ACER_112024 ACER_112024 ACER_112024

Ekranoplány získajú zvýšenie doletu pomocou vodíka

Technológie
2

Nízko letiace lietadlá s dynamickým prízemným efektom, tzv. ekranoplány, môžu poskytovať pobrežnú dopravu s nulovými emisiami, ktorá sa dostane oveľa ďalej a oveľa rýchlejšie ako elektrické člny. Čo sa stane, ak im pridáte energeticky husté vodíkové palivo? Startup Sea Cheetah v Miami plánuje oceánske ekranoplány, ako aj sieť na výrobu a skladovanie vodíka a zásobovanie ním v spolupráci so spoločnosťou H3 Dynamics.

Ako ukázal model Airfish-8 na fosílne palivo a batériový elektrický Regent Viceroy Seaglider či ekranoplány zo sovietskej éry, existuje niekoľko obrovských výhod, keď letíte lietadlom v nízkej nadmorskej výške. Ak zostanete pri povrchu v rozpätí vlastného krídla, získate pri pohybe obvyklý vztlakový efekt krídla – zónu vysokého tlaku pod krídlom a zónu nízkeho tlaku nad krídlom, kde je vzduch nútený pohybovať sa rýchlejšie.

Keď je však vzduch nakrátko uväznený v malom priestore medzi krídlom a povrchom, stlačí sa, čím sa zvýši tlak pod krídlom a vznikne ďalší vztlak. Toto je dynamický prízemný efekt (wing-in-ground effect – WiGE), a ak sa vám podarí maximalizovať let vo výške iba 5 % rozpätia krídel, vytvorí sa toľko vztlaku navyše, že môžete letieť s daným zdrojom energie až 2,3-krát ďalej. Vzhľadom na obmedzenia doletu, ktoré kladú batérie pre elektrické lietadlá aj lode, je zrejmé, že sa obnovil záujem o lietadlá typu WiGE, keďže svet sa snaží dekarbonizovať dopravu.

S_1124 T Gaming Advertisement

Druhou kľúčovou výhodou je, že tieto dopravné prostriedky sa nemusia podrobiť brutálne drahému a časovo náročnému procesu certifikácie FAA, aby mohli byť komerčne prevádzkované v Spojených štátoch. Pobrežná stráž USA totiž potvrdila, že ich považuje za námorné plavidlá, na ktoré by sa mali vzťahovať jej námorné predpisy. To však prináša množstvo prevádzkových problémov – pre tieto stroje bude napríklad mimoriadne ťažké zastaviť z vysokej rýchlosti alebo dať prednosť iným námorným plavidlám, ako to vyžadujú súčasné zákony. Proces certifikácie by však mal byť podstatne rýchlejší a lacnejší ako postup cez FAA.

Spoločnosti ako Regent a Sea Cheetah sa spoliehajú na to, že budú schopné postaviť a prevádzkovať lietadlá WiGE oveľa lacnejšie ako bežné lietadlá. Ponuka pre zákazníkov by mala byť veľmi príťažlivá: doprava oveľa lacnejšia ako letecká, oveľa rýchlejšia ako lodná a oveľa ďalej ako na jedno nabitie batérií pri iných dopravných prostriedkoch s nulovými emisiami.

Navyše floriský startup Sea Cheetah sa snaží do toho zapojiť vodík na zvýšenie doletu a superrýchle tankovanie. Ťažko však povedať, ako vážne treba brať tieto rendery v ranom štádiu. Drak lietadla sa veľmi podobá na Airfish-8 – má hrubé, dozadu zahnuté krídlo s veľkou plochou so zahnutými koncami krídla a dvojitým ventilátorom, ktorý fúka dozadu pod zadné krídlo s véčkovou úpravou.

VEĽKÁ SÚŤAŽ PRE PREDPLATITEĽOV

Na rozdiel od Airfish sú tieto veľké ventilátory kanálové a pravdepodobne elektrické a konštrukcia Sea Cheetah má dva obrovské pontóny po oboch stranách hlavného trupu. Možno predpokladať, že práve tu sa bude skladovať vodíkové palivo s veľkým objemom a nízkou hmotnosťou. Plánuje sa niekoľko variantov s rovnakým všeobecným tvarom vrátane verzií na prepravu osôb a nákladu, ako aj pomerne neprakticky vyzerajúceho jednomiestneho lietadla.

Všetky budú pravdepodobne využívať nejaký druh systému fly-by-wire, ktorý bude automaticky riadiť výšku a uhly náklonu v záujme bezpečnosti a zároveň umožní zjednodušené ovládanie. Je ešte priskoro špekulovať o dolete tohto WiGE lietadla na vodík v porovnaní napríklad s elektrickým lietadlom Regent Viceroy Seaglider, ktoré sľubuje prepravu 12 cestujúcich na vzdialenosť až 300 km pri cestovnej rýchlosti 300 km/h.

Nie je známe ani to, či Sea Cheetah plánuje používať stlačený plyn alebo kryogénny kvapalný vodík, alebo dokonca či ho spoločnosť neplánuje spaľovať v spaľovacích motoroch namiesto jeho prečerpávania cez palivový článok na získavanie elektrickej energie a pohon elektrického ústrojenstva. Vo vyčnievajúcich pontónoch je veľa priestoru na uskladnenie paliva a dá sa predpokladať, že ak sú plné stlačeného vodíka, Sea Cheetah by mohol byť schopný strojnásobiť dolet lietadla rovnakej veľkosti ako Seaglider. A keby to bol kvapalný vodík, mohol by dosiahnuť dvojnásobný dolet.

Zdroj: newatlas.com.

Zdroj Foto: Sea Cheetah, Regent

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

2 komentáre

Ako ukázal model Airfish-8 na fosílne palivo... reakcia na: Ekranoplány získajú zvýšenie doletu pomocou vodíka

25.11.2024 12:11
To čo sa tu snažíte programovať ľuďom do hláv??
Aké fosílne palivo???
Doteraz to bol vždy benzín, nafta prípadne kerozín.
Tak sa toho držte aj naďalej.

Svet sa nesnaží dekarbonizovať dopravu ale ide o záujmy skupiny veľmi vplyvných ľudí, ktorí dosadili do vládnych postov dostatočne hlúpych politikov na to aby im skákali podľa ich pesničky.
Iba základné znalosti z biológie stačia na to aby človek pochopil, že bez uhlíka nie je život. ŽIadny život.
A v atmosfére je iba v podobe CO a CO2 kde tieto prvky zaberajú cca 0,05% objemu.
Tak prestaňte už ľudí klamať a skákať ako iní pískajú!
Alebo si mám začať myslieť, že patríte k vypatlancom...???

Reagovať

RE: Ako ukázal model Airfish-8 na fosílne palivo... reakcia na: Ako ukázal model Airfish-8 na fosílne palivo...

25.11.2024 19:11
A aby sme znížili spotrebu PHM z ruskej ropy, tak nám Američania idú predať nelicencovaný plagiát Sovietskeho vynálezu zvaný Ekaroplán. Ešte by mohli predávať aj Tokamaky na nabíjanie tých bateriek, tie sú tiež pôvodom zo Sovietskeho Zväzu.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať