
Alarmujúce plytvanie potravinami: 37 % Slovákov vyhadzuje jedlo aspoň raz týždenne
Reprezentatívny prieskum, ktorý pre spoločnosť Munch realizovala agentúra IPSOS*, odhaľuje znepokojujúcu pravdu o plytvaní potravinami na Slovensku. Výsledky prieskumu poukazujú na to, že 37 % Slovákov vyhadzuje potraviny, ktoré nestihnú skonzumovať, aspoň raz týždenne, pričom viac ako 6 z 10 respondentov uvádza, že potraviny vyhadzuje aspoň raz do mesiaca. Tieto alarmujúce štatistiky svedčia o vážnom probléme nielen z hľadiska ekonomických strát, ale aj z hľadiska negatívneho vplyvu na životné prostredie.
Podľa zistení prieskumu je hlavným dôvodom vyhadzovania potravín pre takmer 40 % respondentov uplynutý dátum spotreby. Okrem toho, viac ako 51 % Slovákov potraviny vyhadzuje preto, že sa im pokazia. Tieto údaje, kde 37 % ľudí vyhadzuje jedlo aspoň raz týždenne a 63,8 % to robí minimálne raz do mesiaca, poukazujú na systematický problém v nákupnom a spotrebiteľskom správaní.
Adriana Samek, Country Sales Lead spoločnosti Munch, na tieto výsledky reaguje: „Tieto výsledky poukazujú nielen na obrovský objem plytvania potravinami, ale aj na neefektívne a neekonomické nakupovanie, ktoré má tiež negatívny vplyv na životné prostredie. Je nevyhnutné, aby si spotrebitelia uvedomili hodnotu potravín a prispôsobili tomu svoje nákupné návyky.“
Výsledky prieskumu poukazujú aj na ďalšie alarmujúce aspekty – až 26,3 % respondentov priznáva, že potraviny vyhadzuje z dôvodu nadmerného nákupu, ktorého následkom je, že ich jednoducho nestihnú spotrebovať. Viac ako 15 % spotrebiteľov vyhodí jedlo jednoducho len preto, že im nechutí.
„Tieto čísla podčiarkujú, že problém plytvania potravinami siaha aj do samotného finančného rozpočtu domácností, keďže takmer 22 % domácností minie mesačne sumu do 200 eur na potravinové nákupy a celkovú sumu do 400 eur dosiahne 69,3 % respondentov. Okrem toho, 67,8 % Slovákov „zbytočne“ míňa na jedlo sumu až do 20 eur mesačne, čo len umocňuje ekonomické aj environmentálne straty,“ dopĺňa A. Samek.
Munch je inovatívna aplikácia, ktorá pomáha redistribuovať nadbytočné jedlo a potraviny pred uplynutím dátumu spotreby a je jedinou svojho druhu na Slovensku. Týmto spôsobom nielen znižuje ekonomické straty domácností, ale zároveň prispieva k znižovaniu zaťaženia životného prostredia.
Samek preto apeluje: „Verím, že zmena spotrebiteľského správania, podporená napríklad aj dostupnými technologickými riešeniami, môže viesť k zlepšeniu situácie, pokiaľ ide o plytvanie potravinami. Naša platforma premieňa prebytočné zásoby na prístupnú a hodnotnú príležitosť, vďaka čomu prispievame k udržateľnejšiemu životnému štýlu. S Munch majú spotrebitelia možnosť efektívne hospodáriť so svojimi zdrojmi a zároveň šetriť peniaze. Širokej verejnosti ponúkame prostredníctvom našich platforiem k tejto téme množstvo praktických tipov.
V portfóliu partnerov spoločnosti Munch sú reštaurácie, pekárne, cukrárne, hotely, obchody a iné typy prevádzok, ktoré ponúkajú svoje nepredané, ale stále vysoko kvalitné jedlo alebo potraviny pred uplynutím dátumu spotreby so zľavou. V roku 2024 sa vďaka Munch podarilo redistribuovať viac ako 26 ton jedla a potravín, čo v prepočte na ušetrené emisie skleníkových plynov dosahuje takmer 234 000 kilogramov.** Spoločnosť Munch sa už úspešne etablovala v bratislavskom a trnavskom regióne a aktuálne sa pripravuje na expanziu do ďalších krajských miest.
*Poznámka 1: Agentúra Ipsos realizovala exkluzívny prieskum pre spoločnosť Munch, ktorý bol vykonaný na reprezentatívnej vzorke 1046 respondentov a respondentiek starších ako 18 rokov v dňoch 4. 3. až 11. 3. 2025 pomocou on-line zberu dát. Vzorka je reprezentatívna pre slovenskú populáciu podľa pohlavia, veku, regiónu, vzdelania, národnosti a veľkosti miesta bydliska.
**Poznámka 2: Munch sa redistribúciou tzv. Munch balíčkov snaží znižovať mieru plytvania jedlom a potravinami. Zabezpečuje, že emisie skleníkových plynov (GHG) spojené s výrobou a prepravou týchto jedál a potravín nie sú vynaložené zbytočne. Munch sa snaží odhadnúť tieto emisie čo najpresnejšie tým, že zohľadňuje typický obsah a hmotnosť rôznych kategórií Munch balíčkov (napr. pekárenské výrobky alebo balíčky s dezertmi a pod.). Na základe rozsiahleho výskumu Poorea a Nemeceka (2018) o emisiách skleníkových plynov rôznych ingrediencií zverejneného na Our World in Data, Munch vyvinul emisný indikátor pre každú kategóriu balíčka.
O platforme Munch
Spoločnosť Munch založili v roku 2020 študenti Botond Zsoldos, Bence Zwecker, Albert Wettstein a Kirill Perepelica so spoločným poslaním bojovať proti plytvaniu potravinami prostredníctvom technológií. Ich víziou bolo zaviesť do potravinárskeho priemyslu udržateľný prístup, z ktorého by profitovali majitelia podnikov aj spotrebitelia. Reštaurácie, pekárne, cukrárne, obchody s potravinami a hotely využívajú platformu Munch na predaj svojich kvalitných nepredaných potravín za zvýhodnené ceny. V novembri 2022 sa spoločnosť Munch spojila s českou aplikáciou Nesnězeno, ktorú založil Jakub Henni. Na konci roku 2023 vstúpil Munch na slovenský trh a v minulom roku na rumunský trh. V Maďarsku spoločnosť Munch získala prestížne ocenenie "Udržateľná spoločnosť roka" a "Cenu za predchádzanie plytvaniu potravinami" na národnej výstave poľnohospodárstva a potravinárskeho priemyslu. Globálne Munch už pomohol zachrániť viac ako 3 milióny balíčkov jedla a potravín.
Zákazníci môžu aktuálne na Slovensku využívať platformu v bratislavskom a trnavskom regióne. Munch pomohol lokálne zachrániť viac ako 37 000 balíčkov jedla, čo je v prepočte viac ako 26 ton potravín. Aplikáciu aktuálne používa takmer 120 000 ľudí.
Viac informácií: https://munch.eco/sk/nas_vplyv/, https://munch.eco/sk/domov/
Aplikácia je k dispozícii na stiahnutie cez: Google Play a App Store