Elektrické superauto s brutálnym zrýchlením a dlhým dojazdom
Čínska spoločnosť JiYue predstavila inteligentné superauto s dlhým dojazdom, ktoré dokáže zrýchliť z 0 na 60 míľ za hodinu (96 km/h) za 1,9 sekundy a na jedno nabitie prejde 644 km. ROBO X je superauto s umelou inteligenciou, ktoré po prvýkrát spája autonómne riadenie a umelú inteligenciu vo vysokovýkonnom elektrickom vozidle pripravenom na preteky.
ROBO X so štvormotorovým pohonným systémom chladeným kvapalinou a rovnováhou medzi vynikajúcim aerodynamickým výkonom a vysokým prítlakom bude jedným z najrýchlejších sériovo vyrábaných áut na svete. Dojazd 644 km je v tejto kategórii takisto veľmi pôsobivý. Najbližšie porovnateľné elektrické superauto je pravdepodobne 249 000-dolárový Lucid Air Sapphire, ktorý zrýchli z 0 na 60 míľ za hodinu za 1,89 sekundy a má dojazd 687 km.
Superauto Robo X však nie je založené len na rýchlosti. Vo vozidle je integrovaná AI, ktorá sa podľa JiYue používa na optimalizáciu jazdy, ovládania, účinnosti a bezpečnosti. Inteligentný jazdný systém superšportu využíva technológiu Apollo od spoločnosti Baidu a je tak prvým cestným elektrickým superautom, ktoré používa technológiu ADAS s počítačovým videním na autonómnu jazdu na pretekárskych tratiach. Bude mať aj schopnosti autonómnej jazdy na ulici.
Vozidlo je vybavené hlasovým modelom umelej inteligencie JiYue a virtuálnym asistentom Simo, ktorý pomáha vodičom v reálnom čase prostredníctvom hlasových príkazov získavať informácie o vozidle, napríklad o dynamike podvozka, krútiacom momente motora a tepelnom manažmente. Tvorcovia však nekládli dôraz len na softvér.
Zamerali sa aj na dizajn, a to natoľko, že Robo X získal nemeckú cenu Red Dot Design Award 2024 aj German Design Award 2025. Zaujímavý prvok je delený zadný spojler – určite by poskytoval viac prítlaku, keby sa obe strany stretli v strede, ale aj tak je to pútavý vizuálny prejav. Medzi zaujímavosti patria aj niektoré pozostatky konštrukcie spaľovacieho auta, napríklad naberač vzduchu navrchu kabíny, ktorý pravdepodobne slúži na privádzanie chladného vzduchu k horúcim motorom a batériám, alebo vetracie otvory v zadnom kryte za ním.
Unibody rám z uhlíkových vlákien a hliníková zliatina 5052 sú použité na vytvorenie ľahkej a robustnej karosérie superšportu. Pri jeho konštrukcii sa kládol dôraz na hmotnosť – tak ako pri všetkých výkonných elektrických vozidlách, ktoré musia bojovať s vysokou hmotnosťou veľkých batérií. Pri predobjednávke na ROBO X sa vyžaduje zaplatenie zálohy vo výške 6915 USD, ale sériová výroba by sa mala začať až v roku 2027.
Zdroj: newatlas.com.
Zdroj Foto: JiYue
Zobrazit Galériu