CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Gamebox - The Artifacts of Power, Fallout Shelter, Metal Gear Solid V

0

Trine 3: The Artifacts of Power

Presun do troch rozmerov zvykne hrám skôr ublížiť ako pomôcť, ale existujú aj výnimky, napríklad séria GTA. Séria Trine sa po dvoch kúzelných dieloch v 2D tiež presúva k plnej priestorovej slobode, no zachováva si svoju najsilnejšiu stránku – krásne grafické spracovanie, ktoré ani nie je o počte polygónov či rozlíšení textúr (aj keď sú technicky výborné), ale skôr o nádhernom výtvarnom podaní. Stále je to akčná hopsačka s občasným bojom a vracia sa aj trojica hrdinov v zložení mág, bojovník a zlodejka. Čo však hre chýba, je zábavnosť hádaniek z predošlých dielov. Autori akoby len experimentovali s 3D priestorom a báli sa pridať na obtiažnosti. Navyše celá hra je len akýmsi úvodom do väčšieho dobrodružstva. Je pomerne krátka a chýba jej poriadne zakončenie (dohráte ju behom niekoľkých hodín). Fanúšikovia by však nemali váhať, stále je to Trine a tento krát aj s hlbším príbehom.

Hodnotenie: 7,5 / 10  (alebo 75 %)

 

Fallout Shelter

Fallout patrí medzi najznámejšie značky v počítačových hrách, jeho nové pokračovania prikovajú k monitorom aj hráčov, ktorý sa inak aktuálnym hrám vyhýbajú. Jednoducho, vždy patrí k najočakávanejším hrám roku a práve 2015 je požehnaným rokom, v ktorom sa dočkáme nového dielu. Fallout 4 je v čase keď píšeme tieto riadky 44 dní od vydania a my sme sa rozhodli odľahčiť symptómy našej nedočkavosti titulom, ktorý nám tvorcovia presne na tento účel naservírovali v podobe určenej na mobilné platformy iOS a Android. Zadarmo.

Vo Fallout Shelter sa stanete správcom jedného z podzemných bunkrov, ktorým sa vo svete Falloutu hovorí Vault. Vašou úlohou bude vytvoriť tu fungujúcu spoločnosť, ktorá v bezpečí pretrvá v postapokalyptickom svete po nukleárnej vojne. Na to bude treba zabezpečiť obyvateľom jedlo, vodu a energiu, plus samozrejme nejaké ubytovanie a bezpečnosť pred nástrahami povojnovej pustiny. Do tej občas môžete vyslať niekoho z vašich ľudí aby skúsil doniesť užitočné predmety a pri tom získal aj trošku skúseností. Všetky postavičky v hre sa totiž levelujú podľa štandardného falloutovského systému S.P.E.C.I.A.L. (strength, perception, endurance atď). Tieto atribúty určujú ako efektívne dokážu pracovať v jednotlivých typoch miestností vo vašom vaulte a aj to, ako dokážu zdolať nástrahy pustiny a používať zbrane proti prípadným útočníkom.

Hra sa inšpiruje v mnohých PC tituloch a je škoda, že si ju nemôžeme zahrať aj na našej hlavnej hernej platforme, ale treba uznať, že dotykové ovládanie je naozaj príjemné a intuitívne. Shelter v mnohom pripomína staršie tituly ako X-COM (stavba základne), FTL (prideľovanie práce v miestnostiach), Progress Quest (o dobrodružstvách vašich ľudkov v pustine sa dozvedáte len formou ich zápiskov v denníčku). Samé klasiky, ktoré sme mali veľmi radi a aj preto sme nemohli odolať, požičali sme si od Huawei Android tablet MediaPad, a postavili sme si zopár podzemných Vaultov.

Škoda len, že po čase sa hra stane príliš jednoduchou - hlavne keď sa naučíte ako správne začať a ako správnym tempom expandovať (napríklad nie je dobrý nápad vytvárať populačnú explóziu prílišným párovaním ľudí vedúcich k prebytku detí vo bunkri, tie sú totiž len záťaž na zdroje a neprispievajú k produkcii). Na druhú stranu, hra čiastočne beží aj na pozadí, keď ju vypnete, takže máte chuť sa aspoň raz denne vrátiť do svojho podzemného kráľovstva a pozrieť sa, ako sa vytrénovali vaši zverenci, čo našli v pustine, kto umrel na radiáciu a ako sa podarili nové detičky. Zásadné udalosti sa však dejú len pri hráčovej prítomnosti. Chcelo by to ešte pridať zdieľanie uložených hier medzi rôznymi zariadeniami, veď napríklad podpora Google Play už zahrnutá je. Aj tak ale ide pri svojej „cene“ o výbornú nenáročnú hru, pri ktorej čas do vydania Fallout 4 ubehne o niečo rýchlejšie.

Hodnotenie: 7 / 10  (alebo 70 %)

Huawei MediaPad T1 10

Fallout Shelter žiaľ nie je dostupný na PC, takže sme sa poohliadli po cenovo dostupnom tablete, ktorý by nám slúžil ako herné zariadenie s dlhou výdržou. Voľba padla na desaťpalcový MediaPad T1 s Androidom 4.4, ktorý zoženiete už od 185 eur alebo od 1 eura pri viazanosti od operátorov. Výdrž pri hraní dosahoval naozaj dlhú, najmä vďaka nenáročnému displeju 1280 × 800 pixelov a batérii s vysokou kapacitou 4800 mAh. Jeho štvorjadro 1,2 GHz spolu s grafikou Adreno 306 v pohode stačili výkonom na plynulé zobrazovanie Unity Engine, v ktorom je Fallout Shelter vytvorený. A potešil nás aj dostatočný výkon na hranie Hearthstone (občas mierne trhane, ale to platí pre väčšinu tabletov). Nakoniec musíme spomenúť príjemný bonus v podobe slotu na SIM kartu (mikro aj normálnu) a vyplývajúcu podporu telefonovania/SMSkovania, plus podporu rýchlych dát cez LTE. Parametrami moc neohúri, ale za euro je to viac než dostatočná herná mašinka.

 

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Epický záver série?

Séria Metal Gear Solid od Konami (resp. najmä od jej autora Hideo Kojimu) je značka, o ktorej počul snáď každý, ktorý má na klávesnici najopotrebovanejšie klávesy WSAD. Druhým dychom ale treba dodať, že pokiaľ ste nikdy nehrali žiadny z dielov, pravdepodobne sú akékoľvek vaše predstavy o tejto hre/hrách na míle vzdialené realite. Už len pokus pochopiť celý vývoj príbehu je takmer nadľudská úloha. Na internete je pár maniakov, ktorý sa pokúsili zhrnúť dej celej série do článku alebo videa. Výsledkom ale je to, že sa tam potom objavujú debaty v duchu: „prečítal som už zo päť takýchto článkov a nemám stále netuším o čo tam ide.“ „Z toho si nič nerob, ja som dohral všetky diely 2x a tiež o tom nemám ani šajnu.“ Nuž zdá sa, že všeobecná teória relativity dostala zdatného konkurenta. Začnime tým, že jednotlivé diely nie sú chronologicky zoradené (dnes rozoberaný Phantom Pain sa časovo nachádza zhruba v strede série). Ďalším problémom je to, že súčasťou prakticky každého dielu je aspoň jeden zásadný dejový zvrat – kde sa ukáže že niektoré postavy sú v skutočnosti niekým úplne iným, pracujú pre inú organizáciu atd. Jednoducho, že celé je to úplne inak. Potom sa stáva, že tie isté osoby v rôznych dieloch sú známe pod rôznymi menami. A samozrejme platí, že ak ste kovaný PCčkár, ktorý ešte nezhrešil s konzolami, tak väčšinu ostatných dielov ste ani nemali možnosť  vidieť. Ešte treba dodať, že svet MGS predstavuje akúsi alternatívnu realitu. Podobá sa dosť nášmu, no máte tu množstvo špeciálnych moderných zbraní a vybavenia, plus pohybujú sa tu aj neskutočne silné geneticky modifikované bytosti vybavené superschopnosťami.

Po nevyhnutnom kvetnatom úvode sa môžeme pozrieť konkrétne na dnes recenzovaný Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Dejovo sa odohráva niekde okolo roku 1970. Hlavná postava Snake/Big boss začína na nemocničnom lôžku, bez ruky a po 9 rokoch kómy. Keďže sa vás pár ľudí stále snaží zabiť a navyše máte chuť sa trochu pomstiť po tom, čo vám vyviedli v minulom diely, postupne začínate zakladať vlastnú vojenskú organizáciu Diamond Dogs a budovať si svoju základňu.

Pre tých, čo žiadny MGS nikdy nehrali, je herná mechanika vzdialene podobná hrám ako sú Splinter Cell a podobné (podčiarkujeme, že vzdialene). Plníte rôzne misie stealth štýlom, pričom sa dajú využiť rôzne nástroje na sledovanie, odvábenie pozornosti, omračovanie a podobne. Po misiách sa presúvate na svoju základňu, kde si za získané body kupujete nové vybavenie, venujete sa výskumu nových technológií, výrobe, získavaniu nových zamestnancov – prosto poriadna manažérska medzihra. Pripravte sa na to, že aj táto „kvázi neherná“ časť je poriadne komplexná a dá sa na nej riadne vyblázniť (i keď to behanie po menu je riešené celkom neprakticky).

Samozrejme, obzvlášť s prístupom k lepším zbraniam a vybaveniu, nie je problém prejsť hru systémom Rambo. Teda tehla na spúšť a zapnúť stierače. Pri použití vybavenia typu mech a vozidiel ani nehovoriac. Ak budete hru hrať takto, pravdepodobne vás celkom rýchlo omrzí. Potom je tu ďalšia široká škála pomôcok, od super inteligentného ďalekohľadu cez psieho pomocníka, koňa ako dopravný prostriedok, až po podporný útok helikoptérami. Ani vaša umelá ruka nie je na zahodenie. Samozrejme z „vybavenia“ sa nedá nespomenúť ani (slušne povedané) sporo odetá ostreľovačka Quiet. Po novom navyše odzvonilo tesným koridorom a na väčšinu misií máte k dispozícii pomerne obrovskú priestor na skúmanie.

Grafiku zabezpečuje nový Fox engine a naozaj robí svoju prácu dobre. Aj napriek veľkým priestorom s množstvom objektov je hra použiteľná bez problémov aj na priemerných zostavách. Čo sa týka početných videosekvencií v engine hry tak tie sú naozaj pekné i keď subjektívne nám už niekedy svojím počtom a minutážou liezli na nervy (a to ešte oproti niektorým minulým dielom prešli poriadnou diétou). Predsa len hlavným cieľom hry by malo byť si zahrať. Keď už hovoríme o hraní, tak nedá sa nerypnúť do ovládania. Síce sa dá na neho zvyknúť ale od nadšených ovácií má ďaleko.

Skutočne veľmi nadpriemerná je aj dĺžka hry. Aj pri nejakom tom minimalistickom prístupe s poriadnym obmedzením voliteľných misií si nachystajte tak 70-80 hodín! Samozrejme platí, že pocit z istej repetetívnosti sa objaví pomerne často. O zvukovej stránke by sa tiež dalo básniť, nahovorenie postáv je profesionálne (napr. Snakea si strihol Kiefer Sutherland). Celkovo, po technickej stránke nie je moc čo vytýkať. Teda ak opomenieme niektoré závažnejšie bugy, ktoré autori už väčšinou odstránili patchmi.

Metal Gear Solid: The Phantom Pain je zvláštna hra. Aj keď na povrchu nie je možno až tak jasne japonsky divná, trochu sa táto jej črta prejavuje pod povrchom. Síce vás miestami bude poriadne hnevať a na požiadanie by ste vedeli vysypať  negatívne vlastností, no akosi ju stále budete hrať ďalej.

Hodnotenie: 8 / 10 (alebo 80 %)

 

Zobrazit Galériu

Peter Hucík, Martin Surový

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať