Herné šialenstvo – máj 2018
Far Cry 5 – príjemné prekvapenie série
Séria Far Cry patrí medzi všeobecne najobľúbenejšie. Najnovší, už piaty diel sa stal jej najrýchlejšie predávaným. Oproti FC4 boli predaje už v prvom týždni dvojnásobné a celkovo sa titul prebojoval na pozíciu druhého najpredávanejšieho v rámci Ubisoftu. Je to iba hype alebo je hra naozaj taká skvelá? Platí oboje - hype je spôsobený skvelou hrateľnosťou. Hra je iba ďalšie podanie konceptu, ktorý tvorcovia recyklujú už od FC3, no napriek tomu jej treba dať šancu. Príbeh je opäť postavený na tom, že ste sám proti celej armáde vedenej jedným šialencom. Tentoraz ste mladý policajný dôstojník, ktorý spolu s kolegami prichádza zatknúť Josepha Seeda alias Otca. Ten vedie sektu náboženských fanatikov, ktorá doslova terorizuje oblasť Hope County v Montane. Nie je v tom sám, má aj niekoľko svojich posluhovačov, z ktorých každý šéfuje časti územia patriaceho sekte Rajská brána. Vy budete tieto územia dobývať ako významná osobnosť odboja. Áno, je to tak, naozaj je to znova to isté a napriek tomu tvrdím, že je to tak dobre spracované, že mi na rozdiel od FC4 opakovanie neprekáža.
Rovnaký zostáva aj princíp dobývania území obsadzovaním nepriateľských základní a zachraňovaním náhodných okoloidúcich v područí fanatikov sekty. Množstvo zbraní, ktorými si budete prebojovávať cestu k slobode, je oproti minulosti trochu zredukované, no vôbec to nie je na prekážku. Stále je toho dosť a okrem klasík, ako sú samopaly či raketomety, tu nájdete aj luk na tichý postup. V tomto smere sa zdá, že sa tvorcovia snažia hráča viac posúvať k tichej likvidácii nepriateľov. Obťažnosť je totiž nastavená tak, že aj na tej najnižšej je najvýhodnejšie prebojovávať sa potichu. Aj so zlepšeným zdravím môžete poľahky zomrieť, ak sa vám situácia vymkne z rúk a dostanete sa pod paľbu nepriateľov. Vďaka skvelej zničiteľnosti objektov je aj ukrývanie sa dosť problematické. AI pritom nie je žiadny génius, ale postačí na to, aby si s vami presila nepriateľov poradila. Dunia engine, na ktorom hra beží, sa zasa posunul o čosi ďalej v kvalite vizuálneho zážitku. Aj keď sa na internete možno dočítate, že FC5 má horší fyzikálny model ako FC2, v reáli to nevidno a sú to skôr výkriky „hejterov“. Far Cry 5 sa hrá skvele, pretože grafika je výborná, dej má spád, animácia postáv je vysoko realistická, príbeh síce neuchváti, ale ani neodradí. Čudné je iba to, že príbehové vsuvky hra niekedy aktivuje úplne náhodne a nečakane. Nechýbajú ani už známe psychedelické výjavy, a keby ste sa začínali nudiť, môžete si zachytať ryby alebo využiť novinku v podobe režimu Arcade. Ten slúži na multiplayerové prestrelky na mapách, ktoré si môžete vytvoriť aj sami. Ešte lepšia správa je, že FC5 obsahuje aj kooperatívny multiplayer. To značí, že príbehom môžete postupovať spolu s kamarátom či dvoma. Dovedna môžete mať pri sebe dvoch ľudských či zvieracích pomocníkov, takže je možná aj kombinácia, v ktorej vám bude okrem kamaráta asistovať aj medveď, kuguár či pes. FC5 teda ponúka čosi nové, i keď toho nie je veľa. Spojenie akčnosti, atmosféry amerického vidieka, skvelej grafiky a známych osvedčených postupov, motivujúcich hrať ďalej, však vytvára ten správny koktail na hodiny a hodiny zábavy.
Hodnotenie: 87 %
Plusy: Výborná atmosféra, skvelá hrateľnosť, plná akcie, profi soundtrack, overené postupy stále fungujú, špičková grafika, optimalizácia aj pre menej výkonné stroje, možnosť najímať dvoch pomocníkov, kooperatívny príbehový multiplayer, režim Arcade
Mínusy: Okrem príbehu a režimu Arcade vlastne nič nové, niekedy pekelná obťažnosť, ak sa nedržíte príbehu, hrozí nuda
Cena: 51,85 EUR
Hru na recenzovanie poskytol obchod Digihry.sk. Podrobnú recenziu nájdete na TechGuru.sk.
Do Uplay pribudol Animus Control Panel
Ubisoft sa snaží najnovší diel Assassins Creed podporovať čo najviac, zrejme aj pre pozitívny ohlas zo strany fanúšikov. Do klienta Uplay preto pridali ACP, čo je rozhranie na používateľské prispôsobenie si hry. AC Origins si vďaka tomu upravíte tak, ako to doteraz nešlo. Nájdete tu prednastavené profily, ktoré vás môžu napríklad nútiť používať čo najtichšie postupy, prípadne z vás urobia herného boha, ktorému sa nič nemôže stať. Nastaviteľné sú také detaily ako množstvo bodov zdravia, rýchlosť vášho útoku či schopnosť asasinácie nepriateľa jedným ťahom. Keďže ide o dosť vážne úpravy herných parametrov, ACP upraví vaše uložené pozície v hre tak, aby vám zostala záloha s pôvodnými parametrami. V podstate ide o hekovanie hry podporené výrobcom, ktoré môže rozhádzať pôvodné nastavenia a vytvoriť úplnú nerovnováhu v rámci sveta, v ktorom sa pohybujete. Na druhej strane si takto môžete vytvoriť úplne nové zážitky a priniesť do hry nový rozmer. Keby vás hekovanie Animusu prestalo baviť, vrátite sa k pôvodným neupraveným pozíciám. Pochopiteľne, výhody v aréne a pri dosiahnutých odmenách týmto spôsobom nemôžete získať.
Platformy: Uplay
Fortnite sa pridáva k PUBG na mobilných platformách
Žáner battle royale si drží vysokú popularitu a na tomto poli sa v poslednom čase veľmi dobre aklimatizoval titul Fortnite, ktorý úspešne konkuruje populárnemu PUBG. Hráči sa vzájomne podpichujú, no treba objektívne uznať, že obe hry majú čosi, čo priťahuje masy hráčov. PUBG už na mobilných platformách beží, Fortnite teda nemôže zostať vzadu. Boj o prežitie s budovateľskými prvkami si budete môcť vyskúšať aj na svojom smartfóne. Presnejšie povedané, na zariadeniach iPhone, iPad a všetkých derivátoch bežiacich na iOS 11+. Pokiaľ vás správa o mobilnom Fortnite potešila a o platforme nie, nevešajte hlavu. Výrobca oznámil, že sa už pracuje aj na verzii pre zariadenia s Androidom. Ďalšia dobrá správa je, že hra je bezplatná a nebudú sa vyžadovať žiadne pozvánky pre registrovaných. Tie sú totiž potrebné do eventov v pôvodnej hre. Možno hrať aj medzi platformami, takže si môžete zmerať sily napríklad zo svojho iPhonu s kamarátom, ktorý hrá na PS4. Jediná výnimka v systéme cross-platform je medzi PS4 a Xbox One. Spoločnosť Sony odmieta povoliť prekríženie týchto dvoch platforiem, zrejme preto, že má pred Microsoftom veľký náskok. Predstavitelia firmy z Redmondu sa vyjadrili o tejto možnosti pozitívne, zrejme z toho istého dôvodu...
Platformy: iOS, neskôr aj Android
Humanitárna pomoc prostredníctvom hry Afraid
Na Kickstarteri sa objavil zaujímavý projekt, ktorý púta pozornosť prepojením herných úspechov a skutočnej humanitárnej pomoci. Hra dostala názov Afraid a ide o skratku African aid. Titul má byť simuláciou práce neziskových organizácií, ktoré pomáhajú ľuďom na africkom kontinente. Tvorca nás uisťuje, že nejde iba o prezentáciu ľudského utrpenia, ale o plnohodnotnú videohru. Misie, ktoré budete plniť, však budú prevzaté zo skutočného sveta. Na vývoji sa totiž podieľali opisom svojej práce aj humanitárne organizácie. Nebude chýbať údajne ani zábavný aspekt, keďže tak ako pri každej práci aj pri tej humanitárnej vznikajú rôzne anekdoty, ktoré sa stanú súčasťou hry. Autor zdôrazňuje, že hra nevznikla na objednávku žiadnej neziskovky a že nám podá víziu Afriky s humorom, nádejou, tvrdou prácou, dobrou vôľou a priateľstvom. Pochopiteľne, že ani dráma nemôže pri tejto téme chýbať, keďže ide o realitu. Na výber bude z dvoch nezávislých herných režimov. V jednom z nich sa prevtelíte do šéfky humanitárnych operácií menom Sarah. Budete mať k dispozícii určité zdroje, napr. vozidlá či ľudí, a manažment bude na vás. Druhý režim je venovaný vodičovi a mechanikovi menom Jesse, ktorý musí opatrnou jazdou doručovať zásoby bez poškodenia nákladu. Nebudú chýbať prvky RPG a autor tvrdí, že vaše rozhodnutia v hre budú mať vplyv na reálny svet. Zrejme tým myslel fakt, že z 10 dolárov za hru bude polovica venovaná priamo humanitárnym spoločnostiam. Druhá polovica má padnúť na poplatky, dane a uvoľňovanie financií sa má viazať na postup hráčov v hre. Ak sa crowdfunding podarí, bude šanca ukázať, že hry môžu prinášať viac ako iba zábavu.
Zobrazit Galériu