CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Toyota Prius 2016 Active: Zakladateľ kategórie hybridov vo 4. generácii

0

Vzhľadom na to, že máme päťročné skúsenosti s predchádzajúcim modelom. budeme tentoraz aj trochu porovnávať. Ako je pri Toyote dobrým zvykom, nové modely sú naozaj nové, nie iba kozmeticky upravené verzie starších. O to viac to platí v prípade Priusu, ktorý má výrobca za výstavnú skriňu nových technológií. Oproti predchádzajúcej verzii sa zmena dotkla všetkého od podvozka cez hybridný systém, bezpečnostnú výbavu, klimatizáciu až po dizajn karosérie a interiéru. S 3. generáciou má nový Prius spoločný iba princíp činnosti pohonnej sústavy. Vozidlo je postavené na novo vyvinutej platforme TNGA (Toyota New Global Architecture), ktorá zabezpečuje až o 60 % vyššiu tuhosť karosérie, umožňuje lepšie rozmiestnenie komponentov, usporiadanie interiéru a v neposlednom rade lepšie jazdné vlastnosti. Ťažisko vozidla je o 2,5 cm nižšie, ale nie na úkor výšky posedu, z vozidla je stále veľmi dobrý výhľad. Trakčný akumulátor je menší pri rovnakej kapacite, takže je celý umiestnený pod zadným ­sedadlom.

Už prvé skúsenosti z jazdy potvrdili, že ­hybridný systém je kompletne prepracovaný. Napriek papierovo nižšiemu výkonu spaľovacieho motora (o 4 kW) vozidlo pocitovo lepšie ťahá. Spaľovací motor teraz nejde pri zrýchľovaní do vysokých otáčok, ale skôr do záťahu. To spolu s veľmi dobrým odhlučnením kabíny prispieva k podstatne nižšej hladine hluku. Vozidlo sa oveľa lepšie správa aj v zákrutách, výborne drží stopu pri minimálnom nakláňaní karosérie. Hlavné vlastnosti hybridného systému zostali zachované. O pohon sa stará ­benzínový štvorvalec pracujúci v Atkinsonovom cykle, spojený cez dvojitý ­planétový delič výkonu s dvojicou elektrických motorgenerátorov. Pri spaľovacom motore sa podarilo dosiahnuť tepelnú účinnosť až 40 %, čo je v rámci sériovo vyrábaných zážihových motorov najvyššia hodnota na svete. Vozidlo je schopné využívať jazdu čisto v elektrickom režime pri dostatočne nabitej batérii asi do rýchlosti 80 – 90 km/h, kombináciu oboch pohonov pri zrýchľovaní alebo čisto spaľovací motor. Režimy sa prepínajú automaticky, vodič to vie ovplyvniť iba štýlom jazdy. Pripojenie ani odpojenie spaľovacieho motora počas používania nespoznáte. Nedochádza k žiadnemu trhaniu ani iným prejavom. EV režim možno zapnúť ručne, ale slúži iba na pomalú jazdu po parkovisku či po meste. Batéria sa nabíja hlavne pri spomaľovaní alebo brzdení.

Oproti predchodcovi bolo znížené nabíjanie počas bežnej jazdy a batéria sa udržuje na nižšej úrovni asi 50 – 60 % , takže sa neodčerpáva výkon motora. Umožňuje to nový typ batérie, ktorá sa dokáže asi o 28 % rýchlejšie nabíjať, vďaka tomu dokonalejšie zužitkuje energiu spomaľovania a brzdenia. Batéria sa, samozrejme, nedá nabíjať zo zásuvky, plug-in verzia Priusu má prísť na trh až začiatkom budúceho roka.

Lepším tvarovaním karosérie a ďalšími úpravami sa podarilo dosiahnuť hodnotu súčiniteľa odporu iba Cx 2,4. Nás však viac zaujala technologická výbava. Prístrojový panel palubnej dosky je vybavený dvojicou farebných 4,2" ­displejov TFT a centrálnym displejom multimediálneho systému Toyota Touch 2. Priehľadový displej, ktorý premieta údaje na predné sklo, je teraz farebný. Základom bezpečnostnej výbavy je komplex Toyota Safety Sense, ktorého súčasťou je predkolízny bezpečnostný systém s upozornením na možnosť kolízie, predkolíznym brzdovým asistentom, detekciou chodcov a autonómnym brzdením.

Ďalej sem patria automatické diaľkové svetlá, upozornenie na opustenie jazdného pruhu a rozpoznávanie dopravných značiek. Asi najzaujímavejšia súčasť je však adaptívny tempomat najnovšej generácie, ktorý pracuje až do nulovej rýchlosti. Veľmi užitočným sa ukázal hlavne na diaľnici či v bratislavských zápchach. Tempomat za normálnych okolností udržuje prednastavenú rýchlosť. Vďaka radaru v prednej časti zaznamená pohybujúce sa vozidlo pred vami a upraví rýchlosť jazdy podľa neho a ďalej udržuje prednastavenú vzdialenosť. Ak vozidlo zrýchli alebo prejde do iného pruhu, vráti sa na pôvodnú rýchlosť.

V prípade zápchy tempomat udržuje vzdialenosť až do zastavenia vozidla. Po rozbehnutí vozidla pred vami vás upozorní, stačí ťuknutím do pedála dať povel v jazde a Prius sa plynule rozbehne. Pri jazde treba dávať pozor hlavne na stojace vozidlá. Dopplerovský radar, ktorý sa používa aj pri iných značkách, vyhodnocuje stojace auto iba ako prekážku, rovnako aj zvodidlá a spustí varovanie pred prekážkou.

Zaujímavé je, že ak tempomat zapnete v prudšej zákrute napríklad pri nájazde na diaľnicu a máte nastavenú vysokú rýchlosť, auto sa rozbehne iba do rýchlosti prijateľnej na bezpečný prejazd zákruty a na stanovenú rýchlosť sa rozbehne až na voľnej ceste. Potešiteľné je, že komplex Toyota Safety Sense patrí k štandardnej výbave všetkých Priusov bez príplatku. My sme mali k dispozícii stredný stupeň výbavy Active, ktorý z bezpečnostných systémov obsahuje aj sledovanie mŕtveho uhla a premávky za vozidlom.

Oba systémy využívajú rovnaké radarové senzory v zadných rohoch nárazníka. Od základnej výbavy je k dispozícii aj kompletné LED osvetlenie vrátane diaľkových svetiel. Vďaka automatickému prepínaniu denného osvetlenia, stretávacích aj diaľkový svetiel sa v podstate o svetlá vôbec nemusíte starať. Počas celého testu sme nezaznamenali žiadne problémy. Inteligentná dvojzónová klimatizácia sleduje obsadenie sedadiel a v prípade, že sú niektoré z nich prázdne, sústredí výkon iba tam, kde niekto sedí. Kúrenie a chladenie teda môže smerovať iba na vodiča, vodiča a spolujazdca alebo na všetkých. Pri regulácii teploty využíva senzory teploty v klimatizácii, vonkajšej teploty a senzor slnečného žiarenia. Nové je aj elektrické riadenie, ktoré sa teraz prispôsobuje rozmeru použitých pneumatík.

S novým Priusom sme počas testovania najazdili viac ako 1000 km, z čoho asi 50 % tvorila jazda po diaľnici. Dosiahli sme priemernú spotrebu 4,6 l/100 km, to je o 0,6 l/100 km lepšia hodnota, ako dosahujeme na 3. generácii. Na 150 km úseku mimo diaľnice sa nám podarilo dosiahnuť 3,5 l/100 km pri bežnej jazde. Lepšie si počína aj pri čisto mestskom jazdení, kde sme dosiahli 4,4 l/100 km.

Na záver musíme konštatovať, že nový Prius nie je ani zďaleka iba o nízkej spotrebe. Ide o výborné rodinné auto s veľkým priestorom na pohodlné cestovanie celej posádky, dostatočne veľkým batožinovým priestorom a výkonným pohonom. K pohode prispieva veľmi dobré odhlučnenie, kvalitný audiosystém, ale aj automatická prevodovka a veľmi návykový adaptívny tempomat. Špičková technologická výbava je navyše na rozdiel od konkurencie už v základnej výbave.  Od novembra 2016 je naviac možnosť získať na nákup tohoto vozidla štátnu dotáciu až 3 000 eur.

Parametre:

• Toyota Prius 2016 Active, radový zážihový štvorvalec 16V, DOHC, VVT-I, 1798 cm3, 72 kW (5200 ot./min) + synchrónny motor s perm. magnetom 53 kW/163 Nm, celkový výkon 90 kW (5200 ot./min), batéria NiMH 650 V, max. rýchlosť 180 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 10,6 s, celková hmotnosť 1790 kg, objem batožinového priestoru po kryt 343 l (1054 l so sklop. sedadlami), objem batožinového priestoru po strechu 502 l (1558 l so sklop. sedadlami)

• Cena testovaného modelu: základná 28 990 EUR. S doplnkovou výbavou (navigácia, metalický lak, povinná výbava): 30 572 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výborné jazdné vlastnosti, nízke prevádzkové náklady, priestranná kabína aj batožinový priestor, špičková výbava v základnej cene
- Biele prvky na palubnej doske môžu niekomu esteticky prekážať, neexistuje variant bez nich, v strednej výbave nie je senzor dažďa

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti: 90 %
Spotreba: 100 %
Priestor: 100 %
Tech. výbava: 90 %
Ostatná výbava: 80 %
Ovládanie: 100 %
Vyhotovenie: 90 %
Celkovo:  96 %

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články
Toyota hybrid

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať