SAMSUNG_0425_03 Advertisement SAMSUNG_0425_03 Advertisement SAMSUNG_0425_03

ROG Astral GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition / Výkonná grafika pre hráčov, tvorcov a AI

Recenzie
0

Nová grafická karta vás už na prvý pohľad upúta atraktívnym dizajnom a robustnou konštrukciu, naznačujúcou vysoký výkon, ktorý treba schladiť. Karta má hmotnosť 2,9 kg, na ktorej sa do značnej miery podieľa masívny odlievaný rám spevňujúci konštrukciu. Ten má podiel aj na akumulácii a následnom odvádzaní tepla. Karta zaberá priestor štyroch slotov (ak chceme byť exaktní, 3,8 slotu), takže do bežnej PC skrine sa k nej zmestí už len jedna úzka karta, napríklad zvuková. Dĺžka 358 mm v praxi znamená, že táto grafika sa do niektorých menších skríň nezmestí. Hmotnosť karty si vyžaduje podperu, ktorá je pribalená a je multifunkčná, vnútri má vysúvateľný skrutkovač.

Advertisement

Pre moderné karty je samozrejmosť napájací konektor 12VHPWR, schopný preniesť príkon až 600 W. ROG Astral GeForce RTX 5080 má deklarovaný príkon 360 W. Pri napájacom napätí 12 V je potrebné preniesť prúd 30 A. Napájacia kaskáda obsahuje mosfety SIC654A dimenzované na 50 ampérov, čiže tu je dostatočná rezerva. V balení je aj redukcia na tri klasické konektory PCIe, takže kartu môžete napájať aj so staršieho zdroja. Pri výbere zdroja dbajte na výkonovú rezervu na prípadné ďalšie upgrady. Odporúčame zdroj schopný dodať príkon minimálne 850 W, lepšie 1000 alebo 1200 W.

Zadná strana grafickej karty má pomerne hrubý kovový kryt, ktorý chráni plošný spoj, spevňuje mechanickú konštrukciu a prispieva k chladeniu. V hornej časti je prepínač medzi tichým (Quiet) a výkonným (Performance) režimom. V režime P sa ventilátory točia rýchlejšie, aby karta zostala stále chladná. V režime Q sa zachováva rovnaký cieľový výkon, ale aplikuje sa menej agresívna krivka ventilátorov zaisťujúca tichšiu prevádzku pri stredných teplotách. Z technického hľadiska sa prepína medzi dvoma BIOSmi s rôznymi parametrami.

Nepriamym dôkazom výkonu a s ním súvisiaceho tepla, ktoré treba odviesť, sú aj štyri ventilátory, pričom tri sú na prednej strane karty, čiže pri štandardnom umiestnení karty v skrini typu ATX Tower smerujú nadol. Štvrtý ventilátor je na stane dosky plošných spojov a v skrini smeruje nahor. Takéto usporiadanie poskytuje o 20 % vyšší prietok vzduchu. Pridaním štvrtého ventilátora sa zvýšil nielen prietok, ale aj tlak prúdiaceho vzduchu, čo umožnilo použiť hustejšie usporiadanie rebier chladičov. Odparovacia komora má vyfrézované drážky, ktoré umožnili, aby trubice vodiace teplo, ktorých je osem, nemuseli byť sploštené. Tepelne vodivá podložka na grafickom čipe s fázovým prechodom sa rozpustí, takže úplne vyplní medzery medzi čipom a chladiacim modulom. Plochy chladičov doliehajúce na čipy sú opracované špeciálnou technológiou, ktorá zlepšuje prestup tepla a znižuje teplotu čipov o 2 °C. Na prvý pohľad to nie je veľa, ale v tomto prípade každý stupeň znamená vyšší trvalý výkon. Konštrukcia komory a vysoká hustota rebier chladiča umožňujú efektívnejší prenos tepla z čipov a výkonových obvodov. Dostatočne dimenzované chladenie umožňuje naplno využiť výkon čipu GPU. Pri nižšej záťaži sa ventilátory neotáčajú, takže grafická karta je úplne nehlučná. Keď už spomínam ventilátory, priamo na grafickej karte sú dva štvorpinové konektory PWM FanConnect. K nim môžete pripojiť ventilátory v skrini. Tie potom možno synchronizovať s kartou a vyladiť ich pomocou krivky, ktorá vychádza z teplôt CPU a GPU. Je to výborný nápad, ja som testoval kartu v skrini s vodným chladením procesora, ktoré odvádza teplo z radiátora smerom nahor, zdroj má vlastné chladenie, takže zvnútra skrine bolo treba odviesť v podstate len teplo generované grafickou kartou. Preto som dva z troch predných ventilátorov pripojil ku grafickej karte. Otáčať sa začali až vtedy, keď sa aktivovali ventilátory na karte. Tretí predný ventilátor skrine zostal pripojený k základnej doske. 

Grafickej karte, ktorá sa bude najčastejšie inštalovať do herných počítačov, nesmie chýbať farebné podsvietenie. Astral GeForce RTX 5080 má farebný pruh ARGB po celej dĺžke hornej steny, ktorá je pri klasickej montáži pod sklenenou stranou. V tomto pruhu si môžete nastaviť plynulé alebo dynamické svetelné efekty. Podpora AURA Sync umožňuje synchronizovať svetelné efekty s osvetlením ostatných komponentov počítačovej zostavy. Mne sa v aplikácii Armoury Crate osvedčilo nastaviť všetky farebné prvky tak, aby indikovali záťaž zmenou farby od zelenej cez oranžovú až po červenú pri vysokej záťaži.

