Elektrické pohony vozidiel
Elektromobily a hybridy na našich cestách pribúdajú, veľa používateľov však nevie, ako elektromobil vlastne funguje. Poďme sa preto pozrieť na pohony týchto vozidiel.
Trocha histórie
História prvého zdokumentovaného elektromobilu nás zavedie do holandského Groningenu, kde profesor Stratingh s asistentom Beckerom skonštruovali prvé takého trojkolesové vozidlo už v roku 1835. Český inžinier František Křižík zostrojil elektromobil v roku 1885. Ten bol poháňaný jednosmerným elektromotorom s výkonom 3,6 kW a oloveným akumulátorom zloženým zo 42 článkov. Prvý elektromobil Ferdinanda Porsheho Porsche P1 vznikol v roku 1898, dosahoval maximálnu rýchlosť 35 km/h a dojazd 80 km. Hranicu 100 km/h po prvýkrát pokoril belgický elektromobil La Jamais Contente v tvare cigary v roku 1899. Začiatkom 20. storočia už jazdili aj prvé autá s benzínovými motormi a s parným pohonom, ale elektromobily boli na cestách najrýchlejšie a preháňali sa po nich priemerne rýchlosťou 32 km/h. Najväčší rozmach zazn ...
Článok je uzamknutý
Prihlásiť pomocou členstva NEXTECH
Zobrazit Galériu
Článok je uzamknutý
Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU
Prihlásiť pomocou členstva NEXTECH