Toyota bZ4X FWD Prestige / Pohodlný na denné jazdenie
Toyota si so svojím prvým elektromobilom dala na čas a model bZ4X prišiel na trh s pomerne veľkým oneskorením. No keby sme šli do dôsledku, v skutočnosti Toyota už zopár elektromobilov vyrábala, ale šlo zväčša iba o modely s pomerne malým dojazdom, určené na špecifické trhy, ktoré sa do Európy vôbec nedostali.
Nová Toyota bZ4X je prvý model výrobcu postavený na platforme e-TNGA a bola vyvíjaná v spolupráci so spoločnosťou Subaru. Platforma integruje batériu ako neoddeliteľnú časť šasi pod podlahou vozidla, čo poskytuje výhody nízkeho ťažiska, výborného rozloženia hmotnosti a vysokej tuhosti karosérie. Trocha zvláštne označenie bZ (z anglického beyond Zero) vyjadruje auto s menej ako nulovými emisiami, štvorka označuje umiestnenie v modelovom rade a X znamená vyššiu karosériu typu SUV.
Vozidlo vďaka dlhému rázvoru ponúka dostatok priestoru pre piatich cestujúcich, aj keď vzadu sa pohodlne odvezú skôr menšie osoby alebo deti. Dostatočne veľký je aj batožinový priestor. Zvonka zaujme elegantný a robustný dizajn karosérie s kladivovou prednou časťou a výraznými plastovými doplnkami evokujúcimi univerzálne použitie aj terénne ambície. Dizajn prednej časti dopĺňajú úzke pruhy adaptívnych LED svetlometov s matrixovou funkciou a denným LED svietením, nad ktorými sú krytky pripomínajúce mihalnice privretých očí. Zadná časť evokuje dizajn obľúbeného modelu CHR so zaujímavou kresbou zadných svetiel.
Vozidlo sa dodáva v dvoch základných konfiguráciách, s pohonom všetkých kolies s výkonom 160 kW a krútiacim momentom 336 Nm alebo s pohonom predných kolies s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 265 Nm, aký bol aj testovaný kus. Obe verzie sú osadené rovnakou batériou s kapacitou 71,4 kWh, z ktorej sa využíva 64 kWh. Keďže Toyota čerpala zo svojich takmer 25-ročných skúseností s batériovou technológiou, deklaruje, že aj po 10 rokoch batéria bude stále fungovať na 90 % svojho pôvodného výkonu. Podmienkou na túto záruku je absolvovanie každoročného testu batérie, tak ako to poznáme z hybridov značky Toyota. Vozidlo umožňuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 160 km/h. Podľa WLTP je udávaný dojazd až 516 km.
Po nastúpení do vozidla zaujme kvalitné spracovanie interiéru a nezvyčajné riešenie digitálneho prístrojového štítu, na ktorý sa pozeráte ponad volant. Výrobca pôvodne uvažoval o využití špeciálneho zrezaného volantu pripomínajúceho barany v lietadle so systémom steer-by-wire, teda „riadením po drôte“, ktorý mal byť dodávaný na želanie v rámci systému One Motion Grip. No vyzerá to tak, že z tohto zámeru nakoniec zostala práve iba čudná palubná doska. Nastavenie volantu do správnej polohy tak je náročnejšie a vychádzalo nám príliš nízko. Dá sa na to síce zvyknúť, ale radšej by sme prijali klasickejší prístrojový panel v kombinácii s projekčným displejom HUD, ktorý pre tento model výrobca neponúka. Kabína je vcelku priestorná, vpredu však miesto obmedzuje nezmyselne široká stredová konzola. Týmto neduhom dnes trpí viacero moderných áut a pohodlie je, žiaľ, obetované dizajnu. Stredový panel aj s displejom je navyše obrovskou lesklou plochou, na ktorej neustále vidíte prach a odtlačky prstov. Displej je veľký, s vysokým rozlíšením. Pod ním sa nachádza rad dotykových tlačidiel ovládania klimatizácie, hlavné ovládače sú však mechanické, rovnako aj tlačidlá na volante. Volič režimov jazdy je otočný, pred zmenou režimu musíte zatlačiť vonkajšiu obruč a pootočiť. Na rozdiel od mnohých konkurentov si Toyota zachováva väčšinu nastavení na prístrojovom paneli, centrálny displej je vyhradený iba infotainmentu. Trochu sklamaním tu bola navigácia, ktorú automobilka používa vo viacerých nových modeloch. Jej zobrazenie nie je preškálované na vysoké rozlíšenie displeja, takže všetky nápisy a symboly sú veľmi malé a počas jazdy zle čitateľné. Ak vypnete hlasové navádzanie, po zapnutí auta sa vždy zapne, aj vtedy, keď iba pokračujete v trase. Z hľadiska elektromobilu navyše navigácia nemá žiadne funkcie okrem náhľadu dojazdu na mapke, čo je pri takomto modernom aute trocha málo. Android Auto a Apple CarPlay pracujú iba cez kábel. Pokiaľ napríklad Android Auto používate a pri ďalšom zapnutí auta kábel k mobilu nepripojíte, telefón sa nepripojí cez bluetooth napriek tomu, že je spárovaný, tak ako je to pri všetkých iných autách, ale zostane odpojený a vy musíte ísť do menu zariadení a prepnúť prepínače na používanie bluetooth. Dúfame, že túto softvérovú chybu výrobca odstráni.
Ponuka asistenčných systémov je pomerne bohatá a systém Toyota Safety Sense tretej generácie pracuje spoľahlivo a stráži vašu bezpečnosť, a to aj pri cúvaní. Je tu adaptívny tempomat a udržiavanie jazdného pruhu. Systémy pracujú veľmi dobre a ich správanie je predvídateľné. V prípade, že dlhší čas nereagujete na výzvy na držanie volantu, systém prejde do režimu automatického zastavenia, spustí výstražné svetlá a pozvoľna zastaví. Vo výbave bol aj asistent na bezpečné vystupovanie, ktorý stráži vašu bezpečnosť pri vystupovaní, ak sa zozadu približuje hrozba. Vzhľadom na kvalitu displeja pôsobí ako päsť na oko nízka kvalita obrazu spätnej kamery. Oceňujeme však automatické vyhrievanie sedadiel a volantu. To pracuje výborne a po zohriatí sa výkon vyhrievania postupne znižuje, aby vás zbytočne neobťažovalo.
Z pohľadu pohonného systému a jazdenia vozidlu nie je veľmi čo vyčítať. Napriek tomu, že papierovo výkon ani krútiaci moment, najmä pri predokolke, neoslnia, po usadnutí do auta je to o inom. Auto má prekvapivo dobrý záťah a aj vďaka výbornému podvozku umožňuje veľmi príjemnú, dynamickú jazdu. V zákrutách sa veľmi nenakláňa a riadenie pracuje veľmi presne. Pri jazdení po okreskách a po meste je jazda tichá a pokojná. Pri jazde po diaľnici sa však ukáže nedostatočné odhlučnenie auta a pri vyšších rýchlostiach (asi nad 110 km/h) sa pomerne výrazne prejavuje aerodynamický hluk.
Samostatná kapitola je nabíjanie. Výrobca deklaruje výkon nabíjania 150 kW, počas zimného testu sme sa však nedostali cez 100 kW. Auto by malo mať vodné chladenie/vyhrievanie batérie, v zimnom období sa však nedá manuálne zapnúť a nezistíte, či funguje automaticky. Ani na navigácii navyše nenastavíte nabíjačku ako cieľ. Nabíjací výkon sa nám nezvýšil ani po 1,5-hodinovej jazde po diaľnici. Nabíjanie teda zostáva tak trochu lotériou, raz ide 45 kW, raz 100 kW. Okrem toho si nemožno ani nastaviť nabíjanie do 80 %. Na druhej strane do 80 % sme zväčša nabili do 40 minút, čo je síce trocha pomalšie, ale použiteľné. Z pohľadu spotreby bZ4X na tom nie je najhoršie, celkovo sme dosiahli spotrebu 24,2 kWh/100 km. To nie je málo, ale na zimný test a kombináciu s diaľnicou to nie je ani najhoršie. Vcelku sme jazdili so spotrebou medzi 18,5 – 26 kWh/100 km, takže maximálny dojazd v zimných podmienkach sa pohyboval medzi 250 až 355 km. Preto je model bZ4X vhodný skôr ako druhé vozidlo do rodiny. Na každodenné jazdenie síce poslúži ako hlavné rodinné vozidlo, pri jazdách na dovolenku však budete musieť viac plánovať.
Toyota bZ4X je zaujímavé vozidlo, ktoré ponúka pohodlné a svižné jazdenie, bohatú technologickú výbavu a výborné jazdné vlastnosti. Špeciálne jazdné režimy umožňujú hlavne pri verzii AWD aj občasný výjazd do terénu, na čerstvo napadnutej vrstve snehu sa nám však výborne osvedčil režim snow aj na predokolke. Vo vyšších výbavách sú výborné adaptívne svetlomety a bohaté technologické vybavenie. Je tu zopár nedostatkov, tie však nemusia prekážať každému a benefit dlhej záruky na batériu môže byť zaujímavým vyvažujúcim faktorom. Nameranú spotrebu treba brať s rezervou, testovaný kus nebol vybavený tepelným čerpadlom, a tak v zimnom období je spotreba vyššia. Je predpoklad, že výrobca bude ešte systém ladiť prostredníctvom diaľkových aktualizácií.
TESTY:
- Spotreba v teste (kWh/100 km) 18,5 - 26
- Dojazd v teste (km) 350 - 246
- Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 11
- Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 100
- Čas nabíjania 10-80 % (min) 39
Technické údaje:
Synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi, výkon: 150 kW, krútiaci moment: 265 Nm, poháňaná náprava: predná, max. rýchlosť: 160 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,5 s, kapacita akumulátora: 71,4 kWh, využiteľná 64 kWh, max. dojazd (WLTP): 516 km, nabíjanie: DC 150 kW, AC 11 kW/3f
PLUSY, MÍNUSY:
Technologická výbava, podvozok, spracovanie, multibeam svetlomety, nadštandardná záruka na batériu
Slabšie nabíjanie v zime, nedotiahnutá navigácia
- Cena modelu od (s DPH): 43 990 EUR
- estované vozidlo (s DPH): 50 900 EUR
Zobrazit Galériu