Prívlastok OC deklaruje, že grafický čip možno pretaktovať, samozrejme, len v určitých medziach. Na nastavenie karty, voľbu režimu, prípadné pretaktovanie alebo efekty RGB môžete použiť aplikáciu GPU Tweak III. Pre bežných používateľov stačí prepínanie medzi režimami Default Mode, čo je továrenské nastavenie, OC Mode a Silent Mode. V záložke User Mode máte možnosť nastavovať jednotlivé parametre, ale musíte vedieť, čo robíte, a nové nastavenie dôkladne otestovať na stabilitu. OC Mode umožňuje bezpečné pretaktovanie spočívajúce vo zvýšení frekvencie z 2760 na 2790 MHz. V Silent Mode sa zníži limit spotreby na 90 % a frekvencia sa zníži na 2730 MHz.

Na grafický čip sú cez 256-bitovú zbernicu pripojené rýchle pamäte GDDR7 s kapacitou 16 GB. Hry, grafické a AI aplikácie môžu využívať 336 tenzorových jadier 5. generácie, 10 752 jadier CUDA, 336 rasterizačných jednotiek a 84 jadier RT. Karta disponuje hardvérovým dekodérom NVDEC 9. generácie a dvoma enkodérmi NVENC. V praxi to znamená, že sa môžete hrať a bez straty výkonu zobrazovania aj streamovať video vo formáte AV1. Karta má tri konektory DisplayPort 2.1B a dva konektory HDMI 2.1b. Pridaný konektor HDMI mnohí používatelia ocenia, pretože nie všetky monitory majú konektory DP. 

Kartu som testoval na PC so základnou doskou ROG Strix Z790-E, procesorom Intel Core i7 14700K, 80 GB DDR5 7800 MHz v dobre chladenej skrinke so zdrojom TUF Gaming Gold 1000 W. Ku karte som mal pripojený 4K monitor s maximálnou obnovovacou frekvenciou 165 Hz.

Vyskúšal som syntetické benchmarky, v teste 3D Mark som v teste Speed Way dosiahol z troch testov priemerné skóre 9455 bodov, v Time Spy Extreme skóre 16 125 bodov a v teste Port Royal 2181 bodov. Najviac ma zaujímalo porovnanie snímkovej frekvencie pri zapnutom a vypnutom DLSS. V teste NVIDIA DLSS Feature test karta pri vypnutom DLSS dosiahla 52 fps, pri zapnutom až 191 FPS. Bežne musí GPU na zobrazenie jedinej snímky spočítať údaje približne pre 4 milióny pixelov. S využitím NVIDIA DLSS je to len zlomok, čo prispieva k lepšej efektivite a vyššiemu výkonu. Benchmark FurMark II ROG x64 v UHD rozlíšení 3840 × 2160 dosiahol skóre 16 941 pri 281 FPS. Na porovnanie, grafická karta ASUS TUF Gaming GeForce 5070 Ti v tomto teste dosiahla 12 889 bodov (214 FPS). Som skôr rekreačný hráč, počas testovania grafickej karty som hrával Forza Horizon 5 a MS Flight Simulator, v UHD rozlíšení fungovali obidve hry plynulo. Počas hrania som na druhom 4K monitore sledoval inštruktážne video. Karta to, samozrejme, spoľahlivo utiahla. Pri hraní stratégie Age of Empires II Definitive Edition som mal pripojené tri monitory a všetko fungovalo bez problémov.

Viac než pri hraní som testovanej grafickej karte dal zabrať pri tvorbe videí, trénovaní neurónových sietí a spúšťaní lokálne bežiacich modelov AI typu Llama-3, DeepSeek-R1 či Gemma 3. DaVinci Resolve dokáže naplno využiť výkon grafickej karty nielen pri renderovaní videí, ale aj v tvorivom procese. Kapacita 16 GB rýchlej grafickej pamäte GDDR 7 umožňuje v prostrediach Ollama, LM Studio a ďalších spúšťať aj väčšie modely.

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výkon, účinné chladenie, atraktívne podsvietenie ARGB, synchronizácia s ventilátormi v skrini
- Nič podstatné

PARAMETRE:

Architektúra Blackwell; 16 GB GDDR7; pamäťová zbernica 256 bitov, priepustnosť pamäte: 30 Gb/s; základná frekvencia 2790 MHz, boost frekvencia 2790 GHz; 10 752 jadier CUDA; jadrá Shader 44 TFLOPS, 336 tenzorových jadier 5. gen., 1899 AI TOPS, 84 jadier ray tracing 4. gen., NVIDIA Encoder: 2× 9. gen., NVIDIA Decoder: 1× 6. gen., zbernica: PCIe ×16 5.0; zobrazovanie 4K/480 Hz alebo 8K/165 Hz s DSC; konektory 2× HDMI 2.1b, 3× DisplayPort 2.1b, dĺžka karty 357 mm, šírka 3,8 slotu; napájanie 16-pin. konektor 12VHPWR, TDP 360 W, odporúčaný zdroj minimálne 850 W

Cena: 1800 EUR

 

Zobrazit Galériu

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať