v zadnej časti či športovo ladené ventilované a vyhrievané sedadlá, možnosť manuálneho radenia kovovými páčkami pod volantom a najmä športový režim motora, podvozka a prevodovky.

F-PACE sa môže pochváli nízkou hmotnosťou, základná verzia s dieselovým štvorvalcom má len 1665 kg. Je to dané tým, že až 80 % karosérie je z hliníka a jej hmotnosť je iba 298 kg. Zadné výklopné dvere kufra sú zase z kompozitných materiálov. F-PACE cieli skôr na mladšiu generáciu zákazníkov, ale zachováva si eleganciu a luxus, ktorý je tradične spojený s touto značkou. Príkladom sú výborné sedadlá s vysokým bočným vedením a dobrou oporou stehien či kožený poťah interiéru s perforovanou kožou a prešívaním vrátane palubnej dosky. K pocitu modernej technologickej výbavy prispievajú prístrojové grafické „budíky“ na displeji pred volantom s uhlopriečkou 12,3 palca, ktorý má možnosť zmeniť výber zobrazovaných údajov vrátane navigačnej mapy alebo možnosti zmeniť štýl budíkov podľa jazdných režimov (Eco, Normal, Dynamic...), a veľmi kvalitný širokouhlý dotykový ­displej v strede na ovládanie informačno-zábavného systému Incontrol Touch Pro s uhlopriečkou 10,2 palca. Grafické menu je prehľadné a intuitívne na ovládanie, z hľadiska dizajnu pôsobí veľmi čisto, disponuje aj podporou gest s viacerými dotykmi.

Z luxusných prvkov zaujme aj nastaviteľné náladové osvetlenie interiéru, kvalitný audiosystém Meridian s 11 reproduktormi (380 W), kožený, za príplatok aj vyhrievaný volant či elegantný výsuvný kruhový volič automatickej prevodovky.

Zaujal nás aj obrovský objem batožinového priestoru (650 l) a ocenili sme nízku nákladovú hranu, široký otvor a praktické delenie sklápacích zadných sedadiel v pomere 40:20:40. Po ich sklopení získate neuveriteľných 1740 litrov.

Z asistenčných systémov toho testovaný model nemal vo výbave veľmi veľa: monitor slepého uhla s detekciou okolitej premávky pri cúvaní či head-up displej, ktorý premieta kľúčové údaje na čelné okno. Ide o informácie o dopravných značkách a rýchlosti vozidla, ktoré sa ­pomerne jasne zobrazujú aj pri priamom slnečnom svetle. Páčili sa nám predné adaptívne LED svetlomety s funkciou prisvietenia do zákrut a funkciou inteligentného diaľkového osvetlenia (AHBA). Samozrejme, za príplatok sa dá dokúpiť parkovací asistent, systém výstrahy pred vybočením z jazdného pruhu či systém na ­autonómne núdzové brzdenie.

Testovaný model bol vybavený dvojlitrovým dieselom, naše obavy, či štvorvalec s výkonom 132 kW bude dosť mohutnému crossoveru stačiť, sa ukázali neopodstatnené. Po zahriatí bol chod motora dostatočne kultivovaný a tichý, napriek väčšej hmotnosti dokázal po zošliapnutí plynu vyraziť dopredu. Pri malých rýchlostiach mu síce viac sedel plnokrvnejší režim Dynamic, ale v pohode zvládol aj režim Eco. Komu by to nestačilo, má možnosť priplatiť si za šesťvalec, ktorý ponúkne o 120 koní viac.

Výkon sa prenáša na všetky štyri kolesá, ­osemstupňová automatická prevodovka si zaslúži pochvalu za rýchle reakcie, plynulosť a úspornosť. Vyznačuje sa rýchlou zmenou pre­vodových stupňov na pohodlné zrýchlenie a bezpečné predbiehanie vozidiel. Riadenie prevodových stupňov sa dá ovládať aj ma­nuálne pomocou páčok pod volantom.

Aj vďaka nízkej hmotnosti a slušnej aero­dynamike (Cx 0,34) sa normovaná spotreba ­verzií pohybuje okolo 5-6 litrov na 100 km, v skutočnosti sme sa v meste pohybovali so spotre­bou asi o 1 liter vyššou, na diaľnici to bolo o 2 litre viac.  Našlo sa aj pár detailov, ktoré by si zaslúžili zlepšenie. Občas spôsobovalo problém napríklad oneskorené zobrazovanie obrazu z parkovacej kamery, ktorý sa objavil až pár sekúnd po zaradení spiatočky. Nepochopiteľné pre nás bolo umiestnenie tlačidiel na ovládanie okien, ktoré bolo presne naopak, ako by ste ho čakali, na jeho mieste boli pamäťové tlačidlá prednastavených polôh sedadiel. Asi to nejako súvisí s britským pôvodom niekdajšieho výrobcu. Celkovo však Jaguar F-PACE predstavuje vy­darený robustný a pritom športový luxusný crossover, ktorý na cestách vzbudzuje oprávnený rešpekt.

Parametre:

• Pohonná jednotka:vznetový štvorvalec Ingenium, objem mo­tora:1999 cm³, max. výkon: 132 kW (180 Ps) @ 4000 ot/min, max. krútiaci moment: 430 Nm  pri 1750 – 2500 ot./min, zrýchlenie 0-100 km/h 8,7 s, max. rýchlosť v km/h 208, normovaná spotreba paliva: 6,2 l/4,7 l/5,3 l/100 km, (mesto/mimo mesta/kombinovaná), emisie CO2: 139 g/km, objem palivovej nádrže: 60 litrov
• Cena s DPH: 69 462 EUR

Zobrazit Galériu

Martin Drobný

Všetky autorove články
Jaguar crossover F-PACE

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať