Dell S3222DGM / Zakrivený herný QHD monitor za výbornú cenu
Zakrivenie zobrazovacieho panela aj modrý svietiaci pásik na spodnej strane naznačujú, že ide o monitor pre hráčov. Potvrdzuje to aj obnovovacia frekvencia 165 Hz, latencia 1 ms a podpora technológie AMD Free Sync. Aby som bol presný, obnovovaciu frekvenciu 165-dosiahnete po pripojení k počítaču cez DisplayPort. Maximálna obnovovacia frekvencia pri pripojení cez HDMI je 144 Hz. Horný a bočné rámiky sú relatívne tenké, na hrubšom spodnom rámiku je štýlové logo DELL.
Pri monitore je dôležitý dizajn zadnej steny, pretože tú uvidí prípadný návštevník ako prvú. Dominantný dizajnový prvok je lichobežník s lesklým orámovaním a pásikmi a takisto šesťuholníkový otvor v spodnej časti nohy na prevlečenie káblov. Výšku zobrazovacieho panela môžete nastaviť v rozsahu 100 mm a náklon v rozsahu uhlov -5° až 21°. Podstavec má atraktívny tvar nepravidelného mnohouholníka. V šere je zvýraznený už spomínaným modrým svetlom, ktoré, samozrejme, môžete vypnúť pomocou dotykového senzora. Konektory sú umiestnené tak, že káble vrátane sieťového sa pripájajú zdola, takže zadná časť monitora môže byť tesne pri stene. Samozrejmosť je možnosť upevnenia pomocou uchytenia VESA 100 × 100 mm.
Kancelárskemu monitoru by pri uhlopriečke 32" lepšie pristalo rozlíšenie 4K, ale v tomto prípade ide o herný monitor strednej cenovej triedy a pri rozlíšení QHD čiže 2560 × 1440 pixelov zvládne zobrazovanie v natívnom rozlíšení aj herný notebook či herný počítač s lacnejšou grafickou kartou. Je to výborný kompromis v záujme plynulosti zobrazovania pri zachovaní jemnosti detailov. Recenzovaný monitor má len mierne zakrivenie s polomerom 1800 mm, takže vás obklopí a vtiahne do hry len symbolicky, ale takéto mierne zakrivenie nie je rušivé ani pri bežnej práci. Používateľ má k dispozícii dva konektory HDMI, konektor DisplayPort a 3,5 mm audio jack. Pribalený je kábel HDMI aj DisplayPort.
Zobrazovací panel VA má matný antireflexný povrch, takže problémom nie je ani umiestnenie oproti oknu či silnému zdroju svetla. Maximálny jas podsvietenia je 350 nitov. Ja som po pomyselnom rozdelení obrazovky na 9 štvorcov v matici 3×3 nameral v strede 364 nitov, odchýlka intenzity na okrajoch bola – 13 %, čo ľudské oko nepostrehne, pretože intenzitu svetla vníma nie lineárne, ale logaritmicky. Kolorimetrickou sondou som nameral 98 % pokrytie farebného gamutu sRGB, čo potvrdzuje hodnotu udávanú výrobcom. Latencia závisí od nastaveného režimu overdrive. Mne sa osvedčili režimy super fast s časom reakcie 4 ms. V režime extreme s latenciou 2 ms môžu byť viditeľné nepatrné vizuálne artefakty. Pri nastavení MPRT zas trochu klesá úroveň jasu. Odporúčam vyskúšať rôzne režimy a nastaviť taký, aký vám najviac vyhovuje.
Používateľské rozhranie monitora sa ovláda pomocou joysticku a štyroch tlačidiel umiestnených vzadu na pravej strane. Ponuky menu fyzicky korešpondujú s umiestnením príslušných tlačidiel, takže si na ovládanie rýchlo zvyknete. Podľa druhu aktuálnej hry si môžete vybrať niektorý z prednastavených režimov: FPS (First-Person Shooter), RPG (Role Playing Gama), MOBA/RTS (Multiplayer Online Battle Arena/Real Time Strategy), SPORTS, prípadne si podľa vlastných preferencií môžete nakonfigurovať tri vlastné profily. Na tlačidlá si môžete nastaviť rôzne funkcie podľa vlastných preferencií. Tlačidlo na zapnutie s bielou LED sa nachádza vpravo na spodnej strane. Zaujímavá vychytávka je možnosť zobrazovania aktuálnej snímkovej frekvencie.
Monitor som testoval pripojený k hernému notebooku s grafickou NVIDIA GeForce RTX 3050 aj s hernou konzolou Xbox S. V obidvoch prípadoch som nechal zapnuté zobrazovanie obnovovacej frekvencie. Napriek tomu, že RTX 3050 nepatrí úplne k výkonovej špičke, bolo zobrazovanie plynulé a snímková frekvencia sa pohybovala od 60 do 144 Hz, čo je maximum pri pripojení cez HDMI.
Vyskúšal som všetky prednastavené režimy a takisto funkciu Dark Stabilizer, ktorá umožňuje rozjasnenie tmavších oblastí, takže lepšie vidíte rôzne objekty ukryté v tieni. Rozjasnenie je len mierne, a tak dynamika obrazu zostáva zachovaná a to, čo má byť temné, aj pôsobí ako temné aj v tomto režime. Večer sa prípadne môžete prepnúť do módu ComfortView, v ktorom je potlačená modrá zložka svetla.
Monitor nemá zabudované reproduktory, takže pri testovaní s Xboxom som ocenil výstup zvuku na 3,5 mm konektor audio jack, ku ktorému som pripojil externé reproduktory. Spotreba pri príjemnej úrovni podsvietenia je 26 – 28 W, pri maximálnom jase stúpne na 50 W, čo je pre herný monitor s uhlopriečkou 32 palcov veľmi dobrá hodnota
PLUSY, MÍNUSY:
+ Výborný displej, matný antireflexný povrch
- Nepodporuje HDR
PARAMETRE:
Obrazovka: TFT 31,5"; rozlíšenie: 2560 × 1440 px (16:9), polomer zakrivenia 1800 mm, obnovovacia frekvencia 165 Hz; latencia: 1 ms (MPRT), 2 ms (GtG); jas: 350 cd/m2; kontrast: 3000:1; konektivita: 1× DisplayPort 1.2, 2× HDMI 2.0; 3,5 mm audio jack; spotreba typická 26 W, stand-by 0,3 W; rozmery: 709 × 456 × 238 mm; hmotnosť: 14,5 kg
HODNOTENIE: 9/10