Knihy formujú náš mozog od začiatku
Vďaka knihám a edukačným hračkám môžu byť deti chytrejšie, knihy ale tiež ovplyvňujú spôsob, akým mozog rastie. Tvrdia to vedci z Pennsylvánskej univerzity, ktorí skúmali „citlivú dobu" na začiatku života, kedy vyvíjajúci sa mozog ovplyvňujú výrazne vplyvy okolia.
Výskumy porovnávajúce jedno- a dvojvaječné dvojičky ukazujú, že pri vývine mozgovej kôry hrajú dôležitú úlohu gény. Menej sa ale vie, ako na jej rozvoj v prvých fázach života vplývajú skúsenosti človeka. Marta Farahová a jej kolegovia z Pennsylvánskej univerzity preto skúmali 64 detí z chudobného prostredia po dospelosť. Navštívili deti vo veku 4 a 8 rokov a hodnotili prostredie v ktorom žili, napríklad množstvo kníh a edukačných hračiek a mieru blízkosti a podpory, ktorú dostávali od svojich rodičov. Viac ako 10 rokov po druhej návšteve v ich domácnostiach skúmali vedci snímky magnetickej rezonancie mozgu účastníkov štúdie. Zistili, že miera mentálnej stimulácie vo veku 4 rokov ovplyvnila na konci dospievania hrúbku dvoch ob ...
Článok je uzamknutý
Prihlásiť pomocou členstva NEXTECH
Článok je uzamknutý
Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU
Prihlásiť pomocou členstva NEXTECH