CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Toyota Mirai

0

Mirai v japončine znamená budúcnosť a Toyota Mirai je skutočne predzvesť budúcnosti. Ide totiž o prvý komerčne dostupný automobil poháňaný vodíkom. My sme mali exkluzívnu možnosť vyskúšať si toto vozidlo a pravdu povediac, ťažko sa nám s ním lúčilo.

Toyota Mirai vznikla ako vyspelejší model zo skúseností pri testovaní konceptu Toyota FCV, ktorý bol predstavený na autosalóne v Tokiu v roku 2013. Do predaja sa dostala v Japonsku už v roku 2014, vzápätí v roku 2015 sa začali prvé kusy dodávať na trh USA a vybraných európskych krajín (Veľká Británia, Nemecko, Dánsko). V súčasnosti ju možno zakúpiť aj v Belgicku, Holandsku, Nórsku a Švédsku. Poďme sa bližšie pozrieť, čím je tento model taký zaujímavý.

Jeho hlavná prednosť je systém pohonu. Ten pozostáva z vodíkových palivových článkov, NiMh akumulátora, meniča napätia, regulátora napájania a výkonného elektromotora. Najväčšia novinka je sústava palivových článkov. V tomto prípade sú použité články typu PEMFC (Proton Exchange Membrane Fuel Cell).  Elektrolyt tvorí extrémne tenká polymérová membrána, elektródy pozostávajú z plynovo difúznej vrstvy a elektródy. Na mieste elektrochemickej reakcie musia byť elektródy katalytické. Ako katalyzátor sa používa platina. Palivom je vodík a kyslík dodávaný cez katódu. Elektrolyt, ktorý má membránové vlastnosti, prepúšťa z jednej elektródy na druhú iba kladne nabité ióny atómu (protóny), pričom elektróny zadrží. Vodík sa privádza na anódu, kde sa jeho atómy štiepia na protóny a elektróny. Protóny sa na katódu dostanú priamo cez elektrolyt, kým elektróny iba cez uzavretý elektrický okruh, kde vytvárajú jednosmerný elektrický prúd. Spojením vodíka a kyslíka sa generuje elektrický prúd a teplo. Vedľajším produktom je iba čistá voda. Tento typ článkov pracuje pri teplote okolo 95 °C. Pohonná sústava využíva viacero komponentov a know-how z hybridných modelov Toyoty. Firma má v ich vývoji už 20-ročnú tradíciu.

A ako celý systém pracuje? Palivové články vyrábajú elektrickú energiu s výkonom až 114 kW. Meničom napätia (invertorom) je napätie zvyšované na 650 V, vďaka čomu možno použiť menej palivových článkov. Prostredníctvom regulátora napájania je ovládaný elektromotor s výkonom 113 kW, ktorý poháňa vozidlo. NiMH akumulátor slúži na podporu palivových článkov pri akcelerácii a aj na uskladnenie prebytočnej energie z článkov a z rekuperácie. Na uskladnenie vodíka slúži dvojica tlakových nádob s trojvrstvovou konštrukciou. Vnútorná tesniaca vrstva je vyrobená zo špeciálneho plastu a slúži hlavne na utesnenie nádoby. Stredná vrstva je z uhlíkového kompozitu a zabezpečuje odolnosť proti vysokému tlaku. Vodík je v nádobách plnený pod tlakom až 70 MPa. Vrchná vrstva zo sklolaminátu zabezpečuje mechanickú odolnosť proti poškodeniu. Úhrnná kapacita tlakových nádob je 122,4 l vodíka a vystačí vozidlu asi na 550 km jazdy.

Počas testu sme najazdili asi 150 km po meste aj diaľnici. Pocitovo je jazda automobilom v podstate rovnaká ako v elektromobile. Po zošliapnutí pedála cítite rýchly nástup výkonu a plynulé zrýchľovanie až do maximálnej rýchlosti, pričom zvukovým prejavom je iba tlmené zabzučanie a zvuk pneumatík a obtekajúceho vzduchu. Tieto zvuky však v pomerne slušne odhlučnenej kabíne veľmi nepočuť. Vozidlo má veľmi pevné šasi a výborne sedí na ceste. Zásluhu na tom nepochybne majú aj nízko uložené komponenty systému TFCS (Toyota Fuel Cell System) aj dvojice zásobníkov vodíka, ktoré sú nízko v ťažisku v úrovni podlahy. Mirai je o 30 cm dlhší, 4,5 cm vyšší a 5,5 cm širší ako Prius 4. generácie, takže poskytuje ešte vyšší komfort. Vo výbave nájdete celú plejádu asistenčných aj bezpečnostných systémov vrátane adaptívneho tempomatu, systému LKAS, protinárazového systému, sledovania mŕtvych uhlov a premávky za vozidlom, automatického prepínania diaľkových svetiel a 8 airbagov. Palubná doska je koncipovaná futuristicky podľa vzoru svojich hybridných kolegov. Žiaľ, neobišla ju módna vlna lesklých povrchov. Napohľad to síce vyzerá veľmi dobre, ale praktické to nie je a k povinnej výbave majiteľa bude patriť handrička na utieranie prachu.  Hlavný informačný displej pokrýva veľkú časť prístrojového panela umiestneného v strede, tvoreného dvojicou farebných displejov a časťou na kontrolky. Displej multimediálneho a navigačného systému sa nachádza navrchu strednej časti, takže ani pri pohľade na navigáciu nemusíte veľmi sklápať oči. Head up display tu však nenájdete. Stredová konzola s voličmi jazdných režimov a ovládaním klimatizácie má lesklý povrch a väčšina ovládačov klimatizácie je dotyková vrátane plôšok na nastavenie teploty v oboch zónach. Ovládanie na volante však poskytuje úplnú kontrolu nad veľkou časťou nastavení , takže na palubnú dosku zablúdite iba občas. Interiér v kombinácii bielej a čiernej pôsobil veľmi efektne a poskytne plné pohodlie pre štyroch cestujúcich.    

A aké sú výhody a nevýhody tejto technológie ? Ako sme písali, Toyota Mirai sa dnes predáva vo viacerých európskych krajinách. Jej predaj je rovnako ako pri elektromobiloch závislý od budovania infraštruktúry. No zatiaľ čo elektromobil nabijete aj z bežnej domácej zásuvky, plnička vodíka je zatiaľ väčšia vzácnosť, hoci výrobca počíta aj s možnosťou plnenia pomocou domácich staníc. Automobil sme testovali v Bratislave a najbližšia plnička so zodpovedajúcimi parametrami bola vo Viedni, problémom je hlavne plniaci tlak až 70 MPa. O tom, že na západ od našich hraníc to až taký problém nie je, svedčí aj fakt, že automobil k nám dorazil po vlastnej osi z Bruselu. Oproti elektromobilu je výhodné, že plnenie trvá asi 3 minúty pri dojazde 550 km, takže komfortom cestovania sa Mirai vyrovná autám so spaľovacími motormi. Jedna z veľkých nevýhod je zatiaľ cena. Tá sa napríklad v Nemecku pohybuje na úrovni 78 500 eur. Keďže ide o ojedinelú a novú technológiu, dá sa to pochopiť. Za túto cenu sa dajú kúpiť aj podstatne nezmyselnejšie autá. Dostupnosť na našom trhu je zatiaľ v nedohľadne a technologický nadšenec, ktorý by si ho chcel kúpiť, by nemal kde tankovať. Bez ohľadu na to však ide o zaujímavú technológiu, ktorá môže byť jednou z alternatív v budúcnosti. 

PARAMETRE:

  • Dĺžka: 4890 mm, šírka 1815 mm, výška  1535 mm, rázvor 2780 mm, hmotnosť  1850 kg, maximálna rýchlosť 178 km/h, dojazd  550 km, počet miest  4, objem vodíkových nádrží  122,4 l, tlak 70 MPa, účinnosť palivových článkov 3,1 kW/l, výkon 114 kW, elektromotor 113 kW (154 k), krútiaci moment 335 Nm
  • Cena na nemeckom trhu: 78 540 EUR
Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať