S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement

Audi Q6 e-tron quattro / Nová generácia prichádza

0

Nový Audi Q6 e-tron je pre výrobcu prelomovým modelom. Ide totiž o prvý sériový model postavený na novej prémiovej elektrickej platforme PPE (Premium Platform Electric), ktorú automobilka vyvinula v spolupráci s Porsche. Novinka prináša pokročilé inovácie v oblasti dizajnu, technológie, dojazdu, jazdných vlastností a nabíjania a je predzvesťou celej palety nových modelov, ktoré sa Audi chystá uviesť na trh v najbližších rokoch. Q6 e-tron spája typickú SUV DNA Audi so zlepšeným ­dizajnovým jazykom e-tron, ktorý prináša symbiózu športového a elegantného vzhľadu.

S_1124 T Flexcam Advertisement

Kľúčová súčasť elektrifikácie vozidiel Audi je platforma PPE, ktorá poskytuje flexibilitu pre rôzne segmenty vozidiel. Umožňuje nielen škálovanie výroby, ale aj integráciu pokročilých technológií, ako je 800-voltová architektúra, ktorá zvyšuje efektivitu nabíjania a výkonu. Audi Q6 e-tron využíva túto platformu ako prvý a prichádza rovno v dvoch variantoch – Q6 e-tron quattro a SQ6 e-tron. My sme v prvom kole mali možnosť otestovať verziu Q6 e-tron quattro v nižšom stupni výbavy a s dostupnejšou cenou, aj keď tá sa tiež blíži k stotisíc eurám.

Vozidlo je vybavené novo vyvinutou lítiovo-iónovou batériou pozostávajúcou z dvanástich modulov a 180 prizmatických článkov s celkovou kapacitou 100 kWh (z toho 94,9 kWh využiteľných). Táto batéria poskytuje podľa WLTP dojazd až 625 km na jedno nabitie.


 Nový ovládací panel na ľavých dverách združuje ovládanie svetiel, zrkadiel, zamykania aj sedadiel

Vozidlo využíva dvojicu elektromotorov: asynchrónny na prednej náprave a synchrónny s permanentnými magnetmi na zadnej. Toto riešenie zabezpečuje, že predný motor sa pripája iba v prípade potreby a v odpojenom stave sa voľne, bez odporu pretáča a umožňuje tak režim plachtenia. Systémový výkon motorov je 285 kW, čo zaručuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 210 km/h. Asi najvýznamnejšia inovácia je novo vyvinutá 800-voltová architektúra, ktorá umožňuje nabíjanie výkonom až 270 kW, čo skracuje čas strávený na nabíjacích staniciach. Na vhodnej High Power Charging (HPC) nabíjacej stanici sa dokáže batéria nabiť z 10 % na 80 % približne za 21 minút. Len za 10 minút nabíjania možno získať dojazd až 255 km. Nabíjacie porty sú nad zadným blatníkom po oboch stranách pod elektricky ovládanými dvierkami. Pravý ukrýva konektor Typ 2 na AC nabíjanie, ľavý zásuvku CCS2. Nabíjanie je optimalizované aj vďaka inteligentnému prediktívnemu tepelnému manažmentu, ktorý zabezpečuje maximálnu účinnosť. V aktuálnej verzii vozidlo neumožňuje manuálne spustenie prípravy batérie. K dispozícii je aj technológia Plug & Charge, ktorá automatizuje proces nabíjania – po pripojení kábla sa vozidlo samo autorizuje na kompatibilných nabíjacích staniciach a automaticky začne nabíjanie. Zaujímavosťou nového 800 V systému je technológia bankového nabíjania pri 400-voltových nabíjacích staniciach, kde sa batéria rozdelí na dve 400-voltové jednotky a umožní tak paralelné nabíjanie výkonom až 135 kW. Rozmery auta vrátane rázvoru 2899 mm poskytujú dostatok priestoru nielen pre päť cestujúcich, ale aj pre batožinu s úložným priestorom 526 litrov, ktorý sa po sklopení zadných sedadiel rozšíri až na 1529 litrov. Okrem toho je k dispozícii 64 litrov úložného priestoru v prednej časti pod kapotou.

Prednej časti dominuje plne uzavretá maska Singleframe v selenitovej striebornej farbe, čo dáva autu viac elegantný a športový vzhľad. Vysoko umiestnené digitálne denné svetlá dodávajú pocit vážnosti. Audi Q6 e-tron prichádza s revolučnou svetelnou technikou, s prepracovanými digitálnymi maticovými reflektormi a pokročilými svetlami OLED umožňujúcimi zobrazenie symbolov pre iné vozidlá. Touto technikou však testované vozidlo nebolo vybavené, takže sa jej budeme viac venovať pri teste modelu SQ6.

Interiér je navrhnutý s ohľadom na ergonómiu. Dominantnými prvkami sú nový displej MMI s uhlopriečkou 14,5 palca a 11,9-palcový virtuálny kokpit Audi, oba sú súčasťou panoramatického dotykového systému MMI orientovaného na vodiča. Ten umožňuje jednoduché a intuitívne ovládanie všetkých funkcií vozidla. Pre spolujazdca je k dispozícii ďalší 10,9-palcový dotykový displej, ktorý umožňuje ovládanie multimediálnych funkcií a navigácie bez toho, aby rušil vodiča. Počas jazdy sa jeho povrch pre vodiča elektronicky zatemní, sledovať ho môže iba spolujazdec. Škoda len, že displej neumožňuje napríklad separátne pripojenie slúchadiel, aby si spolujazdec mohol bez rušenia ostatných pozerať videá z YouTube alebo hrať hry. Vozidlo môže byť vybavené aj novým head-up displejom s rozšírenou realitou, ani ten sme však v našej výbave nemali. Novinkou je ovládací panel na ľavých dverách, na ktorom teraz nájdete všetky ovládacie prvky svetiel, zrkadiel, okien, zamykania aj sedadiel. Dobrá myšlienka, aj to dobre vyzerá, ale pri ovládaní musíte lúštiť množstvo ikoniek, čo zbytočne odpútava pozornosť. Na druhej strane vozidlo má pomerne slušné hlasové ovládanie s umelou inteligenciou, ktoré síce po slovensky nevie, ale rozumie aspoň češtine, takže množstvo funkcií môžete ovládať ním. Počas testovania väčšinou fungovalo dobre, občas si však postavilo hlavu a napriek tomu, že na displeji povel prepísalo správne, nerozumelo mu. Materiály používané v interiéri vyzerajú hodnotne, škoda len, že v Audi si nemohli odpustiť množstvo lesklých plôch s klavírnym lakom vrátane povrchov displejov, ktoré budete stále utierať.

Audi Q6 e-tron ponúka širokú škálu pokročilých asistenčných systémov, ktoré zvyšujú bezpečnosť a pohodlie na cestách. Naša verzia v tomto ohľade bola vybavená slabšie, takže k dispozícii bol adaptívny tempomat, ale bez asistenta udržiavania v jazdnom pruhu. Mali sme iba asistent vybočenia z jazdného pruhu, ten pri vybočení vracia auto do jazdného pruhu. Vstavaná navigácia má aj elektrickú inteligenciu, takže pri plánovaní trasy naplánuje aj nabíjacie zastávky. Žiaľ, neumožňuje po­drobnejšie filtrovanie prevádzkovateľov, a tak sa môže stať, že vám ponúkne nabíjačku, na ktorú nemáte kartu. Samozrejme, ak budete používať kartu Audi Charge, nemalo by sa vám to stať, tá je kompatibilná s väčšinou nabíjacích bodov v Európe.

Auto sme testovali v extrémnych letných teplotách 30 – 36 °C, takže bolo treba neustále klimatizovať. Preto nie je prekvapením pomerne vysoká spotreba až 23,4 kWh/100 km. Aj bez toho je však spotreba o niečo vyššia a pohybovala sa od 19,5 kWh/100 km až do 26 kWh/100 km na diaľnici. Vzhľadom na nižšiu výbavu vozidlo disponovalo iba štandardným podvozkom, ktorý je naladený pomerne tvrdo, takže na rozbitých okreskách vyhladzuje nerovnosti dosť neochotne, čo najviac cítiť na zadných sedadlách. Ináč sú však jazdné vlastnosti dobré a napriek vyššej stavbe auto ochotne zatáča bez prílišného nakláňania. Záťah motorov je zo začiatku nastavený mäkšie, aby ste zbytočne cestujúcim neobúchavali hlavy, ale zrýchlenie je výrazné. Jeden z najväčších benefitov novej platformy je novo vyvinutá 800 V technika, ktorá je odlišná od predchádzajúcej generácie e-tronov a umožňuje nabíjanie výkonom až 270 kW. Pri našich testoch na nabíjačkách HPC vozidlo nabíjalo výkonom až 276 kW. Vďaka bankovému systému navyše dokáže nový e-tron nabíjať vysokým výkonom aj na starších nabíjačkách so 400 V systémom, čo bola pri starších modeloch Achillova päta systému. S istotou nabitia za 21 minút tak nie je problém auto využívať aj na dlhých trasách po Európe.

Audi Q6 e-tron je technologickým a dizajnovým priekopníkom v oblasti elektrických SUV a je predpoklad, že v krátkom čase budú nasledovať jeho súrodenci. Nové pokročilé asistenčné systémy a svetelnú techniku pre vás otestujeme na jeho výkonnejšej verzii SQ6 v niektorom z ďalších čísel.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km) 19,5-23,4-26
  • Dojazd v teste (km) 487 - 365
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 11
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 176
  • Čas nabíjania 10-80 % (min) 21

Technické údaje:

Výrobca: Audi, model: Q6 e-tron quattro, batéria – celková kapacita: 100 kWh, batéria – využiteľná kapacita: 94,9 kWh, napätie akumulátora: 800 V, poháňaná náprava: quattro, výkon motora: 285 kW, krútiaci moment: 855 Nm, typ konektora na DC nabíjanie: CCS, max. výkon DC nabíjania: 270 kW, konektor na AC nabíjanie: Typ 2, výkon AC nabíjačky: 11 kW, typ AC nabíjania (počet fáz): 3f, max. rýchlosť: 210 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,9 s, dojazd WLTP: 625 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Nový 800 V systém, vysoký výkon nabíjania, AC zásuvka na oboch stranách, priestor na predných sedadlách, ozvučenie
- Veľa lesklých plôch v kabíne

  • Cena modelu od (s DPH): 75 600 EUR
  • Testované vozidlo (s DPH): 96 994 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať