
Bizarný prototyp lietajúceho auta s valcovým rotorom
Prototyp lietadla Blackbird, jedného z najfascinujúcejších eVTOL, sa posunul do fázy letových testov. Stáva sa tak prvým lietadlom na svete, ktoré je poháňané šiestimi sudovitými „cyklorotormi“. Rakúsky tím Cyclotech už dlho pracuje na komercializácii svojich bizarne vyzerajúcich sudovitých rotorov. Ústredná technológia týchto elektrických lietadiel s vertikálnym vzletom je potenciálne veľkou výhodou. Ako to funguje?
Každý pohonný valec je nastavený tak, aby sa otáčal konštantnou rýchlosťou, a „steny“ valca sú tvorené naklápacími lopatkami v usporiadaní, ktoré je najlepšie známe ako Voithova-Schneiderova vrtuľa. Podobne ako vrtuľník neustále nastavuje sklon jednotlivých lopatiek pri ich pohybe okolo centrálneho náboja, aj lopatky v cyklorotoroch sa neustále nastavujú pri otáčaní valcov.
Zdroj Foto: Cyclotech
Používa dokonca podobné usporiadanie ako výkyvná doska vrtuľníka – mechanickú konštrukciu, ktorá využíva naklápací kotúč na zabezpečenie toho, aby sa každá lopatka dokonale vyladila tak, aby sa naklonila do prúdu vzduchu v ideálnom bode svojej rotácie a potom sa opäť naklonila von. Výsledkom je, že možno veľmi rýchlo vektorovať ťah, ktorý cyklorotor produkuje, s 360-stupňovou voľnosťou.
Ak ide o lietadlá VTOL, ktoré potrebujú takmer okamžite upraviť ťah viacerých pohonných jednotiek, aby pri vznášaní vyrovnali poryvy vetra, cyklorotory riešia problém. Bežné vrtule potrebujú čas na to, aby sa roztočili, aby zvýšili svoj ťah, a hoci elektromotory dodávajú na požiadanie silný krútiaci moment, nedokážu reagovať tak rýchlo ako nastavenie sklonu lopatiek Cyclotech.
Zdroj Foto: Cyclotech
Prototyp Blackbird bol zostavený pôsobivou rýchlosťou – od konceptu po prvý let prešlo len 11 mesiacov. V každom rohu sa nachádza cyklorotor podobne ako pri kvadrokoptérach, ale pod prednú a zadnú časť lietadla sa pridáva dvojica valcov, ktoré sú namontované v pravom uhle. Tie dodajú dodatočný vertikálny ťah a zvyšujú redundanciu v prípade poruchy. No zároveň poskytujú Blackbirdu možnosť pridať bočnú alebo otočnú zložku ťahu na manévrovanie.
Toto ešte nie je lietadlo plnej veľkosti. Blackbird váži 340 kg a nemá žiadne sedadlá. Sériový stroj, v súčasnosti označovaný ako CruiseUp, má byť uvedený na trh ako dvojmiestny s dojazdom 100 km a maximálnou rýchlosťou okolo 150 km/h.
Má to byť skôr osobné lietadlo, nie plne certifikovaný komerčný aerotaxík. Cyclotech spolupracuje so spoločnosťou Yamato aj na zvláštnych verziách na prepravu nákladu. Cyclotech hovorí, že teraz začne rozsiahlu letovú testovaciu kampaň s cieľom „úplne preskúmať potenciál“ pohonného systému s cyklorotormi. S výrobou sa veľmi neponáhľa, je naplánovaná niekedy okolo roku 2035.
Zdroj Foto: Cyclotech
Zdroj: newatlas.com.
Zdroj Foto: Cyclotech
Zobrazit Galériu