S_Fold6_10 Advertisement S_Fold6_10 Advertisement S_Fold6_10 Advertisement

Volvo EX30 Twin Motor / Ak jeden nestačí

0
Vozidlá Volvo má v súčasnosti pod svojimi krídlami čínsky koncern Geely a na jeho novej platforme stojí aj malý mestský cross­over Volvo EX30. Tentoraz sme ho testovali v jeho najvýkonnejšom variante s pohonom všetkých kolies, označenom Twin Motor. Mimochodom, v rámci značky ide o vozidlo s dosiaľ bezkonkurenčným zrýchlením z 0 na 100 km/h iba za 3,6 s. Pri konštrukcii novinky sa veľký dôraz kládol na zníženie uhlíkovej stopy, ktorá je počas životného cyklu 200 000 km znížená až o 25 % oproti modelom C40 a XC40. Kľúčovým krokom k dosiahnutiu týchto výsledkov bolo zníženie podielu hliníka a ocele v konštrukcii vozidla, ktoré majú významný dosah na emisie počas výroby. Tieto materiály sa navyše využívajú z recyklovaných zdrojov. Inováciami vo vnútornom dizajne vozidla sa dosiahla integrácia viacerých komponentov do väčších celkov, čím sa znižuje počet použitých dielov.

ASBIS_L Precision

Na prvý pohľad EX30 určite zaujme dizajnom. Hladkú a kolmú prednú masku zvýrazňuje veľké logo Volvo s typickou šikmou lištou uprostred a dvojica segmentovaných LED svetiel denného svietenia v tvare Thorovho kladiva, ktorá vytvára nezameniteľný svetelný podpis. My sme vozidlo testovali vo výraznej žltej farbe, ktorá mu navyše dodáva hravosť a na okoloidúcich pôsobí ako magnet. Dizajn dopĺňa čierna lišta prepájajúca v dolnej tretine obe svetlá a čierna spodná časť prechádzajúca do nenápadnej spodnej mriežky maskujúcej elektrické dvierka pre chladiaci vzduch. Predná maska tak vyzerá veľmi čisto a efektne. Zadnej časti dominujú rozmerné dvojdielne skupinové LED svetlá, poskladané z pásikov, ktoré sa pri príchode k autu postupne rozsvecujú. Celá zadná časť pritom pokračuje v štýle čistoty a rovných línií. Dvojfarebné lakovanie s čiernou strechou auto opticky znižuje a dodáva mu dynamický charakter.

Čo sa týka pohonu, na výber sú v podstate tri konfigurácie. Prvé dve s pohonom zadných kolies sa líšia použitou batériou. Zá­kladná verzia so zadným náhonom má batériu LFP s kapacitou 51 kWh, z ktorej sa využíva 49 kWh, a ponúka podľa WLTP dojazd až 344 km. Ďalšie dve verzie využívajú batériu NMC s kapacitou 69 kWh, z ktorej sa využíva 64 kWh. Prvá je rovnako ako základná zadokolka, pričom obidve poskytujú výkon 200 kW. Dojazd je v tomto prípade až 475 km podľa WLTP. Najvýkonnejšou je ­testovaná verzia Twin Motor s pohonom všetkých kolies, s výkonom 315 kW a udávaným dojazdom 450 km.

Vozidlo využíva dvojicu synchrónnych elektromotorov s permanentným magnetom, predný s výkonom 115 kW a krútiacim momentom 200 Nm a zadný s výkonom 200 kW a krútiacim momentom 343 Nm. Predný elektromotor sa pripája v prípade potreby cez spojku, aby pri odpojení nekládol odpor a vozidlo mohlo plachtiť. O rýchle dobitie sa stará DC nabíjanie s výkonom 153 kW a v testovanej výbave Plus štandardne dodávaná AC nabíjačka s výkonom 11 kW. Vďaka takejto výbave vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,6 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 180 km/h. Umožňuje dokonca ťahať aj brzdený príves s hmotnosťou do 1600 kg.

Po usadnutí do kabíny oproti verzii so zadným náhonom rozdiel nenájdete. Palubnej doske kraľuje veľký 12,3" displej s vysokým rozlíšením, postavený na výšku. Je to však jediný zdroj informácií v kabíne. Žiadny prístrojový panel ani head-up displej tu nenájdete. No našťastie Volvo zachovalo aspoň niektoré zá­kladné mechanické ovládače na páčkach a tlačidlách na volante. Keď sme krátko po uvedení na trh testovali verziu so zadným náhonom, softvér vykazoval pomerne veľa nedotiahnutých riešení a chýb, ktoré naozaj liezli na nervy. Vidieť však, že vývojári počúvajú spätnú väzbu od testerov a zákazníkov, a musíme uznať, že sme tentoraz sadali do úplne iného auta zo softvérovej stránky. Zlepšila sa logika ovládania, pribudli možnosti rýchleho prístupu k niektorým dôležitým aj niektorým otravným funkciám, takže vás už auto za jazdy tak nerozptyľuje. Napríklad akustické upozornenie na prekročenie rýchlosti možno už jednoducho deaktivovať a varovanie pred nepozornosťou nie je teraz také aktívne a upozorňuje vás, až keď skutočne zaznamená vašu nepozornosť, nie pri každom otočení hlavy k displeju ako predtým. Čo sa nezmenilo, je obmedzenie maximálnej rýchlosti, v prípade, že máte zapnuté udržiavanie v jazdnom pruhu, nemožno zvoliť na tempomate vyššiu rýchlosť ako 130 km/h. Nie je to však chyba, iba vlastnosť tohto systému. Ak chcete ísť rýchlejšie, stačí vypnúť udržiavanie v jazdnom pruhu. Ovládanie otvárania okien je na prednej časti stredovej opierky rovnako ako tlačidlá zamknutia/odomknutia. Na okná sú tu iba dve tlačidlá, a ak chcete ovládať zadné, musíte stlačiť tlačidlo na prepnutie Rear. Nezvyčajne je riešený aj „kľúčik“ od auta, máte ho iba ako malú krabičku asi veľkosti ovládania, ktorá však nemá žiadne tlačidlo ani záložný kľúčik. Slúži iba na bezkontaktný vstup do auta. Ak sa v nej náhodou vybije batéria, možno auto otvoriť priložením krabičky na B stĺpik, kde je symbol NFC, a priložením na stĺpik riadenia auto aj naštartujete. Druhá možnosť je použitie mobilnej aplikácie. Takéto riešenie je prinajmenšom odvážne, pri vybití 12V batérie je potrebný servisný zásah s napájaním auta z externého zdroja cez špeciálny externý terminál.


Navigácia automaticky plánuje nabíjacie prestávky a zobrazuje zostatok batérie v cieli

Oproti predchádzajúcemu vozidlu, ktoré sme mali v najvyššej výbave Ultra, tentoraz bolo auto v strednej výbave Plus, takže chýbalo viacero prémiových prvkov, ako napr. 360° kamerový systém, automatický parkovací asistent, elektrické ovládanie predných sedadiel, panoramatická strecha, núdzové brzdenie pri cúvaní alebo posilnená 22 kW AC nabíjačka. Vzhľadom na to, že rozdiel ceny oproti plnej výbave je 3150 eur, je otázne, či tá úspora za to stojí.

Po spomínaných softvérových úpravách však môžeme už iba chváliť. Multimediálny systém postavený na výkonnej technológii Snapdragon Cockpit Platforms od spoločnosti Qualcomm Automotive pracuje pod taktovkou OS Android Automotive, takže už nemusíte k autu pripájať Android Auto. Tento systém prešiel pomerne dlhým vývojom, než sa dostal do praktického používania, no má aj do budúcnosti veľký potenciál. Priamo v systéme je vstavaná navigácia Google Maps, ktorá však vďaka integrácii s autom poskytuje aj funkcie elektrickej inteligencie, takže pri ponúkaných alebo zadaných cieľoch rovno zobrazí aj zostatok batérie v cieli. Pri plánovaní trasy zasa naplánuje aj potrebné nabíjacie prestávky. Predinštalovaný je napríklad YouTube, ale v obchode aplikácií toho nájdete oveľa viac vrátane streamovacích služieb ako Spotify alebo rôznych plánovačov a máp pre elektromobily. Vďaka otvorenému systému sa dá očakávať, že budú pribúdať ďalšie zaujímavé aplikácie a funkcie. Systém má prepracovanú grafiku, pracuje veľmi svižne a má jednoduché ovládanie. Je v ňom integrované aj ovládanie systémov vozidla. V rámci zjednodušenia je tu zaujímavo riešený audiosystém, ktorý namiesto štandardne osadených reproduktorov v predných dverách využíva iba soundbar umiestnený pod predným oknom a reproduktory v zadných dverách. Vzhľadom na dobré odhlučnenie auta poskytuje kvalitný zvuk pre všetkých cestujúcich. Výčitkou k nemu je umiestnenie strieborného loga Harman-Kardon v strede palubnej dosky, ktoré sa veľmi rušivo trvale odráža na čelnom skle. 

Čo sa novinke s pohonom všetkých kolies nedá ubrať, je vynikajúci zážitok z jazdy. Auto je neuveriteľne premotorované a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,6 s by mu mohol závidieť aj nejeden športiak. S nízkym ťažiskom a rovnomernou distribúciou hmotnosti je vozidlo agilné a stabilné, čo je ideálne pre mestské aj medzimestské cesty. Podvozok je navyše ladený pomerne komfortne, takže rozhodne nejde o žiadny „kostitras“. Väčšina ovládania je po krátkom zvykaní dobrá a s novou aktualizáciou sa ovládanie výrazne zlepšilo. Trochu zamrzí, že hoci sa Volvo radí do prémiovej kategórie, o čom svedčí aj jeho cenovka, zákazník ani v najvyššej výbave nedostane matrixové svetlá a musí sa uskromniť s LED svetlami s automatickým prepínaním. Aj keď svietia dobre, je to škoda. Auto sme tentoraz otestovali aj na dlhšej trase Topoľčany – Praha, kde sme mali možnosť preveriť kvality pohonu pri jazde po diaľnici. Celkovú spotrebu sme po prejdení 1250 km namerali na úrovni 19 kWh/100 km, čo korešponduje s dojazdom viac ako 330 km. Po okreskách sme jazdili za 16,1 kWh/100 km a čistá diaľnica vykazovala spotrebu 22,5 kWh/100 km. To vzhľadom na monumentálny výkon tohto autíčka vôbec nie sú zlé hodnoty.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km) 16,1-19-22,5
  • Dojazd v teste (km) 395 – 284
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 11
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 157
  • Čas nabíjania 10-80 % (min) 25

Technické údaje:

Volvo EX30: batéria - celková kapacita 69 kWh, využiteľná 64 kWh, poháňaná náprava AWD, výkon motorov 115 + 200 kW, krútiaci moment 200 + 343 Nm, spolu 315 kW a 543 Nm, typ konektora na DC nabíjanie CCS, max. výkon DC nabíjania 153 kW, výkon AC nabíjačky 11 kW, typ AC nabíjania (počet fáz) 3, max. rýchlosť 180 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 3,6 s, dojazd WLTP 450 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Vysoký výkon, jazdné vlastnosti, vstavaný Android automotive, ovládanie, plánovanie trasy s nabíjanim
- Riešenie kľúčika bez mechanickej zálohy

  • Cena modelu od (s DPH): 49 350 EUR
  • Testované vozidlo (s DPH): 49 350 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať