AQ Labrador 39 – kvalitný zvuk a akusticky výhodný lichobežníkový dizajn
Policové reproduktorové sústavy AQ Labrador 39 od českej firmy Acoustique Quality budú atraktívnym dizajnovým doplnkom akéhokoľvek interiéru. Na testovanie som mal k dispozícii farebný variant „orech“, v ponuke je však aj tmavý variant „čierny jaseň“. Lichobežníkový pôdorys a dyha s horizontálnym vzorom a matným transparentným lakom je v súlade s modernými trendmi. Rámik s priezvučnou tkaninou je k skrini uchytený magneticky, takže po jeho odobratí kontinuitu dizajnu nenarušujú žiadne viditeľné upevňovacie prvky. Veľkosť a výkon 60 W naznačuje použitie ako hlavných reproduktorových sústav do menších miestností, napríklad do pracovne, prípadne ich môžete použiť ako luxusné dizajnové doplnkové reprosústavy pre domáce kiná, pričom ak chcete zachovať kontinuitu značky, môžete ako predné reprosústavy použiť napríklad dizajnovo zladené stĺpové AQ Labrador 38.
Videorecenzia
Magneticky prichytená mriežka
Lichobežníková konštrukcia AQ Labrador 39 síce v porovnaní s klasickým kvádrom poskytuje nižší vnútorný objem, avšak na druhej strane zvyšuje tuhosť skrine a vďaka menšiemu počtu rovnobežných plôch do značnej miery kompenzuje vznik stojatého vlnenia.
To vzniká medzi dvomi rovnobežnými plochami a keď sa zvuková vlna stretne s odrazenou predchádzajúcou, dôjde k ich interferencii, pri ktorej sa niektoré frekvencie sčítajú, iné odčítajú čo má za následok skreslenie zvuku. No u Labradora 39 sú dve steny najväčšou plochou rôznobežné.
Dvojpásmová reprosústava Labrador 39 má ozvučnicu s bassreflexom umiestneným vpredu, takže ju môžete umiestniť aj blízko steny. Netypický poôdorys v tvare lichobežníka je výsledkom presných meraní a zvolený tvar má svoje opodstatnenie. Maximálne zvyšuje tuhosť a zároveň minimalizuje paralelné plochy. Práve rovnobežne orientované plochy sú príčinou vzniku stojatého vlnenia vnútri reprosústav. Ak sa medzi nimi šíri zvuková vlna, od stien sa následne odrazí ako obraz od zrkadla a dôjde k nežiaducej superpozícii - javu, kedy nová zvuková vlna sa na svojej ceste v rovnakom mieste stretne s pôvodnou práve odrazenou. V takýchto prípadoch sa niektoré frekvencie začnú zosilňovať, iné zoslabovať a dochádza k nežiaducemu skreslenia. Zvuk býva v týchto prípadoch nepríjemný, bez rozmeru a detailu čo je typický zvukový prejav mnohých lacných reprosústav. Už samotným tvarom reprosústavy Labrador 39 sa podarilo vplyv rovnobežných plôch minimalizovať. Ďalším kladným faktorom je malý plošný rozmer jednotlivých stien, pretože malé plochy oveľa lepšie odolávajú rezonanciám. Inovovaná konštrukcia na rozdiel od predchádzajúcej generácie už v menej exponovaných nevyužíva drevotriesku, ale celá konštrukcia je z pevnej 19mm hrubej MDF dosky, čo sa veľmi priaznivo prejavilo na tuhosti. Vnútorné zatlmenie je vyriešené ako kombinácia molitanových panelov a akustického rúna.
Detail na zatlmenie a konštrukciu výhybky
Výrobca udáva frekvenčný rozsah 45 Hz - 30 kHz s toleranciou 6dB. Získať z vnútorného objemu 6 litrov dolnú hranicu frekvenčného pásma 45 Hz si vyžaduje skúsenosti a tie v spoločnosti AQ v Červenke pri Olomouci majú. Zásluhu na vynikajúcom priebehu kmitočtovej charakteristiky majú vynikajúce akustické meniče dánskej výroby, konštrukcia a vyladený basreflex. Reprosústavy sú osadené 5 "stredobasovým reproduktorom Scan-Speak, ktorého kôš tvorí masívny hliníkový odliatok a membránu má z kompozitného materiálu zo sklenených vlákien s tlmiacim náterom,. Výškový reproduktor Vifa má textilnú kalotu s priemerom 1 " a reproduktor využíva ferrofluidové chladenie cievky. Basreflexový otvor je nasmerovaný dopredu, takže reproduktorové sústavy sa dajú umiestniť aj tesne k stene. Súčiastky výhybky druhého rádu so strmosťou 12 db na oktávu sú ručne spájkované metódou D2D (Device to Device), čiže priamo vývod na vývod bez použitia plošného spoja, či akýchkoľvek interných konektorov – teda ničomu čo bránilo bezproblémovému prechodu signálu. Dva páry svoriek umožňujú po odstránení prepojok aj pripojenie metódou Bi-wiring, čiže dvomi pármi vodičov. Jeden privádza signál k výhybke pre stredobasový reproduktor a druhý k výhybke pre výškový reproduktor.
Citlivosť 87 dB/W/m je obvyklá hodnota vzhľadom k objemu regálových reproduktorových sústav. Na dosiahnutie požadovanej hlasitosti tak bude potrebný o niečo vyšší výkon, než u stĺpových reprosústav s veľkým objemom, čo však pre moderné zosilňovače nepredstavuje žiadny problém. .
Testoval som na svojej obvyklej zostave: integrovaný zosilňovač Yamaha AS301, streamer Yamaha NP-S303 a gramofón Audiotechnica AT120 s prenoskou Nagaoka, takže aj v tomto prípade bola približne splnená podmienka, že cena reproduktorových sústav by sa mala rovnať súčtu ceny zvyšku audio reťazca. Na pripojenie reprosústav som použil Bi-Wire káble AQ 646-2BW.
Posluchové testy naznačovali lineárny priebeh kmitočtovej charakteristiky, čo potvrdilo aj následné meranie. Začal som testovacím albumom Marantz Highend, ktorý obsahuje pestrú zmes rôznych hudobných žánrov a veľmi príjemne ma prekvapili bohaté basy, ktoré som od takéhoto objemu neočakával príjemne prekreslené detailmi stredných a vyšších tónov. A to som zvyknutý na „poriadne“ basy, pretože denne počúvam hudbu zo stĺpových repro AQ Wega 55 MKIII, ktoré sú vyladené na tvrdšie žánre. Následne som počúval LP dvojalbum Collegium Musicum Konvergencie a hneď potom ich koncertný album Speak, Memory. Rozdiel v aranžmá štúdiového a koncertného albumu sa vďaka brilantnej reprodukcii dal rozoznať do najmenších detailov. Tešil som sa hlavne na dve skladby - Hommage á J.S.Bach, ktorá dala vniknúť sýtym farbám Hammond organu a veľmi zaujímavú skladbu Eufónia. Mimochodom Eufónia bola jediná skladba, ktorá sa mohla hrať v televíznych prenosoch aj na koncertoch, ale nemohla sa hrať v rozhlase, pretože miestami by to vyznelo ako poruchy. Tak ako Marián Varga v nej dostal maximum, toho, čo dokáže zahrať organ, AQ Labrador 39 toto maximum dokázal verne sprostredkovať. Pri testovaní reproduktorov a slúchadiel počúvam skladby ktoré dobre poznám a sú niečím charakteristické, takže nemohol chýbať heavy metal s hrdelnými chorálmi od mongolskej skupiny The Hu, ani moje obľúbené speváčky Diana Krall, Eva Cassidy a Rebecca Pidgeon, či Album Pursuit of Radical Rhapsody od gitaristu Al Di Meolu. Niektoré rockové albumy aj Smetanovu Mou Vlast som počúval aj večer pri stlmenej hlasitosti. Po miernom doladení fyziologického priebehu hlasitosti na zosilňovači bola hudba plná brilantných detailov.
Meranie potvrdilo výrobcom udávané údaje, aj keď na priebehu frekvenčnej odozvy sa do určitej miery prejavila aj akustika miestnosti. Postup merania je dokumentovaný vo videu.
Frekvenčné charakteristiky v rôzne upravených miestnostiach
Verdikt: Vynikajúci zvuk z malých dizajnových reproduktorových sústav
Technické parametre: Dvojpásmová sústava, impedancia 8 Ohm, frekvenčný rozsah: 45Hz - 30kHz s toleranciou 6dB, Citlivosť: 87dB/1W/1m; výkon 60 W (hudobný 120 W); strmosť výhybky 12 dB /oktávu; Rozmery: 180 mm (115 mm vzadu) x 380 mm x 260 mm, vnútorný objem 6 l, hmotnosť 7,1 kg. Cena za pár 792 eur.
+ kvalitný vyvážený zvuk, výborné basy, atraktívny dizajn, vysoká citlivosť
- nič podstatné
Hodnotenie 9
Tip redakcie: Kvalitný zvuk
Zobrazit Galériu