Canon EOS 80D: Dlhodobý test zrkadlovky
Pri výbere prístroja na každodenné používanie sme pred pol rokom stavili na vtedy horúcu novinku Canon EOS 80D. Kľúčový faktor pri rozhodovaní bol zlepšený systém zaostrovania v režime nakrúcania videa a nový objektív so zaostrovaním nano USM.
Na rozdiel od fotenia a nakrúcania v ateliéri prvoradá požiadavka na reportážny fotoaparát je pohotovosť. Pri fotografovaní ukážok z húfu novinárov potrebujeme mať možnosť zdvihnúť fotoaparát nad hlavu, využiť režim live view, pričom komponujeme podľa náhľadu na vyklopenom displeji. A pri videu sa väčšinou musíme spoľahnúť na rýchle a presné automatické zaostrovanie, pretože prezentujúci sa na tlačových konferenciách pohybujú často neočakávane.
V obidvoch prípadoch využívame režim live view so zaostrovaním pri zdvihnutom zrkadle, keď sa nedá využiť štandardný zaostrovací mechanizmus zrkadlovky. Systém Dual Pixel CMOS AF je konštruovaný tak, že každý pixel senzora je zároveň detektorom fázového posunu, takže zaostrovanie v režime živého náhľadu funguje takmer rovnako rýchlo a presne ako pri komponovaní cez hľadáčik. Slovo takmer v praxi znamená, že pri nakrúcaní videa v zanedbateľnom počte prípadov sa zaostrovací systém sústredí na nesprávny objekt. Typický príklad je detail dotykového ovládania, kde by automatika preostrila z displeja na pohybujúcu sa ruku. V takomto prípade zaostrujeme ručne. Väčšinu scenárov vrátane dynamicky sa pohybujúcich a gestikulujúcich osôb automatika zaostrí správne.
Setový alebo špeciálny objektív?
Napriek tomu, že máme k dispozícii niekoľko veľmi kvalitných objektívov, napríklad neprekonateľný EF 24-70mm f/2,8L, pri reportážach, kde vopred nevieme, či budeme len fotiť alebo sa naskytne aj príležitosť nakrútiť zaujímavé video, využívame setový objektív Canon EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS USM s extrémne rýchlym zaostrovaním. Oproti predchodcovi s prívlastkom STM má tento objektív 2,5× vyššiu rýchlosť zaostrovania na širokom a 4,3× na dlhom konci. Jedine ak potrebujeme portrét rečníka s rozmazaným pozadím, uprednostníme svetelnejší objektív s rizikom, že ak budeme chcieť nakrúcať video, musíme zaostrovať ručne. Pokiaľ neplánujeme nakrúcať video, použijeme objektív najvhodnejší na daný účel.
Na setovom objektíve máme permanentne nasadený Power Zoom Adapter PZ-E1, ktorý umožňuje plynulý dvojrýchlostný motorický zoom, ovládaný pomocou kolískového prepínača alebo diaľkového ovládača. V praxi sa dá použiť aj s mikrofónom odpruženým od telesa zrkadlovky, vtedy v režime Slow takmer nepočuť pomerne tichý hluk mechanizmu adaptéra pri zoomovaní. Vstavaný mikrofón tento hluk zaznamená rušivejšie, šíri sa telesom prístroja. Naproti tomu zaostrovací systém Nano USM je nehlučný. Nie vždy sa dá nakrúcať zo statívu, takže vtedy oceníme pomerne dobrý optický stabilizátor. Drobná výčitka k setovému objektívu sa týka absencie stupnice zaostrovania, ktorá by pomohla pri manuálnom zaostrovaní. Dôvod je ten, že prstenec na manuálne zaostrovanie nie je mechanický, ale elektrický.
Ovládanie z mobilu a tabletu
Po pripojení cez Wi-Fi môžete Canon 80D ovládať aj z mobilu či tabletu platforiem Android a iOS. Adaptér PZ-E1 umožňuje aj diaľkové ovládanie zoomu. Za pochodu nachádzame stále nové možnosti uplatnenia tohto režimu. Zrkadlovku na statíve umiestnime na vhodné miesto, kde neruší a zo sektora sedadiel pridelených novinárom ju ovládame na diaľku. Tak dosiahneme optimálnu výškovú polohu na fotenie a filmovanie bez toho, aby nás kolegovia novinári upozorňovali, že majú náš fotoaparát v zábere. Typický príklad je video z prednášky, kde sa rečník pohybuje tak, že striedavo vstupuje do zóny s intenzívnym osvetlením a vystupuje z nej. Vtedy z telefónu operatívne prispôsobujeme kompenzáciu expozície (EV) tak, aby jeho tvár bola vždy čo najprijateľnejšie exponovaná. Pri nakrúcaní hands on recenzií využívame na ovládanie kamery iPad umiestnený v dosahu ruky, ale mimo zorného poľa, na ktorom zároveň kontrolujeme kompozíciu obrazu.
Zvuk
Pri videu je zvuk rovnako dôležitý (ak nie dôležitejší) ako obraz. Vstavaný mikrofón patrí k tým lepším, no pri reportážach používame takmer výhradne mikrofón Rode upevnený do koľajničiek blesku a pri standupoch v hlučnom prostredí klopový mikrofón. Všimli sme si nepatrne vyšší šum pri zázname, ktorý by však bol rušivý len pri veľmi nízkej úrovni signálu z mikrofónu. Keďže o tomto šume vieme, snažíme sa umiestniť a nastaviť mikrofón tak, aby bola úroveň zvuku dostatočne silná.
Práca v náročných podmienkach
Organizátori tlačových konferencií sú často špecialisti na vytvorenie čo najhorších svetelných podmienok. Na to, že rečníci vstupujú medzi projektor a plátno, sme si už zvykli, no výnimkou nie je ani intenzívny kontrast slnečného svetla a tieňa. Vtedy príde vhod režim HDR. Pri fotografovaní vo výstavných halách s rôznymi zdrojmi umelého svetla sme ocenili režim Flicker, teda detekciu blikania a prispôsobenie expozície. Inokedy spôsobuje problém pološero alebo prezentátor, za ktorým je okno zaliate slnečnou žiarou. Vtedy pri fotení pomôže blesk, pri filmovaní nastavenie plusovej kompenzácie EV tak, aby boli dobre exponované tváre, a na preexponované pozadie neberieme zreteľ. Aj pri nastavení ISO na 16 000 bol záber stále použiteľný, síce nie na obálku časopisu, ale na fotografiu do tretinového stĺpca bez problémov. Vyššiemu ISO sa snažíme vyhnúť, vtedy sa zrnitá štruktúra zmení na súvislý závoj trochu prekrývajúci detaily, ale aj takýto záber je rozhodne lepší ako rozmazaný alebo žiadny.
Verdikt
Nie vždy máme možnosť overiť si poznatky získané pri recenzii aj dlhodobým používaním, no v tomto prípade si Canon EOS 80D ocenenie Tip redakcie, ktoré sme mu udelili, plne zaslúži. Extrémne rýchlo ostriacim setovým objektívom a adaptérom PZ-E1 sa presnosťou zaostrovania vyrovná komerčným kamerám a veľkosťou snímača a možnosťou výmenných objektívov tieto kamery o niekoľko tried prekonáva.