S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement

Vďaka solárnemu náteru by obavy o dojazd elektromobilov mohli byť minulosťou

Technológie
0

Počas niekoľkých workshopov v nemeckom Stuttgarte Mercedes-Benz prezradil, že pracuje na novom druhu solárneho povrchu, ktorý by mohol generovať dostatok elektriny pre ľudí v slnečnom podnebí na pokrytie ich každodenných jazdných potrieb. Podľa automobilky „solárne moduly“ majú hrúbku iba päť mikrometrov, teda sú výrazne tenšie ako ľudský vlas, a vážia iba 50 gramov na štvorcový meter. Môžu byť aplikované na takmer akýkoľvek substrát, pričom na budúce vozidlá sa budú pravdepodobne nanášať vo forme „tenkej vrstvy pasty“, ktorá pokryje väčšinu karosérie.

Mercedes-Benz už má skúsenosti so solárnymi panelmi a ich dosahom na dojazd elektromobilov, pretože rekordný koncept EQXX (laboratórium na kolesách, ktoré prešlo bezmála 1000 km na jedno nabitie) využíval malý solárny panel na streche, ktorý pridal približne 30 km ďalšieho dojazdu počas jedného z pokusov o rekord. Prelom vo fotovoltickej povrchovej úprave však znamená, že by sa mohla pokryť oveľa väčšia časť vozidla, čo by prinieslo podstatne väčší nárast dodatočného dojazdu elektromobilov.

Inžinieri Mercedesu tvrdia, že plocha s rozlohou 11 štvorcových metrov a 20 % solárna účinnosť technológie by na slnečnom mieste, ako je Los Angeles, stačili na umožnenie približne 12 000 km jazdy ročne. Farba na báze nanočastíc by takisto umožnila, aby 94 % slnečnej energie prešlo do solárneho povlaku, čo znamená, že budúce elektromobily nemusia nevyhnutne vyzerať ako obrovské solárne panely.

S_1124 T TABS10 Advertisement

Študovaním každodenných jazdných návykov majiteľov EV v Stuttgarte sa zistilo, že ľudia denne najazdia v priemere 52 kilometrov. Spoločnosť tvrdí, že napriek často zlým poveternostným podmienkam by sa približne 62 % tejto vzdialenosti dalo prekonať pomocou solárnej energie. Platí, že ak žijete v oblasti s nadmerným množstvom slnečného žiarenia, vozidlo sa môže efektívne nabíjať, aj keď je zaparkované. V dôsledku toho by mohli majitelia v Los Angeles pokryť v priemere 100 % svojej jazdnej vzdialenosti solárnou energiou.

Mercedes-Benz sa zmienil aj o tom, že pracuje na brzdovom systéme pre EV, ktorý odstraňuje potrebu štandardných kotúčov, bubnov a doštičiek. Inovácia, ktorá účinne zbavuje svet škodlivých častíc emitovaných vo forme brzdového prachu, je integrovaná do elektrickej pohonnej jednotky na prednej alebo zadnej náprave, čím sa eliminuje potreba bŕzd na kolesách.

Nielenže by takýto systém podliehal iba minimálnemu opotrebovaniu a zaberal menej miesta, ale spoločnosť by sa mohla pozrieť na oveľa ľahšie kombinácie kolies a pneumatík, čím by sa znížila celková hmotnosť elektromobilu. Takisto by mohla preskúmať možnosť úplne uzavretých ráfikov na optimalizovanie aerodynamiky, pretože by už neboli potrebné otvory na chladenie bŕzd.

Zdroj: techradar.com.

Zdroj Foto: depositphotos.com.

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať