CANON_112024 CANON_112024 CANON_112024

Ako Čína preskočila všetky krajiny vyvážajúce autá

0

V celej Európe automobilky prepúšťajú a zatvárajú továrne, čo vyvoláva obavy o ich budúcnosť. Uvádza sa mnoho dôvodov, ako napríklad brexit a predpisy týkajúce sa elektrických vozidiel, ale v hre je aj širší problém: celosvetový prechod od benzínových a naftových vozidiel k elektrickým vozidlám. Tento prechod predstavuje pre výrobcov automobilov v rozvinutých ekonomikách významné výzvy, ktoré ovplyvňujú vysokokvalifikované pracovné miesta spojené s týmto odvetvím.

Pohľad na globálny vývoz automobilov odhaľuje dôležité trendy. Tradičné krajiny vyvážajúce automobily, ako sú Japonsko, Nemecko a Južná Kórea, vykazujú väčšinou vyrovnané vývozné položky, zatiaľ čo export Číny prudko vzrástol a za dva roky sa krajina stala najväčším vývozcom automobilov na svete. Tento rýchly rast nie je taký náhly, ako sa zdá, ale odráža dlhodobé zmeny v automobilovom priemysle. Pochopenie tejto zmeny si vyžaduje pohľad na komponenty typického automobilu.

WESTECH_122024

Bežné benzínové alebo naftové auto je súborom mnohých rôznych komponentov. Je tu chladič, výfukové potrubie, kolesá a brzdy, ale predovšetkým motor. Výroba spoľahlivých motorov bola významnou výzvou, s ktorou Čína zápasila celé desaťročia a ktorá donedávna prispievala k nízkym číslam jej vývozu. Motor je najdrahšou súčasťou automobilu a veľká časť európskeho automobilového priemyslu sa zameriava na jeho výrobu.

Elektromobily však nemajú motory, ale vo veľkej miere sa spoliehajú na batérie, čo mení situáciu v tomto odvetví. Výroba batérií si vyžaduje odlišné zručnosti, najmä chemické inžinierstvo, a nie strojárstvo, čo pre európskych výrobcov robí prechod obzvlášť ťažkým. Čína investovala do výroby elektromobilov, zatiaľ čo s výrobou motorov zápasí. Automobilky ťažia zo štedrých dotácií a silnej stratégie, aby krajina v budúcnosti dominovala výrobe automobilov.

Táto podpora v kombinácii s lacnejšou energiou umožnila Číne vyrábať autá s nižšími nákladmi v porovnaní so západnými konkurentmi. Analytici preukázali, že čínske auto, ako napríklad BYD Seal, je lacnejšie na výrobu ako VW ID3 vyrábaný v Nemecku. Čína dlhodobo investuje do výroby batérií a celého dodávateľského reťazca vrátane zabezpečenia zdrojov v zahraničí. Vďaka tomu je teraz hlavným hráčom nielen vo výrobe elektrických vozidiel, ale aj v oblasti komponentov potrebných pre batérie.

Čínska technológia dominuje na trhu s batériami a sťažuje ostatným konkurenciu. Náskok Číny v oblasti výroby lacných batérií spôsobuje, že Európa a Amerika spolu s Južnou Kóreou a Japonskom majú problém dobehnúť ju. V reakcii na to mnohé krajiny zavádzajú clá na čínske elektrické vozidlá. USA a Kanada stanovili 100 % clá, India urobila to isté. Európa tiež zavádza množstvo ciel, no Japonsko zatiaľ podobné kroky neprijalo.

VEĽKÁ SÚŤAŽ PRE PREDPLATITEĽOV

Spojené kráľovstvo vyniká ako krajina bez dodatočných ciel na čínsky dovoz, čo z neho robí atraktívny trh pre čínskych výrobcov automobilov. To potenciálne ohrozuje domácich výrobcov. Rastúce náklady na energiu spôsobujú, že pre Spojené kráľovstvo je čoraz ťažšie konkurovať čínskej výrobe. Táto situácia vyvoláva značné obavy o budúcu životaschopnosť automobilového priemyslu v krajine.

Európa mala príležitosti investovať do technológie batérií, ale pomaly prispôsobovala svoje dodávateľské reťazce. Blížiace sa termíny pre zavedenie elektrických vozidiel, ako napríklad cieľ na rok 2035, môžu tieto výzvy zintenzívniť a upevniť dominanciu Číny na automobilovom trhu.

Zdroj: news.sky.com.

Zdroj Foto: depositphotos.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať