S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement

Automobilky hľadajú nové druhy ocele s tými najlepšími vlastnosťami

2

Vytvorenie vysokokvalitnej téglikovej ocele, známej ako wootz, indickými hutníkmi pred viac ako dvetisíc rokmi spôsobilo revolúciu v priemysle. Dnes výrobcovia automobilov používajú pokročilé procesy na úpravu ocele na dosiahnutie bezpečnosti a zníženia hmotnosti vozidiel. Za posledných 60 rokov vyvinuli výrobcovia ocele obrovské množstvo ocelí prispôsobených rôznym potrebám, s vlastnosťami siahajúcimi od vysokej pevnosti až po odolnosť proti korózii.

Oceľ je predovšetkým železo (viac ako 98 percent), ďalšie prvky tvoria malé percento, ktoré dáva kovu požadované vlastnosti. Metódy úpravy a spracovania sú rozhodujúce pri zmene štruktúry kovu na dosiahnutie špecifických vlastností. Vlastnosti ocele určuje jej mikroštruktúra, usporiadanie rôznych typov alebo fáz ocele v kove s rôznou tvrdosťou a ťažnosťou (do akej miery môže byť kov ohnutý bez toho, aby vytváral zubaté okraje, ktoré poškodzujú ľudské telá).

Vedci a odborníci z priemyslu vyvinuli tri generácie pokročilej vysokopevnostnej ocele, pričom najnovšia generácia ponúka takmer desaťkrát lepšiu pevnosť ako bežné ocele v minulosti; navyše je oveľa lacnejšia (hoci menej tvárna) ako ocele druhej generácie. Čas chladenia zohráva dôležitú úlohu pri vytváraní konečných vlastností ocele, pričom rýchle metódy chladenia, ako je kalenie, vytvárajú mimoriadne pevnú oceľ, používanú v kritických konštrukčných komponentoch. 

Jeden z najpevnejších typov modernej automobilovej ocele, používaný v najkritickejších konštrukčných komponentoch, ako sú bočné panely a stĺpiky, sa vyrába prehriatím kovu s bórom a mangánom na teplotu vyššiu ako 850 stupňov Celzia. Po tom, čo sa oceľ stane kujnou, sa do 10 sekúnd prenesie do matrice alebo formy, kde sa diel vytvaruje a rýchlo ochladí.

S_1124 T Gaming Advertisement

Receptúry ocele možno ďalej zlepšiť pridaním rôznych zliatin, ako sú vanád a niób, ktoré stabilizujú mikroštruktúru kovu a zvyšujú pevnosť. Používajú sa nové materiály a pokročilé procesy, ako je hydroformovanie rúr, pri ktorom sa kov ohýba do zložitých tvarov vysokotlakovým vstrekovaním vody alebo iných tekutín do rúrky, čím sa roztiahne do tvaru obklopujúcej matrice. Umožňuje to výrobu zložitých dielov bez zvárania, čo šetrí čas a peniaze.

Automobilový priemysel hľadá lepšie materiály s cieľom zvýšiť bezpečnosť vozidiel a znížiť vplyv na životné prostredie. Používanie polymérov a kompozitov vo vozidlách sa v priebehu rokov výrazne zvýšilo, pričom úsilie nájsť ekologickejšie alternatívy pokračuje. Vývoj ľahkých výrobkov z uhlíkových vlákien umožňuje používať tieto materiály v nosných oblastiach, čím sa ďalej znižuje závislosť od ťažkých kovov v karosériách automobilov.

Zdroj: inverse.com.

Zdroj Foto: freepik.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

2 komentáre

Čo nové ste chceli povedať? reakcia na: Automobilky hľadajú nové druhy ocele s tými najlepšími vlastnosťami

3.9.2024 13:09
Vážená redakcia, keď som zbadal názov článku, tak som ho hneď otvoril, aby som sa dozvedel, čo je nové v oblasti vývoja nových oceľových materiálov. No po prečítaní krátkeho článku som sa dosť pousmial, lebo článok je na úrovni končiacich žiakov ZŠ ako náborový článok budúcich študentov stredných odborných škôl.
Za tých, čo v tejto veci sú negramotní, ďakujem za trošku svetla do ich poznania :o)
Ak ste sa však chceli prezentovať vy týmto článkom, tak je to dosť smutné, že ste sa znížili na tak nízku úroveň...
Reagovať

Oceľ je predovšetkým železo (viac ako 98 percent), ďalšie prvky tvoria malé percento, ktoré dáva kovu požadované vlastnosti. reakcia na: Automobilky hľadajú nové druhy ocele s tými najlepšími vlastnosťami

3.9.2024 07:09
Než začnete rozdávať múdrosti tak by bolo vhodné venovať aspoň trochu metalurgii.
Ocele s legúrami viac ako 20% sú bežné a široko používané. Jeden príklad za všetky Chrom-vanádiová oceľ, je bežne používaná na nástroje. Ocelí je na výber viac než dosť na rôzne použitie.
Pre automobilky je problém iba jeden a to ten, že nie sú také lacné ako obyčajné konštrukčné ocele a teda by nemohli na autách toľko zarobiť.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať