S_1124_Flexcam Advertisement S_1124_Flexcam S_1124_Flexcam Advertisement

Heroes of the Storm a Dying Light

Archív NXT
0

Kruh sa uzatvára. Keď spoločnosť Blizzard v roku 2002 vydávala hru Warcraft III, urobila veľmi múdre rozhodnutie: k hre pridala aj editor, ktorý dával fanúšikom takmer rovnaké možnosti ako tvorcom hry. Čo sa začalo vyrábaním nových máp do štandardného multiplayera Warcraftu, sa neskôr stalo lavínou kompletného prerábania, ktoré dosť podstatne menilo herné princípy aj vzhľad hry. Tie predĺžili životnosť hry, na spustenie fanúšikovského obsahu totiž bolo nevyhnutné vlastniť Warcraft III. Bez pochýb najpopulárnejšia mapa s kompletne odlišnou hrateľnosťou je DotA - Defense of the Ancients, kde miesto stavania základne a ovládania armády kontrolujete len svojho hrdinu v boji 5 na 5. DotA splodila nový žáner, ktorému dnes hovoríme MOBA (multiplayer online battle arena) a patria doň dve z 5 najsledovanejších hier na e-športovej scéne - League of Legends a DotA 2. Druhý diel DotA však už vznikol ako profesionálne vyvíjaný titul pod hlavičkou Valve, môžete si ho plne zadarmo zahrať cez on-line obchod Steam (www.steampowered.com).

Nuž a Blizzard nikoho neprekvapil, keď pred rokmi oznámil práce na hre nazývanej len Blizzard DotA, ktorá by do bojov štýlu MOBA zapriahla známe postavy zo všetkých herných vesmírov Blizzardu. Zrejme ich nemusíme vymenúvať, ale pre istotu: Starcraft, Diablo a Warcraft. Vskutku široký výber postáv z prostredí opísaných v hrách, knihách, komiksoch a čoskoro aj filmoch. Už chýbalo len doladiť meno, ktorým sa vo finále stalo Heroes of the Storm (škoda trocha konfliktnej skratky HotS, používanej aj na momentálne hranú verziu Starcraft 2: Heart of the Swarm).

HotS bol už nejaký čas dostupný vo forme alfa verzie, hra má za sebou dokonca aj niekoľko profesionálnych turnajov. Začiatkom roka sa prehupla do uzavretej beta verzie, o ktorú sa prihlásilo vyše 9 miliónov záujemcov a kam už možno vstúpiť zakúpením takzvaného Founder's Pack, teda zakladateľského balíčka. Ten nám predstavuje aj platobný model hry - Blizzard, zdá sa, čoraz viac obľubuje model free to play (populárna skratka F2P). Inak povedané, hra je zadarmo, no je v nej obsah, ktorý nie je k dispozícii od začiatku a treba si naň postupne šetriť herné zlato alebo si ho zakúpiť kreditkou. Tentoraz našťastie obmedzenie na platený obsah nie je veľmi reštriktívne - dokupujete si len hrdinov a ich alternatívne prevleky (a samozrejme jazdeckých spoločníkov - od koňov až po lietajúci koberec).

Ak ste sa do bety dostali ako my, teda kombináciou šťastia a skúseností z minulých betatestov Blizzardu, začnete s pár zlatkami, levelom 1 a niekoľkými hrdinami zadarmo. Tí sa však každý týždeň menia a vy si svojich obľúbencov nakúpite za zlatky pozbierané hraním. S dostatkom skúseností, presnejšie od levelu 30, sa vám odomkne aj rebríček, kde môžete bojovať proti najlepším hráčom o pozíciu v ligách. Žiadne ďalšie obsahové limitácie v hre nie sú, pokiaľ teda nevyhnutne nepotrebujete postavičky prezliekať do skinov, čo vás vyjde draho - 9,9 eura odomkne jedno prezlečenie. Spomínaný zakladateľský balíček vám za 34,99 eura čiže zhruba cenu novej hry poskytne okrem okamžitého prístupu do bety aj 2500 zlatiek, troch hrdinov (Diablo, Raynor, Tyrande) a 3 skiny pre týchto hrdinov a na osedlanie kybernetického vlka zlatej farby. Nevieme, ako vy, ale my by sme radšej počkali na otvorenú betu alebo skúsili zohnať prístupový kľúč inde J. (sem pridáme 1 vetu ak by sme v tomto čísle predsa rozdávali kľúče do bety HOTS)

Je to však stále MOBA? Blizzard svoju hru žánrovo označuje za Hero Brawler, pretože mnoho z tradičných prvkov hier MOBA chýba. Nenájdete tu napríklad systém nakupovania predmetov. A prekvapivo nám vôbec nechýba! Na druhej strane stále platí, že bojujú a levelujú tímy 5 na 5, zatiaľ čo na každej strane stojí jedna základňa, ktorá automaticky posiela armády creepov po troch hlavných cestách. Lenže už tu nemusíte creepom dávať posledný úder a zlato z nich nepadá. A do tabuľky so štatistikami sa vám spočítavajú zabitia a asistencie ako jedna kategória: takedowny, navyše tu nájdete body za ďalšie kľúčové mechaniky, napríklad liečenie ostatných či rozbíjanie nepriateľských budov, takže nemusíte vynikať len v boji s hrdinami. O čo menej významné je zabíjanie creepov, o to dôležitejšie je sústredenie sa na úlohy na mapách. Hráva sa v rôznych prostrediach a na každej hernej mape nájdete cyklickú mechaniku, ktorá v podstate rozhoduje o priebehu hry. Či už ide o delostrelectvo z pirátskej lode, ktorej treba doniesť dukáty z truhličiek, alebo je to dračí rytier, na ktorého privolanie musíte držať pod kontrolou dva portály, platí, že pokiaľ tím viackrát po sebe prepustí ich použitie súperovi, už zrejme prehru neodvráti.

Celá hra je podstatne zjednodušená aj v porovnaní s League of Legends, navyše Blizzard urobil dobrú prácu v postupnom odomykaní režimov či vyberateľných talentov pre hrdinov, nováčikov vďaka tomu nezavalia príliš široké možnosti a sú pri spoznávaní hry trošku vedení za ruku. K tomu si domyslite perfektnú technickú stránku napriek beta stavu hry - grafika vie byť krásna aj veľmi plynulá na slabších zostavách, sieťový kód funguje spoľahlivo a pripojí vás aj po výpadkoch siete. Heroes of the Storm je evolúcia svojho žánru a privádza ho do budúcnosti tak, aby noví hráči ani diváci nemali problém doň preniknúť, čo je hlavná slabina ostatných hier MOBA. Len čo budete mať možnosť dostať sa do bety, odporúčame ju vyskúšať a čo najskôr začať zbierať zlatky z denných questov, hrdinovia sú totiž veľmi drahí.

Peter Hucík

hots0.jpg

Dying Light

Rambo už nie je v móde, dnes je „in" utekanie

Je to neuveriteľné, ale aj v roku 2015 sú v obľube nemŕtvi, ktorí sa v rámci oficiálneho slangu nazývajú „zombíci". Počas posledných rokov sa čoraz častejšie objavujú v hrách, ale aj na televíznych obrazovkách - stačí sa pozrieť na úspech série The Walking Dead. Poľské štúdio Techland si so zombie takisto rozumie. Pred 4 rokmi vydalo hru Dead Island a v rámci čakania na pokračovanie (ktoré nemá priamo pod palcom) vymyslelo niečo nové. Dying Light svoj pôvod nezaprie, ale prináša niekoľko zmien.

Tá najhlavnejšia je dôraz na tzv. parkúrový prvok. Parkúr síce označuje aj jazdeckú disciplínu, ale v tomto prípade žiadne kone nečakajte. Behať budete po vlastných. Ak ste videli film District 13 alebo ste hrali titul Mirror´s Edge, máte približnú predstavu. Parkúr v prípade Dying Light nie je až tak o akrobacii ako o prežití. Zombíci sa obyčajne na strechu nevyšplhajú, takže hlavný hrdina je v bezpečí. Je potešiteľné, že pohyb po výškach nie je taký automatizovaný ako v prípade série Assassin´s Creed, kde stačí držať jedno tlačidlo a všetko sa deje automaticky. Pri hraní Dying Light budete potrebovať správne časovanie a kooperáciu prstov na ovládači. Ovládanie vás frustrovať nebude, ale hra vám nič nedaruje.

Dying Light je akčné béčko. Aspoň z hľadiska príbehu. Prvé minúty sú ako-tak zaujímavé, pretože sa zoznamujete s hlavným hrdinom. Kyle Crane neskončil v meste Harran náhodou. Je to špeciálny agent, ktorý má za úlohu získať citlivé informácie s cieľom odvrátiť zamorenie nemŕtvymi. Príbeh sa však pomerne rýchlo presunie do pozadia, pretože sa stane predvídateľným. Nehovoriac o tom, že sa začnete viac sústrediť na samotné hranie ako omáčky okolo.

Ako sme spomínali, Dying Light svoj pôvod nezaprie. Otvorený svet je preplnený nemŕtvymi a záleží iba na vás, ako sa s nimi vyrovnáte. Okrem parkúrovej zložky máte k dispozícii rôzne zbrane. Začnete s tyčkami, neskôr sa prepracujete k mačete a k slovu sa dostanú aj strelné zbrane. Dying Light je hra o prežití, a preto nie je rozumné utekať s otvorenou náručou (aj keď máte v oboch rukách tyčky) oproti zombíkom. Dlho asi neprežijete. Treba taktizovať a premýšľať, kedy je lepšie konflikt vynechať a kedy je vhodné otestovať účinnosť zbraní. Totiž podobne ako v Dead Island aj v novej hre majú predmety svoju životnosť. Používaním sa zvyšuje ich opotrebenie a znižuje kvalita. Zbrane si našťastie opravíte a takisto si vytvoríte aj úplne nové predmety - ak budete mať z čoho. Potrebné súčiastky sú roztrúsené v hernom svete.

Dying Light vo výsledku servíruje vydarený mix, ktorý si podľa chuti dosladíte. Nikto vám nebráni v tom, aby ste celou hrou prebehli, ale boju sa v niektorých situáciách jednoducho nevyhnete. Aj preto je vhodné sem-tam potľapkať nepriateľa palicou po hlave, aby hlavný hrdina získal trochu skúseností. Hoci je to špeciálny agent, pri pohľade na dostupné schopnosti, ktoré si môžete zlepšovať, pôsobí ako zelenáč. Dying Light delí schopnosti do troch samostatných stromov, ktoré sú navzájom nezávislé. Inak povedané, ak budete celý čas iba behať, bojové schopnosti si zo získaných bodov nezlepšíte. Je to realistické, ale nie zbytočne komplexné, takže tento prvok chválime.

Dying Light poteší grafikou, zabaví rôznorodou hrateľnosťou a prekvapí striedaním dňa a noci. Techland dynamickú zmenu dňa využil na 100 %. Zatiaľ čo počas dňa prežijete bez väčších problémov, v noci sa situácia značne skomplikuje. Za súmraku sa totiž na uliciach začnú objavovať silnejší nemŕtvi, ktorí výsledkom rôznych mutácií získali špeciálne schopnosti. Dokážu sa šplhať alebo vás zachytia chápadlami. Noc vám bude spôsobovať vrásky na čele aj z toho dôvodu, že výrazne klesne viditeľnosť. Môžete si posvietiť batériou, ale počítajte s tým, že sa stanete stredobodom pozornosti. Mimochodom, aj v tomto smere funguje Dying Light veľmi dobre. Vizuálne a zvukové signály priťahujú pozornosť zombíkov. Vo väčšine prípadov z toho nadšení nebudete, ale niekedy to môžete využiť vo svoj prospech.

A aby ste sa nebáli, môžete si do hry zavolať aj spoluhráčov. Boje proti nemŕtvym sú razom zábavnejšie a pomoc iných hráčov oceníte aj počas noci, keď môžu byť naháňačky s príšerami naozaj adrenalínové. Dying Light dokonca ponúka možnosť vyskúšať pohľad z druhej strany. Prevtelíte sa do zmutovaného zombíka a budete ostatným hráčom robiť napriek. Vedzte, že je to zábavnejšie, ako to znie. Odradiť vás však môže nie úplne optimalizovaný sieťový kód. Problémy sme mali najmä pri hľadaní a pripájaní sa do hier.

Dying Light je vydarený titul z produkcie štúdia Techland. Autori využili skúsenosti z predošlej tvorby a inak štandardnú zombie hru obohatili o prvky parkúru. Výsledok je výborný a nám sa páčil viac ako Dead Island. Väčšia sloboda a svet, ktorý kladie dôraz aj na vertikálnu zložku, fungujú výborne. Hru chválime aj za dlhú príbehovú kampaň a bočné úlohy, ktoré zabavia nadlho. Hrateľnosť môže časom zaváňať stereotypom, ale striedanie dňa a noci, bojovania a behania a nemŕtvych a ľudských protivníkov sa snaží nástup nudy maximálne oddialiť.

Hodnotenie: 8/10

Roman Kadlec

dying_light_02.jpg

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať