Xiaomi: Príbeh najrýchlejšie rastúcej značky
Čínsky technologický úspech. Nijako inak sa nedá označiť
príbeh značky Xiaomi, ktorá má aktuálne hodnotu 10 miliárd dolárov, ato
je na trhu iba od roku 2011. Ší-jou-mí,
ako sa správne táto značka včínskom jazyku číta, je aktuálne
najrýchlejšie rastúcou technologickou firmou na svete.
Odkiaľ je ačo dosiahla? Začneme zľahka – model Mi 3 bol svojho času (písal sa rok 2011) jeden znajvýkonnejších smartfónov na svete astál iba 270 dolárov. Prvých 100000 kusov sa vypredalo za 86 sekúnd, iPhone stál vtedy dvojnásobok. Veurópskych končinách (ale aj na americkom trhu) túto značku prakticky nikto nepozná. Zatiaľ. Xiaomi sa sústreďuje na ázijské trhy, najmä na ten svoj domáci, kam dodáva 97 % svojich produktov. Keď Xiaomi zaútočí na európsky trh ako aktuálne Lenovo, narobí tu poriadny vietor. Za štyri roky pôsobenia na čínskom trhu vyrástla značka Xiaomi zo startupu na jednotku čínskeho trhu, kde po rokoch kraľovania zosadila kórejský Samsung.
Značka Xiaomi má vlogu iba dve písmenká, „mi“
Odkiaľ sú ačo dosiahli?
Firmu založil vroku 2010 ex-riaditeľ firmy Kingsoft,
dnešný miliardár Lei Jun. Xiaomi bola pôvodne výlučne softvérová firma (aj keď
iba prvý rok) a sústredila sa na tvorbu tzv. custom ROM Androidov. Firma chcela
vytvárať vlastný OS, postavený na Androide, no s funkciami, ktoré Google ešte
neponúkal, ale ľudia ich chceli.
Svoj softvérový produkt nazvali MIUI
ahneď na úvod to bol veľký úspech, ktorý bol portovaný na niekoľko
desiatok zariadení súčasne. MIUI 2014 si môžete nainštalovať pre viac ako 200
druhov zariadení, ato vangličtine aj čínštine. Cez MIUI Express APK
to zvládne aj technologicky mierne pokročilý používateľ. Na konci roka 2013 mal
Android ROM systém Xiaomi už 30 miliónov používateľov, vlastný aplikačný
obchod, ponúkal intuitívne ovládateľný hudobný prehrávač či automatické
zálohovanie.
Úspech softvéru stojí na spojení so zákazníkmi. Xiaomi najmä na sociálnych sieťach výrazne sleduje, čo jeho zákazníci chcú, askutočne každý piatok ponúka aktualizácie svojho softvéru, opravy bugov, pridáva funkcionality aoptimalizácie. Máte nápad na naozaj skvelú funkciu do Androidu? Napíšte Xiaomi ado nasledujúceho piatka ju tam máte –zjednodušene povedané, takto funguje Xiaomi na softvérovom poli.
Aktuálny miliardár Lei Jun, CEO značky Ší-jou-mí, vybudoval za štyri roky firmu znuly na 10 miliárd dolárov. Raketový nástup...
Nie len SW, ale už najmä HW preslávil značku na Ďalekom východe
Už vroku 2011 ohlásil Xiaomi svoj prvý model, smartfón
soznačením Mi One, ktorý bol hardvérovo na výbornej úrovni (dvojjadrový
procesor Qualcomm, štvorpalcový displej, dobrý fotoaparát) azároveň sa
držal cenovo pri zemi. Vtedy technologická špička za 310 USD, kým iPhone stál
600 USD. Xiaomi si buduje úspech najmä na cenovej dostupnosti (niečo ako
Prestigio unás), ale včínskej mierke.
Xiaomi mnohí nazývajú čínskym Applom, CEO Lei Jun však svoju firmu prirovnáva skôr kAmazonu. Chcú predávať výkonné zariadenia sminimálnymi maržami, ateda za čo najdostupnejšie ceny asvoje zisky postaviť na pridanom obsahu aslužbách. Avtvorbe softvéru sú výborní. Vroku 2013, tri roky po založení, dosiahla firma obrat viac ako 5 miliárd dolárov, čo je veľmi slušné. Čo stálo za úspechom? Chuť načúvať používateľom.
Úspech značky leží na dvoch pilieroch – načúva používateľom adodáva im pravidelne (každý piatok) funkcie, ktoré chcú, adrží ceny na uzde sminimálnymi maržami
Úspech aodpočúvanie priniesol modelový rad Redmi
Vroku 2012 predalo Xiaomi viac ako 7,2 milióna
smartfónov. Vnasledujúcom roku to
bolo už 18,7 milióna kusov, pričom vjednom zkvartálov daného roka
prekonal Ší-jou-mí vpočte
predaných smartfónov aj Apple. Už vprvom kvartáli tohto roka bolo
predaných 11 miliónov smartfónov adopyt sa neustále zvyšuje zčisto
prozaického dôvodu. Ide o špičkové konfigurácie za výborné ceny.
Oficiálne sa
Xiaomi predáva zatiaľ vHongkongu, na Taiwane, vSingapure
avČíne, pribudnú krajiny ako Malajzia, Filipíny, Thajsko, Indonézia
aIndia. Uvažuje sa oRusku, ale oEurópe aUSA zatiaľ
predstavitelia značky mlčia. Či si Xiaomi trúfne na „dospelé“ trhy alebo sa
bude sústreďovať na tie rozvíjajúce sa, to dnes nikto nevie. Aktuálne až 97 %
dodávok končí na domácom čínskom trhu, ktorý tvorí 37 % globálneho trhu. Auž
to je obrovská časť koláča. Aaby toho nebolo málo, na kolosálnom čínskom trhu
vtomto roku Xiaomi pokoril aj Samsung.
Už vroku 2013 mal dobre
našliapnuté na toto víťazstvo, ale podarilo sa mu to až teraz, keď dosiahol podiel
14 %, zatiaľ čo Samsung mal 12 %. Tretie je vČíne Lenovo, ale iba
o200000 kusov, čo je pre Čínu zanedbateľné množstvo. Lenovo však správne
pochopilo, že dôležitá bude celosvetová expanzia, aod septembra je táto značka dostupná aj na Slovensku.
Xiaomi bude pravdepodobne túto stratégiu nasledovať. Veď najväčší predajný
úspech má na trhu modelový rad Redmi.
Model Redmi Note, aktuálna vlajková loď,
je 8-jadrový smartfón s5,5-palcovým displej IPS sHD rozlíšením,
obrovskou 3200 mAh batériou a13 Mpx fotoaparátom (http://www.mi.com/en/redminote).
Aktuálna cena sa pohybuje na úrovni 240 dolárov, vjednodňových akciách sa
dá kúpiť za 199 dolárov. Šialené? Áno, Xiaomi drží ceny pri zemi. Anič na
tom nezmení ani fakt, že ho podozrievajú zpodpory čínskej cenzúry.
Používateľ jedného zariadenia Xiaomi Redmi Note totiž zaznamenal podozrivé
odosielanie údajov na neznámu IP adresu.
Po bližšom preskúmaní vysvitlo, že z
jeho zariadenia sa počas pripojenia na sieti Wi-Fi odosielajú zachytené fotografie
a textové správy na server, ktorý spravuje agentúra CNNIC so sídlom v Pekingu.
Ide o vládnu agentúru zodpovednú za internetové záležitosti, spadajúcu pod
čínske ministerstvo informačných technológií. Vskratke – sledovanie
acenzúra sú vČíne bežné, aj keď sa ztoho Xiaomi snažilo
vykrútiť.
Smartfóny Mi aRedmi sú základom úspechu značky Xiaomi. Všetky predaje (červené) sú označované vmiliónoch kusov.
Nízka cena, ale čo najlepší výkon. Ak máte vrukách čínsky produkt Xiaomi, neznamená to, že sa budete obmedzovať na výkone. Skôr naopak, patrí knajvýkonnejším na svete.
Logicky nezostalo iba pri smartfónoch
Xiaomi začalo softvérom, dosiahlo úspech vo svete smartfónov
aplynule prešlo na výrobu ďalších multimediálnych zariadení. Dnes má
vponuke už vlastné veľkoplošné TV, moduly smart TV, inteligentné náramky,
smerovač Wi-Fi, set-top boxy či tablet Mi Pad, ktorý je dostupný vpiatich
farbách aje lacnejší ako iPad mini.
Aktuálna čínska jednotka na poli
smartfónov to zobrala inak aj zpohľadu marketingu. Predáva zásadne iba
cez on-line priestor, nemá kamenné obchody avyhýba sa tradičnému
marketingu. Xiaomi investuje iba 1 % svojich ziskov do marketingu. Na
porovnanie, Samsung investuje 5,4 %
aoRed Bulle, ako kráľovi marketingu, sa hovorí, že investuje celých
10 % zo ziskov do propagácie svojej značky. Xiaomi si buduje silnú pozíciu na
sociálnych sieťach (v čínskej obdobe sociálnych sietí Weibo aWeChat). Avýsledok?
Do konca tohto roka vrátane vianočného obdobia sa predpokladá, že Xiaomi predá viac ako 60 miliónov smartfónov, čo je viac ako trojnásobok vporovnaní spredošlým rokom. Zatiaľ drží geometrický rast za štyri roky. Zaslúžene si tak Xiaomi vybudoval pozíciu najrýchlejšie rastúcej technologickej značky.
Keby sme počty predaných smartfónov vyniesli do grafu, zatiaľ drží Xiaomi geometrický rast