CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Xiaomi: Príbeh najrýchlejšie rastúcej značky

Archív NXT
0

Čínsky technologický úspech. Nijako inak sa nedá označiť príbeh značky Xiaomi, ktorá má aktuálne hodnotu 10 miliárd dolárov, ato je na trhu iba od roku 2011. Ší-jou-mí, ako sa správne táto značka včínskom jazyku číta, je aktuálne najrýchlejšie rastúcou technologickou firmou na svete.

Odkiaľ je ačo dosiahla? Začneme zľahka – model Mi 3 bol svojho času (písal sa rok 2011) jeden znajvýkonnejších smartfónov na svete astál iba 270 dolárov. Prvých 100000 kusov sa vypredalo za 86 sekúnd, iPhone stál vtedy dvojnásobok. Veurópskych končinách (ale aj na americkom trhu) túto značku prakticky nikto nepozná. Zatiaľ. Xiaomi sa sústreďuje na ázijské trhy, najmä na ten svoj domáci, kam dodáva 97 % svojich produktov. Keď Xiaomi zaútočí na európsky trh ako aktuálne Lenovo, narobí tu poriadny vietor. Za štyri roky pôsobenia na čínskom trhu vyrástla značka Xiaomi zo startupu na jednotku čínskeho trhu, kde po rokoch kraľovania zosadila kórejský Samsung.

Značka Xiaomi má vlogu iba dve písmenká, „mi“

Odkiaľ sú ačo dosiahli?

Firmu založil vroku 2010 ex-riaditeľ firmy Kingsoft, dnešný miliardár Lei Jun. Xiaomi bola pôvodne výlučne softvérová firma (aj keď iba prvý rok) a sústredila sa na tvorbu tzv. custom ROM Androidov. Firma chcela vytvárať vlastný OS, postavený na Androide, no s funkciami, ktoré Google ešte neponúkal, ale ľudia ich chceli.

Svoj softvérový produkt nazvali MIUI ahneď na úvod to bol veľký úspech, ktorý bol portovaný na niekoľko desiatok zariadení súčasne. MIUI 2014 si môžete nainštalovať pre viac ako 200 druhov zariadení, ato vangličtine aj čínštine. Cez MIUI Express APK to zvládne aj technologicky mierne pokročilý používateľ. Na konci roka 2013 mal Android ROM systém Xiaomi už 30 miliónov používateľov, vlastný aplikačný obchod, ponúkal intuitívne ovládateľný hudobný prehrávač či automatické zálohovanie.

Úspech softvéru stojí na spojení so zákazníkmi. Xiaomi najmä na sociálnych sieťach výrazne sleduje, čo jeho zákazníci chcú, askutočne každý piatok ponúka aktualizácie svojho softvéru, opravy bugov, pridáva funkcionality aoptimalizácie. Máte nápad na naozaj skvelú funkciu do Androidu? Napíšte Xiaomi ado nasledujúceho piatka ju tam máte –zjednodušene povedané, takto funguje Xiaomi na softvérovom poli.

xi_ceo.jpg

Aktuálny miliardár Lei Jun, CEO značky Ší-jou-mí, vybudoval za štyri roky firmu znuly na 10 miliárd dolárov. Raketový nástup...

Nie len SW, ale už najmä HW preslávil značku na Ďalekom východe

Už vroku 2011 ohlásil Xiaomi svoj prvý model, smartfón soznačením Mi One, ktorý bol hardvérovo na výbornej úrovni (dvojjadrový procesor Qualcomm, štvorpalcový displej, dobrý fotoaparát) azároveň sa držal cenovo pri zemi. Vtedy technologická špička za 310 USD, kým iPhone stál 600 USD. Xiaomi si buduje úspech najmä na cenovej dostupnosti (niečo ako Prestigio unás), ale včínskej mierke.

Xiaomi mnohí nazývajú čínskym Applom, CEO Lei Jun však svoju firmu prirovnáva skôr kAmazonu. Chcú predávať výkonné zariadenia sminimálnymi maržami, ateda za čo najdostupnejšie ceny asvoje zisky postaviť na pridanom obsahu aslužbách. Avtvorbe softvéru sú výborní. Vroku 2013, tri roky po založení, dosiahla firma obrat viac ako 5 miliárd dolárov, čo je veľmi slušné. Čo stálo za úspechom? Chuť načúvať používateľom.

xi_redmi note.jpg

Úspech značky leží na dvoch pilieroch – načúva používateľom adodáva im pravidelne (každý piatok) funkcie, ktoré chcú, adrží ceny na uzde sminimálnymi maržami

Úspech aodpočúvanie priniesol modelový rad Redmi

Vroku 2012 predalo Xiaomi viac ako 7,2 milióna smartfónov. Vnasledujúcom roku to bolo už 18,7 milióna kusov, pričom vjednom zkvartálov daného roka prekonal Ší-jou-mí vpočte predaných smartfónov aj Apple. Už vprvom kvartáli tohto roka bolo predaných 11 miliónov smartfónov adopyt sa neustále zvyšuje zčisto prozaického dôvodu. Ide o špičkové konfigurácie za výborné ceny.

Oficiálne sa Xiaomi predáva zatiaľ vHongkongu, na Taiwane, vSingapure avČíne, pribudnú krajiny ako Malajzia, Filipíny, Thajsko, Indonézia aIndia. Uvažuje sa oRusku, ale oEurópe aUSA zatiaľ predstavitelia značky mlčia. Či si Xiaomi trúfne na „dospelé“ trhy alebo sa bude sústreďovať na tie rozvíjajúce sa, to dnes nikto nevie. Aktuálne až 97 % dodávok končí na domácom čínskom trhu, ktorý tvorí 37 % globálneho trhu. Auž to je obrovská časť koláča. Aaby toho nebolo málo, na kolosálnom čínskom trhu vtomto roku Xiaomi pokoril aj Samsung.

Už vroku 2013 mal dobre našliapnuté na toto víťazstvo, ale podarilo sa mu to až teraz, keď dosiahol podiel 14 %, zatiaľ čo Samsung mal 12 %. Tretie je vČíne Lenovo, ale iba o200000 kusov, čo je pre Čínu zanedbateľné množstvo. Lenovo však správne pochopilo, že dôležitá bude celosvetová expanzia, aod septembra je táto značka dostupná aj na Slovensku. Xiaomi bude pravdepodobne túto stratégiu nasledovať. Veď najväčší predajný úspech má na trhu modelový rad Redmi.

Model Redmi Note, aktuálna vlajková loď, je 8-jadrový smartfón s5,5-palcovým displej IPS sHD rozlíšením, obrovskou 3200 mAh batériou a13 Mpx fotoaparátom (http://www.mi.com/en/redminote). Aktuálna cena sa pohybuje na úrovni 240 dolárov, vjednodňových akciách sa dá kúpiť za 199 dolárov. Šialené? Áno, Xiaomi drží ceny pri zemi. Anič na tom nezmení ani fakt, že ho podozrievajú zpodpory čínskej cenzúry. Používateľ jedného zariadenia Xiaomi Redmi Note totiž zaznamenal podozrivé odosielanie údajov na neznámu IP adresu.

Po bližšom preskúmaní vysvitlo, že z jeho zariadenia sa počas pripojenia na sieti Wi-Fi odosielajú zachytené fotografie a textové správy na server, ktorý spravuje agentúra CNNIC so sídlom v Pekingu. Ide o vládnu agentúru zodpovednú za internetové záležitosti, spadajúcu pod čínske ministerstvo informačných technológií. Vskratke – sledovanie acenzúra sú vČíne bežné, aj keď sa ztoho Xiaomi snažilo vykrútiť.

xi_predaje.jpg

Smartfóny Mi aRedmi sú základom úspechu značky Xiaomi. Všetky predaje (červené) sú označované vmiliónoch kusov.

xi_vykon.png

Nízka cena, ale čo najlepší výkon. Ak máte vrukách čínsky produkt Xiaomi, neznamená to, že sa budete obmedzovať na výkone. Skôr naopak, patrí knajvýkonnejším na svete.

Logicky nezostalo iba pri smartfónoch

Xiaomi začalo softvérom, dosiahlo úspech vo svete smartfónov aplynule prešlo na výrobu ďalších multimediálnych zariadení. Dnes má vponuke už vlastné veľkoplošné TV, moduly smart TV, inteligentné náramky, smerovač Wi-Fi, set-top boxy či tablet Mi Pad, ktorý je dostupný vpiatich farbách aje lacnejší ako iPad mini.

Aktuálna čínska jednotka na poli smartfónov to zobrala inak aj zpohľadu marketingu. Predáva zásadne iba cez on-line priestor, nemá kamenné obchody avyhýba sa tradičnému marketingu. Xiaomi investuje iba 1 % svojich ziskov do marketingu. Na porovnanie, Samsung investuje 5,4 % aoRed Bulle, ako kráľovi marketingu, sa hovorí, že investuje celých 10 % zo ziskov do propagácie svojej značky. Xiaomi si buduje silnú pozíciu na sociálnych sieťach (v čínskej obdobe sociálnych sietí Weibo aWeChat). Avýsledok?

Do konca tohto roka vrátane vianočného obdobia sa predpokladá, že Xiaomi predá viac ako 60 miliónov smartfónov, čo je viac ako trojnásobok vporovnaní spredošlým rokom. Zatiaľ drží geometrický rast za štyri roky. Zaslúžene si tak Xiaomi vybudoval pozíciu najrýchlejšie rastúcej technologickej značky.

xi_graf.jpg

Keby sme počty predaných smartfónov vyniesli do grafu, zatiaľ drží Xiaomi geometrický rast


Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať