Gamebox: Attila, Ori and the Blind Forest, Homeworld Remastered, Grand Theft Auto V, Pillars of Eternity
Total War: Attila
Pokračovanie jednej z najlepších strategických sérií na PC. Total War sú realistické historické hry, zvyčajne rozdelené na ťahovú strategickú časť, plnú politikárčenia a správy impéria, a bojovú časť, kde vediete svoje armády na bojovom poli v reálnom čase. Attila opäť prináša grafické orgie, pri maximálnom nastavení grafiky dokáže položiť na kolená aj najsilnejšie PC, a preto hru zaraďujeme do našej metodiky testovania grafických kariet. Z herného hľadiska to však nie je až taký skok, ako by sme čakali. Hra sa dosť podobá na svojich predchodcov a nazvali by sme ju skôr datadiskom než plnohodnotným titulom. Pre fanúšika série je však toto povinnosť, keď už pre nič iné, aspoň pre možnosť vytvoriť v alternatívnej histórii impérium Hunov. Alebo Vikingov (ak si doplatíte DLC). Alebo najväčšia výzva: zachrániť Rím pred rozpadom.
Hodnotenie: 8 / 10
Ori and the Blind Forest
Na prvý pohľad ďalšia plošinovka z nezávislej produkcie. Lenže na druhý a všetky ďalšie pohľady je toto srdcovka a možno jedna z najlepších súčasných plošinoviek. A táto hra je oveľa viac, predstavuje mix žánrov, okrem skákania a bojovania si vyskúšate logické hádanky a budete svoju roztomilú postavičku levelovať jednoduchým systémom RPG. Hra vás očarí nádhernou grafikou, dojme príbehom a prekvapí obťažnosťou. Kde zo začiatku budete vidieť len jednoduchý herný systém, časom objavíte komplexné vlastnosti a hlboký herný zážitok. Navyše vás pri tom budú sprevádzať krásne hudobné témy a bezchybné ozvučenie. Špeciálne odporúčame nechať tentoraz klávesnicu odpočívať a hrať na gamepade. Pokojne aj s celou rodinou, na Oriho sme zatiaľ nevideli žiadnu negatívnu reakciu.
Hodnotenie: 9 / 10
Homeworld Remastered
Vesmírna stratégia v reálnom čase Homeworld a jeho pokračovanie patria do zlatého fondu hernej histórie ako zrejme najlepšie spracované realistické vesmírne bitky. Lode bojujú naozaj v troch rozmeroch, poslúchajú fyzikálne zákony a správne zvolenú stratégiu naozaj poznať. Čo tieto hry posunulo z pozície skvelých na pozíciu legendy, je však niečo iné: výborne podaný a inteligentne napísaný príbeh. Tieto dve skvelé hry sa nedávno dočkali opätovného vydania v remasterovanej edícii s kompletne novou grafikou, zvukom aj ovládacím rozhraním. Neverili by sme tomu, ale obe hry to podstatne zlepšilo a my sa nebojíme povedať, že patria k tomu najlepšiemu, čo si môže fanúšik sci-fi momentálne zahrať na PC. Navyše v balíčku dostanete oba diely v novej aj pôvodnej verzii.
Hodnotenie: 9 / 10
Grand Theft Auto V
GTA 5 nepotrebuje predstavovať. Množstvo hier v jednej, kde si buď zahráte príbehovú časť, alebo len donekonečna objavujete mesto Los Santos. Tento titul je už dávno legendou vďaka staršej konzolovej verzii a my PC hráči sme sa práve dočkali zlepšenej verzie pre našich výkonných miláčikov. A musíme Rockstar pochváliť, na portovaní hry vykonali perfektnú prácu a ich titul sa môže zaradiť medzi graficky najúžasnejšie hry vôbec. Ak máte dosť silný počítač (s high-end GPU) na zapnutie textúr s rozlíšením Very High a k tomu všetkých grafických efektov, radšej hru ani neukazujte svojim kamarátom konzolistom. Okrem prípadných zdravotných problémov by ste mohli vyvolať aj nebezpečne silnú závisť. Odporúčame hrať aspoň na Intel Core i5 a s grafikou vyššej strednej triedy. A pozor, hra rozhodne nie je pre deti.
Hodnotenie: 10 / 10
Sklamania mesiaca
Pokiaľ ste nedočkavci a optimisti a niektorú z nasledujúcich hier ste si predplatili vo „výhodnom“ digitálnom predpredaji, zrejme ste dostali slušnú lekciu: nabudúce si treba počkať na recenzie. V posledných týždňoch totiž vyšla trojica hier, ktorú sme my sami veľmi napäto očakávali, aby sme nakoniec boli sklamaní. Originálna multiplayer hra Evolve síce priniesla netradičný herný zážitok, ale pomerne plytký, rýchlo obohraný a bez väčšej popularity medzi on-line hráčmi (s privretím oka hodnotíme 7/10). Zato Sid Meier’s Starships mal byť lahodným pokrmom, ktorý nám napraví chuť po nie celkom dovarenej Civilizácii Beyond Earth. Opäť však máme pocit, že Sidovo meno na škatuli nehovorí o jeho prispení do hry nič, opäť raz plytká hrateľnosť kazí inak zaujímavý námet (hodnotíme 6/10).
PC REVUE hodnotí
Pillars of Eternity
You must gather the party before venturing forth
Slová, pri ktorých sa nám tlačili slzy do očí. Minsc a Boo, Jaheira, Imoen, Valygar, zradca Joshimo, tí všetci sa v tom okamihu zjavili pred našimi očami a my sme sa v mysli premiestnili späť do našich mladých liet. Nostalgia, túžba po veciach dávno minulých, túžba po hodinách a hodinách strávených s našimi priateľmi cestovaním po Faerune nás úplne opantala. Nová forma, kvalitný obsah, Pillars of Eternity, naša hra mesiaca.
Vyše 77 000 ľudí na Kickstarter podporilo Project Eternity a tvorcom okolo Josha Sawyera sa tak podarilo vyzbierať takmer 4,2 mil. dolárov. Obsidian Studios dali Faerunu zbohom a vybral sa prebádať mystický svet Eory. Eír Glanfath, síce dávno stratení v prepadlisku vekov, zanechali po sebe monumenty svojej veľkosti, artefakty obrovskej moci strážené kmeňmi divochov – Glanfathan, ktorí zabijú každého, kto sa do nich opováži vkročiť.
Naša cesta sa začína v karaváne smerujúcej do mesta Gilded Vale. Počas putovania nás zastihne Biawac, vietor, ktorý dokáže pretnúť puto medzi telom a duchom. Ten v nás prebudí strážcu, bytosť, ktorá dokáže čítať v dušiach, vidieť minulé životy. Naša schopnosť nás však začína pomaly pohlcovať, a tak stojíme pred neľahkou úlohou, ako sa novonadobudnutého „daru“ zbaviť.
Na začiatku nášho putovania si vyberieme rasu, povolanie a rozdelíme body do atribútov. Na výber máme zo šiestich rás. Mimo ľudí, elfov a trpaslíkov privádza hra na svet aj Aumauaov, veľkých humanoidov obývajúcich oceánske časti Eory, stretneme tu Orlanov, polovičníkov so špicatými ušami, či „podobných bohom“(godlike), ktorých bohovia „požehnali“ rohmi a krídlami. Podobne ako rasy sú na tom povolania. Dokopy ich je jedenásť a medzi tie nové patria Chanter alebo Cipher.
Je ťažké cestovať svetom v osamelosti, zážitok dostáva iný rozmer, keď si priberieme spoločníkov. Spoločným putovaním sa o nich dozvedáme viac a viac. Sú to živé, dýchajúce stvorenia, a ak s vami nesúhlasia, vedia to dať veľmi farbisto najavo. Vaši druhovia sa navyše rozprávajú i medzi sebou. Je zábavné sledovať Éderovu nekončiacu snahu pohladkať Itumaaka, polárnu líšku, ktorá sprevádza trpaslíčku Sagani. Pri každom zo spoločníkov nás navyše čaká quest, ktorý je nejako spojený s ich minulosťou a ešte viac prehlbuje záujem o ich osud.
Počas prvého aktu sa hráč oboznamuje so svetom, jeho mytológiou, panteónom. Treba povedať, že PoE nás naozaj nedržalo za ruku a hodilo nám všetko drzo do tváre, čo je trochu škoda, pretože to môže odradiť hlavne nových hráčov. Počas druhého aktu sa však hra dostáva do tempa a aj naša zmätenosť je stále menšia a menšia. Rozoznávame symboly, chápeme súvislosti. Veľká pomoc sú zväzky kníh, z ktorých sa dá dozvedieť takmer všetko o histórii kolonizácie Dyrwoodu či zátoky Defiance. Musíte sa pripraviť, že v PoE budete veľa čítať, nie všetky rozhovory sú nahovorené, skôr len tie po hlavnej dejovej línii a questy vašich spoločníkov. Texty sú však napísané absolútne precízne a vydali by na samostatnú knihu podobne ako kedysi pri Planescape: Torment.
Úlohy sa dajú riešiť vždy niekoľkými spôsobmi podľa toho, akú partiu máte práve k dispozícii. Nie všetky situácie treba riešiť silou, možno si počas rozhovoru povšimnete niečo dôležité alebo dokážete využiť svoju osobnosť. Hra priam nabáda neriešiť všetky problémy ohňom a mečom. Za porazeného nepriateľa totiž nedostanete okrem lootu absolútne nič, nula, zero skúseností. Tie sa získavajú hlavne interakciou so svetom, napríklad odomykaním zámkov, neutralizovaním pascí, pridávaním nových príšer do bestiára a, samozrejme, aj úspešným plnením úloh.
Boj je presne taký, ako si ho pamätáme. Ťažký, ale férový, pretkaný skrz-naskrz mikromanažmentom a plánovaním. Skutočne niekedy pripomína skôr partiu šachov ako hru na hrdinov. Najmä keď proti vám stojí nepriateľ silnejší o niekoľko levelov. Ten pocit, keď sa vám podarí takýto súboj vyhrať, je ako droga – nikdy ho nebudete mať dosť. Hlavne na vyšších náročnostiach je nevyhnutné mať taktiku premyslenú do posledného detailu a dokonale synchronizovať schopnosti všetkých svojich spoločníkov. Tým nanešťastie úplne chýba čo i len základná AI, takže budú veselo postávať, aj keď váš predný voj kosia nepriatelia.
Novinkou na poli RPG je systém dvojitého zdravia. Hlavný ukazovateľ zdravia v boji je vlastne výdrž. Keď dosiahne nulu, postava je vyradená z boja. Zdravie ukazuje skôr dlhodobejšiu životaschopnosť postavy. V prípade, že zdravie aj výdrž klesnú na nulu, postava nenávratne zomiera.
Pillars of Eternity beží na Unity engine. Postavy sú nádherne vymodelované, spolu s ručne kresleným pozadím dokážu Pillars očariť a vtiahnuť hráča do deja od úplného začiatku. Pri súbojoch lietajú firebally, vybuchujú telá, z oblohy udierajú blesky, všetko je presne také, ako má byť. Rovnako výnimočný je soundtrack, ktorý vám pri súboji rozpumpuje krv či pri prechádzkach krajinou naplní dušu pokojom.
Pillars of Eternity je všetko, čím mal byť Baldur’s Gate 3. Je to hra, ktorá vám za smiešnych 45 dolárov dokáže priniesť desiatky a desiatky hodín hrania, hra, na ktorú fanúšikovia klasických RPG čakali takmer 15 rokov. Dočkali sa.
Hodnotenie: 9 / 10
Zobrazit Galériu