S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement S_1124_Gaming Advertisement

EQE 500 4MATIC SUV od Mercedes EQ / Kráľ elektrických SUV

0

Mercedes vo svojej elektrickej ofenzíve nepozná hranice a v jeho portfóliu nájdeme elektrické ekvivalenty v podstate naprieč všetkými triedami. To platí aj o novom EQE SUV, ktoré má svoj vzor, aj keď o niečo väčší, v modeli GLE. Samozrejme, inak tieto modely veľa spoločného nemajú a EQE SUV z technickej aj dizajnovej stránky viac vychádza z EQS SUV.

S_1124 T Gaming Advertisement

Vozidlá sa líšia hlavne prednou maskou, ktorá je na EQE SUV menej členitá, bez veľkých lapačov vzduchu pred kolesami a vo svetlách má pod pásikom denného svietenia iba dva zuby namiesto troch. Tvar karosérie aj zadná časť sú takmer zhodné, ale model EQE SUV je o niečo menší, pričom najväčší rozdiel je v dĺžke, ktorá je o 262 mm menšia ako pri EQS SUV. Je to dané hlavne tým, že EQE SUV má iba päťmiestne usporiadanie. Na aute to na prvý pohľad nevidieť, ale EQS SUV má dlhšie zadné dvere.

Keďže je EQE SUV menšie, zmenšila sa aj kapacita batérie. Má využiteľnú kapacitu 90,6 kWh oproti 108,4 kWh pri EQS. Pri Mercedese je však všetko o efektivite. Automobilka vo svojich vozidlách používa dvojicu elektromotorov s rôznym naladením, vďaka čomu dokážu jazdiť s vysokou efektivitou v celom rozsahu rýchlostí. Vzhľadom na to, že maximálnu rýchlosť dosiahne až pri 210 km/h, je to skôr nutnosť. EQE SUV je navyše v prednej pohonnej jednotke eATS vybavený zariadením, ktoré v prípade potreby motor za jazdy odpojí, aby nekládol odpor. Systém vozidla totiž vtedy, keď je to efektívne, zvolí namiesto rekuperácie plachtenie. Napriek karosérii typu SUV sa výrobcovi podarilo dosiahnuť súčiniteľ odporu iba 0,25, za čo by sa nemusel hanbiť nejeden sedan. Pri pozornejšom preskúmaní vozidla vidieť, ako sa konštruktéri hrali s aerodynamikou – od vyhladenej prednej masky a oblých tvarov s utesnenou kapotou a elektrickými klapkami chladenia cez stierače zasunuté pod profilom kapoty, tvarované disky kolies, aerodynamické prvky na nápravách, zakrytovaný podvozok, spätné zrkadlá na dlhších tvarovaných pylónoch až po krátky spojler vzadu a difúzor v spodnej časti. Tieto opatrenia spolu so zlepšeným akumulátorom a pohonnými jednotkami majú zásluhu na nízkej spotrebe auta. 

Testovaný model EQE 500 4MATIC SUV je najvýkonnejšou verziou EQE SUV od Mercedes EQ. Výkonnejšie budú iba modely od AMG. Vozidlo má systémový výkon 300 kW a krútiaci moment 858 Nm. Je vybavené akumulátorom s využiteľnou kapacitou 90,6 kW a elektrickým hnacím ústrojenstvom (eATS) na prednej aj zadnej náprave. Oba elektromotory sú synchrónne s permanentnými magnetmi a sú konštruované ako 6-fázové. Výhodami tejto konštrukcie sú vysoká hustota výkonu, účinnosť a vysoká výkonová konštanta. Vozidlo má zase o niečo rozšírenú ponuku funkcií, ktoré možno dodatočne na diaľku aktivovať. Môžete tak napríklad aktivovať aj asistenčný systém na manévrovanie s prívesom, rozšírenú realitu MBUX pre navigáciu a viacero ďalších funkcií. Podvozok je štandardne vybavený vzduchovým pružením AIRMATIC s kontinuálne nastaviteľným tlmením ADS+. Výšku vozidla možno zvýšiť pri jazde na horšom povrchu. Okrem bežných jazdných programov je vo výbave aj program TERÉN. Testovacie vozidlo disponuje riadením zadnej nápravy s voliteľným uhlom natočenia kolies o 10°, sériovo je to 4,5°. Aj túto funkciu možno aktivovať dodatočne. Multime­diálny systém je najnovšou generáciou systému MBUX s navigačným systémom s elektrickou inteligenciou a s podrobným plánovaním nabíjacích zastávok na optimálnu jazdu. Pomocou funkcie Mercedes me Charge, Plug and Charge sa dá auto nabiť na kompatibilných nabíjačkách jednoduchým pripojením kábla. Autorizácia sa vykoná automaticky. Mercedes me Charge má k dispozícii viac ako 700 000 nabíjacích miest s možnosťou AC alebo DC nabíjania, z toho viac ako 300 000 nabíjacích miest sa nachádza v Euró­pe. Vozidlo používa 400 V systém a je vybavené ultrarýchlym DC nabíjaním s výkonom 170 kW, pri testovaní sme dosiahli dokonca 173 kW. V menu môžete teraz vidieť aj aktuálny maximálny nabíjací výkon, ktorý umožní pri ďalšom nabíjaní v závislosti od stavu nabitia batérie a jej teploty. Ak zadáte ako cieľ nabíjačku, auto si počas jazdy automaticky spustí prípravu batérie na nabíjanie tak, aby bol dosiahnutý čo najlepší výkon. Počas jazdy je k dispozícii niekoľko spôsobov ovládania rekuperácie – od manuálnej po inteligentnú automatiku. Systém pracuje s rekuperačným výkonom až 290 kW. AC nabíjačka je sériovo trojfázová s výkonom 11 kW, voliteľne s výkonom 22 kW.

Pri vstupe do interiéru na vás dýchne závan luxusu. Ten ešte zvýrazňuje biely interiér, na palubnej doske vhodne doplnený obrovskou plochou z dreva magnólie s otvorenými pórmi a so vsádzanými striebornými hviezdičkami. Napriek tomu, že aj EQE SUV môže byť vybavený voliteľným displejom Hyperscreen, verzia bez neho má takisto svoje nezanedbateľné čaro. Z funkčnej stránky je totiž systém MBUX zhodný a dvojica vysokokvalitných displejov, 12,3" displeja vodiča a 12,8" multimediálneho displeja, orientovaného na výšku, zobrazuje všetko potrebné. Výhodou je predsa len o niečo menej lesklej plochy na chytanie prachu, aj keď vzhľadom na to, že v podstate celá predná časť stredovej konzoly má úpravu v čiernom klavírnom laku, handričku potrebovať budete. Displeje dopĺňa vynikajúci head-up displej, ktorý má rovnako ako prístrojový panel možnosť prepínania viacerých tém zobrazenia. Tu by sa viacerí konkurenti mohli učiť. Navigácia s už spomínaným systémom elektrickej inteligencie je najprepracovanejším systémom plánovania trás pre elektromobily. Po zadaní trasy a podľa predvolených podmienok dopodrobna rozpíše celý priebeh trasy s nabíjacími zástavkami. Pri tých preferuje pokiaľ možno najvýkonnejšie nabíjačky po trase, vypíše, s akým zvyškom SOC batérie v percentách dorazíte a ako dlho a do akej úrovne máte nabíjať. Môžete si pritom predvoliť, či preferujete viac krátkych zastávok, alebo menej s dlhším nabíjaním, ako aj zostatok batérie pri príjazde do cieľa. To je dôležité, ak idete niekam, kde nie je možnosť nabíjania alebo nebudete mať čas nabíjať. Systém pracuje s vysokou presnosťou predikcie a v cieli sa so zostatkom batérie zmýlil najviac o 2 %, a to aj pri dlhých a členitých trasách. Pri jazde v automatickom režime bol vždy odhad presný. Súčasťou výbavy je nepreberný zástup asistenčných systémov, na ktoré sme už vo vozidlách výrobcu zvyknutí. Okrem tých bežných je za­ujímavý napríklad systém podpory pri vyhýbaní, ktorý pomáha vodičovi pri vyhýbacom manévri, alebo systém bočného impulzu PRE-SAFE, ktorý pri náraze do vozidla zboku tesne pred nárazom zdvihne stranu, do ktorej prichádza náraz, a vystaví tak nárazu spodný rám, ktorý je najpevnejšou časťou konštrukcie. Účinne tak zabraňuje zraneniu posádky. Na presné udržiavanie jazdného pruhu má vozidlo aj zadné snímače pre asistenčný systém udržiavania v jazdnom pruhu, ktoré využíva aj aktívny asistent zmeny jazdného pruhu. V zápchach pri malej rýchlosti vozidlo umožňuje autonómnu jazdu. Samozrejmosť je parkovací asistent Parktronic. V noci oceníte špičkové digitálne svetlomety Digital Light s vykresľovaním symbolov na vozovku a k pohode na palube prispieva high-end zvukový systém Burmester.

Súčasťou výbavy sú, samozrejme, aj telematické služby s možnosťou kontroly a ovládania niektorých funkcií vozidla na diaľku. Vďaka nim si môžete skontrolovať uzamknutie a uzavretie vozidla, prípadne uzamknúť vozidlo, spustiť vyhrievanie, klimatizáciu, naplánovať nabíjanie a veľa ďalšieho.

Jazdné výkony a komfort nezaostávajú. EQE SUV patrí k najlepšie odhlučneným autám na trhu a vďaka špičkovému vzduchovému podvozku sa v ňom vozíte ako na obláčiku. S impozantným zrýchlením z 0 na 100 km/h za 4,3 s vám výkon určite chýbať nebude. Ako sa na Mercedes patrí, spotreba je v medziach slušnosti. V rámci mesta a okresiek sme vedeli jazdiť za 19,2 kWh/100 km, na diaľnici sa spotreba šplhala na 24,5 kW/100 km, ale priemer za celý test sme dosiahli 22,6 kW/100 km s asi 50 % podielom diaľnice. To sú na takéto veľké auto veľmi slušné hodnoty.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km) 19,2- 22,6 - 24,5
  • Dojazd v teste (km) 368-475
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 11
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 173
  • Čas nabíjania 10-80 % (min) 30

Technické údaje:

n Kapacita batérie 100 kWh (využiteľná 90,6 kWh), pohon všetkých kolies 4Matic, systémový výkon max. 300 kW, krútiaci moment 858 Nm, nabíjanie DC 170 kW, AC 11 kW 3f (voliteľne 22 kW), zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 4,3 s, max. rýchlosť 210 km/h, dojazd WLTP 508 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Technologická výbava, možnosti nabíjania, jazdné vlastnosti, spracovanie, priestor v kabíne aj v kufri, vyspelá klimatizácia, špičkový audiosystém, autonómne parkovanie
- Nič podstatné

Cena modelu od (s DPH): 105 120 EUR
Testované vozidlo (s DPH): 130 704 EUR

 

Zobrazit Galériu

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať