Recenzia: Canon imagePROGRAF PRO 1000 - cenovo dostupná tlačiareň pre profesionálov aj náročných
» Novinka od Canonu si získa vaše sympatie už na prvý pohľad kompaktným dizajnom a veľmi elegantnou povrchovou úpravou. Tlačiareň umožňuje šírku tlače 17", čo v praxi znamená formát A2 na šírku. Tlač je možná bez okrajov. Využíva sa integrovaný typ farebnej hlavy s 12 farbami v konfigurácii 4 farebné čipy × 3. Veľkosť kvapôčky je minimálne 4 pikolitre. Každý čip má 1536 dýz. Tlačová hlava má systém detekcie nefunkčných dýz a kompenzačný systém. Vernosť farebných odtieňov zaisťuje použitie dvanástich kaziet s atramentmi. Používajú sa atramenty radu LUCIA PRO. Okrem štyroch odtieňov čiernej a sivej sú k dispozícii ešte azúrová, fotografická azúrová, purpurová, fotografická purpurová, žltá, červená, modrá a jedna kazeta obsahuje Chroma Optimizer. Výhodou takéhoto riešenia je maximálne využitie atramentov, pretože ich môžete vymieňať individuálne vždy, keď sa minú. Výťažnosť kaziet s objemom 80 mililitrov je približne 600 kusov výtlačkov formátu A alebo 4000 fotografií s rozmermi 10 × 15 cm. Rýchlosť tlače výrobca pri štandardnej kvalite a formáte A2 udáva 3 minúty a 35 sekúnd. Fotografiu formátu A3 pri najvyššej nastavenej kvalite sme vytlačili tesne pod 5 minút. Do podávača môžete vložiť papier s maximálnou gramážou 300 g/m2. Do zadného podávača môžete ručne vkladať aj papier s gramážou 400 g/m2 a maximálnou hrúbkou 0,7 mm.
Inštalovanie atramentov a konfigurácia
Konštruktéri si dali záležať aj na tom, aby uvedenie tlačiarne do prevádzky bolo čo najjednoduchšie, podľa názorne ilustrovaného návodu ho zvládne skutočne každý. A dovolíme si tvrdiť, že aj bez neho. Stačí odstrániť všetky prúžky oranžovej lepiacej pásky, fixujúcej kryty pri preprave, vybrať oranžový prípravok, ktorý vnútri fixuje pohyblivé časti, a tlačiareň zapnúť. Pokyny na ďalší postup aj s obrázkami sa budú interaktívne zobrazovať na farebnom displeji tlačiarne s uhlopriečkou 3" a rozlíšením 320 × 240 pixelov. Predovšetkým treba správne vložiť všetkých dvanásť zásobníkov s farbou. Odporúčame pred zasúvaním zásobníky najskôr poukladať na otvorený kryt, dôsledne skontrolovať, či je každý z nich v správnej polohe, a až potom ich povkladať do slotov a pozatláčať. Nasleduje vloženie údržbovej kazety MC-20 a automatická kalibrácia. Na tento účel treba vložiť list špeciálneho papiera MP 101 formátu A4, ktorý je súčasťou dodávky tlačiarne. Čas kalibrácie sme využili na inštaláciu ovládača a softvéru do počítača a aplikácií do mobilných zariadení. Od vybalenia zo škatule do začatia tlače prvej fotografie uplynulo menej ako 20 minút, pričom väčšinu tohto času trvala automatická kalibrácia.
Praktické skúsenosti
Najskôr sme tlačili na fotografický papier Canon Pro Luster LU-101 formátu A3, lesklý, s listrovou textúrou a následne na papier Fine Art Paper Museum Etching FA-ME1 formátu A3+. Je to biely tkaninový papier zo 100 % bavlny od spoločnosti Hahnemühle, určený pre digitálnych umelcov, galérie a múzeá. Aby sme získali prvý dojem, vytlačili sme na fotografický papier skupinový portrét, pretože čo sa týka farebnosti, ľudské oko najlepšie vníma a rozlišuje farebné odtiene ľudskej pleti. Výtlačok bol pri subjektívnom posudzovaní perfektný. Tlačiareň bola oveľa menej hlučná, než sme očakávali, namerali sme 45 dB. Nameraná hodnota príkonu počas tlače bola 35 W.
Nasledovala tlač niekoľkých skúšobných obrazcov. Znovu konštatujeme verné podanie tónov a rozlíšenie jemných farebných odtieňov. Je to vôbec prvá tlačiareň, ktorú sme mali možnosť testovať, kde sme dokázali odlíšiť od čiernej farby (odtieň 0) odtieň, ktorého úroveň sivej je 2, a od bielej farby (255) sme dokázali rozlíšiť odtieň svetlosivej 254. Tlačiareň totiž má na monochromatickú tlač k dispozícii až štyri atramenty – fotografický čierny, matný čierny, sivý a fotografický sivý.
Keďže sme v čase testovania tlačiarne nemali v redakcii profesionálny kalibrovaný monitor, zvolili sme na porovnávanie vernosti farebných odtieňov inú, oveľa náročnejšiu metódu. Vytlačili sme z originálnej predlohy na fotografický papier formátu A3 obálky dvoch čísel nášho časopisu a porovnávali sme ich s reálnou obálkou (formát A4), ktorá bola vytlačená ofsetovou tlačou. Farebné odtiene boli prakticky totožné, nepatrné rozdiely sme zaznamenali v sýtosti farieb. Tmavočervená farba na podklade loga PC REVUE bola sýtejšia na výtlačku a svetlomodrý pásik nad ňou v čísle 12 bol zasa sýtejší na originálnej obálke. Znovu zdôrazňujeme, že rozdiel bol len v sýtosti, farebné odtiene boli rovnaké. Obálke čísla 10 dominovala tvár a ruka modelky. Odtiene pleti boli úplne rovnaké, výtlačok sa od originálnej obálky znovu líšil len nepatrne sýtosťou červeného podkladu loga časopisu.
Na matný „umelecký“ papier Museum Etching FA-ME1 sme takisto vytlačili niekoľko fotografií, testovacích obrazcov aj obálok časopisov. Kvalita tlače bola vynikajúca, a tak sme na tento papier formátu A3+ vytlačili aj niekoľko testovacích obrazcov, ktoré budeme používať pri skúške kvality objektívov počas testovania smartfónov a kompaktov.
Vyskúšali sme aj možnosť bezdrôtového pripojenia mobilných zariadení platforiem Android a iOS. Stačí nainštalovať aplikáciu Canon Print. Tlačiareň podporuje aj cloudové služby PIXMA Cloud Link, Apple AirPrint a Google Cloud Print. Overili sme aj pripojenie notebooku cez Wi-Fi. Ak máte fotoaparát s podporou PictBridge, môžete tlačiť priamo z neho pomocou rozhrania Wi-Fi.
Verdikt
Ak použijete kvalitný papier, kvalita výtlačkov bude v oblasti vernosti farieb a ostrosti porovnateľná s produktmi polygrafického priemyslu. Cenu sme zisťovali až nakoniec, aby tento parameter neovplyvnil testovanie, a boli sme veľmi príjemne prekvapení. Takže náš verdikt sa dá zhrnúť jednou vetou – cenovo dostupná tlačiareň pre profesionálnych aj náročných amatérskych fotografov.
» Ľuboslav Lacko
Zobrazit Galériu