X-59 QueSST: Prvé nadzvukové lietadlo NASA, ktoré bude aj tiché
Nové lietadlo X-59, ktoré vyvíja NASA, má za cieľ prekonať rýchlosť zvuku – tentoraz však v tichosti. Rýchlosť zvuku vždy spôsobovala konštruktérom lietadiel bolesti hlavy. Dôvodom je sama povaha zvuku. Akýkoľvek zvuk totiž naruší vzduch a spôsobí zmeny tlaku, ktoré sa šíria ako vlna. Rýchlosť tejto vlny závisí od vlastností vzduchu, ale za normálnych podmienok sa pohybuje okolo 1200 km/h. Teda aj všetky lietadlá počas letu menia tlak vo vzduchu okolo seba. Dôsledky závisia od toho, či lietadlo letí pomalšie alebo rýchlejšie ako zvuk, ktorý vydáva. Pri podzvukovom lietadle sú zmeny tlaku postupné.
Ak však lietadlo letí rýchlejšie ako zvuk, k zmene tlaku dochádza okamžite v takzvanej rázovej vlne. Napríklad rázová vlna z nosa lietadla sa šíri do okolia všetkými smermi a spája sa s ďalšími rázovými vlnami, napríklad z krídel alebo z okna pilotnej kabíny. Výsledkom sú dve veľké, zreteľné rázové vlny, ktoré počujeme na zemi ako dva výbuchy sonického tresku. Hoci tento tresk môžeme počuť ...
Článok je uzamknutý
Prihlásiť pomocou členstva NEXTECH
Zobrazit Galériu
Článok je uzamknutý
Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU
Prihlásiť pomocou členstva NEXTECH