Commander Control Car
Spočiatku si firmy kupovali systémy na monitorovanie vozidiel najmä na ich ochranu, nové generácie systémov fleet manažmentu umožňujú predovšetkým logisticky čo najefektívnejšie využiť vozidlá, ich vodičov, technikov a iný personál zainteresovaný na preprave. Jedno z najpoužívanejších a najspoľahlivejších riešení je Commander Control Car.
Karta vozidla - prehľadné zobrazenie informácií o vozidle a jeho aktivitách
Ako to funguje
Systém na monitorovanie vozidiel Commander Control Car umožňuje sledovať všetky dostupné informácie z vozidiel a ich polohu zo systémov GPS a GLONASS. Každé vozidlo je vybavené snímacou jednotkou, ktorá je napojená na zbernice vozidla, odkiaľ zbiera všetky informácie, ktoré je daný typ vozidla schopný poskytnúť. Konfigurácia závisí aj od rozsahu objednaných služieb. V prípade záujmu možno snímať informácie aj z takzvanej komfortnej zbernice, napríklad o tom, či sa otvorili dvere, batožinový alebo nákladový priestor a podobne. Súčasťou systému je aj SIM karta na on-line prenos údajov GPRS do centra na servery poskytovateľa služby, kde sa zosnímané údaje spracujú a uložia do databáz. Potom sú on-line poskytované klientovi cez internet v zašifrovaných protokoloch SSL a klient ich vo vizualizovanej podobe môže prehliadať na PC alebo mobilnom zariadení pripojenom na internet.
Výsledkom je široké spektrum funkcií a reportov vrátane knihy jázd, sledovania spotreby, zobrazovania aktuálnej pozície monitorovaných vozidiel na mape a podobne. Nielen na evidenciu a vykazovanie, ale aj na účely logistiky. Commander Control Car sa dá využiť aj na zabezpečenie vozidiel a ich nákladu. Redundancia navigačných systémov amerického GPS a ruského Glonassu pomôže prekonať prípadný výpadok alebo dočasné úmyselné vypnutie niektorého zo systémov.
Systém umožňuje koordinovať nielen plánované dopravné úlohy, prípadne presuny technikov, údržbárov či obchodníkov, ale aj operatívne úlohy, napríklad ak je potrebný urgentný servisný zásah na adrese XY, pomôže zistiť, kto z kompetentných je najbližšie. Secure Commander Control umožňuje monitorovať a koordinovať aj rôzne typy špeciálnych prepráv, ktoré si vyžadujú vysoký stupeň zabezpečenia. V takom prípade sa hlásia aj udalosti ako odklon od plánovanej trasy viac ako 100 metrov, dlhšie zastavenie na trase, otvorenie dverí nákladového priestoru, odpojenie návesu a podobne.
Súčasťou systému v čase vyjdenia časopisu bude aj modul na manažment kusovej zásielky. V dopravnej spoločnosti zadajú v internom systéme trasu vozidla, ku ktorým zákazníkom príde a ktoré zásielky prevezme. Plán rozvozu sa importuje do systému Commander a vodič pomocou mobilnej aplikácie reportuje priebeh plnenia jednotlivých zásielok.
Iný príklad je dispečing pre mestá, prípadne veľké areály, v ktorých treba čistiť komunikácie, odhŕňať sneh, prípadne plniť iné pracovné a dopravné úlohy. Dispečingové pracovisko dokáže pozbierať údaje aj z monitorovacích jednotiek iných firiem.
Výstupy na webe aj v mobilnej aplikácii
Klienti majú k dispozícii webovú aplikáciu umožňujúcu sledovanie parametrov, ktoré sú predmetom záujmu, vrátane sledovania polohy, prejdenej vzdialenosti spotreby paliva, aktuálneho stavu paliva v nádrži, pri nákladných, či dodávkových automobiloch prevážajúcich rýchlo sa kaziaci tovar možno sledovať teplotu v nadstavbe či nákladovom priestore. Pri vozidlách, ktoré vykonávajú nejakú činnosť, napríklad zametajú, kropia, prípadne odhŕňajú sneh, sa dá sledovať, či sa vozidlo len premiestňuje alebo aj vykonáva príslušnú aktivitu.
Červená farba signalizuje, že auto stojí, zelená označuje auto v jazde a žltá auto bez signálu. Auto bez signálu znamená to, že posledná dostupná informácia o vozidle bola „vozidlo v stave jazda", ale dlhšie než 3 minúty systém nezaznamenal ďalšiu informáciu o pohybe vozidla. Tieto situácie nastávajú, ak je vozidlo dlhší čas v tuneli, v podzemnej garáži a podobne.
Kniha jázd
Z grafu nadmorskej výšky aj laik vyčíta, že vodič si na cestu z Pezinka do Ružomberka zvolil trasu cez horský priechod Donovaly a jazdil predpísanou rýchlosťou
Prehľad o trase vozidla za vybrané časové obdobie
Detail pohybu vozidla v meste
Používatelia majú k dispozícii mobilné aplikácie pre platformy Android a iOS. K základnej aplikácii postupne pribudnú ďalšie špecializované aplikácie, napríklad na manažovanie zásielok, aplikácia na prevádzkovanie autopožičovne či poolovanie vozidiel vo veľkých firmách, čo je de facto takisto autopožičovňa, ibaže prevádzkovaná interne v rámci firmy.
Montáž a konfigurácia
Na rozdiel od konkurencie, ktorá využíva siete partnerských firiem, inštaláciu snímacej jednotky s rozmermi 5 × 5 × 1 cm vykonávajú len technici spoločnosti Commander, nikto iný. Montáž prebieha u zákazníka, takže jeho vozidlá nemusia nikam jazdiť, technik vykonáva montáž systému bez prítomnosti vodiča, takže ten sa nedozvie, kde sú jeho komponenty umiestnené. Ak je jednotka vo vozidle dobre namontovaná a ukrytá, aj keď „profesionálni" zlodeji vedia, ako nájsť jednotku, trvá im to v priemere 30 minút. Ani manažéri a technici zákazníkov nepotrebujú vidieť jednotku a vedieť, kde je umiestnená.
Kompetentný zástupca zákazníka dostane od obchodníka prihlasovacie údaje a môže sa prihlásiť na stránku firmy. Prenos týchto údajov je bezpečný, pretože komunikácia je zašifrovaná pomocou protokolu SSL s použitím dôveryhodného 128-bitového kľúča. Nasleduje konfigurácia systému, pridávanie vodičov do databázy. Na prehľadnú prácu s rozsiahlym vozidlovým parkom je dôležitá možnosť organizácie vozidiel do skupín. Súčasťou konfigurácie je aj definícia takzvaných waypointov, teda geografických oblastí, ktoré sú spojené s pravidlami, pomocou ktorých jednoducho monitorujete pohyb vozidiel. Ste ihneď informovaní o vjazde vozidla do určitej oblasti, pri opustení definovanej oblasti a pod. Waypoint možno definovať ako kružnicu, obdĺžnik alebo polygón. Pravidlá sú definície udalostí, o ktorých si želáte byť informovaní. Každé pravidlo je spojením časovej definície platnosti pravidla a waypointov. Pravidlo môže obsahovať maximálnu aj minimálnu rýchlosť, vstup či výstup do/zo sledovanej oblasti, beh motora a podobne. Parametre sa dajú navzájom kombinovať. Pravidlo je vyhodnotené ako pravdivé a akcie sú vykonané iba v prípade, ak sú splnené všetky časti kombinovanej podmienky. Porušením pravidiel vznikajú takzvané výnimky, v originálnej terminológii deviations. Ich zoznam je kompetentnému pracovníkovi kedykoľvek k dispozícii.
Praktické skúsenosti
Snímaciu jednotku systému Commander Control Car nainštalovali technici do súkromného vozidla autora článku. Testovanie prebiehalo desať dní. Množstvo informácií, ktoré možno z bežného vozidla získať, nás neprekvapilo, už predtým sme testovali zbernice v automobiloch. Oceňujeme komplexnosť ich spracovania, možnosti filtrácie a vizualizáciu výstupov vrátane možnosti zrýchleného „prehrávania" pohybu vozidla. Jazda je vyobrazená červenými šípkami a modré body znamenajú zastávku.
Dôkladne sme otestovali všetky funkcie vrátane možnosti takzvaného prezvonenia jednotky vo vozidle, ktorá sa z dôvodu šetrenia prúdu batérie prepína do režimu spánku po 10 minútach od zastavenia vozidla. V tejto chvíli jednotka neposiela o vozidle informácie do chvíle, kým nie je opäť aktivovaná. Po prezvonení sú do systému prijaté aktuálne informácie o stave vozidla. Po 10 minútach od prezvonenia sa jednotka znovu dostáva do spánku. Ak sa vozidlo nachádza mimo nášho územia, kde nie je on-line prenos informácií ekonomicky rentabilný, možno aktivovať dopyt na pozíciu GPS cez SMS.
Investičné a prevádzkové náklady
Cena modulu, ktorý sme testovali, je 69 eur, cena montáže u zákazníka bez ohľadu na lokalitu je 57 eur. Rovnakú sumu 57 eur zaplatí zákazník pri preložení snímacej jednotky na iné vozidlo, a to aj v prípade, ak technici demontujú jednotku z vozidla hoci v Michalovciach a inštalujú ju na iné vozidlo v Čadci. Investičné náklady sú teda pre klienta jasné a predvídateľné. Cena služby je 12,50 eura za vozidlo mesačne a zahŕňa komplexnú starostlivosť vrátane servisu a 24-hodinového dispečingu.
Prehľad rýchlosti vozidla počas 24 hodín
Verdikt PC REVUE
Systém monitorovania vozidiel prispieva aj k ich ekonomickému a bezpečnému prevádzkovaniu a úspore PHM. Nadriadení vodičov pravdepodobne neocenia víťaza „pretekárskeho" reportu, a ak áno, tak disciplinárnym opatrením alebo zrážkou zo mzdy. Pri šetrnom spôsobe jazdy autá dlhšie vydržia a ich údržba je menej nákladná.
Autá jazdia, kam majú, a zrazu toho všetci zainteresovaní stihnú oveľa viac. Primárnym cieľom nasadenia systému je úspora práce - evidencia knihy jázd, spotreby, kontroling, servisné úkony, report práce, report obchodných rokovaní, cestovné príkazy, ďalšia administratíva. Sekundárnym dôsledkom je aj úspora nervov. Viete, kde kto je, kde má byť a môžete to on-line monitorovať.