Recenzia: Ford Kuga 2.0 TDCi ST Line
Nový Ford Kuga k nám dorazil na test v štýlovej športovo ladenej verzii ST line s najvýkonnejšou dieselovou motorizáciou 2.0 TDCi Duratorq a pohonom všetkých kolies. Športovosť verzie ST Line tkvie predovšetkým v športovom odpružení a v dizajnových prvkoch karosérie a interiéru. Treba povedať, že mu to fakt svedčí. Dominantný dizajnový prvok je šesťuholníková predná maska chladiča, vďaka ktorej auto vyzerá mohutne. Zadnú časť zdobí dvojstrešný spojler a dvojica usmerňovačov prúdenia vzduchu po stranách zadného okna. Dole nájdete dvojicu výfukov a plastový priechod.
Z bočného pohľadu dizajn umocňujú strešné lišty a efektné 18" disky z ľahkých zliatin. Nad predným blatníkom je malé logo ST Line a pod ním plastová imitácia výduchov chladenia. Palubná doska s čiernym polomäkkým poťahom je robustná a dominuje jej 8" displej nového informačného a multimediálneho systému Sync 3. Oproti starším modelom Ford je tu menej tlačidiel a veľa funkcií bolo zverených dotykovému displeju, prípadne hlasovému ovládaniu.
Nižšie je umiestnený pult ovládania klimatizácie a vyhrievania predných sedadiel a pod ním štvorica tlačidiel na vypnutie režimu štart/stop, otváranie kufra, vypnutie predných parkovacích senzorov a zapnutie automatického parkovania. Radiaca páka 6-stupňovej automatickej prevodovky Power Shift má priamy chod a úplne dole sú režimy D a S, takže nie je problém si ich pomýliť. Prístrojový panel hostí 4 klasické ručičkové prístroje, otáčkomer, palivomer, ukazovateľ teploty motora a rýchlomer. Medzi nimi je umiestnený farebný informačný displej. Volant hostí ďalšie tlačidlá, vpravo sú multimediálne funkcie a hlasové ovládanie, vľavo ovládanie palubného počítača a vľavo dole ovládanie tempomatu a obmedzovača rýchlosti.
Posed vodiča je pomerne vysoký, ako je pri SUV zvykom, elektrické nastavovanie má však iba sedačka vodiča. Na to, že ide o „športové“ vyhotovenie, je však sedadlo pomerne krátke a má slabé bočné vedenie, zachraňuje to iba hlbšie operadlo. Stredový panel je pomerne široký a núti vás tak sedieť pomerne ďaleko, aby ste sa oň stále neopierali nohou. Auto má pomerne bohatú výbavu, ale vzhľadom na jeho cenu, presahujúcu vrátane doplatkov 47 000 eur, mi tu chýbali také „maličkosti“ ako adaptívny tempomat, ktorý je u konkurencie štandardom aj pri podstatne lacnejších modeloch, alebo kompletné LED svetlomety. Vstup do vozidla aj štartovanie je bezkľúčové, spätné zrkadlá sú automaticky sklápané a všetky okná majú automatické doťahovanie. Prístupový systém má možnosť naprogramovať kľúč, ktorý používa hoci váš tínedžer, tak, že pri jeho používaní zadáte limit rýchlosti, prípadne znemožníte zapnutie audiosystému, ak nie je pripútaný. V našej výbave bola aj príplatková panoramatické strecha s elektricky ovládanou záclonkou a otváracím strešným oknom. Ovládanie tohto systému je zverené dvojici prepínačov na stropnom paneli. Zadné dvere majú takisto za príplatok možnosť elektrického otvárania a zatvárania. Ovládate ich diaľkovým ovládačom, podkopnutím nohou pod zadnú časť vozidla alebo tlačidlom v kabíne.
Príplatkový je aj systém automatického parkovania. To zvláda pozdĺžne aj priečne parkovanie a pomerne raritne aj pozdĺžne vyparkovanie. Všetko na obe strany. Ako som spomínal, multimediálne centrum pracuje pod najnovším systémom Sync 3. Ten zabezpečuje aj hlasové ovládanie. Slovenčinu medzi podporovanými jazykmi zatiaľ nenájdete, ale je tu aspoň čeština. Systém však nerozumie bežnej reči, musíte používať predpísané frázy. Nie je ich veľa, takže po troche tréningu to nie je problém. Mená z vášho telefónneho zoznamu rozoznáva pomerne presne, no musíte ich vyslovovať tak, ako ich máte uložené. Pri hlasovom ovládaní stačí stlačiť tlačidlo na pravej strane volantu a vysloviť povel. Ak mu systém nerozumie, ponúkne vám pomoc, prípadne ak zadáte meno Peter a v zozname ich je viac, zobrazí ich pod sebou a vy si môžete zase hlasovo vybrať číslo riadka. Z multimédií prehráva CD alebo MP3, prehral však aj hudbu z videosúboru AVI. Jeden z nových bezpečnostných systémov je aj Emergency Call, ktorý v prípade nehody automaticky zavolá na núdzovú linku vo vašom jazyku a poskytne operátorovi údaje o vašej polohe. Operátor sa s vami môže spojiť. Systém využíva spárovaný telefón. Na niektoré funkcie potrebuje Sync 3 prístup k internetu. Ten si vytvorí buď automaticky cez dostupné siete Wi-Fi v okolí, prípadne mu môžete pripojenie-zdieľať zo smartfónu. K dispozícii je aj podpora pre Android Auto a Apple CarPlay. Smartfón sa v tomto prípade pripája pomocou kábla USB, ktorý zabezpečuje aj jeho dobíjanie. Množstvo a funkčnosť systémov je však na ich vývojároch, Ford v tomto prípade poskytuje iba platformu na ich prevádzku. Zatiaľ čo pri pripojení iPhonu je ponuka pomerne bohatá s množstvom aplikácií od navigácie cez rôzne streamovacie služby a podobne, aplikáciu pre Android nenájdete ani v našom obchode Google Play a musíte si ju stiahnuť v podobe súboru *.apk z webu. Ponuka je tu však podstatne chudobnejšia a predpokladám, že väčšina používateľov ju rovno aj odinštaluje. Trochu nevýhodné aj pri Apple CarPlay je to, že kompletne zaberie multimediálne zariadenie, a ak chcete niečo používať, musíte smartfón odpojiť.
No pozrime sa, ako sa vlastne novou Kugou v tomto vyhotovení jazdí. Inštalovaný turbodieselový štvorvalec 2.0 TDCi Duratorq má výkon 132 kW (180k) a krútiaci moment 400 Nm. To dáva dobrý predpoklad na pomerne dynamickú jazdu. Keď mu trochu „šliapnete na krk“, dokáže vozidlo pomerne svižne rozhýbať, zážitky z pretekárskeho auta však nečakajte. Podvozok je veľmi dobre odladený, presne drží stopu, aj keď, samozrejme, treba počítať s výškou auta. Inteligentný pohon všetkých kolies sleduje trakciu a posiela výkon na jednotlivé kolesá podľa potreby. Jeho činnosť si môžete nechať zobraziť na informačnom displeji. V zákrutách zase umožňuje vektorovanie výkonu na bezpečný prejazd zákrutou. Tento systém je zaujímavý a v praxi skutočne pomáha pri jazde. Ak sa chcete trochu „vyšantiť“, je tu možnosť sekvenčného radenia, pod volantom nájdete dvojicu pádiel, ktorými môžete radiť. V režime D je možnosť preradiť sekvenčne, ale pri zvýšení otáčok preradí automat podľa seba. Pri jazde z kopca má pohonná jednotka minimálny brzdný účinok, rovnako aj pri zapnutí tempomatu. Na to treba dávať pozor napríklad pri vjazde do obce. Spoľahlivo pracoval aj systém štart/stop. Jeho dosah na spotrebu je však v horúcich dňoch znížený tým, že ak používate klimatizáciu, vyžaduje si bežiaci motor, takže ten sa zapína častejšie, ako by bolo potrebné. Ako som už spomínal, adaptívny tempomat nebol ani v tejto najvyššej výbave a nemožno ho k tomuto modelu ani doobjednať. K dispozícii je iba bežný tempomat s obmedzovačom rýchlosti. Jeho ovládanie je navyše trochu nepraktické, tlačidlá dočasného zrušenia a obnovenia činnosti sú priďaleko a vždy som ich musel hľadať. Trochu sklamal aj systém aktívneho udržiavania v jazdnom pruhu, ktorý aj na dobre vyznačenej ceste fungoval zvláštne. Raz začal „korigovať“ jazdu takmer do protismeru, aj pri veľmi miernej zákrute spočiatku naznačil smer zákruty, ale keď som mu nechal trochu vôle a iba pridržoval volant, prešiel čiaru a vypol sa. Nakoniec som zistil, že je lepšie ho vypnúť. Sledovanie mŕtveho uhla a premávky za vozidlom fungovalo výborne, rovnako aj systém čítania značiek. Ten však značky nielen číta, ale obmedzenia rýchlosti aj analyzuje a upozorňuje vás na jej prekročenie. Môžete si nastaviť toleranciu +10 alebo +20 km/h.
Parkovací asistent zvládne pozdĺžne aj priečne parkovanie. Rovnako ako pri iných značkách aj tu mu robí problém, ak sú pri hľadaní miesta voľné miesta alebo viac pri sebe, potrebuje mať oporné body. Na rozdiel od konkurencie vie tento systém aj vyparkovať z pozdĺžneho parkovania. Stačí ho zapnúť, smerovkou určiť smer a potom sa už len riadiť pokynmi na displeji. Rovnako ako pri parkovaní riadite jazdu vpred či vzad a rýchlosť vozidla. Pri parkovaní sú veľmi nápomocné parkovacie senzory, ktoré chránia celý obvod auta, vynikajúca zadná kamera s veľmi kvalitným obrazom a systém stráženia premávky za vozidlom. Príjemným prekvapením bol systém adaptívneho bi-xenónového osvetlenia, ktorý pracoval spoľahlivo. Zvláda automatické prepínanie z denného na tlmené aj diaľkové svetlá, natáčanie do zákruty aj úpravu výšky svetiel pri stretávaní aj podľa jazdných podmienok. Vysoký výkon svetlometov zaručuje v noci dobrú viditeľnosť. Klimatizácia je automatická dvojzónová a má výduchy aj pre zadných cestujúcich. Vďaka tomu je od vedenia klimatizácie chladený aj úložný priestor vnútri lakťovej opierky. No zdá sa, že neúmyselne, priestor nie je upravený na vloženie fľaše, nezmestí sa sem ani pollitrová. Možno ho však využiť na 2-3 zatvorené 0,33 l plechovky. Vcelku sa mi Kuga ST Line okrem zopár výhrad k výbave páčila. Kabína je slušne odhlučnená a pri normálnej jazde motor takmer nepočuť. Auto má dostatočný výkon, veľmi dobré jazdné vlastnosti aj zaujímavú výbavu. Počas testu som najazdil 1100 km, pričom som absolvoval aj cestu Topoľčany – Praha a späť. Je to síce asi 70 % po diaľnici, ale pri súčasnom stave českej D1, kde každú chvíľu idete 80 km/h, to veľa o diaľničnej spotrebe nepovie. Spotreby sú, samozrejme, na hony vzdialené tým deklarovaným. Pri čisto mestskej premávke po Bratislave sa spotreba šplhala k 10 l/100 km. Pri čisto diaľničnej jazde rýchlosťou 130 km/h podľa GPS sa ustálila na 8,4 l/100 km, na „okreskách“ pri dodržiavaní 90 km/h podľa GPS som sa dostal na 7,1 l/100 km. Celková priemerná spotreba počas testu bola 7,5 l/100 km. Testoval som za 30-stupňových horúčav, takže som často používal aj klimatizáciu. Dá sa predpokladať, že bez nej by spotreba o nejaké 0,2-0,3 l na 100 km klesla.
Verdikt: Ford Kuga 2.0 TDCi ST Line poteší zaujímavým dizajnom, vysokým výkonom aj výbornými jazdnými vlastnosťami.
Motor vznetový štvorvalec 2.0 TDCi Duratorq turbo, objem 1997 cm3, výkon 132 kW (180k), krútiaci moment 400 Nm, prevodovka Power Shift 6-stupňová, pohon 4×4, max. rýchlosť: 200 km/h, zrýchlenie 0 – 100 km/h: 10 sekúnd, objem nádrže 60 l, celková dĺžka 4531 mm, šírka 2086 mm (so spätnými zrkadlami), výška 1703 mm
Zapožičal: Ford
Cena: od 19 980 EUR, testovaný model 47 852 EUR
Hodnotenie:
+ Veľmi dobré jazdné vlastnosti, vysoký výkon, kvalitné spracovanie, dizajn, pohon 4×4
- Vzhľadom na cenu sú niektoré prvky výbavy zastarané
Jazdné vlastnosti: 90
Spotreba: 75
Priestor pre posádku, pohodlie: 95
Technologická výbava: 80
Ostatná výbava: 95
Ovládanie: 90
Vyhotovenie: 100
Celkovo: 89
Zobrazit Galériu