ACER_112024 ACER_112024 ACER_112024

Akustické deky VocalBoothToGo VB70G

0

Dozvuk a nežiadúce odrazy zvuku sú často sprievodným javom zvukových nahrávok a sprievodného zvuku videí. Je to jeden z faktorov, ktorý umožňuje rozlíšiť amatérsku tvorbu od profesionálnej. Rovnako aj pri akustických meraniach, ktoré robíme v redakcii je veľmi dôležité aby meranie prebiehalo v bezdozvukovej komore.   

Aj my v redakcii pri meraniach frekvenčných charakteristík reproduktorových sústav a samozrejme aj pri nahrávaní komentárov k videám riešime problém s akustickým zatlmením. Rovnaké problémy majú aj zvukoví majstri v amatérskych aj poloprofesionálnych štúdiách. Nakoľko nemáme k dispozícii akusticky zatlmenú miestnosť, pri meraniach sme používali panely s rozmermi 1 x 1 m z OSB dosiek s nalepeným akustickým molitanom, z ktorých sme poskladali provizórnu bezdozvukovú komoru. Molitan s povrchom tvoreným ihlanmi má dobré akustické vlastnosti, avšak naše riešenie je veľmi nepraktické, o prenosnosti ani nehovoriac.

Podľa potreby môžete využiť čiernu, alebo bielu stranu akustickej deky. Čierna svetlo tlmí, biela odráža a rozptyľuje

Veľmi elegantným, cenovo dostupným a skladným riešením naznačených problémov sú akustické deky. K dispozícii sme mali tri deky VocalBoothToGo VB70G s rozmermi 200 x 200 cm. V ponuke sú aj deky s rozmermi 200 x 243 cm a 200 x 300 cm. Výška 243 cm umožňuje v bežnej miestnosti zatlmiť priestor od podlahy takmer až po strop a výška 300 cm je zase vhodná do väčšieho štúdia, prípade do starších bytov s vysokým stropom. Akustické deky majú na jednej strane osem kovom orámovaných otvorov, ktoré slúžia na zavesenie. Tri deky mi napríklad umožnili vytvoriť priestor v tvare štvorca so stranou 2 m s jednou otvorenou stranou v ktorom môžem  merať frekvenčné charakteristiky aj veľkých stĺpových reproduktorových sústav. Takáto provizórna akustická komora je perfektná aj na nahrávanie komentárov, vokálov, prípadne akustických nástrojov v amatérskom štúdiu.

Je na vás ako vyriešite zavesenie diek. Predávajú sa originálne a veľmi praktické stojany FlexTee, v tvare T, pričom hornú stranu s dĺžkou 2 m, na ktorú sa pomocou háčikov vešia akustická deka môžete mať rovnú, alebo ju v dvoch kĺboch ohnúť do tvaru U, čím už z jednej akustickej deky vytvoríte malú akustickú kabínu. Bočné steny majú po zalomení dĺžku 54 cm. Takúto prenosnú provizórnu kabínu umiestnenú pred účinkujúcim ju môžete ju použiť napríklad pri nahrávaní spevu, či hovoreného slova, pretože veľmi účinne eliminuje odrazy od stien miestnosti.  Výškovo sa stojan dá roztiahnuť až do spomínaných 243 cm, takže naplno využijete dĺžku akustickej deky.  Stojan je taktiež veľmi praktický na zavesenie svetiel pri fotení, či filmovaní, čím vytvoríte provizórnu a pritom stabilnú svetelnú rampu. Možnosť natočiť bočné steny horného nosníka podľa potreby je v tomto prípade na nezaplatenie. Nosnosť stojana je až 22 kg, stojan váži 6 kg. Má  5/8" takže sa dá použiť aj ako veľmi stabilný stojan na mikrofón. Zložený stojan je kompaktný a prenosný a predáva sa v praktickej taške .  

Ja som pri testovaní akustických diek použil provizórnu konštrukciu kde jednu stranu tvoril stojan na fotografické pozadie a ako bočné tyčky som použil hliníkové profily, ktorých konce som umiestnil  do ďalších dvoch stojanov, ktoré používam na svetlá so softboxmi. Zvislé konce diek som upevnil o tyče stojanov pomocou plastových zvierok s pružinou, ktoré dostať v každom železiarstve. Takto som vytvoril pomerne stabilnú akustickú komoru.

Veľmi som ocenil, že nemusím lepiť akustický molitan na steny, či akusticky utlmovať priestory pomocou nepraktických a neskladných panelov s nalepeným molitanom. Akustické deky sa predávajú v dvoch verziách, buď sú obidve strany čierne, alebo jedna strana je čierna a druhá biela. Obidve strany sú vynikajúce aj ako fotografické pozadie a biela strana sa hodí ako veľkoplošný odrazový panel na rozptýlenie svetla  reflektorov. Jedna deka váži 6 kg, avšak po zložení je relatívne skladná, takže tri deky zložené deky zaberú jednu poličku v skrini. Deka za zmestí do väčšej športovej tašky.

Vyskúšal som samozrejme aj využite diek na úpravu akustických vlastností obývačky, v ktorej počúvam hudbu. S dekami na stojanoch môžem experimentovať a pomocou jednoduchých akustických meraní nájsť najvhodnejšiu polohu. Keď ju nájdete, môžete upevnenie deky vyriešiť napríklad zavesením do nenápadných háčikov v strope, alebo v stene. Deky s háčikmi potom môžete  kedykoľvek zvesiť a odložiť. Skúsenosti ukázali, že pri zavesení na stenu je potrebné aby medzi stenou a zadnou stranou deky bola vzdialenosť aspoň 5 cm. Akustické deky so stojanmi vďaka svojej kompaktnosti v zloženom stave sú vynikajúce aj pri nakrúcaní rozhovorov, kedy navyše vytvoria za účinkujúcimi čierne, alebo biele pozadie.

Deka 200 x 200 cm má v roztiahnutom stave plochu 4 m2. Jedna skladná a praktická deka mi teda nahradí štyri dosiaľ používané panely. Je to aj cenovo výhodné, nakoľko akustický molitan 0,5 x 0,5 m čiže 0,25 m2 stojí 7 eur takže na pokrytie 4 m2 potrebujem molitan za 116 eur a to je len molitan bez podkladového materiálu. Na ilustráciu, OSB doska s hrúbkou 8 mm stojí 8 eur za m2. V konečnom dôsledku je akustická deka za 70 eur  2,5 x lacnejšia a to nehovorím o prenosnosti.

V technických údajoch je udávaný parameter NRC 0,8. Skratka NRC znamená Noise Reduction Coefficient a hodnota 0,8  čo znamená, že deka pohltí 80 % zvuku. Ak deky umiestnite tak, že budú zvlnené, stúpne NRC na 0,95 takže deky pohltia 95 % zvuku. Na porovnanie, akustický molitan má NRC 0,4 – 0,6.

Na meranie dozvuku som použil aplikáciu REW (Room EQ Wizzard), zvukovú kartu Sound Blaster Audigy Fx V2, merací mikrofón Behringer ECM 8000 ktorý má v celom rozsahu počuteľných frekvencií 20 Hz až 20 kHz lineárny priebeh a je kalibrovaný od výrobcu. Mikrofón je  pripojený k zvukovému modulu Behringer UMC202

Na dosiahnutie maximálneho zážitku z počúvania hudby, aký vaša aparatúra umožňuje potrebujete akusticky vyváženú miestnosť, v ktorej by všetky frekvencie mali pri reprodukcii približne rovnakú hlasitosť aj rovnaký dozvuk. Na akustiku miestnosti majú vplyv rozmery a tvar miestnosti a taktiež materiály použité v interiéri, či už steny, nábytok, prípadne rôzne doplnky na vylepšenie akustických vlastností. Zvuk sa k poslucháčovi šíri buď priamo, alebo odrazmi od stien a predmetov v miestnosti.  Pri klasickom umiestnení dvojice reproduktorových sústav sa odrazí najprv od zadnej steny za posluchovým bodom, postupuje dopredu aby sa následne sa odrazil aj od prednej steny. Samozrejme problematika je oveľa komplexnejšia, pretože zvukové vlny sa budú odrážať aj od objektov v miestnosti a bočných stien. Tvrdé povrchy a materiály odrážajú zvukové vlny viac, mäkké, ako závesy, poťahy nábytku, či koberce ich tlmia. Úroveň tlmenia pre konkrétny materiál a tvary objektov závisí aj od frekvencie

Pri dopade zvukových vĺn na pevnú prekážku, napríklad stenu dôjde k ich odrazu. Dôsledkom je, že zvukové vlny postupujúce opačnými smermi v mieste stretnutia interferujú. Fázový rozdiel týchto vĺn bude závisieť na vlnovej dĺžke (čiže frekvencii) a rozmere miestnosti v smere, ktorým sa zvuková vlna šíri. Podľa princípu superpozície, pri stenách s dobrou odrazivosťou môže v závislosti na tomto fázovom rozdiele v určitých miestach súčet energie priamych a odrazených vĺn vlny teoreticky nulový, alebo až dvojnásobok pôvodnej hodnoty podľa toho, či sa vlny v danom mieste stretnú vo fáze alebo v protifáze.

Jednou z najdôležitejších akustických vlastností priestoru je dozvuk. Je to zvuk, ktorý sa vďaka odrazu od stien a iných pevných prekážok šíri priestorom po vypnutí zdroja zvuku. Doba dozvuku je čas, za ktorý klesne intenzita zvuku po vypnutí zdroja o 60 dB, čiže  o 10 -6, keďže decibel je logaritmická jednotka. Takúto hodnotu doby dozvuku označujeme RT60. Pre bežné miestnosti v ktorých počúvame hudbu je odporúčaná doba dozvuku 0,4 – 0.6 sekundy

Pri meraní je potrebné umiestniť mikrofón tam, kde budú sedieť poslucháči. Aplikácia REW generuje merací signál na výstupe zvukovej karty ktorý je pripojený na vstup zosilňovača. Aplikácia z rozdielu generovaného signálu a signálu, ktorý zachytí mikrofónom vypočíta dobu dozvuku pre jednotlivé frekvencie. Mikrofón zachytí nielen zvuk s aktuálne meranou frekvenciou, ktorý k nemu prichádza priamo z reproduktorov, ale aj zvuk, ktorý sa k nemu dostane tak, že sa najskôr odrazí od stien, či iných predmetov v miestnosti. Následne sa vykoná analýza, pri ktorej sa porovnávajú amplitúdy a fázy frekvencií v signáli zosnímanom mikrofónom. Tak sa zistí, ako bol zvuk na príslušnej frekvencii ovplyvnený vlastnosťami miestnosti.

Neupravená miestnosť mala RT60 v rozsahu 0,8 – 1,2 v závislosti od frekvencie, pričom najväčší dozvuk bol vo frekvenčnom pásme 3 – 6 kHz. Pri frekvenciách nad 10 kHz bol dozvuk pod 0,6 a so zvyšujúcou sa frekvenciou klesal až na 0,3 pri 20 kHz.  Keď som za sedačku v ktorej počúvam hudbu umiestnil jednu akustickú deku, dozvuk klesol na 0,5 – 0.7 a čo je dôležitejšie, vo frekvenčnom pásme 20 Hz – 10 kHz bol priebeh takmer vyrovnaný. Pri použití dvoch diek klesol dozvuk na 0,4 a priebeh bola takmer vodorovná priamka. Subjektívne sa mi už priestor na počúvanie hudby zdal trochu pretlmený, takže optimum pre moju obývačku je jedna vhodne umiestnená akustická deka. Naproti tomu pri nahrávaní rozhovorov je  silnejšie zatlmený priestor výhodou

Ak to zosumarizujem, akustické deky sú univerzálne, účinné a hlavne ľahko prenosné. Dokážete pomocou nich vytvoriť zvukovo izolovanú kabínu, eliminovať dozvuky pri nahrávaní spevu a  akustických nástrojov a taktiež sú vynikajúce na akustické úpravy priestorov.  

Zobrazit Galériu

Luboslav Lacko

Všetky autorove články
Akustická deka

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať