Automobilky hľadajú nové druhy ocele s tými najlepšími vlastnosťami
Vytvorenie vysokokvalitnej téglikovej ocele, známej ako wootz, indickými hutníkmi pred viac ako dvetisíc rokmi spôsobilo revolúciu v priemysle. Dnes výrobcovia automobilov používajú pokročilé procesy na úpravu ocele na dosiahnutie bezpečnosti a zníženia hmotnosti vozidiel. Za posledných 60 rokov vyvinuli výrobcovia ocele obrovské množstvo ocelí prispôsobených rôznym potrebám, s vlastnosťami siahajúcimi od vysokej pevnosti až po odolnosť proti korózii.
Oceľ je predovšetkým železo (viac ako 98 percent), ďalšie prvky tvoria malé percento, ktoré dáva kovu požadované vlastnosti. Metódy úpravy a spracovania sú rozhodujúce pri zmene štruktúry kovu na dosiahnutie špecifických vlastností. Vlastnosti ocele určuje jej mikroštruktúra, usporiadanie rôznych typov alebo fáz ocele v kove s rôznou tvrdosťou a ťažnosťou (do akej miery môže byť kov ohnutý bez toho, aby vytváral zubaté okraje, ktoré poškodzujú ľudské telá).
Vedci a odborníci z priemyslu vyvinuli tri generácie pokročilej vysokopevnostnej ocele, pričom najnovšia generácia ponúka takmer desaťkrát lepšiu pevnosť ako bežné ocele v minulosti; navyše je oveľa lacnejšia (hoci menej tvárna) ako ocele druhej generácie. Čas chladenia zohráva dôležitú úlohu pri vytváraní konečných vlastností ocele, pričom rýchle metódy chladenia, ako je kalenie, vytvárajú mimoriadne pevnú oceľ, používanú v kritických konštrukčných komponentoch.
Jeden z najpevnejších typov modernej automobilovej ocele, používaný v najkritickejších konštrukčných komponentoch, ako sú bočné panely a stĺpiky, sa vyrába prehriatím kovu s bórom a mangánom na teplotu vyššiu ako 850 stupňov Celzia. Po tom, čo sa oceľ stane kujnou, sa do 10 sekúnd prenesie do matrice alebo formy, kde sa diel vytvaruje a rýchlo ochladí.
Receptúry ocele možno ďalej zlepšiť pridaním rôznych zliatin, ako sú vanád a niób, ktoré stabilizujú mikroštruktúru kovu a zvyšujú pevnosť. Používajú sa nové materiály a pokročilé procesy, ako je hydroformovanie rúr, pri ktorom sa kov ohýba do zložitých tvarov vysokotlakovým vstrekovaním vody alebo iných tekutín do rúrky, čím sa roztiahne do tvaru obklopujúcej matrice. Umožňuje to výrobu zložitých dielov bez zvárania, čo šetrí čas a peniaze.
Automobilový priemysel hľadá lepšie materiály s cieľom zvýšiť bezpečnosť vozidiel a znížiť vplyv na životné prostredie. Používanie polymérov a kompozitov vo vozidlách sa v priebehu rokov výrazne zvýšilo, pričom úsilie nájsť ekologickejšie alternatívy pokračuje. Vývoj ľahkých výrobkov z uhlíkových vlákien umožňuje používať tieto materiály v nosných oblastiach, čím sa ďalej znižuje závislosť od ťažkých kovov v karosériách automobilov.
Zdroj: inverse.com.
Zdroj Foto: freepik.com.
Zobrazit Galériu