Duel: RTX 2060 proti GTX 1660 Ti: Grafika s ray tracingom alebo bez neho?
Súčasné grafické karty založené na architektúre Nvidia Turing sa rozdeľujú podľa dvoch prefixov. Jedny majú v označení RTX, ktoré značí hardvérovú podporu ray tracingu a druhé dobre známe a doteraz používané GTX. Tieto karty špecializované jednotky alebo presnejšie jadrá RT nemajú. Ray tracing na nových kartách GTX (Turing) síce pobeží, a takisto na vybraných starších (Pascal), no starajú sa oň už stream procesory a výpočet je pomalší.
Najlacnejšia grafika s natívnou podporou ray tracingu je RTX 2060 a naopak najdrahšia karta bez špecializovaných jednotiek RT, je čerstvejšia GTX 1660 Ti. Tieto modely sú vedľa seba i v cenníkoch a nadväzujú na seba. Rozdiel je približne sto eur a navodzujú otázku, či má zmysel si za RT priplácať nebo ho oželieť. Treba poznamenať, že ray tracingové efekty sú pomerne náročné a ani od RTX 2060 drahšie karty nie sú naň pripravené, no na druhej strane je tu tá technologická možnosť si ich vyskúšať. (Ne)prítomnosť RT však nerobí jediný rozdiel medzi RTX 2060 a GTX 1660 Ti. Okrem o 2 GB väčšej videopamäte má GeForce RTX 2060 tridsať blokov SM (a teda 1920 jadier CUDA) a 6-gigabajtová GTX 1660 Ti už iba dvadsaťštyri (1536 stream procesorov). Všeobecne sa teda očakáva nižší výkon. Otázkou je, či až tak výrazne, že má zmysel si tú tretinu ceny (za RTX 2060) priplatiť i v prípade, že je pre vás ray tracing nedôležitý. Na analýzu toho sme na test zobrali obe karty a na čo najlepšie porovnanie vybavené rovnakým chladičom MSI Twin Frozr VII.
Každý z chladičov je trochu iný, na mieru optimalizovaný potrebám grafickej karty. Ten na RTX 2060 má kvôli vyššiemu TDP prirodzene vyššiu hmotnosť (o zhruba sto gramov) a je i o 6 mm hrubší. To v praxi znamená, že zatiaľ čo v prípade GTX 1660 Ti tretí slot ešte osadíte, RTX 2060 ho už kompletne prekrýva a blokuje. Dĺžka oboch kariet je rovnaká, má pomerne krátkych 245 mm, čo je dobrá správa napríklad majiteľov menších skriniek, ktorí majú za čelným panelom vodníka, s ktorým by už dlhšie modely kolidovali. Vyhotovenie je inak robustné, s masívnym backplate. A nechýbajú ani prvky osvetlenia RGB. Kľúčový je ale výkon a prevádzkové vlastnosti.
Ušetriť, či priplatiť?
Rozdiel vo výkone v prospech RTX 2060 je naprieč modernými hrami 12 – 17 %. To nie je nijako výrazne a aj keď vám rozdiel v plynulosti zrejme neunikne, nedá sa tvrdiť, že na to, kde nestačí GTX 1660 Ti pomôže RTX 2060. Azda iba prepady a fps v Metre Exodus (pri 2560 × 1440 px) nie sú až tak nepríjemné a na RTX 2060 sa držia nad 25 obrázkov za sekundu. Na rozlíšenie 4K nemá výkon ani jedna karta. Plynulo, si zahráte (na oboch kartách) len minimum titulov, medzi ktoré patrí napríklad dobre optimalizovaná Forza Horizon 4. V QHD je to už veselšie, na priemerných aspoň 50 fps zvláda RTX 2060 pri maximálnom nastavení detailov päť zo siedmich testovaných hier, GTX 1660 Ti štyri. Chod všetkého vo full HD je už vždy bezprobmémový a plynulý.
Nárast spotreby je pri RTX 2060 je približne 30 %. Stále teda môžeme hovoriť o veľmi efektívnej karte. Na porovnanie, pri porovnateľnej spotrebe s Radeon RX 590 je herný výkon RTX 2060 vyšší i cca 35 %.
Pri porovnaní hlučnosti RTX 2060 s GTX 1660 Ti sa pekne ukazuje opodstatnenie robustnejšieho chladiča. Pri takmer +60 W je hlučnosť vyššia iba o decibel a i RTX 2060 Gaming Z je tak stále pomerne tichá karta, pritom frekvenčne garantovanú hodnotu boostu (1830 MHz) podmienkach presahuje o 120 – 180 MHz. Maximálnych 2010 MHz však karta dosahuje iba špičkovo a väčšinou sa drží na spodnej hranici, okolo tých 1950 MHz. Mierne navrch má oproti sľubovaným 1875 MHz i GTX 1660 Ti Gaming X. Jej GPU beží medzi 1935 – 1965 MHz. Na základe výsledkov sa tak nedá jednoznačne tvrdiť, ktorá karta je výhodnejšia. Nvidia i MSI to vybalansovali na výbornú a odstup vo výkone i výbave je adekvátny cene.
Za pomoc a zábezpeku testovacích hier vďačíme e-shopu digihry.sk.
Zobrazit Galériu