Takto by mohla vyzerať budúcnosť zábavy zo sledovania filmov
Spoločnosť Marvel Studios vytvorila pohlcujúci príbeh s názvom What If…? (Čo keby...?), ktorý je ťažké opísať. Je to čiastočne interaktívna hra, sčasti naratívny film a sčasti 3D komiks. V centre príbehu sú osudy superhrdinov a darebákov z Marvel Cinematic Universe. Na to, aby ste si mohli What If...? vychutnať, musíte nosiť náhlavnú súpravu Apple Vision Pro, ktorá sa považuje za „zmiešanú realitu“.
To znamená, že zahŕňa virtuálnu realitu (VR), ktorá vás prenesie do iného sveta, ako aj rozšírenú realitu (AR), kde sa iné video navrství na skutočnú miestnosť, v ktorej sa nachádzate. Príbeh sa prepína medzi scénami AR, v ktorej sa postavy zhmotňujú v skutočnej miestnosti používateľa, a sériou VR krajín v Multiverze. Niektoré časti možno sledovať pasívne, no je tu aj veľa interaktivity: jedna postava vysvetľuje, ako používať gestá rúk, napríklad päsť, na obranu pred nepriateľmi a čarovanie.
Je to úplne iný zážitok ako tradičné sledovanie televízie alebo filmov a odborníci z odvetvia si myslia, že to úplne zmení charakter zábavy. Hoci interaktivita je jadrom zážitku, diváci ju môžu vypnúť – napríklad ľudia, ktorí nechcú hrať hru, ale iba sledovať zaujímavý príbeh. Hráči používajú systémy VR už desaťročia. No za posledné roky sa publikum rozširuje vďaka novým náhlavným súpravám s výkonnejšou grafikou a technológiami sledovania pohybu.
Napríklad aplikácie ako Bigscreen umožňujú sledovať tradičné televízne relácie a filmy v náhlavnej súprave a konverzovať s ostatnými na večierku. Takisto môžete zmeniť svoje prostredie, takže pohovka v obývačke sa zmení na plyšové sedadlo v kine, doplnené o virtuálne pukance. Alebo môžete ležať rovno na posteli. Pritom sledovanie obsahu vo VR poležiačky nie je len rozmar. Má to aj praktický účel.
Väčšina dnešných náhlavných súprav je ťažká a nepohodlná na nosenie. Ležanie pri sledovaní znižuje záťaž hlavy a krku. Príchod Apple Vision Pro na trh je dobrým znamením, že náhlavné súpravy sa stávajú čoraz bežnejšími, aj keď stoja od 300 do viac ako 3000 dolárov. Apple a Meta však nezverejňujú konkrétne predajné čísla, takže je ťažké s istotou vedieť, ako sa trh vyvíja.
Pre úspech trhu je rozhodujúce prijatie zo strany spotrebiteľov, pretože to je hnacou silou vývoja aplikácií. Filmoví tvorcovia zdôrazňujú potrebu používateľsky prívetivej technológie na zlepšenie rozprávania príbehov vo VR. Súčasné zážitky z VR môžu používateľov frustrovať pre obmedzenú interakciu a problémy s usmerňovaním pozornosti v rámci scény. Odborníci však zostávajú optimistickí, pokiaľ ide o tvorivé možnosti VR, najmä v prípade generácie mladých ľudí, ktorí sú odmalička v kontakte s VR.
Zdroj: wkyufm.org.
Foto zdroj: depositphotos.com.
Zobrazit Galériu