S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement

SCANIA 40 R 6x2*4NB / Jazda ako v bavlnke

0
Ak sa chceme rozprávať o dekarbonizácii dopravy a zavádzaní elektromobilov a ďalších alternatívnych pohonov, bolo by trocha naivné myslieť si, že to zachránia iba osobné automobily. Preprava po cestách dnes tvorí najväčší podiel všetkej pozemnej prepravy tovarov a netreba zabúdať ani na špeciálne nákladné vozidlá používané v poľnohospodárstve, stavebníctve, komunálnych službách a ďalších obslužných službách a, samozrejme, aj autobusy. Keď opomenieme diaľkovú prepravu tovarov, veľká väčšina takýchto áut sa používa regionálne, respektíve zabezpečuje regionálnu prepravu. Je teda logický záver, že po osobných autách sa elektrifikácia dostáva aj do nákladných áut, autobusov a rôznych špeciálnych vozidiel.

S_1124 T Gaming Advertisement

Tentoraz som mal možnosť otestovať elektrický kamión Scania 40 R, určený práve na regionálnu prepravu. Ten môže byť zaujímavou voľbou pre prepravné spoločnosti, ktoré chcú znížiť svoj vplyv na životné prostredie a zároveň optimalizovať prevádzkové náklady. Vozidlo sme mali k dispozícii ako návesový ťahač a so skriňovou nadstavbou s možnosťou ťahania dvojnápravového prívesu. Oba ťahače boli v konfigurácii podvozka 6x2*4NB, teda trojnápravové s poháňanou druhou nápravou. Model môže byť aj v konfigurácii ťahač 4x2 s poháňanou zadnou nápravou. Vzhľadom na to, že moja kvalifikácia mi umožňuje iba jazdu na samostatnom vozidle, voľba padla na skriňovú verziu 40 R. Z jej označenia sa dá vyčítať výkon 400 kW a kabína typu R, ktorá umožňuje aj prenocovanie vodiča.

S takouto konštrukciou karosérie s boxom je vozidlo pripravené na širokú škálu úloh a operácií. Pohonný systém využíva pohonnú jednotku Scania EM C3-6 s trvalým výkonom 400 kW (je dostupná aj verzia s výkonom 450 kW), osadenú trojicou paralelne pracujúcich elektromotorov s plne automatickou 6-stupňovou prevodovkou. Piaty stupeň pripája motory priamo 1:1. Zatiaľ čo výkon sa vo svete elektromobilov nezdá ohromujúci, systém dosahuje krútiaci moment až 2800 Nm. Vďaka tomu je celková technická hmotnosť súpravy (GTW) až 64 ton. Ja som jazdil s dvojicou betónových blokov s celkovou hmotnosťou 25,5 tony. Modulárna batéria z dielne švédskej spoločnosti Northvolt, zložená v našom prípade zo 6 blokov, má kapacitu 624 kWh, pričom využiteľná energia je nastavená na 75 %. Na želanie môže byť SOC s oknom na 85 %, čím sa zvýši dojazd (ale tým sa viac opotrebujú batérie). Vozidlo využíva iba DC nabíjanie s výkonom až 375 kW, čo je veľká konkurenčná výhoda. Množstvo konkurencie osadzuje do kamiónov iba relatívne pomalé nabíjanie s výkonom do 200 kW, čo umožňuje batériu nabiť až za 3 a viac hodín. Práve pri regionálnom využití môže nastať potreba jazdy navyše. Scania s nabíjacím výkonom až 375 kW prostredníctvom štandardného konektora CCS umožňuje plné nabitie batérií približne za 85 minút. V praxi to znamená, že za jednu hodinu nabíjania môžete získať dojazd až 270 km. Tento rýchly nabíjací čas je zásluhou sofistikovaného systému riadenia teploty batérií, ktorý zaisťuje ich optimálne ochladzovanie a ohrievanie a po väčšinu času udržuje ich teplotu asi na 25 °C. Vozidlo vďaka tomu ponúka väčší dojazd, než je oficiálne uvedené, pretože systém riadenia nabíjania v praxi umožňuje, aby bol v prevádzke viac hodín (vďaka krátkym a efektívnym nabíjacím prestávkam) než mnohí konkurenti, ktorí tvrdia, že majú lepší dojazd. Kapacita batérie je jedna vec, ale naozaj sa počíta to, koľko môžete prejsť za deň, týždeň alebo mesiac.

A ako sa na elektrickom kamióne jazdí? Prvým prekvapením pre mňa bola vysoká technologická výbava a množstvo asistenčných systémov, medzi ktorými nechýbal ani adaptívny tempomat alebo systém udržiavania v jazdnom pruhu. Ten je veľmi užitočný hlavne pri jazde po diaľnici, kde vás pohodlne udržuje v strede jazdného pruhu. Na rozdiel od osobného auta so šírkou kamióna ste v tom pruhu dosť natesno. Vzhľadom na to, že v takýchto veľkých autách bežne nejazdím, práve šírka auta bola pri prvých kilometroch po okreskách najväčšia výzva. Našťastie má vozidlo krásne veľké spätné zrkadlá, v ktorých si môžete priebežne kontrolovať, kde sa nachádzate v pruhu. Zaujímavé je, že adaptívny tempomat má zvlášť ovládanie pri jazde z kopca a pri bežnej jazde. Samozrejme, automaticky pracuje aj s rekuperačnou brzdou, ktorá má výkon až 600 kW, ktorými pri brzdení nabíja batériu. Pri jazde po kľukatejších cestách príde vhod manuálne ovládanie rekuperácie, ktoré je vyvedené na veľkú páku pod volantom, teda tam, kde sú vodiči zvyknutí ovládať motorovú brzdu. Rekuperácia sa ovláda po stupňoch, ale na rozdiel od 3 – 4 stupňov pri osobných elektromobiloch tu ich je asi 15 – 20, presne som to nepočítal. Brzdiaci účinok sa však vďaka tomu dá pekne riadiť.

Vozidlo je vybavené vzduchovým podvozkom, ktorý umožňuje v pomerne širokom spektre meniť jeho výškové nastavenie aj po nápravách, takže napríklad pri nakládke možno vozidlo nivelizovať. Vzadu je umiestnený automatický systém na pripojenie prívesu. Vodič ho pred cúvaním zaktivuje, aby sa otvorila pripájacia guľa, a po nacúvaní sa automaticky uzamkne. Vodič na displeji vidí zaťaženie na každej náprave, rovnako aj celej súpravy vrátane prívesu alebo návesu. Podvozok výborne tlmí všetky nerovnosti a vozidlo akoby po ceste plávalo. Tento pocit ešte umocňuje odpruženie kabíny a pneumaticky tlmená sedačka. Tá má asi dvojnásobok rôznych nastavení oproti sedadlám v luxusným limuzínach a komfort sedenia sa vlastne so žiadnym osobným autom nedá porovnávať. Vzhľadom na to, že vodič tu trávi dlhé hodiny, je to aj pochopiteľné. Záťah motora, samozrejme, cítiť, ale nečakajte porovnanie s osobným autom. Predsa len s naloženým tovarom si nemôžete dovoliť preteky. Z tohto pohľadu vodič musí vedieť predvídať a plynule rekuperovať. Aj keď pri bežnom jazdení sa brzdy zdajú slabé, pri teste kritického brzdenia som sa presvedčil, že dokážu riadne zabrať a vozidlo po pár metroch stálo.

Počas jazdy si už po pár metroch všimnete neuveriteľné ticho v kabíne. Hoci som na to zvyknutý z osobných elektromobilov, v kamióne je to skrátka iné. Tu čakáte hluk a vibrácie, nič z toho sa tu však nekoná. Pre vodiča je to možno jedna z najdôležitejších vecí a pracovné prostredie sa tu podobá skôr obývačke, ešte aj posteľ je za chrbtom. Prenos hnacej sily je veľmi plynulý, a keby som nevedel, že má auto 6-stupňový automat, ťažko by som to hádal. Keďže naša hmotnosť bola „iba“ 25 ton, automat podľa všetkého ani všetky stupne nevyužíval. Vcelku zaujímavý je aj dojazd auta. Ten pri plnom nabití v našej konfigurácii ukazoval až 470 km, čo by sa podľa informácií od továrenského vodiča dalo reálne dosiahnuť. Nakoniec dlhodobá spotreba auta sa podľa dát palubného počítača pohybuje okolo 130 kWh/100 km, čo je v tejto kategórii zaujímavý údaj. Pri testovaní sme najazdili 205 km so spotrebou 109 kWh/100 km, pričom na trase boli veľké stúpania aj klesania a asi 40 % tvorila diaľnica. Palubná navigácia má aj elektrickú inteligenciu, takže vodičovi po zadaní trasy zobrazuje aj odporúčané nabíjania.

Počas testovania som bol zvedavý aj na nabíjanie vozidla. Zašli sme preto do Emparku v Trnave k 400 kW nabíjačke ZSE Drive určenej pre nákladné autá, dosiaľ jedinej v SR. Samozrejme, vozidlo vďaka štandardnému konektoru CCS možno nabíjať na akejkoľvek DC nabíjačke, tie pre nákladiaky sú však umiestnené tak, aby sa tam zmestil aj kamión. Na nabíjačku sme dorazili s batériou na úrovni 84 % SOC. Scania však má výborne nastavenú nabíjaciu krivku, takže aj pri tomto stave sa batéria nabíjala maximálnym výkonom 360 kW, zo začiatku až 375 kW a až pri 92 % SOC spadlo nabíjanie na stále výborných 140 kW.

Vcelku bol test Scania 40 R veľmi za­ujímavý zážitok. Vozidlo výborne jazdí a má špičkovú technologickú výbavu. Navyše pohonný systém je vrátane rýchlosti nabíjania nastavený na využitie s vysokou záťažou, aby efektivita prevádzky a vyťaženosť vozidla mohli byť čo najlepšie zužitkované. Vďaka tomu sa potom aj z ekonomického hľadiska vozidlo viac oplatí aj napriek jeho vyššej cene.

Technické údaje:

Kabína CR20N, rozmery: dĺžka 10 500 mm, šírka 2600 mm, výška 4000 mm, technická celková hmotnosť (GTW) 64 000 kg, farba ľadovcovo biela, odpruženie kabíny vzduchové pohodlie, elektrický motor Scania EM C3-6, výkon elektrického motora 400 kW (540 koní), motorová brzda 600 kW, kapacita batérie 600 kWh, batériové SOC okno 83 %, nabíjanie CCS2 DC až do 375 kW (350 kW priemerne), prevodovka GE281, 6-stupňová, zadná náprava Scania R780 s jednoduchou redukciou, pomer zadnej nápravy 3,42:1, predné pneumatiky 385/65 R22.5, zadné pneumatiky 315/70 R22.5, pneumatiky za poháňanou nápravou 385/55 R22.5, predná náprava dvojvlnová vzduchová, 9000 kg, zadná náprava dvojvlnová vzduchová, 11 500 kg, typ riadenia obehová guľa, hydraulicky asistovaná, nastavenie volantu: 0 – 50° ­náklon, 85 mm posun, počet otočení volantu pri maximálnom uhle riadenia 2,2 – 2,4, rám Scania F950, vzdialenosť náprav 4750 mm, možnosti: Scania EAS (elektrické aktívne riadenie), prístrojový panel, systém vysokého infotainmentu, Premium

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať