Canon EOS R: Bezzrkadlovka s novým bajonetom RF
Digitálna fotografia a predovšetkým nakrúcanie videa fotoaparátmi prechádza revolučnými zmenami. V súčasnosti je bežné rozlíšenie 4K, výrobcovia televízorov už predstavili svoje nové 8K modely, onedlho prídu prvé lastovičky s rozlíšením 16K. Výrobcovia fotoaparátov a kamier na tento trend operatívne reagujú. Canon sa rozhodol inovovať svoj osvedčený systém EOS, ktorý sa využíva od roku 1987, teda 30 rokov.
Nový systém Canon EOS R pre bezzrkadlovky používa nový typ bajonetu RF s priemerom 54 mm, vzdialený od snímača iba 20 mm, čo poskytuje oveľa širšie možnosti konštrukcie objektívov a takisto umožňuje pomocou adaptérov využiť aj existujúce objektívy s bajonetmi EF a dokonca aj EF-S pre objektívy určené pre zrkadlovky APS-C. Menšia vzdialenosť objektívu od snímača by mala umožniť konštruovať objektívy, ktoré budú lepšie „kresliť“ v rohoch obrazového poľa. Nový 12-pinový konektor umožňuje rýchlejšiu komunikáciu medzi obrazovým procesorom v tele fotoaparátu a procesorom v objektíve.
Najväčšou nevýhodou bezzrkadloviek v minulosti bolo rozlíšenie obrazu v elektronickom hľadáčiku, ktoré nemohlo konkurovať náhľadu scény v hľadáčiku zrkadlovky, ktorá využíva premietanie obrazu na matnicu. Moderné bezzrkadlovky už majú dostatočné rozlíšenie, Canon EOS R má elektronický hľadáčik s 0,5-palcovým displejom OLED s 3,69 miliónmi pixelov. V elektronickom hľadáčiku môžete lepšie skontrolovať hĺbku ostrosti pri zaclonenom objektíve. Pri komponovaní záberu je totiž objektív odclonený, aby ste mali v hľadáčiku čo najlepší obraz. Objektív sa na nastavenú clonu zacloní až v okamihu expozície. Po zatlačení tlačidla na kontrolu hĺbky ostrosti sa objektív zacloní tak ako v okamihu expozície a vy môžete skontrolovať hĺbku ostrosti. Obrazový procesor obraz v hľadáčiku primerane rozjasní. Naproti tomu obraz na matnici v hľadáčiku zrkadlovky pri zaclonení na f/11 a viac je už veľmi tmavý.
Testovanie na workshope
Počas svetovej premiéry nového systému v Londýne som mal možnosť bezzrkadlovku EOS-R dôkladne otestovať. Celý deň som mal k dispozícii vysoko svetelné pevné sklo RF 50 mm f/1.2L USM a zoomový objektív RF 24-105 mm f/4L IS USM. Vyskúšať sme si mohli aj ďalšie dva objektívy – RF 28-70 mm f/2L USM a RF 35 mm f/1.8 MACRO IS STM.
Canon nám pripravil na testovanie ideálne podmienky – trojhodinový fotografický maratón, počas ktorého v rámci choreografie živej scény účinkovalo mnoho modeliek a modelov, živá hudba, herci, akrobati a starostlivo pripravené scenérie typu maliarsky ateliér, kancelária detektíva, múzeum s produktmi či skleník s rastlinami. Svetelné podmienky boli naaranžované tak, aby sa naplno prejavili možnosti nového prístroja. V niektorých miestnostiach bolo prítmie s farebným scénickým či náladovým osvetlením, v ateliéri a kancelárii detektíva bolo svetlo na fotenie ideálne, s dostatočnou intenzitou a konzistentnou farebnou teplotou. Fotil som súčasne do JPEG aj do formátu RAW, žiaľ, zatiaľ aplikácia Adobe Lightroom nevie „vyvolať“ súbory RAW z novej bezzrkadlovky.
Niekoľko hodín testovania v takýchto podmienkach, keď na workshopoch boli k dispozícii aj produktoví špecialisti a fotografi, ktorí novú bezzrkadlovku už dlho predtým používali, nahradilo odhadom týždňové testovanie v bežných podmienkach. Ak to zosumarizujem, medzi zábermi, ktoré som počas workshopu fotil, nebol ani jediný, ktorý by bol z technickej stránky nedokonalý. Vyradil som len zábery, s ktorými som nebol spokojný kompozične. Pri úprave fotografií v aplikácii Lightroom som aplikoval minimum úprav, predovšetkým orezanie.
Portrét zhotovený objektívom RF 24-105 mm f/4L IS USM – všimnite si pekný „medový“ bokeh
Dizajn a konštrukcia
Nová plnoformátová bezzrkadlovka je vďaka novému systému uchytenia objektívov len 20 mm od snímača ľahká a kompaktná. Pocit hmotnosti a ergonómia držania sú približne rovnaké ako pri zrkadlovke využívajúcej formát APS-C. Telo Canon EOS R neponúka optickú stabilizáciu obrazu na úrovni snímača, v tom sa spolieha na stabilizátory v objektívoch. Pri nakrúcaní videa je k dispozícii elektronická stabilizácia obrazu, ktorá sa dá kombinovať s optickou stabilizáciou objektívu. Vďaka technológii Dual Pixel CMOS AF umožňuje nový systém EOS R fotiť a filmovať v prostredí s extrémne nízkym množstvom svetla a zároveň presne zaostriť. Filmári ocenia možnosť prenášať video z bezzrkadlovky v kvalite 4K (10 bitov) cez HDMI. Objektívy určené pre nový systém EOS R spoznáte na prvý pohľad podľa kruhového ovládacieho prvku v prednej časti. Pomocou tohto prstenca môžete intuitívne ovládať ľubovoľnú funkciu, ktorú mu priradíte. Keďže väčšinou fotím v režime priority clony (Av), najviac sa mi pre tento ovládací prvok osvedčilo ovládanie clony. Navyše môžete nastaviť, či prstenec mení hodnotu vybranej veličiny stále alebo iba vtedy, ak zatlačíte spúšť do medzipolohy, takže sa vám nemôže stať, že zmeníte nastavenie omylom.
Verné podanie farieb
Vráťme sa však k telu. Odlišne od zrkadloviek Canon, ale veľmi intuitívne je vyriešené prepínanie módov. Po zatlačení tlačidla MODE môžete prepínať režimy snímania prstencom, ktorý toto tlačidlo obklopuje, a nastavený mód skontrolovať na dobre čitateľnom displeji na hornej stene fotoaparátu, prípadne po zatlačení tlačidla MODE priamo nastaviť požadovaný mód na dotykovom displeji na zadnej stene. Popri klasických módoch, teda manuálnom režime, režimoch priority clony a času, programovej automatike a automatickom režime má fotograf k dispozícii aj nový režim snímania, označený ako Fv čiže flexibilná priorita. Tento režim umožňuje operatívne prepínať medzi Av, Tv, ISO a korekciou expozície a nastaviť požadované parametre. Na workshope som tento mód neskúšal, budem sa mu venovať pri redakčnom teste.
Na prednáške sme sa dozvedeli veľmi intuitívny spôsob na prepínanie sa medzi módom fotenia a nakrúcania videa. Stačí súčasne stlačiť tlačidlá MODE na hornej a INFO na zadnej stene prístroja. Video síce možno kedykoľvek začať nahrávať zatlačením tlačidla vedľa spúšte so symbolom červenej bodky, ale profesionáli budú určite chcieť nastaviť viac parametrov a to sa dá lepšie v móde video. Novinkou je aj podlhovastý dotykový ovládací prvok vpravo od hľadáčika. V originálnej terminológii sa označuje Multi-function bar. Tomuto prvku som priradil ovládanie ISO. Hneď pri komponovaní prvého záberu som zistil, že EOS R nemá tlačidlo na kontrolu hĺbky ostrosti tradične umiestnené na prednej stene dole vedľa objektívu. Preto som túto funkciu nastavil na multifunkčné tlačidlo blízko spúšte.
Záber pri dennom svetle v industriálnom prostredí
Kompatibilita s objektívmi EF a EF-S
Pripomínam, že systém EF má vzdialenosť bajonetu od senzora 44 mm. Nový bajonet EF je od snímača vzdialený 20 mm. Z toho logicky vyplýva, že na to, aby sa dali použiť objektívy EF, je potrebný adaptér, ktorý má hrúbku 24 mm. Keďže priemer bajonetu 54 mm je rovnaký pre EF aj ER, zmenila sa len jeho konštrukcia, pôsobí objektív EF s adaptérom ako kompaktný celok. K dispozícii je aj adaptér s ovládacím prvkom Control ring, takže budete môcť tento prvok, ktorý je veľmi silno návykový, používať aj s klasickými objektívmi. Tretí typ adaptéra má zasúvací prvok, ktorý umožňuje použitie širokého spektra drop-in filtrov. Fotografi ocenia predovšetkým polarizačný filter a filmári variabilný filter ND, teda sivý filter, ktorý umožní filmovať s časom uzávierky 1/100 s aj za jasného slnečného dňa pri odclonenom objektíve.
Pohľad na bielu bodku na bajonete adaptéra napovedal, že s adaptérom sa dajú použiť aj objektívy EF-S určené pre zrkadlovky s veľkosťou snímača APS-C. Princíp je jednoduchý, obraz sa premieta na oblasť v strede senzora a obrazový procesor spracúva obdĺžnikový výrez s crop faktorom 1,7×. Takto zhotovené fotografie majú rozlíšenie 11 megapixelov. Stačí jednoduchý výpočet 3840 × 2160 = 8 294 400 a zistíte, že na takomto výreze sa teoreticky dá nakrúcať aj 4K video. Vyskúšal som objektív Canon EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS nano USM, ktorý používam na zrkadlovke Canon EOS 80D predovšetkým na nahrávanie videa, a mohol som bez problémov fotiť aj filmovať. Otestoval som rýchlosť zaostrovania pri full HD videu a výsledok bol excelentný.
Aj pri svetelnosti f/4 sa na ohniskovej vzdialenosti 105 mm dá dosiahnuť rozostrené pozadie napriek tomu, že modelka stála len 0,5 m od steny
Zobrazit Galériu