Vertikálne plachty WindWing ušetrili nákladnej lodi až 12 ton paliva za deň
Modernizovaná loď Pyxis Ocean počas šiestich mesiacov plavby okolo sveta prešla z Číny do Brazílie. Vlani v auguste sa na nej vykonalo niekoľko nových zlepšení – bola vybavená dvojicou pevných „krídel“ vysokých 37,5 metra, namontovaných na jej palube na využitie veternej energie na pomoc pri pohone. O šesť mesiacov neskôr sa jej majitelia z lodnej spoločnosti Cargill podelili o výsledky, ktoré naznačujú, že vertikálne plachty WindWing by mohli ponúknuť sľubný spôsob, ako znížiť emisie existujúcich plavidiel.
Použitím sily vetra zachytenej dvoma obrovskými, ovládateľnými plachtami na zvýšenie rýchlosti Pyxis Ocean údajne ušetril každý deň v priemere 3,3 tony paliva. A za optimálnych poveternostných podmienok sa počas plavby cez časti Indického, Tichého a Atlantického oceánu znížila spotreba paliva o viac ako 12 ton denne. Podľa spoločnosti Cargill je to v priemere o 14 percent menej emisií skleníkových plynov z lode. V najlepších dňoch ich dokázal Pyxis Ocean znížiť až o 37 percent.
Celkovo by rovnako veľká loď vybavená dvoma zariadeniami WindWing mohla ročne ušetriť rovnaké množstvo emisií, ako keby sa z ciest odstránilo 480 áut. No podľa tvorcov WindWingu zo spoločnosti BAR Technologies by to mohol byť dokonca relatívne konzervatívny odhad. „Zatiaľ čo Pyxis Ocean má dva WindWingy, predpokladáme, že väčšina plavidiel ich bude mať tri, čím sa ešte viac zvýši úspora paliva a znížia emisie o faktor 1,5,“ uviedol generálny riaditeľ BAR Technologies John Cooper.
Pravda, prístavy sú v súčasnosti navrhnuté tak, aby vyhovovali tradičným rozmerom plavidiel – ich zvýšenie o 37 metrov pridaním WindWings by mohlo potenciálne skomplikovať dokovanie na mnohých miestach. Podľa Jana Dielemana, prezidenta divízie Cargill's Ocean Transportation, už pracujú na riešení takýchto problémov.
Zdroj: popsci.com.
Zobrazit Galériu