S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement S_1124_TABS10 Advertisement

Recenzia: Canon EOS 80D

0

» Nový model nahrádza úspešný model 70D, ktorý je na trhu od polovice roka 2013 a z hľadiska produktovej rodiny je situovaný medzi modelom 760D a vlajkovou loďou Canon formátu APS-C, prístrojom 7D Mark II.

Dizajn a konštrukcia

V tejto cenovej a kvalitatívnej triede by ešte pred niekoľkými rokmi každý očakával telo fotoaparátu z ľahkej zliatiny, no moderné kompozitné plasty, konkrétne polykarbonát vystužený sklenými vláknami, má zhruba rovnakú mechanickú odolnosť. Telo prístroja je utesnené proti prachu a vlhkosti. Fotografi verní značke nemajú radi zmeny, pretože najčastejšie používané ovládacie prvky hľadajú hmatom na očakávaných miestach, takže dizajn a rozmiestnenie ovládacích prvkov sú prakticky zhodné s predchodcom, modelom Canon EOS 70D. Vynikajúce je napríklad umiestnenie kombinovaného ovládacieho prvku na aktivovanie náhľadu live view a prepnutie na režim nakrúcania videa, ktorý je v dosahu palca pravej ruky. Pribudol aj konektor na slúchadlá, takže pri nakrúcaní videa môžete monitorovať zvuk. Rozlíšenie otočného dotykového displeja s uhlopriečkou 3 palce 1,04 Mpx trochu zaostáva za konkurenciou, ale technológia Vari-angle Clear View umožňuje komponovať záber aj počas jasného slnečného dňa.

Zlepšený systém zaostrovania

Hľadáčik nového modelu dokáže zobraziť 100 % záberu, predchodca pokrýval fotografovanú scénu na 98 %. Veľmi rýchle a nehlučné zaostrovanie, ktoré funguje aj pri málo osvetlených nočných scénach, ocenia predovšetkým priaznivci nakrúcania videa. Môžeme potvrdiť, že zaostrovanie skutočne funguje aj pri -3 EV, napríklad za mesačnej noci pri jasnej oblohe. Systém automatického zaostrovania disponuje 45 krížovými zaostrovacími bodmi. Stredný bod pri svetelnosti f/2,8 a vyššej funguje ako dvojitý krížový, takže ani zaostrovanie na objekty s nízkym kontrastom či v horších svetelných podmienkach nie je problém. Navyše 27 bodov dokáže fungovať aj pri svetelnosti f/8, takže sa dajú použiť teleobjektívy,  zoomové objektívy s nižšou svetelnosťou na dlhom konci, a to aj v kombinácii s vloženým prvkom, napríklad telekonvertorom alebo ­makrokrúžkom. Ostatné body majú limitnú svetelnosť f/5,6. Pri fotografovaní v režime live view pri zdvihnutom zrkadle sa uplatní zaostrovací systém Dual Pixel CMOS AF, ktorý Canon prvýkrát použil v zrkadlovke 70D. Každý pixel je zároveň detektorom fázového posunu, takže zaostrovanie v režime živého náhľadu funguje takmer rovnako rýchlo a presne ako pri komponovaní cez hľadáčik. V praxi to znamená, že snímač má fyzicky dvojnásobok bodov.

Snímač, uzávierka, obrazový procesor

Maximálne rozlíšenie 24,2-megapixelového snímača na báze technológie CMOS je 6000 × 4000 px. Natívny rozsah ISO je 100 – 16 000 s možnosťou rozšírenia na ISO 25 600. Riadenie expozície a spracovanie obrazu má na starosti procesor DIGIC 6. Fotoaparát má štrbinovú, elektronicky riadenú uzávierku s najkratším expozičným časom 1/8000. Kadencia záberov pri optimálne nastavených parametroch je 7 snímok za sekundu. Synchronizačný čas X-sync pre zábleskové zariadenia je 1/250 s. 

Meranie expozície zabezpečuje čip RGB + IR, ktorý meria pomocou 7560 pixelov v 63 zónach. Z označenia vyplýva, že deteguje aj infračervené svetlo. Fotograf sa môže rozhodnúť pre jeden zo štyroch režimov: pomerové meranie pomocou všetkých bodov, rozšírený stred zaberajúci 6,0 % plochy v strede záberu, bodové meranie 3,0 % plochy v strede záberu alebo celoplošné meranie s rozšíreným stredom.

Setový objektív Canon EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS USM

Je to prvý objektív, ktorý umožňuje použitie adaptéra PZ-E1 na plynulé zoomovanie. Predpokladáme, že optické vlastnosti objektívu sú rovnaké ako pri staršom a hlavne videoamatérmi obľúbenom objektíve s rovnakými parametrami, no s prívlastkom STM, ktorý sme v dennej reportérskej praxi využívali dva roky. Porovnanie zá­berov naznačuje, že obidva objektívy majú približne rovnaké sférické skreslenie, vinetáciu a chromatickú aberáciu. Obrovský rozdiel je však v rýchlosti zaostrovania. Výrobca udáva 2,5× vyššiu rýchlosť na širokom a 4,3× na dlhom konci. Zlepšený bol aj optický stabilizátor obrazu.

Prstence na ovládanie zoomu a zaostrovanie sú trochu širšie ako u predchodcu. Ovládanie zoomu ide primerane tuho, takže zmena ohniska pri nakrúcaní videa sa dá použiť len s trochou fortieľa. Riešením je adaptér Power Zoom Adapter PZ-E1, dodávaný ako osobitné príslušenstvo. ­Prstenec na manuálne zaostrovanie má plynulý chod a nie je mechanický, ale elektrický, takže funguje len pri zapnutom prístroji. Skúsení videoamatéri by ocenili, keby mal objektív indikáciu vzdialenosti, na ktorú je aktuálne zaostrený. Potom by mohli robiť napríklad operatívne preostrovanie len podľa stupnice, napríklad pri rozhovore dvoch osôb zaberaných zboku tak, že sú v rôznej vzdialenosti od objektívu. Balenie so setovým objektívom neobsahuje slnečnú clonu, odporúčame ju spolu s obligátnym UV filtrom na ochranu objektívu kúpiť ako prvé rozširujúce príslušenstvo.

Praktické skúsenosti

Fotoaparát spolu so setovým objektívom Canon EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS USM sme testovali na medzinárodnom veľtrhu v Číne vrátane prednášok, vystavených produktov, sprievodných podujatí a, samozrejme, aj denných a nočných potuliek veľkomestom. Nehlučný zaostrovací systém Nano USM dokáže presne a spoľahlivo sledovať aj pomerne rýchlo sa pohybujúce objekty. Neprekáža mu ani osvetlenie na záhradnej párty, ktoré vyniká viac farebnosťou než intenzitou. Pri fotografovaní vo výstavných halách s rôznymi zdrojmi umelého svetla sme ocenili režim Flicker, teda detekciu blikania a prispôsobenie expozície tak, aby sa tento jav neprejavil na snímke rušivo, a zlepšenie nastavenia priority bielej na vernejšiu interpretáciu farebných odtieňov pri fotografovaní do JPEG.

Pokročilejší fotografi ocenia aj zvýšenie počtu používateľských nastavení na dve. Napríklad ak pri pouličnej fotografii potrebujete odfotiť dynamickú scénu alebo na konferencii sa rečník presúva pred projekčné plátno a mimo neho. Stačí pootočiť volič režimov a máte k dispozícii optimálne nastavenie. Vyskúšali sme aj zaostrovanie a fotenie v zlých svetelných podmienkach. Aj pri nastavení ISO na 16 000 bol záber stále použiteľný, síce nie na obálku časopisu, ale na fotografiu do tretinového stĺpca bez problémov. Naproti tomu maximu ISO 25 600 sa snažte vyhnúť, v niektorých prípadoch sa zrnitá štruktúra zmení na súvislý závoj čiastočne prekrývajúci detaily, ale aj takýto záber je rozhodne lepší ako rozmazaný alebo žiadny.

Najviac sme však boli zvedaví na fungovanie zaostrovacieho systému pri nakrúcaní videa. Po týždňovom testovaní konštatujeme, že Canon EOS 80D pri nakrúcaní reportážneho, prípadne dovolenkového videa, kde nie je čas na manuálne zaostrovanie a nastavovanie parametrov, momentálne vo svojej triede nemá konkurenciu. Kombinácia nového setového objektívu s extrémne rýchlym zaostrovaním a technológia Canon Dual Pixel je v tomto ohľade úžasný tandem. Hravo si poradil aj so sledovaním pohyblivého cieľa, hoci jedného z trojice flambujúcich kuchárov na nočnej párty alebo bieleho huňatého šteniatka v pet shope.

Pri nakrúcaní záberov, kde máte čas a priestor na experimentovanie napríklad s vysoko ­sve­telnými objektívmi, odporúčame vyskúšať ­ma­nuálny režim aj možnosť nakrúcania spo­malených záberov snímkovacou frekvenciou 60p. Vynikajúco funguje časozberné video. Stačí nastaviť počet záberov a interval medzi nimi a fotoaparát z nasnímaných obrázkov poskladá video vo full HD kvalite.

Scenár na overenie kvality optického stabilizátora nového objektívu sme objavili náhodou. Keďže sme spočiatku nemali k dispozícii adaptér na zoomovanie PZ-E1, použili sme pri niekoľkých záberoch profesionálnejšiu metódu – jazdu, v našom prípade na prípravku vyrobenom z monopodu a skejtbordu s veľkými silikónovými kolieskami. Jazda čiže približovanie sa kamery k snímanej scéne má oproti zoomu výhodu v tom, že sa mení nielen zväčšenie, ale aj perspektíva. Stabilizačný systém nového setového objektívu vykompenzoval otrasy, ktoré vznikli pri pohybe skejtbordu po asfaltovej ceste, oveľa lepšie ako predchádzajúci model objektívu EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 STM, takže záber vyzeral, akoby sme mali kameru na profesionálnych koľajničkách.

Vyskúšali sme – zatiaľ len v predajni v zahraničí – aj adaptér PZ-E1, ktorý sa mechanicky aj elektricky spojí s objektívom. Zoom sa ovláda pomocou dvojice kolískových tlačidiel alebo na diaľku cez Wi-Fi prostredníctvom mobilnej aplikácie. Motorček adaptéra na základe povelov pomocou ozubeného prevodu plynule otáča prstencom na ovládanie zoomu.

PARAMETRE:

Snímač: CMOS 24,2 Mpx, 22,3 mm × 14,9 mm (3:2), rozlíšenie 6000 × 4000 px
Obrazový procesor: DIGIC 6
Zaostrovanie: TTL-CT-SIR so senzorom CMOS, 45 f/5,6 bodov AF krížového typu, 27 f/8 bodov, z toho 9 krížového typu, stredový bod je f/2,8 a f/5,6 dvojitého krížového typu
ISO: 100 – 16 000 (video 100 – 12 800) v prírastkoch po 1/3 alebo celom kroku, možnosť rozšírenia na 25 600
Uzávierka: elektronicky riadená 30-1/8 000 s, v prírastkoch 1/2 alebo 1/3, + B
Rozmery a hmotnosť (telo): 139,0 × 105,2 × 78,5 mm, 730 g
Cena: so setovým objektívom 1549 EUR, telo: 1189 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Rýchle, tiché a presné zaostrovanie, vynikajúca kvalita fotografií, osvedčený dizajn a ergonomické rozmiestnenie ovládacích prvkov, podpora Wi-Fi + NFC
- Slnečná clona nie je súčasťou balenia, prínosný by bol druhý slot na pamäťovú kartu

HODNOTENIE:

Dizajn a ergonómia: 100 %
Funkcionalita: 100 %
Cena/hodnota: 90 %
CELKOVO: 100 %

VERDIKT:

Canon EOS 80D je typický predstaviteľ zrkadloviek strednej triedy. Toto zaradenie by malo motivovať majiteľov predovšetkým starších modelov typu entry level, teda prvej zrkadlovky pre začiatočníkov. Máme na mysli nielen spokojných majiteľov modelov EOS 1100D, EOS 1200D, ale aj prístrojov EOS 600D, 650D, o starších modeloch ani nehovoriac, aby prehodnotili svoj tvorivý potenciál, a ak majú vyššie ambície, začali uvažovať o kúpe modelu strednej triedy.

Cena fotoaparátu sa môže zdať na prvý pohľad trochu vysoká, ale po niekoľkých dňoch používania zistíte, že ste získali špičkovú zrkadlovku strednej triedy s pokročilým systémom zaostrovania. Ak sa chcete zamerať na nakrúcanie videa, jednoznačne odporúčame zostavu s novým objektívom Nano USM, a to dokonca aj majiteľom starších objektívov Canon EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 STM. Niekoľkonásobne rýchlejší a úplne nehlučný systém zaostrovania vám vykompenzuje rozdiel, ktorý musíte doplatiť po predaji starého objektívu. Canon 80 D je dobrý kompromis prakticky pre akýkoľvek scenár. Samozrejme, nevyrovná sa prístrojom s full frame formátom kvalitou ani cenou, ale „osemdesiatka“ je dobrá voľba na fotografovanie na cestách či pri outdoorových aktivitách. Adaptér na zoomovanie PZ-E1, pripojenie Wi-Fi a aplikácia Canon Camera Connect poskytujú plnú kontrolu nad záberom aj pri ovládaní na diaľku.

 

Zobrazit Galériu

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať