Alternatívne pohony áut / 2. časť Ako funguje elektromobil
Možno to niektorí nevedia, ale história elektromobilov sa začala písať skôr, ako sa na cesty dostali autá so spaľovacím motorom. Prvá zdokumentovaná elektricky poháňaná trojkolka sa objavila už v roku 1835.
V roku 1885 český inžinier František Křižík zostrojil elektromobil poháňaný jednosmerným elektromotorom s výkonom 3,6 kW a oloveným akumulátorom zloženým zo 42 článkov. V roku 1899 po prvýkrát pokoril hranicu 100 km/h belgický elektromobil La Jamais Contente v tvare cigary a bol to v tých časoch vôbec najrýchlejší pozemný dopravný prostriedok. Najväčší rozmach zaznamenali elektromobily v roku 1912. Stavba prvých diaľnic, výrazné zníženie ceny benzínu, vynález elektrického štartéra a hlavne príchod Fordovho Modelu T znamenali koniec prvej vlny elektromobility.
Z dnešného pohľadu sa môžu zdať elektromobily z roku 1912 smiešne, so svojimi olovenými akumulátormi dosahovali vtedy dojazd 50 - 100 km a rýchlosť okolo 32 km/h. Celý systém bol veľmi jednoduchý, s jednosmerným motorom, ktor ...
Článok je uzamknutý
Prihlásiť pomocou členstva NEXTECH
Zobrazit Galériu
Článok je uzamknutý
Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU
Prihlásiť pomocou členstva NEXTECH