CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Recenzia: Kia Optima Plug-In Hybrid

0

Rodinný kríženec elektromobilu a hybridu

Tip redakcie: vysoká úžitková hodnota

Automobilka Kia Motors mala v našej redakcii premiéru, a to rovno modelom Kia Optima Plug-in hybrid. Kia Optima sa vyrába už dlhší čas s rôznymi motorizáciami a už v predchádzajúcej generácii využívala aj hybridný systém. Plug-in hybrid je však pre výrobcu novinka a aj vcelku na trhu zatiaľ veľa reálnych konkurentov nemá. Bol som preto zvedavý, ako obstojí v teste. Na ozrejmenie pre tých, ktorí náš magazín nečítajú pravidelne: hlavný rozdiel medzi hybridom a plug-in hybridom spočíva v tom že plug-in hybrid má väčšiu kapacitu batérie, ktorá sa nabíja externou nabíjačkou. Pokiaľ batéria nie je nabitá, funguje ako bežný hybrid, nabíjanie batérie prebieha za jazdy z motora a pri spomaľovaní alebo brzdení rekuperáciou. Hlavná výhoda plug-in hybridu je teda v tom, že na bežné denné dochádzanie do práce môžete využívať prevažne jazdu v elektrickom režime, ale na rozdiel od čistého elektromobilu nie ste závislí od nabíjačiek, pokojne sa môžete kedykoľvek vypraviť na dlhšiu cestu v režime hybridu. Kia v elektrickom režime dosahuje dojazd až 54 km. Tento dojazd je, samozrejme, závislý od viacerých faktorov a podľa konkrétnych podmienok môže byť kratší, ale aj dlhší. O tom však neskôr.

Kia Optima je plnohodnotné vozidlo strednej triedy. My sme ju mali v najvyššej výbave Platinium so všetkými príplatkovými balíkmi, aj keď už základná výbava (pri plug-in hybride je to Gold) je veľmi bohatá a závidel by ju nejeden zákazník nemenovaného koncernu, ktorý si nechá priplácať za každú kontrolku navyše. V našej výbave bol kompletný bezpečnostný balík vrátane adaptívneho tempomatu, systému LKAS , automatického priečneho aj pozdĺžneho parkovania, sledovania mŕtvych uhlov, sledovania premávky za vozidlom a veľa ďalších. Sedadlá boli dodané v koži a všetky s odvetrávaním, predné aj s vyhrievaním. Vo výbave je multimediálny systém s 8" displejom, navigáciou a zvukovým systémom Harman Kardon. Zaujímavá je aj panoramatická strecha so strešným oknom a elektricky ovládanou roletou. O pohodlie sa stará automatika prepínania svetiel vrátane  diaľkových, samostmievacie spätné zrkadlo aj dažďový senzor. Väčšina osvetlenia je založená na LED technológii, svetlomety majú automatické nastavenie aj natáčanie do zákrut.

Pohonný systém sa skladá zo zážihového štvorvalca  s objemom 2 l a výkonom 115 kW(156 k, 189 Nm) a elektromotora s výkonom 50 kW (67 k, 250 Nm). Celkový systémový výkon je 151 kW (205 k). Pohon na predné kolesá zabezpečuje dvojspojková 6-stupňová prevodovka. Vozidlo dosiahne maximálnu rýchlosť 192 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,4 s. V plug-in hybridnej verzii sa Optima od svojich súkmeňovcov odlišuje už na prvý pohľad. Nová je čierna predná maska chladiča s motorizovaným ovládaním klapiek prívodu vzduchu. Toto riešenie spoločne so špeciálne navrhnutými diskami kolies zlepšuje súčiniteľ odporu až na hodnotu Cx = 0,27. Vozidlo má takisto na oboch stranách nad predným blatníkom emblém s nadpisom Eco Plug-in a po bokoch tyrkysové podprahové lišty. Osobne sa mi dizajn veľmi páčil, pôsobí decentne. Interiér sa však tiež nedá zahanbiť. Priestoru pre posádku aj cestujúcich je na rozdávanie. Aj pri predných sedačkách posunutých dozadu je na zadných sedadlách dostatok miesta na nohy. Zadní cestujúci majú k dispozícii regulovateľné výduchy klimatizácie, dvojicu zásuviek aj odvetrávanie sedadiel. Na pohodlnejšie cestovanie možno sklopiť masívnu lakťovú opierku s dvojicou držiakov na nápoje. Pre zástavbu batérií je oproti spaľovacej verzii menší kufor, ktorý má teraz objem iba 307 l. Nie je to veľa, ale na bežné používanie postačí. Časť batérií je umiestnená pod zadnými sedadlami a zvyšok v prednej časti kufra. Preto zadné sedačky nemožno sklápať.

Vozidlo nemá rezervné koleso, iba samoopravnú súpravu.  Pracovisko vodiča je aj napriek pomerne veľkému množstvu ovládačov prehľadné a pohodlné. Ovládanie je premyslené a nič netreba dlho hľadať. Radenie automatickej prevodovky je mechanické, automobil nemá možnosť sekvenčného radenia. Volant je trochu „pretlačidlovaný“ , ale po chvíli tréningu v tom nájdete logiku a dá sa to zvládnuť. Displej je dotykový, ale hlavné režimy, ako je navigácia, rádio, médiá či prístup k telefónu, možno voliť tlačidlami, čo veľmi chválim. Šmátrať za jazdy po displeji nie je veľmi bezpečné. Klimatizácia sa dá ovládať cez displej alebo rýchlejšie cez ovládací pultík. Klimatizácia je dvojzónová, a ak sa vozíte sami, umožňuje prepnúť iba na vodiča na šetrenie energie. Pod stredovým panelom nájdete úložný priestor na smartfón, ktorý je vybavený bezdrôtovým rýchlym nabíjaním systému Qi a nachádza sa tu aj 12 V zásuvka umožňujúca záťaž až do 180 W, vstup audio a USB. Volič jazdných režimov má aretáciu tlačidlom. Za ním sa nachádzajú tlačidlá vyhrievania volantu, vypnutia režimu EKO, prepnutia medzi režimami EV a HEV a zobrazenie kamery. Ďalej vzadu nájdete ovládanie ventilácie a vyhrievania sedadiel, elektronickú parkovaciu brzdu, aktiváciu predných parkovacích senzorov, režim Auto Hold a ovládanie parkovacieho asistenta.

Predné sedadlá sú plne elektricky nastaviteľné, sedadlo vodiča má navyše automatické uľahčenie vstupu, po nastúpení vás prisunie, a 2 pamäte nastavenia. Systém indikácie mŕtvych uhlov a premávky za autom a systém LKAS na udržiavanie v jazdnom pruhu sú rovnako ako ESP vypínateľné. V našej výbave bolo aj príplatkové strešné okno. To pokrýva prakticky celú strechu. Predná časť je otvárateľná na vetranie alebo úplne. Žiaľ, systém otvárania je podobný ako na niektorých nemeckých autách, to znamená, že pri úplnom otvorení sa vpredu vysunie sieťka, ktorá je výborným lapačom hmyzu. To nepovažujem za šťastné riešenie, sú aj lepšie systémy. Celé okno možno zvnútra zatiahnuť motorizovanou roletou. Ovládanie celej strechy je vtipne vyriešené jedným viacsmerovým prepínačom na stropnom paneli.

A ako sa s plug-in hybridnou Optimou jazdí ? Musím povedať, že je veľmi návyková. Podvozok je slušne odladený a ochotne žehlí nerovnosti na našich „okreskách“. V zákrutách je mierne nedotáčavý, ale stopu drží dobre, posilňovač riadenia by možno mohol byť menej aktívny, riadenie má pomerne slabú reakciu. Niekomu to však môže vyhovovať. Najviac ma, pochopiteľne, zaujímala práca plug-in hybridného systému. Auto som mal na test v období, keď sa teploty pohybovali medzi 22 – 27 °C, takže klimatizáciu som používal iba občas. Príjemne prekvapila výdrž batérie, ktorá sedela s údajom výrobcu. Na plné nabitie vozidlo ubehne 54 km. Samozrejme, záleží na spôsobe jazdy, ale k tomuto údaju som sa viackrát priblížil. Systém v základnom nastavení je prepnutý do módu EV a sú zapnuté všetky technológie na úsporu energie. Klimatizácia aj pohonný systém sú v režime EKO. Ak to chcete ináč, musíte po zapnutí vozidla tieto režimy poprepínať. V základnom nastavení pohonná jednotka preferuje batériu a je v režime EKO, takže spaľovací motor sa zapína, iba ak prudko šliapnete na plyn. Pri bežnom zrýchľovaní až do diaľničnej rýchlosti však systém preferuje batériu, a to až do jej vybitia asi pod 20 %. To je výhodné iba vtedy, ak viete, že trasa bude pod 50 km a budete môcť nabíjať. V opačnom prípade, ak chcete šetriť, je výhodnejšie mimo obce prepnúť na HEV (hybridný režim). V tomto režime vozidlo preferuje batériu iba do určitého výkonu, teda vtedy, keď je to efektívne, a pri požiadavke na vyšší výkon sa zapína spaľovací motor, aby sa batéria nadmerne nevybíjala.

Energia z rekuperácie pri brzdení či spomaľovaní sa však ukladá do batérie. Takýto režim je výhodný pri dlhších cestách, keď vám v batérii zostáva zásoba energie, ktorú môžete využiť pri jazdení po meste alebo cez obce. V režime EKO je pohon vlažnejší a menej ochotne sa púšťa do divokého zrýchľovania, preferuje nízku spotrebu. Ak si chcete užiť športovejšiu jazdu, stačí prepnúť do HEV a vypnúť režim EKO. Z auta sa razom stane dravec, ktorý pri zošliapnutí plynu prudko vyrazí dopredu. Pri prudkom zošliapnutí automat ochotne podraďuje a posiela motor do vysokých otáčok. Samozrejme, pripája sa aj elektromotor, ktorý účinne zvyšuje krútiaci moment sústavy. Prevodovka radí pomerne svižne, ale párkrát sa mi stalo, hlavne pri jazde do kopca, že nechala nezmyselne zaradenú nižšiu rýchlosť a motor išiel zbytočne do vysokých otáčok. Napriek pomerne nízkemu výkonu elektromotora 50 kW dokáže ten vďaka vysokému krútiacemu momentu (až 250 Nm) vozidlo vcelku svižne rozhýbať aj bez asistencie spaľovacieho motora. Ak si vypnete rádio, počujete iba jemné cvrlikanie výkonových členov riadiacej jednotky a šelest prevodovky pri preraďovaní. Prevodovka totiž radí bez ohľadu na to, či ide spaľovací motor, alebo iba elektromotor. Kabína je slušne odhlučnená, takže hluk od podvozka dovnútra veľmi nepreniká. Samostatná kapitola sú asistenčné systémy, ktoré majú v podstate kompletné zloženie. Môj najobľúbenejší je adaptívny tempomat. Tu je v najnovšej generácii, takže sleduje vozidlo idúce pred vami až do zastavenia. Ak je to zastavenie iba nakrátko (asi 10 s) a auto pred vami sa zase pohne, automaticky sa rozbieha, pri dlhšom zastavení prejde tempomat do režimu čakania, čo oznámi pípnutím a ikonkou na displeji. Na rozbehnutie stačí ťuknúť do pedála plynu alebo tlačidla tempomatu. Ovládanie tempomatu je na volante vpravo presne v pozícii na palec. Systém LKAS sa snaží za jazdy udržiavať vozidlo v jazdnom pruhu korekciami riadenia. Na rovnej ceste s miernymi zákrutami pracuje pomerne spoľahlivo, musí však dobre vidieť vodiace čiary. Prudšie zákruty nezvláda, no ak čiaru prejdete, oznámi to zvukovým signálom. Systém nie je určený na autonómne riadenie, preto vyžaduje, aby ste mali ruku na volante. Hlavne na diaľnici je to však užitočná pomôcka. Veľmi dobre pracuje aj sledovanie mŕtvych uhlov, ktoré zohľadňuje aj rýchlosť vozidiel približujúcich sa zozadu. Pri bežnej jazde iba rozsvieti kontrolku na spätnom zrkadle, ak sa však rozhodnete prechádzať do pruhu s prekážkou, ozve sa výrazný výstražný tón. Rovnaký systém stráži aj premávku za vozidlom pri vyparkovaní z radu áut. S parkovaním vám zase pomôže inteligentný parkovací asistent, ktorý zvláda pozdĺžne aj priečne parkovanie na pravú aj ľavú stranu. Rovnako ako väčšina takýchto systémov aj tento má problém s nájdením miesta na parkovisku, ak sú vedľa seba voľné 2-3 miesta. Vtedy nevie, kam sa zaradiť. Ináč však parkovanie zvláda bravúrne, ak ide do obmedzenejšieho priestoru, stačí zaradiť D a on si automaticky nadíde. Samozrejme, musíte sledovať, čo robí, parkovanie ovládate regulovaním rýchlosti brzdou. Vo výbave je aj systém na čítanie dopravných značiek. Ten číta hlavne obmedzenie rýchlosti a zákaz predbiehania. Pracoval spoľahlivo aj v noci. Navigačný systém pochádza zo spolupráce s firmou TomTom, a ak si z mobilu zdieľate internet cez Wi-Fi, funguje aj s on-line dopravnými informáciami.

Kia Optima Plug-in hybrid vo mne zanechala veľmi dobrý dojem. Ide o pohodlné rodinné auto, ktorým sa výborne jazdí, či už dochádzate denne do práce, alebo idete na dovolenku. Pri pravidelnom dobíjaní môžete rapídne znížiť náklady na jazdu. To, samozrejme, predpokladá rodinný dom alebo aspoň garáž so zásuvkou. Z bežnej 230 V zásuvky auto doplna nabijete zhruba za 5 hodín. K dispozícii by mal byť aj druhý kábel na 380 V s dobou nabíjania asi 2,5 hodiny, ten som však na test nedostal, takže nemôžem potvrdiť. Spotreba je pri plug-in hybridoch zložitá otázka, preto výrobcovia vymysleli normovanú spotrebu na prvých 100 km, ktorá sa navyše dobre vyníma aj v marketingových materiáloch. Pokiaľ jazdíte na batériu, plné nabitie znamená necelých 10 kW/h, čo je pri bežnej cene elektriny asi 1,60 eura. Preto pred kúpou treba pouvažovať, či budete mať možnosť každý deň nabíjať. Pokiaľ nenabíjate batériu, funguje auto ako bežný hybrid. V tomto prípade som sa so spotrebou vrátane diaľnice pohyboval na úrovni 5,2 – 5,4 l. Pri čistej jazde po diaľnici GPS rýchlosťou 130 km/h sa spotreba vyšplhá na 5,9 – 6,2 l/100 km. Pri jazde mimo diaľnice na dlhšej trase po „okreskách“  (asi 350 km) sa spotreba ustálila na 4,9 l, čo považujem za slušnú hodnotu. Spotreba sa dá veľmi ovplyvniť spôsobom jazdy a využívaním batérie. Počas testu som s vozidlom najazdil dovedna 1310 km s priemernou spotrebou 4,94 l/100 km. Asi 40 % celkových jázd tvorila diaľnica, aj keď z toho asi 50 % úsek so 110 km rýchlosťou, čo, samozrejme, znamená nižšiu spotrebu.

Verdikt: Výborné rodinné auto kombinujúce vymoženosti elektromobilu a hybridu so špičkovou výbavou. 

Motor zážihový štvorvalec 2.0 T-GDi, 115 kW/156 koní, max. krút. moment 147 Nm, 6-stupňová automatická prevodovka, elektromotor 50 kW/67 koní max. krút. moment 250 Nm, systémový výkon 151 kW/205 koní, 375 Nm,  batéria (Li-Pol): 9,8 kWh (27,2 Ah/360 V, 118 kg), max. rýchlosť: 192 km/h,  zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,4 sekundy, objem nádrže 55 l, záruka 7 rokov alebo 150 000 km, prvé tri roky bez obmedzenia km

Zapožičal: Kia Motors

Cena: od 36 400 EUR, testovaný model 40 400 EUR (možnosť štátneho príspevku 3000 EUR)

Hodnotenie: 

+ Špičková výbava, veľmi dobré jazdné vlastnosti, kvalitné spracovanie, elektrický dojazd

- Občas trochu váhavé radenie automatu

Jazdné vlastnosti: 95
Spotreba: 90
Priestor pre posádku, pohodlie: 100
Technologická výbava: 100
Ostatná výbava: 95
Ovládanie: 95
Vyhotovenie : 100
Celkovo: 96

 

 

  

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články
kia

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať